Σύµφωνα µε έναν αστικό µύθο, όταν οι παρατρεχάµενοι του λόρδου Ελγιν πριόνιζαν τα γλυπτά από τα αετώµατα και τις µετόπες του Παρθενώνα, οι πέντε Καρυάτιδες ξέσπασαν σε γοερό κλάµα βλέποντας την αδελφή τους να παίρνει τον δρόµο της ξενιτιάς χωρίς επιστροφή. Τα «κορίτσια», όπως τα αποκαλούσαν χαϊδευτικά οι Αθηναίοι, ίσως να είχαν ξανακλάψει όταν άκουγαν τους ρασοφόρους να πελεκάνε µε σφυριά το µνηµείο ή όταν τους τρυπούσαν τα αυτιά οι οβίδες από τα κανόνια του Μοροζίνι. Η ξενιτεµένη Καρυάτιδα ωστόσο έπνιγε τον καηµό της στα πολυτελή εδέσµατα των δεξιώσεων που δίνονταν στην αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου.
Αλλά και οι υπόλοιπες δεν είχαν παράπονο. Στη διάρκεια της αγγλογαλλικής κατοχής, συγκεκριµένα το 1854, ο στρατηγός Καλλέργης για να ευχαριστήσει τους «συµµάχους» µας έστησε ένα τραπέζωµα πάνω στην Ακρόπολη. Σούβλες µε αρνιά, καζάνια, τραπέζια και καρέκλες µετέτρεψαν τον Παρθενώνα σε χασαποταβέρνα. ∆ιακόσιοι πενήντα συνδαιτυµόνες, ως επί το πλείστον αξιωµατικοί του γαλλικού και αγγλικού στρατού, µαζί µε µουσικούς και σερβιτόρους γλεντοκόπησαν µέσα στον Ναό της Αθηνάς από τις 4 το απόγευµα µέχρι τις 10 το βράδυ. Αν η στρατιωτική µπάντα έπαιξε τσάµικα για να ανεµίσει η λεβεντιά της φουστανέλας ή ευρωπαϊκά βαλσάκια για να τιµήσουµε τους φιλοξενούµενους δεν το ξέρουµε.
Εν ολίγοις, και τα εντός και τα εκτός Ελλάδας έργα του Φειδία και των οµοτέχνων του έχουν κακοπαθήσει κατά καιρούς από τον θρησκευτικό φανατισµό και την ανθρώπινη µαταιοδοξία. Εποµένως η επίδειξη µόδας του τουρκικής καταγωγής σχεδιαστή Ερντέµ Μουραλίογλου στην αίθουσα Duveen µε ρούχα εµπνευσµένα από τον ρόλο της Μαρίας Κάλλας ως Μήδειας είναι ακόµη ένα επεισόδιο στην έλλειψη σεβασµού των αρχαιοτήτων.
Η υπουργός Πολιτισµού εξέδωσε µια οργισµένη ανακοίνωση θέλοντας να υπερασπιστεί τα ιερά και τα όσια της φυλής. ∆εν νοµίζουµε ότι η κ. Μενδώνη πάσχει από άνοια, καλό είναι ωστόσο να φρεσκάρουµε λίγο τη µνήµη της. Εκτός από την πολυσυζητηµένη και σκανδαλώδη φωτογράφιση των γυµνών Ρωσίδων χορευτριών από τον φακό της Nelly’s το 1928 και την επίδειξη των µοντέλων του οίκου Dior το 1951, επί της θητείας της ήταν που έλαβαν χώρα οι εξής εκδηλώσεις: τα λυγερά κορίτσια του ίδιου γαλλικού οίκου πόζαραν ανάµεσα στους δωρικούς κίονες το 2021. Τον Οκτώβρη του 2019 η Μαίρη Κατράντζου έδειξε τις δηµιουργίες της στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο µε άδεια του ΥΠΠΟ για λογαριασµό του Ιδρύµατος Ελπίδα της Μαριάννας Βαρδινογιάννη. Η Στοά-Μουσείο Αττάλου παραχωρήθηκε για δείπνο οργανωµένο από τη Μαρέβα Γκραµπόφσκι µετά την απονοµή των βραβείων Pritzker. Στο Βυζαντινό Μουσείο τον Απρίλη του 2023 δίσκοι µε κόλλυβα ήταν µια πρώτη γεύση για το τι µας επιφυλάσσει η νέα νοµική µορφή των µουσείων. Πολύ πιθανό να δούµε στο Εθνικό Αρχαιολογικό παιδικά πάρτι και µπροστά στον τζόκεϊ του Αρτεµισίου τα πιτσιρίκια να τραγουδάνε: «Χαρωπά τα δυο µου χέρια τα χτυπώ». Στο αίθριο του Μουσείου Ακρόπολης επίσης να τελούνται γάµοι µε τον γαµπρό ντυµένο αρχαίο κούρο και τη νύφη πεπλοφόρο κόρη.
Ας αφήσει λοιπόν η κ. Μενδώνη στην άκρη τις επικοινωνιακού τύπου διαµαρτυρίες, διότι οι δηλώσεις της δεν είναι φιάσκο ή γκάφα αλλά ο ορισµός της υποκρισίας.