Υπουργοί σαμπόταραν απόφασή τους για ελέγχους στα αεροδρόμια

Υπουργοί σαμπόταραν απόφασή τους για ελέγχους στα αεροδρόμια

Η κυβέρνηση υπονομεύει μεθοδευμένα τη λειτουργία της ελεγκτικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας προς όφελος των ιδιωτών φίλων της

Βροχή πέφτουν οι καταγγελίες στο τηλεφωνικό κέντρο του Documento μετά τη μεγάλη αποκάλυψη της εφημερίδας ότι δέκα πολιτικά αεροδρόμια έχουν χαρακτηριστεί «μη δεόντως πιστοποιημένα», ενώ για τέσσερα στρατιωτικά που χρησιμοποιούνται και για πολιτικές πτήσεις η Ελλάδα δεν έχει αποδείξει ότι τηρεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας σύμφωνα με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας.

Η αποκάλυψη έπεσε σαν βόμβα εν μέσω του καλοκαιριού, προκαλώντας προβληματισμό, ιδιαίτερα στους κατοίκους των περιοχών που εξυπηρετούνται από τα συγκεκριμένα αεροδρόμια. Ομως μόλις τέσσερις ημέρες μετά τις αποκαλύψεις του Documento και στη μέση της εβδομάδας του Δεκαπενταύγουστου η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας εξέδωσε ΦΕΚ με το οποίο τίθεται σε εφαρμογή Κανονισμός Επιθεωρήσεων σε αεροδρόμια, αεροπλάνα και αεροπορικές εταιρείες. Το παρασκήνιο όμως δείχνει ότι ακόμη και αυτή η κίνηση είναι απλώς… κενό γράμμα.

Συγκεκριμένα, τα νέα δεδομένα δείχνουν να έχει υπάρξει μέχρι και «σαμποτάζ» υπουργών στις ίδιες τους τις αποφάσεις, αφού όπως προκύπτει από επίσημα έγγραφα πάγωσε η έναρξη της ισχύος της απόφασης που έθετε τις βάσεις ώστε να στελεχωθεί και να λειτουργήσει ορθά η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), λίγους μόλις μήνες μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Τα στοιχεία αυτά που προκύπτουν μέσα από κοινές υπουργικές αποφάσεις των τελευταίων μηνών, σε συνδυασμό και με άλλα αποκλειστικά στοιχεία του Documento, αποτελούν ένα ακόμη πειστήριο ότι η κυβέρνηση λειτουργεί ως… τροχονόμος των ιδιωτικών συμφερόντων στον χώρο της πολιτικής αεροπορίας.

Η σκανδαλώδης υποστελέχωση της ΑΠΑ μάλιστα αποδεικνύεται περίτρανα από νέο έγγραφο που εξασφάλισε το Documento και δείχνει ελάχιστους στον αριθμό ελεγκτές να έχουν αναλάβει τις επιθεωρήσεις όλων των εναέριων μέσων 32 ελληνικών αεροπορικών εταιρειών.

Το ρεπορτάζ του Documento, το οποίο μάλιστα επιβεβαιώθηκε στο σύνολό του από την απάντηση της ΑΠΑ, ανέφερε ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η έλλειψη πιστοποιήσεων σε 12 από τα 22 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια δεν είναι καθόλου τυχαία καθώς δημιουργεί μοναδική επενδυτική ευκαιρία για υποψήφιους επιχειρηματικούς… μνηστήρες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στη διαχείρισή τους. Μάλιστα οι πληροφορίες που επικαλούνταν το αποκαλυπτικό δημοσίευμα έκαναν λόγο για πολύ συγκεκριμένο επιχειρηματία που είχε βάλει στο μάτι το «πακέτο» των 22 αεροδρομίων, ο οποίος μάλιστα  είναι ιδιοκτήτης μεγάλης αεροπορικής εταιρείας, στενός φίλος της οικογένειας Μητσοτάκη και προσφάτως ευεργετηθείς από τη γενναιοδωρία του πρωθυπουργού.

