Ο καλλιτεχνικός διευθυντής των μπαλέτων Μπεζάρ, Ζιλ Ρομάν, μιλάει στο Docville και τον Παναγιώτη Φρούντζο λίγες ημέρες πριν από την παράστασή τους στην Αθήνα
Στα μέσα Σεπτεμβρίου (15 & 16) τα Béjart Ballet Lausanne, τα θρυλικά μπαλέτα που ίδρυσε ο Μορίς Μπεζάρ, έρχονται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού με εξήντα χορευτές, οι οποίοι θα παρουσιάσουν τρία έργα επί σκηνής. Η αρχή θα γίνει με το «Boléro» του Μορίς Ραβέλ σε χορογραφία Μπεζάρ. Το δεύτερο έργο, «Tous les hommes presque toujours s’imaginent» του αποκαλούμενου τσάρου της νεοϋορκέζικης μουσικής Τζον Ζορν, χορογραφεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής των μπαλέτων Ζιλ Ρομάν. Την αυλαία θα ρίξουν οι «7 ελληνικοί χοροί» του Μίκη Θεοδωράκη σε χορογραφία του Μπεζάρ. Λίγο προτού τα μπαλέτα ανέβουν στη σκηνή του ρωμαϊκού ωδείου αναζητήσαμε τον καλλιτεχνικό τους διευθυντή Ζιλ Ρομάν για να μοιραστεί μαζί μας σκέψεις του γύρω από τον χορό αλλά και για την επικείμενη επίσκεψή του στην Ελλάδα.
«Δεν δουλεύω για να με δουν. Δουλεύω για να υπάρχω». Αυτή η φράση ανήκει στον Μορίς Μπεζάρ. Θεωρείτε κι εσείς με τη σειρά σας ότι ο χορός δεν ικανοποιεί απλώς την ανάγκη σας να εκτεθείτε στον κόσμο, αλλά καλύπτει υπαρξιακές αγωνίες και αναζητήσεις;
Ναι, ο χορός είναι απόλυτα ζωτικός και ουσιώδης για τον άνθρωπο. Για μένα αποτελεί δρόμο ζωής και σημαντική πρακτική που με τρέφει.
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα ο χορός προέκυψε από τη φυσική επιθυμία των νεαρών πλασμάτων να κινήσουν τo σώμα τους για να εκφράσουν διάφορα συναισθήματα και ειδικά τη χαρά. Με άλλα λόγια, ο πλατωνικός ορισμός του χορού εκκινεί από το ένστικτο. Μετά το ένστικτο τι ακολουθεί;
Οπως συμβαίνει σε κάθε μορφή τέχνης, μετά το ένστικτο σημαντικό ρόλο παίζει η τεχνική. Το ένστικτο, όμως, παραμένει πρωταρχικός παράγοντας.
Ποιες βιωμένες μνήμες σας με τον Μορίς Μπεζάρ θα κρατήσετε ανεξίτηλα στο μυαλό και στην ψυχή σας;
Mπήκα στην ομάδα του Μορίς Μπεζάρ πολύ νέος και όλη την καριέρα μου ως χορευτής την έχτισα στο πλευρό του. Κάθε δημιουργία του στην οποία συμμετείχα, κάθε στιγμή που πέρασα μαζί του είναι για μένα πολύτιμο αγαθό.
Με ποιον τρόπο επιλέγετε να συνδιαλέγεστε με το έργο του Μπεζάρ; Θεωρείτε ότι οι χορογραφίες σας βρίσκονται σε συνεχή διάλογο με εκείνες του εμπνευστή των μπαλέτων;
Δεν επιλέγω να είμαι σε διάλογο με το έργο του Μπεζάρ. Είμαι σε διάλογο από το ίδιο το γεγονός ότι είμαι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Béjart Ballet Lausanne και έχω σκοπό και κύρια ευθύνη τη μετάδοση και τη διδασκαλία των χορογραφιών του. Η διαδρομή μου ως επαγγελματία χορευτή χαράχτηκε στο πλευρό του επί τριάντα χρόνια και αναπτύξαμε μια πολύ δυνατή σχέση που αρδεύει και τρέφει τη σκέψη μου και τη δουλειά μου ως χορογράφου.
Ποια είναι η καλύτερη φιλοφρόνηση ή ο πιο συγκινητικός έπαινος που ακούσατε στη διάρκεια της επαγγελματικής σας διαδρομής;
Πρόκειται για θέματα πολύ προσωπικά τα οποία πάντα μου προκαλούν ευχαρίστηση και που κρατώ μόνο για μένα. Δυστυχώς δεν μπορώ να τα κοινοποιήσω.
Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στην Ελλάδα. Θα λέγατε πως η χώρα μας αποτελεί έναν από τους προσφιλείς προορισμούς σας;
Ναι, αληθεύει ότι έχουμε έρθει πολλές φορές στην Ελλάδα. Ηδη από την εποχή των Ballet du XXme Siècle συμμετείχαμε τακτικά στο Φεστιβάλ Αθηνών σε αυτό το μοναδικό σημείο, το Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Και πάντα το κοινό μάς επιφύλασσε θερμή υποδοχή. Από αυτές τις παραστάσεις μας κρατώ πολυάριθμες αναμνήσεις. Τόσο οι χορευτές μου όσο και εγώ νιώθουμε μεγάλη χαρά όταν επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Πώς να μην αγαπάς αυτήν τη χώρα…
Περίοπτη θέση στο πρόγραμμα που τα Μπαλέτα Μπεζάρ θα παρουσιάσουν φέτος στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού κατέχουν οι «7 ελληνικοί χοροί» σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και σε χορογραφία Μορίς Μπεζάρ. Αν δεν είχατε απολύτως καμία πληροφορία για την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας, ποια εικόνα θα συνθέτατε στο μυαλό σας για τη χώρα μας βλέποντας και ακούγοντας τους «7 ελληνικούς χορούς»;
Βλέποντας τους «7 ελληνικούς χορούς», τα στοιχεία που νιώθεις να αναδύονται είναι το φως, η χαρά, η ευχαρίστηση που αντλείται από τον χορό και το μοίρασμα.
INFO
Τα Béjart Ballet Lausanne θα εμφανιστούν στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 15 & 16/9 στις 21.00