Στον ΠΑΟΚ επιδιώκουν η κατασκευή του καινούργιου τετράστερου «παλατιού» να έχει ολοκληρωθεί έως το 2026
Για τον ΠΑΟΚ και τους εκατοντάδες χιλιάδες φιλάθλους του η απόκτηση σύγχρονου γηπέδου είναι όνειρο που μπορεί να πραγματοποιηθεί. Η παρουσία του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ Ιβάν Σαββίδη αποτελεί εγγύηση για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ της Νέας Τούμπας και όλα δείχνουν πως το νερό έχει μπει στο αυλάκι για ένα έργο που θα αλλάξει επίπεδο τον σύλλογο.
Με το άρθρο 22 του ν. 4572/2018 (ΦΕΚ 188 Α’/05-11-20108) παραχωρήθηκε στον ΑΣ ΠΑΟΚ έκταση που αποτελείται από τρία διαφορετικά ακίνητα, ώστε μαζί με την αρχική του ιδιοκτησία να αποτελέσουν ενιαία έκταση για την εκπλήρωση του καταστατικού σκοπού του και την ανέγερση νέων αθλητικών εγκαταστάσεων του σωματείου με τις απαραίτητες βοηθητικές εγκαταστάσεις και τις συνοδές χρήσεις και συμπληρωματικές τους λειτουργίες. Η έκταση λοιπόν είναι διαθέσιμη στον ΠΑΟΚ, η διοίκηση του οποίου θα αναλάβει τη χρηματοδότηση του έργου. Ο Σαββίδης έχει δεσμευτεί ότι θα καλύψει τα κεφάλαια που απαιτούνται για την ανέγερση της Νέας Τούμπας και δεν στηρίζεται σε… ξένες τσέπες, όπως για παράδειγμα ο Παναθηναϊκός, που αναμένεται να αποκτήσει γήπεδο στον Βοτανικό χωρίς ο ιδιοκτήτης της ΠΑΕ Γιάννης Αλαφούζος να δαπανήσει ούτε 1 ευρώ.
Η χωρητικότητα του σταδίου δεν έχει κλειδώσει και αυτό που λέγεται είναι ότι η… μπίλια μπορεί να καθίσει στις 40.000 θέσεις, αλλά τίποτε δεν είναι σίγουρο. Για τον λόγο αυτό δεν μπορεί να υπολογιστεί ούτε κατ’ εκτίμηση το κόστος της ανέγερσης.
Βασική παράμετρος του έργου είναι η βιωσιμότητά του και στην ΠΑΕ τη θεωρούν δεδομένη, λόγω δυνατότητας άμεσης πρόσβασης στις εμπορικές χρήσεις και εξυπηρετήσεις του γηπέδου από τον ευρύτερο αστικό πληθυσμό, και κυρίως επειδή αναμένεται να εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Επιπλέον, δεν χρειάζονται νέες κοστοβόρες και χρονοβόρες τεχνικές υποδομές.
Τετράστερο όνειρο
Βασικό άξονα του αναπτυξιακού σχεδιασμού του συλλόγου ΠΑΟΚ αποτελεί η κατασκευή γηπέδου κατηγορίας τεσσάρων αστέρων της
UEFA, που θα καλύπτει τις σύγχρονες απαιτήσεις και λειτουργίες ώστε να δύναται να φιλοξενήσει αγώνες Champions League. Για τη διεξαγωγή αγώνων της κορυφαίας διασυλλογικής διοργάνωσης απαιτείται να πληρούνται συγκεκριμένες προδιαγραφές από το νέο γήπεδο. Οι εν λόγω προδιαγραφές για τετράστερο γήπεδο περιλαμβάνουν τόσο ποσοτικές όσο και ποιοτικές παραμέτρους:
– Απαιτούμενες διαστάσεις αγωνιστικού χώρου: 68 (πλάτος) x 105 (μήκος) μ., με θερμαινόμενο χλοοτάπητα ή και δυνατότητα κάλυψης.
– Απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης: α) απαιτείται η διαθεσιμότητα τουλάχιστον 180 θέσεων στάθμευσης για την κάλυψη των αναγκών της UEFA (σπόνσορες UCL και αξιωματούχοι UEFA), β) απαιτείται η διάθεση επαρκούς και ασφαλούς χώρου στάθμευσης δύο λεωφορείων και δέκα οχημάτων των δύο ομάδων του αγώνα, απαραίτητα σε άμεση γειτνίαση με το σημείο εισόδου των δύο ομάδων στο στάδιο και γ) απαιτούνται τουλάχιστον 1.000 τ.μ. εξωτερικού χώρου στάθμευσης για την εξυπηρέτηση τηλεοπτικών βαν, κατά προτίμηση από την πλευρά της κεντρικής πλατφόρμας τηλεοπτικής κάλυψης.
– Εσωτερικοί χώροι: απαιτούνται τουλάχιστον 100 τ.μ. χώρων γραφείων για τη φιλοξενία δραστηριοτήτων στελεχών της UEFA.
– Απαιτούμενοι χώροι για ΜΜΕ: α) δωμάτιο εργασίας ΜΜΕ με τουλάχιστον 50 θέσεις εργασίας, β) δωμάτιο εργασίας φωτογράφων με τουλάχιστον 25 θέσεις εργασίας, γ) ελάχιστες θέσεις ΜΜΕ 100 (70 με γραφειάκι) για αγώνες φάσης ομίλων UCL, δ) ελάχιστες θέσεις τηλεσχολιαστών: 30 για αγώνες φάσης ομίλων UCL, 45 για νοκ άουτ φάσεις έως την προημιτελική φάση, 50 για αγώνες ημιτελικής φάσης, ε) απαιτούμενοι χώροι για TV στούντιο: τουλάχιστον 2 x 25 τ.μ. το καθένα, ενώ απαραιτήτως θα πρέπει να διατίθεται τηλεοπτικό στούντιο με απρόσκοπτη θέα του αγωνιστικού χώρου, στ) αίθουσα συνέντευξης Τύπου χωρητικότητας τουλάχιστον 80 θέσεων, ζ) μεικτή ζώνη ικανή να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 50 δημοσιογράφους και η) φουαγέ VIPs χωρητικότητας τουλάχιστον 400-500 τ.μ.
Χάθηκε χρόνος
Ο κόσμος του «δικέφαλου» πρέπει όμως να κάνει υπομονή. Το πρότζεκτ ήδη πήγε σχεδόν δυο τρία χρόνια πίσω. Πριν από περίπου 14 μήνες και με βάση το χρονοδιάγραμμα που υπήρχε, ο στόχος ήταν να φιλοξενηθεί ο ΠΑΟΚ στο Καυτανζόγλειο τις σεζόν 2020-21 και 202122 και την περίοδο 2022-23 να μπει στο «παλάτι» του. Στην τρέχουσα σεζόν ο «δικέφαλος» αγωνίζεται στο γήπεδό του και σε εκκρεμότητα βρίσκονται δεκάδες θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Ακόμη δεν έχει κλείσει ούτε η συμφωνία για την προσωρινή μετακόμιση του ΠΑΟΚ στο Καυτανζόγλειο και γίνονται συζητήσεις – διαβουλεύσεις. Ο ΠΑΟΚ έχει προτείνει να πληρώσει τίμημα ανάλογο αυτών που πληρώνουν άλλες ΠΑΕ για να χρησιμοποιούν εθνικά στάδια, καθώς και να χρηματοδοτήσει τα έργα που είναι απαραίτητα για την αδειοδότηση του Καυτανζογλείου, συμψηφίζοντας τα έξοδα με τα μισθώματα.
Στόχος το 2026
Στο ερώτημα πού βρίσκεται η υπόθεση και τι εμπόδια μπορεί να προκύψουν αυτό που λέχθηκε πρόσφατα από επίσημα κυβερνητικά χείλη είναι ότι «προχωράμε με γοργούς ρυθμούς και ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2021 θα έχουμε την έκδοση του προεδρικού διατάγματος για το ειδικό χωρικό». Υπάρχει όμως γραφειοκρατία και μέσα στους επόμενους μήνες πρέπει να συγκεντρωθούν οι γνωμοδοτήσεις απ’ όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία και τους φορείς για να προχωρήσουν οι διαδικασίες, προκειμένου να εγκριθούν στο τελικό επίπεδο οι σχετικές μελέτες από το Συμβούλιο Μητροπολιτικού Σχεδιασμού.