Ακύρωσαν νύχτα το ΦΕΚ

Συχνά ακούμε για ύποπτες τροπολογίες που έρχονται μέσα στη νύχτα για να περάσουν όσο το δυνατόν πιο αναίμακτα γίνεται από την αντιπολίτευση, όμως στην περίπτωση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη τα κόλπα περνούν σε άλλο επίπεδο. Τη νύχτα προτού διαλυθεί η κυβέρνησή του μετά τις εκλογές του Μαΐου και πριν από την ανάληψη των καθηκόντων της υπηρεσιακής κυβέρνησης του Ιωάννη Σαρμά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέτρεψε την εφαρμογή ενός ΦΕΚ που είχε στόχο να λύσει ένα βασικό λειτουργικό πρόβλημα της ΑΠΑ. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Σύμφωνα με καταγγελίες, ένας από τους βασικούς λόγους που η ΑΠΑ δεν έχει τη δυνατότητα να ασκήσει τις αρμοδιότητές της, παρότι έχει συσταθεί επισήμως από το 2020 και λειτουργεί από το 2022, είναι η υποστελέχωσή της. Αιτία αυτής δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι το ζήτημα της μισθοδοσίας των υπαλλήλων και δη των ελεγκτών της ΑΠΑ παραμένει ανεπίλυτο. Συνεπώς, καθώς το θέμα δεν έχει καθοριστεί, οι υπάλληλοι που έχουν μεταταχθεί στην αρχή συνεχίζουν να πληρώνονται από τις προηγούμενες υπηρεσίες στις οποίες εργάζονταν. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι περισσότεροι υπάλληλοι της ΑΠΑ προέρχονται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία πλέον αποτελεί εποπτευόμενο φορέα της ΑΠΑ, έχουμε οδηγηθεί στο παράδοξο οι περισσότεροι υπάλληλοι της ΑΠΑ να πληρώνονται από τον φορέα που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να εποπτεύουν.

Η κωλυσιεργία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, υπό την ηγεσία τότε του «υπουργού Τεμπών» Κώστα Καραμανλή, να δώσει λύση στο θέμα ήταν τουλάχιστον επίμονη, όπως τη χαρακτηρίζουν πηγές του Documento. Ωστόσο μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και την παραίτηση του κ. Καραμανλή η νέα ηγεσία φάνηκε να δείχνει διάθεση επίλυσης του ζητήματος που είχε βαλτώσει. Αλλωστε, υπό το φως του προκλητικού τρόπου με τον οποίο είχε απορρίψει τον κίνδυνο λίγες ημέρες πριν από το δυστύχημα ο Κ. Καραμανλής, το ενδεχόμενο μιας νέας τραγωδίας, εναέριας αυτήν τη φορά, που θα αποκάλυπτε τις τεράστιες ελλείψεις ασφαλείας είναι λογικό να φάνταζε στη νέα ηγεσία του υπουργείου τουλάχιστον ως εφιάλτης.

Ετσι, σε ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε στις 6 Απριλίου 2023, σχεδόν ένα μήνα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη δηλαδή, ο τότε υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο τότε αναπληρωτής υπουργός Θεόδωρος Σκυλακάκης εκδίδουν εκτενέστατη ΚΥΑ με την οποία καθορίζονται επιτέλους τα σχετικά με τη μισθοδοσία των υπαλλήλων της ΑΠΑ, με τίτλο: «Καθορισμός θεμάτων διαχείρισης και απόδοσης των επιδομάτων και των αποζημιώσεων που προβλέπονται στα άρθρα 34 και 34α του ν. 2682/1999 (Α’ 16) και λοιπών θεμάτων ρύθμισης αμοιβών, αποδοχών, επιδομάτων και αποζημιώσεων για το προσωπικό της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4757/2020 (Α’ 240)».

