Συνεχίζεται η επιχείρηση από τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πολιτική Προστασία για την περισυλλογή των πυρομαχικών και άλλων στρατιωτικών υλικών καθώς επίσης και τα συντρίμμια που διασκορπίστηκαν μετά την πτώση το μοιραίο Antonov12, το οποίο κατέπεσε λίγο πριν τις 11 το βράδυ, του περασμένου Σαββάτου στο Παλαιοχώρι Καβάλας.
Οι αρχές συγκεντρώνουν κάθε τι που μπορεί να φανεί χρήσιμο προκειμένου να συνθέσει το παζλ που θα δώσει απαντήσεις στα αίτια της μοιραίας πτώσης το οποίο παρέσυρε στο θάνατο το οκταμελές πλήρωμα του Antonov. To «μαύρο κουτί» το οποίο πιθανολογείται πως έχει εντοπίστηκε και περισυλλέγει, σύμφωνα με τον διοικητή του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς, αναμένεται να δώσει χρήσιμες πληροφορίες για το τι συνέβη λίγο πριν την πτώση. Ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα είναι το γιατί το Antonov δεν προσγειώθηκε στη Λήμνο, που ήταν πιο κοντά στο σημείο όταν ανέφερε τη φωτιά στον κινητήρα και επιχείρησε στροφή για να γυρίσει στη Σερβία, με αποτέλεσμα να συντριβεί στην Καβάλα.
Τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν χθες και τις οκτώ σορούς των μελών του άτυχου πληρώματος ουκρανικής καταγωγής, οι οποίες μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής με ειδικό όχημα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως αιτήθηκε το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ).
Από σήμερα το πρωί, θα ξεκινήσουν οι έρευνες των πυροτεχνουργών, οι οποίοι θα εξετάσουν το χώρο σε ακτίνα 500 – 1.000 μέτρων, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι όλα τα βλήματα θα απομακρυνθούν από το σημείο της αεροπορικής τραγωδίας.
Δεν εντοπίστηκε επικίνδυνη ουσία
Καθησυχαστικοί είναι πάντως οι ειδικοί οι οποίοι δεν εντόπισαν επικίνδυνες ουσίες στον χώρο όπου κατέπεσε το αεροσκάφος, έπειτα από τις μετρήσεις που έγιναν, όπως γνωστοποίησε ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, Επιπυραγός, Γιάννης Αρτοποιός. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς οι μετρήσεις θα πρέπει να συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες.
Τι συνέβη τα τελευταία 38 λεπτά
Παράλληλα, οι ειδικοί ερευνούν εξονυχιστικά τα τελευταία 38 λεπτά του αεροσκάφους όταν και αυτό εισήλθε στον ελληνικό εναέριο χώρο. Το αεροσκάφος εμφάνισε μηχανική βλάβη στον αέρα και πετούσε φλεγόμενο και σε μικρό ύψος πάνω από παραθεριστικές περιοχές του νομού Καβάλας, πριν τελικά καταπέσει.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παρουσιάζονται περισσότερες λεπτομέρειες για την πορεία του μοιραίου αεροσκάφους. Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροσκάφος μπήκε στον Ελληνικό εναέριο χώρο στις 22:09 (το βράδυ του Σαββάτου) και σε 38 λεπτά χάθηκε στο στίγμα του από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας. Λίγο νωρίτερα τα μέλη του πληρώματος είχαν αναφέρει στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στον κινητήρα τέσσερα που είχε πιάσει φωτιά.
Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).