Στόχος όλων των εμπλεκομένων είναι το έργο να παραδοθεί έως το 2026, ώστε ο ΠΑΟΚ να γιορτάσει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του στο καινούργιο του γήπεδο. Για να είναι εφικτός ο συγκεκριμένος στόχος πρέπει να υπάρχει σωστός σχεδιασμός και συντονισμός και πάνω απ’ όλα επίσπευση των απαιτούμενων διαδικασιών. Δυστυχώς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ένα θέμα σε όλα αυτά…
Σε τούτη τη φάση υπάρχουν ορισμένα δεδομένα:
1) το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά για να προχωρήσει το ειδικό χωρικό σχέδιο στο επόμενο βήμα. Υπάρχει και ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Αρχαιολογική Υπηρεσία σε περίπτωση εντοπισμού ευρημάτων αρχαιολογικής αξίας και αν κατά τη διάρκεια των εργασιών έρθουν στο φως αρχαία, τότε θα ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες διάσωσής τους.
2) Ο δήμος έχει εγκρίνει τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ειδικού χωρικού σχεδίου για την κατασκευή νέου γηπέδου στην Τούμπα.
Το σχέδιο ανάπλασης για την ανέγερση της Νέας Τούμπας προβλέπει την υπογειοποίηση της οδού Κλεάνθους στο τμήμα της που διασχίζει την Αλάνα της Τούμπας κι αυτό για να μην αλλάξουν τα κυκλοφοριακά δεδομένα της περιοχής.
Ανάδειξη
Βάσει του πρότζεκτ το νέο γήπεδο θα λειτουργεί ως πολυχώρος, καθώς θα διαθέτει αναψυκτήρια, εστιατόρια, συνεδριακούς χώρους, εγκαταστάσεις αποθεραπείας και εμπορικό κέντρο. Επομένως η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής θα είναι ιδιαίτερα μεγάλη και στόχος είναι η Νέα Τούμπα να αποτελέσει αναπτυξιακό πόλο για τη Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνουν οι παράγοντες του ΠΑΟΚ.
Ο ίδιος ο σύλλογος συνδέεται άρρηκτα με την Τούμπα και την πόλη, αποτελώντας τμήμα του νεότερου πολιτιστικού υπόβαθρού της και σημαντικό ιστορικό τοπόσημο με την ιδιότητα του ιστορικού αθλητικού πόλου. Με αυτά τα δεδομένα το νέο γήπεδο, όπως αναφέρεται στο ειδικό χωρικό σχέδιο, θα αποτελεί υπερτοπικό πυρήνα για την ίδια την πόλη και τους κατοίκους της εξαιτίας του χαρακτήρα της συνολικής παρέμβασης που θα αναδεικνύει τα δύο επίπεδα αναφοράς της περιοχής:
Α) Του ίδιου του γηπέδου, που ως νέος, υπερσύγχρονος χώρος αθλητισμού θα προσελκύει οπαδούς της ομάδας και εν γένει φιλάθλους ως χώρος τέλεσης ποδοσφαιρικών αγώνων υψηλού εγχώριου και ευρωπαϊκού επιπέδου, αλλά και ως προορισμός για επίσκεψη στις βοηθητικές – συμπληρωματικές χρήσεις (εμπορικές – αναψυχής κ.λπ.) που συνοδεύουν ένα νέο σύγχρονο ποδοσφαιρικό γήπεδο (αγορές στην μπουτίκ του γηπέδου, επίσκεψη στους χώρους εστίασης κ.ο.κ.).
Β) Του συνολικού περιμετρικού χώρου του γηπέδου, που περιλαμβάνει την περιοχή Αλάνα Τούμπας που θα προσελκύει κατοίκους της ευρύτερης περιοχής ως εκτεταμένος χώρος περιπάτου και υπαίθριας αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού και αστικού πρασίνου.