Το τελευταίο άρθρο της ΚΥΑ μπορεί να ακούγεται σχεδόν δεδομένο και τετριμμένο: «Αρθρο 7 Εναρξη ισχύος: Η ισχύς της παρούσας απόφασης άρχεται από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται από τις επιμέρους διατάξεις αυτής. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως». Θα περίμενε κανείς αυτό να σημάνει και το τέλος μιας σχεδόν τριετούς ολιγωρίας, όμως όλα άλλαξαν περίπου δύο μήνες αργότερα.

Στις εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου η ΝΔ παρά το μεγάλο προβάδισμά της δεν κατάφερε να σχηματίσει κυβέρνηση, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές, να σχηματιστεί η υπηρεσιακή κυβέρνηση υπό τον κ. Σαρμά. Μια νύχτα πριν από την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων της υπηρεσιακής κυβέρνησης, όμως, οι δύο υπουργοί που είχαν συνυπογράψει την προαναφερόμενη ΚΥΑ, οι κ. Σκυλακάκης και Παπαδόπουλος, έσπευσαν χωρίς καμία εξήγηση να ακυρώσουν την ίδια τους την απόφαση.

Συγκεκριμένα, στις 25 Μαΐου 2023, μία ημέρα δηλαδή πριν από την ορκωμοσία της υπηρεσιακής κυβέρνησης, στις 22.59 τη νύχτα εκδίδεται νέο ΦΕΚ με το οποίο τροποποιείται ακριβώς εκείνη η «σχεδόν τετριμμένη» παράγραφος που ανέφερε ότι η ισχύς του ΦΕΚ ξεκινάει με τη δημοσίευσή του.

Συγκεκριμένα, στη νέα απόφαση των ίδιων υπουργών ακυρώνεται η έναρξη της ισχύος που είχε ήδη επέλθει δύο μήνες νωρίτερα και παρατείνεται κατά έξι ολόκληρους μήνες και συγκεκριμένα για την 1η Νοεμβρίου 2023. «Η ισχύς της παρούσας απόφασης άρχεται από 01/11/2023, εκτός εάν ορίζεται από τις επιμέρους διατάξεις αυτής μεταγενέστερος χρόνος» αναφέρει η νέα ΚΥΑ που εκδόθηκε λίγες ώρες πριν από την επίσημη παράδοση της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ στην υπηρεσιακή κυβέρνηση.

Πληροφορίες που φτάνουν στο Documento και δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι αμέσως μετά την αρχική ΚΥΑ υπήρξε κύμα αιτήσεων επιθεωρητών που ζητούσαν να μεταταχθούν στην ΑΠΑ, δείχνοντας ότι το ζήτημα της υποστελέχωσης θα λυνόταν. Ωστόσο μετά τη δεύτερη ΚΥΑ που πάγωνε την εφαρμογή της πρώτης υπήρξε νέο κύμα, αυτήν τη φορά ανακλήσεων των αιτήσεων, ενώ οι ίδιες αναφορές κάνουν λόγο για αποχωρήσεις ακόμη και των λίγων ελεγκτών που υπηρετούσαν στην ΑΠΑ.

Πιέσεις συμφερόντων

Τόσο ο χρόνος όσο και η φύση της τελευταίας ΚΥΑ από την πρώτη κυβέρνηση Μητσοτάκη δημιουργούν εύλογα ερωτήματα, με κυριότερο το ποιος ήταν ο λόγος να ακυρωθεί μια απόφαση που το μόνο που έκανε ήταν να λύνει ορισμένα μεγάλα πρακτικά προβλήματα σχετικά με τη μισθοδοσία των υπαλλήλων της ΑΠΑ και έτσι άνοιγε τον δρόμο προκειμένου η νεοσύστατη αρχή να στελεχωθεί με υπαλλήλους και ελεγκτές ώστε να προχωρήσει στην εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της, μεταξύ των οποίων είναι και η επίβλεψη της ΥΠΑ.