Επιπλέον θα αποτελεί πόλο έλξης τουριστών και επισκεπτών βραχυχρόνιας ή ημερήσιας παραμονής στην πόλη, εξαιτίας του χαρακτήρα της παρέμβασης που θα αναδείξει το νέο γήπεδο ως τοπόσημο και σημείο τουριστικού ενδιαφέροντος της πόλης. Η συγκεκριμένη τάση αναγνωρίζεται ως ειδική μορφή τουρισμού (τουρισμός μεγάλων – ιστορικών αθλητικών εγκαταστάσεων) και σημειώνει σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια.
Εναλλακτικές φωνές και προτάσεις
Φυσικό επακόλουθο για ένα τέτοιο έργο μακράς πνοής είναι και ο αντίλογος. Οχι για την κατασκευή του έργου αλλά για να ελαχιστοποιηθούν οι αλλαγές που θα επιφέρει στην καθημερινότητά των πολιτών η ανακατασκευή της Νέας Τούμπας για όσα χρόνια διαρκέσει. Κάτοικοι της περιοχής αντιδρούν προ του κινδύνου να καταστρατηγηθούν ζωτικά τα συμφέροντά τους.
Συγκεκριμένα, ο πληρεξούσιος δικηγόρος τους Σπύρος Χριστοφορίδης υποστηρίζει για λογαριασμό τους: «Ως μόνιμοι κάτοικοι της Τούμπας και ως επιχειρηματίες που βασίζουμε τη συνέχιση προσπορισμού οικονομικού εισοδήματος στη λειτουργία των επιχειρήσεών μας φυσικά και τιθέμεθα υπέρ της κατασκευής του νέου γηπέδου, τούτη ήταν άλλωστε η γενεσιουργός αιτία εξαιτίας της οποίας προχωρήσαμε στην ανακαίνισή τους. Ο τρόπος, όμως, με τον οποίο προάγεται η ιδέα της ανάπλασης της περιοχής με την πεζοδρόμηση των οδικών αρτηριών που βρίσκονται περιμετρικά του γηπέδου τείνει να δημιουργήσει πρόβλημα σχετικά με τη λειτουργία των επιχειρήσεων σε όλη τη γύρω περιοχή. Σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις βρεθούν προ του οριστικού τους κλεισίματος, είμαστε διατεθειμένοι να εγείρουμε κάθε νόμιμο δικαίωμα ένστασης, παρέμβασης ή και αίτησης ακύρωσης στο αρμόδιο για εκδίκαση τέτοιας φύσης υποθέσεων Συμβούλιο της Επικρατείας. Δυστυχώς, η άμεση λειτουργία του σχετικού χωρικού σχεδίου δρα αναπόδραστα ως “ταφόπλακα” στις μικρές τοπικές επιχειρήσεις, αλλά και ειδικότερα στα λελογισμένα πλην όμως εύλογα όνειρα των μικροεπιχειρηματιών και της εν γένει συνέχισης των οικογενειακών επιχειρήσεων».
Οι πολιτικοί μηχανικοί που για λογαριασμό των κατοίκων της Τούμπας κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους στους αρμόδιους φορείς για τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του ΕΠΣ για την ανέγερση νέου γηπέδου στην περιοχή Τούμπα Δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση την 22/07/2020, κατέληξαν στις εξής διαπιστώσεις: Μεταξύ άλλων παρατηρείται: – Υψηλή κυκλοφοριακή επιβάρυνση των αστικών αρτηριών Γρηγ. Λαμπράκη, του άξονα Κλεάνθους – Αγ. Μαρίνης και της οδού Διαγόρα (σύνδεση με Εσωτερική Περιφερειακή) κυρίως στις ώρες λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, με σημαντικές καθυστερήσεις στους σηματοδοτούμενους κόμβους.
– Υψηλή ζήτηση στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή του γηπέδου σε ακτινική απόσταση 500 μ., που εξυπηρετείται κατά μήκος των κύριων αστικών αρτηριών αλλά και στις συλλεκτήριες οδούς, σε θέσεις παρά το κράσπεδο.
Για την επιλογή της βέλτιστης βιώσιμης λύσης αναφορικά με την ανέγερση του γηπέδου εξετάστηκαν τα κάτωθι εναλλακτικά σενάρια παρεμβάσεων και γενικότερης αναπτυξιακής θεώρησης για την Αλάνα της Τούμπας:
1ο σενάριο: Διατήρηση υπάρχουσας κατάστασης (μηδενική λύση). 2ο σενάριο: Παρέμβαση με υποβάθμιση του κυκλοφοριακού ρόλου της οδού Κλεάνθους. 3ο σενάριο: Παρέμβαση με διατήρηση του κυκλοφοριακού ρόλου της οδού Κλεάνθους.
Σε ό,τι αφορά τη μηδενική λύση, δηλαδή τη διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης στην Αλάνα Τούμπας και την ανέγερση του γηπέδου χωρίς καμία παρέμβαση, κρίθηκε απορριπτέα λόγω της ανάγκης κατασκευής γηπέδου διεθνών προδιαγραφών. Ωστόσο η ανέγερση γηπέδου διεθνών προδιαγραφών εντός αστικού ιστού δεν συνεπάγεται αυτόθροα και την επέκταση του γηπέδου σε βάρος των κοινόχρηστων χώρων και του οδικού δικτύου. Για την ακρίβεια, σε αντίστοιχες περιπτώσεις ανέγερσης – ανακατασκευής γηπέδων εντός του αστικού ιστού (π.χ. στάδιο «Σαντιάγο Μπερναμπέου») δόθηκε έμφαση στην επέκταση σε βάθος (και όχι πλάτος – μήκος) του έργου. Κατ’ αυτό τον τρόπο αποφεύχθηκαν η αναδιαμόρφωση του οδικού δικτύου και η δημιουργία πρόσθετων κυκλοφοριακών προβλημάτων. Επίσης η μετακίνηση του γηπέδου εκτός αστικού ιστού απορρίφθηκε, διότι πιθανολογήθηκε ότι θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιχειρούσε να λύσει.
Κύρια ένσταση για το 2ο και 3ο σενάριο είναι η υποβάθμιση του ρόλου των βασικών για την περιοχή της Τούμπας οδών Κλεάνθους, Αδαμίδη και Μ. Ασίας. Αναλυτικότερα, ο Σπύρος Χριστοφορίδης υποστηρίζει:
«Ως προς τον ρόλο της οδού Αδαμίδη, και τα δύο προτεινόμενα σενάρια προβλέπουν να παραμένει ως έχει στο τμήμα της από οδό Λαμπράκη έως οδό Πραξαγόρα, και προτείνεται πεζοδρόμηση του υπόλοιπου τμήματος έως την οδό Μ. Ασίας. Για την οδό Κλεάνθους το Νο2 σενάριο προτείνει την πεζοδρόμησή της σε όλο το μήκος της από την οδό Μ. Ασίας έως την οδό Λαμπράκη, και επιτρεπόμενη διέλευση μόνο για οχήματα εκτάκτου ανάγκης, ενώ το Νο3 σενάριο προβλέπει την υπογειοποίησή της σχεδόν σε όλο το τμήμα της, που εμπίπτει εντός της Αλάνας, ώστε να μην ανατρέπεται η κυκλοφοριακή λειτουργία της ευρύτερης οικιστικής περιοχής.
Η σημασία των οδών αυτών για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της περιοχής δεν συνεκτιμάται στη ΣΜΠΕ ούτε εξετάζεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση που αναπόφευκτα θα προκύψει μετά την εφαρμογή των σεναρίων 2 και 3. Μέσω της οδού Λαμπράκη υπάρχει εύκολη πρόσβαση προς το κέντρο της πόλης, με αποτέλεσμα ιδίως τις ώρες αιχμής, αλλά και όχι μόνο, να παρατηρούνται τεράστια προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Εναλλακτικός δρόμος για την προσέγγιση του κέντρου της πόλης είναι μέσω της οδού Αδαμίδη και της οδού Κλεάνθους, οι οποίες αμφότερες οδηγούν προς την Εγνατία.
Οποιαδήποτε παρέμβαση και αλλαγή της χρήσης αυτών των οδών θα ήταν ξεκάθαρα καταστροφική για το οδικό δίκτυο της περιοχής, είναι δε αυτονόητο ότι η Κλεάνθους αντί να αποσυμφορηθεί θα επιβαρυνθεί τουλάχιστον με διπλάσιο αριθμό οχημάτων. Η μετακίνηση από και προς το κέντρο της πόλης θα είναι σχεδόν άθλος!».