Πηγές του Documento εμφανίζονται βέβαιες ότι ο λόγος της ενορχηστρωμένης ολιγωρίας δεν είναι άλλος από «πιέσεις ιδιωτών» προς την κυβέρνηση ώστε να μη λειτουργήσει ουσιαστικά η αρχή και να δρουν ανεξέλεγκτα εις βάρος της ασφάλειας των αερομεταφορών χωρίς τις απαραίτητες επιθεωρήσεις της ΑΠΑ.

Η εκτίμησή τους έρχεται να «κλειδώσει» τις πληροφορίες του Documento που δημοσιεύτηκαν στο αποκαλυπτικό θέμα της προηγούμενης εβδομάδας που τόνιζε ότι πίσω από τη μη πιστοποίηση των 14 αεροδρομίων, τα 12 εκ των οποίων είναι ανάμεσα στα 22 που θα ιδιωτικοποιηθούν άμεσα, βρίσκονταν και πάλι αντίστοιχα συμφέροντα.

Οπως αναφέραμε, η προοπτική πώλησης πολλών αεροδρομίων θέτει υπό διαφορετικό πρίσμα την επίμονη άρνηση της Ελλάδας να τα πιστοποιήσει, αφού αεροδρόμια που δεν φέρουν τις απαραίτητες ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις έχουν εξ ορισμού χαμηλότερη εμπορική αξία, γεγονός που θα μπορούσε να αποτελεί ιδιαίτερα ευεργετική συγκυρία για τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ακραία υποστελέχωση

Το τεράστιο πρόβλημα υποστελέχωσης της ΑΠΑ επιβεβαιώνεται και από έγγραφο της αρχής που έχει στη διάθεσή του το Documento. Το έγγραφο καταγράφει τις 32 ελληνικές αεροπορικές εταιρείες μαζί με τους αρμόδιους ελεγκτές της ΑΠΑ στους οποίους έχει ανατεθεί καθεμιά από αυτές.

Οπως προκύπτει από το συγκεκριμένο έγγραφο, που φέρει ημερομηνία 28 Ιουλίου 2023, δηλαδή δημιουργήθηκε μετά την ακύρωση της άμεσης εφαρμογής της ΚΥΑ που έλυνε τα μισθολογικά προβλήματα της υπηρεσίας, ελάχιστοι ελεγκτές και αναπληρωτές ελεγκτές έχουν αναλάβει τις επιθεωρήσεις των πτητικών μέσων όλων των ελληνικών εταιρειών.

Συγκεκριμένα, στον κατάλογο που έχει εξασφαλίσει η εφημερίδα παρουσιάζονται ονομαστικά οι κύριοι και οι αναπληρωτές ελεγκτές FOI (Flight Operations Inspector), οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο της ορθής πτητικής λειτουργίας των αεροσκαφών, καθώς και οι κύριοι και οι αναπληρωτές ελεγκτές CSI (Cabin Safety Inspectors), που είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο όλων των πρωτοκόλλων ασφαλείας εντός της καμπίνας των επιβατών.

Ο κατάλογος των αναθέσεων αεροπορικών εταιρειών σε ελεγκτές της ΑΠΑ είναι αποκαλυπτικός αφού φαίνεται πως ελάχιστοι ελεγκτές έχουν αναλάβει το τεράστιο έργο του ελέγχου των αεροσκαφών 32 εταιρειών. Συγκεκριμένα, στον κατάλογο εμφανίζονται έξι άτομα ως βασικοί ελεγκτές FOI. Οι ίδιοι αναλαμβάνουν και ρόλο αναπληρωτή ελεγκτή στις εταιρείες στις οποίες δεν έχουν οριστεί ως κύριοι, ενώ στους αναπληρωτές υπάρχουν άλλα τέσσερα άτομα. Συνεπώς, κάθε ελεγκτής έχει υπό την εποπτεία του κατά μέσο όρο πέντε έξι εταιρείες, ενώ ένας συγκεκριμένος εποπτεύει επτά εταιρείες ως βασικός ελεγκτής ενώ είναι αναπληρωτής ελεγκτής σε άλλες πέντε. Δύο ελεγκτές είναι βασικοί σε έξι εταιρείες ο καθένας και αναπληρωτές σε άλλες έξι, ενώ, τέλος, ένας αναπληρωτής ελεγκτής που δεν έχει κύρια εποπτεία σε καμία εταιρεία είναι αναπληρωτής ελεγκτής σε οκτώ αεροπορικές.

Ακόμη χειρότερη είναι η εικόνα στους ελέγχους καμπινών CSI, όπου ως βασικοί επιθεωρητές εμφανίζονται μόλις πέντε άτομα, ενώ ως αποκλειστικά αναπληρωματικός ελεγκτής υπάρχει μόλις ένα πρόσωπο. Μια βασική ελέγκτρια έχει υπό την εποπτεία της τα αεροσκάφη οκτώ εταιρειών και είναι αναπληρωματική σε άλλες τέσσερις εταιρείες, άλλη είναι βασική σε έξι και αναπληρωματική σε άλλες έξι, ενώ η ελέγκτρια που δεν είναι βασική σε καμία εμφανίζεται ως αναπληρωματική σε εννιά αεροπορικές εταιρείες.

Πρέπει να τονιστεί επίσης ότι ούτε καν οι ελεγκτές που έχουν αναλάβει τις επιθεωρήσεις των αεροσκαφών που ανήκουν στις ελληνικές εταιρείες με τους πιο πολυπληθείς στόλους στη χώρα δεν τις έχουν αναλάβει αποκλειστικά. Αντιθέτως, ο βασικός ελεγκτής FOI της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής είναι βασικός συνολικά σε έξι εταιρείες και αναπληρωτής σε άλλες έξι, ενώ η βασική ελέγκτρια CSI της ίδιας εταιρείας έχει αναλάβει ως βασική συνολικά οκτώ εταιρείες και είναι αναπληρωματική σε άλλες τέσσερις.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον απόρρητο κατάλογο του προγράμματος SAFA (Εκτίμηση Ασφαλείας Ξένων Αεροσκαφών) που έχει διαμοιραστεί σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ και αποκάλυψε το Documento στο προηγούμενο φύλλο του, «όλες οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες» θα πρέπει από τον Ιούνιο του 2023 να ελέγχονται καθώς η EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας) έχει «ανησυχίες για την αποτελεσματικότητα της επιτήρησης από την ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και την επάρκεια συγκεκριμένων αρχικών εγκρίσεων». Οι σημερινές αποκαλύψεις αποδεικνύουν με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι οι ανησυχίες των ευρωπαϊκών αρμόδιων αρχών είναι απολύτως δικαιολογημένες, καθώς η ΑΠΑ λειτουργεί με ελάχιστο αριθμό ελεγκτών.

Ενα κοινωνιολογικό στοιχείο πάντως, που δεν σχετίζεται με όλα τα παραπάνω αλλά προκύπτει μέσα από το εν λόγω έγγραφο, είναι η ανθρωπογεωγραφία των ελεγκτών, αφού όλοι οι ελεγκτές πτητικής λειτουργίας είναι άντρες, ενώ τον έλεγχο της καμπίνας έχουν αναλάβει αποκλειστικά γυναίκες. Ωστόσο αυτό είναι θέμα ενός διαφορετικού άρθρου.

Υπόδικος ελεγκτής

Ιδιαίτερο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον παρουσιάζει πάντως ένα από τα ονόματα των ελεγκτών που εντοπίζουμε στον κατάλογο των λίγων και… εκλεκτών ελεγκτών της ΑΠΑ αφού κάπου το έχουμε ξανασυναντήσει σε ρεπορτάζ του περασμένου έτους.

Συγκεκριμένα, ελεγκτής FOI της ΑΠΑ που στο «χαρτοφυλάκιό» του έχει έξι αεροπορικές ως κύριος ελεγκτής και έξι ως αναπληρωματικός, είναι υπόδικος στην πολύκροτη δίκη για την πυρκαγιά στο Μάτι που στέρησε τη ζωή σε περισσότερους από 100 ανθρώπους, καθώς το 2018 υπηρετούσε στη νευραλγική Υπηρεσία Εναέριων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος με τον βαθμό του πυράρχου.

Πρόκειται για τον Γιώργο Πορτοζούδη, ο οποίος απασχόλησε έντονα τους ανακριτές της υπόθεσης της πυρκαγιάς στο Μάτι. Οπως προκύπτει από το βούλευμα, την ημέρα εκείνη είχε εγκαταλείψει συνειδητά τη θέση του για να ξεναγήσει φίλη του στις εγκαταστάσεις της
ΥΕΜΠΣ, ενώ σύμφωνα με την κατάθεση της ίδιας παρατηρούσαν μαζί την πυρκαγιά.

Σαν να μην έφτανε αυτό, παρά το γεγονός ότι εμπλέκεται ως κατηγορούμενος στη δίκη για τη φωτιά στο Μάτι, ο Γ. Πορτοζούδης είναι ένα από τα πρόσωπα της πυροσβεστικής που η κυβέρνηση Μητσοτάκη φρόντισε να… αναβαθμίσει, αφού το 2020 έγινε αρχιπύραρχος, συνόδευε τον τότε υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά σε όλες τις εναέριες μετακινήσεις του, διατηρήθηκε στην ίδια υπηρεσία και αποστρατεύτηκε το 2021.

Οπως φαίνεται, όμως, η αποστρατεία δεν έφτασε για τον κ. Πορτοζούδη, αφού πλέον εργάζεται ως ελεγκτής της ΑΠΑ, χάρη και στις εξειδικευμένες γνώσεις που διαθέτει στον τομέα των εναέριων μέσων.

Το ερώτημα φυσικά είναι πώς προλαβαίνει ο κ. Πορτοζούδης να ελέγχει τα εναέρια μέσα έξι εταιρειών και να ασχολείται και με την πολύκροτη δικαστική υπόθεσή του.

Διαρροές προς… φίλια ΜΜΕ

Ενδιαφέρον πάντως προκαλεί το γεγονός ότι ταυτόχρονα με την προδημοσίευση της αποκάλυψης του Documento και αφού είχε ενημερωθεί προσωπικά ο νυν υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, σε ΜΜΕ που δεν χαρακτηρίζονται και για την επικριτική τους στάση προς την κυβέρνηση Μητσοτάκη εμφανίστηκαν άρθρα που έθεταν ζητήματα σχετικά με την ικανότητα της ΑΠΑ να ανταποκριθεί στις αρμοδιότητές της, άλλοτε επικαλούμενα την υποστελέχωση, άλλοτε το ζήτημα της μισθοδοσίας και άλλοτε εγγενείς αδυναμίες της αρχής. Οπως αναφέρουν, το πρόβλημα έχει προκύψει από τη μη τοποθέτηση επιθεωρητών οι οποίοι θα μπορούσαν να παρέχουν τις πιστοποιήσεις στα αεροδρόμια, από το ότι η ΑΠΑ οργανώνεται με βραδείς ρυθμούς και από το ότι υπάρχει «απροθυμία» των επιθεωρητών της ΥΠΑ να ενταχτούν στο δυναμικό της.

Επίσης αναφέρουν ότι για την εικόνα «μπάχαλου», όπως επισημαίνουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, ευθύνεται η έλλειψη οργάνωσης της νεοσύστατης ΑΠΑ καθώς χρειάστηκε ενάμιση χρόνο για να εγκατασταθεί στα γραφεία της και πασχίζει να βρει προσωπικό λόγω της απροθυμίας που δείχνουν υπάλληλοι της ΥΠΑ να μετακινηθούν σ’ αυτήν λόγω μισθολογικών θεμάτων.

Τα 10+4 αεροδρόμια

Οπως αποκάλυψε το Documento την προηγούμενη Κυριακή, η Κομισιόν εγκαλεί την Ελλάδα καθώς δέκα αεροδρόμια είναι «μη δεόντως πιστοποιημένα», ενώ για τέσσερα στρατιωτικά που χρησιμοποιούνται και για πολιτικές πτήσεις δεν έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας. Τα δέκα πολιτικά αεροδρόμια είναι τα εξής: Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καρπάθου, Κυθήρων, Λήμνου, Μήλου, Σητείας, Σύρου, Χίου και Ηρακλείου. Τα τέσσερα στρατιωτικά αεροδρόμια είναι του Αράξου, της Καλαμάτας, της Νέας Αγχιάλου και της Σκύρου.

Σε απόρρητο έγγραφο που δημοσίευσε το Documento οι αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες καλούν τα κράτη-μέλη να ελέγχουν κατά προτεραιότητα τα αεροπλάνα όλων των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, κάνοντας και πάλι λόγο για ζητήματα ασφάλειας που απορρέουν από το πλαίσιο πλημμελών ελέγχων που προβλέπεται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον απόρρητο κατάλογο της SAFA που έχει διαμοιραστεί σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, «όλες οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες» θα πρέπει από τον Ιούνιο του 2023 να ελέγχονται καθώς η EASA έχει «ανησυχίες για την αποτελεσματικότητα της επιτήρησης από την ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και την επάρκεια συγκεκριμένων αρχικών εγκρίσεων».

 

Οι αποκαλύψεις του Documento έφεραν ελέγχους

Τέσσερις μόλις ημέρες μετά την αποκάλυψη του Documento για πρόβλημα ασφαλείας σε 14 αεροδρόμια και σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες η κυβέρνηση εξέδωσε ΦΕΚ με το οποίο τίθεται σε εφαρμογή ο Κανονισμός Επιθεωρήσεων της ΑΠΑ. Σύμφωνα με τον κανονισμό, οι επιθεωρητές της ΑΠΑ «επισκέπτονται αεροσκάφη, αεροδρόμια, γραφεία, εγκαταστάσεις αεροναυτιλίας και πάσης φύσεως λοιπές εγκαταστάσεις, επιχειρησιακούς χώρους, τοποθεσίες εξοπλισμού, προκειμένου να αποκτήσουν εκ του σύνεγγυς άποψη για την επιχειρησιακή κατάσταση του επιθεωρούμενου, μέσω της συλλογής του κατάλληλου αποδεικτικού υλικού». Είναι προφανές ότι το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ που είχε επιβεβαιωθεί από την ίδια την ΑΠΑ οδήγησε σε επίσπευση διαδικασιών στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αποτέλεσμα μέσα στην εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου, και συγκεκριμένα την Πέμπτη 17 Αυγούστου, να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ ολόκληρος ο κανονισμός, που ήταν έτοιμος ήδη από τον Ιούλιο, και να τεθεί σε εφαρμογή. Ωστόσο οι σημερινές αποκαλύψεις του Documento θέτουν νέα ερωτήματα: Πώς θα εφαρμοστεί ο Κανονισμός Επιθεωρήσεων της ΑΠΑ όταν η αρχή υποφέρει από τεράστιο ζήτημα υποστελέχωσης σε επίπεδο επιθεωρητών; Μήπως η υποστελέχωση καθιστά τον κανονισμό κενό γράμμα;

Πάντως νεότερη απάντηση της ΑΠΑ στο Documento αναφέρει: «Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας επιθεωρεί τις ελληνικές αεροπορικές εταιρίες καθώς και τα αεροδρόμια της Ελληνικής Επικράτειας ήδη από την έναρξη λειτουργίας της, με το διαθέσιμο στελεχιακό δυναμικό βάσει των προβλέψεων του νόμου 4757/2020. Ειδικά δε για τα μη πιστοποιημένα κρατικά αεροδρόμια, έχει ήδη επιθεωρήσει το σύνολο αυτών εντός του τρέχοντος έτους».

Ετικέτες

Documento Newsletter