Ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας μιλάει για όσα συμβαίνουν στον δήμο του αλλά και στην περιοχή του Πειραιά συνολικά.
Αναζητήσαμε τον δήμαρχο Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο θέλοντας να μας εκθέσει την κατάσταση που δημιουργείται στην περιοχή του η οποία όχι μόνο φιλοξενεί βαριές βιομηχανικές δραστηριότητες, αλλά επιπλέον έχει να αντιμετωπίσει την επεκτατική πολιτική της COSCO. Ο ίδιος, πάντα μάχιμος, παραμένει αισιόδοξος: «Ύστερα από προσπάθειες χρόνων πλέον μπορείς να δεις και θετικές διεξόδους στην πόλη πια. Εδώ είναι οι γειτονιές που για δεκαετίες λειτουργούν σαν να είναι η πίσω αυλή της Αττικής. Παρά ταύτα με τους αγώνες έχει φτιαχτεί μια πόλη που έχει και διεξόδους, κάποιους ελεύθερους χώρους που αξιοποιούνται. Προσπαθούμε να το ισορροπήσουμε. Το “στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή” πάμε να το αλλάξουμε. Δεν είναι ότι έρχεσαι αντιμέτωπος μόνο με τις παλιές παθογένειες, έχεις να αντιπαλέψεις και με καινούργιες καταστάσεις».
Οι οποίες καινούργιες όμως φαίνεται ότι βαδίζουν στον δρόμο των παλιών.
Κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Οι πόλεις συνήθως σχεδιάζουν τα επόμενα χρόνια τα επόμενα 30 με κάποιον τρόπο. Εμείς με ένα μονότονο τρόπο στο σχεδιασμό τους είμαστε η πίσω αυλή.
Στον αγώνα σας εναντίον της COSCO υπάρχει ο αντίλογος ότι με την άφιξη των Κινέζων στον Πειραιά έχει περιοριστεί η ανεργία, πως η περιοχή ευδοκιμεί εργασιακά.
Δεν είναι ακριβώς έτσι. Ακόμη και να το προσεγγίζαμε αριθμητικά το θέμα. Εχουμε την COSCO, ένα μεγάλο παίκτη. Εχει δώσει θέσεις εργασίας; Oποιος πει ότι δεν έχει δώσει απέχει από την πραγματικότητα. Είναι τέτοιες και τόσες όμως που σου δίνει το δικαίωμα να δέχεσαι οποιοδήποτε σχέδιό της αδιαμαρτύρητα γιατί δίνει δουλειά; Όχι. Γιατί από πού την παίρνει; Για παράδειγμα έχουν συνειδητοποιήσει οι κάτοικοι ότι όσο επεκτείνεται η COSCO, η ναυπηγοεπισκευή –που ήταν παραδοσιακά πηγή εισοδήματος όχι μόνο για τη χώρα γενικά αλλά και για τις δικές μας γειτονιές– συρρικνώνεται; Οι χώροι που έχουμε στο λιμάνι του Πειραιά είναι συγκεκριμένοι, δεν γίνονται λάστιχο· το λιμάνι δεν μπορεί να φτάσει μέχρι την Αίγυπτο. Όσο επεκτείνεται π.χ. με τα εμπορευματοκιβώτια κλέβει θέσεις από τη ναυπηγοεπισκευή. Να κάνουμε την αφαίρεση πόσες δουλειές δίνει και πόσες χάνονται; Ή όσο επεκτείνεται μια άλλη πηγή αξιοποίησης της περιοχής για την οικονομία της συρρικνώνεται· φιλοξενούμε τη μεγαλύτερη ιχθυόσκαλα της χώρας. Καθώς τα εμπορευματοκιβώτια ανεβαίνουν κατά εκατομμύρια κάθε χρόνο τελικά δεν θα μπορεί να βγει καΐκι από την ιχθυόσκαλα εξαιτίας της βαριάς επισκεψιμότητας της περιοχής από μεγάλα καράβια. Έχω μια παρέμβαση στην πόλη που δημιουργεί προβλήματα – δίνει όμως δουλειά; Λογιστικά να το προσεγγίσει κάποιος και να ξεχάσει ότι είναι λιμάνι που βρίσκεται μες στις πόλεις, άρα ό,τι γίνεται σε αυτό τις επηρεάζει θετικά ή αρνητικά. Ας το αφήσουμε και ας μιλήσουμε μόνο για την ανεργία. Οι θέσεις εργασίας είναι πραγματικές ή χάνονται από αλλού;
Όμως ο αγώνας σας δεν είναι μονομέτωπος. Στρέφεται την κριτική σας και προς άλλες εταιρείες.
Η Oil One είναι μια πετρελαϊκή εταιρεία που επεξεργάζεται τα λύματα των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι του Πειραιά από όλη την Ελλάδα – είναι σημαντικό αυτό που κάνει. Είναι θετικό ότι είναι βιομηχανική δραστηριότητα και δίνεται δουλειά; Κι αυτό θετικό είναι, δεν το αμφισβητούμε. Αλλά η συγκεκριμένη δραστηριότητα γίνεται μες στα σπίτια των ανθρώπων· αυτοί που έχουν δώσει μια περιουσία για να τα αγοράσουν γιατί έβλεπαν τη θάλασσα σήμερα βλέπουν την περιουσία τους να υποβαθμίζεται σε τραγικό βαθμό. Δεν σημαίνει πως οποιαδήποτε εταιρεία δίνει εργασία εμείς θα την αποδεχόμαστε άκριτα. Ήδη το έχουμε ζήσει – ο Μποδοσάκης στα Λιπάσματα έλεγε: «Εγώ σας βρήκα». Και αυτό είναι αλήθεια· η πόλη άρχισε να δημιουργείται από το εργοστάσιο λιπασμάτων. Οι κάτοικοι για πολλές δεκαετίες έχουν αντιληφθεί το στοιχειώδες: εάν δεν αναπνέω δεν μπορώ να ζήσω. Επιστημονικές μετρήσεις έδειχναν ότι οι πνευμονοπάθειες και οι καρκίνοι είχαν ξεπεράσει κάθε όριο σε σχέση με όμορους δήμους. Δεν μπορούμε να ξαναγυρίσουμε σε αυτές τις εποχές.
Για να βάλω τέρμα και σε έναν άλλο μύθο: εμείς δεν λέμε να κλείσουν οι βιομηχανίες. Το ότι κλείνουν δεν είναι απόφαση των ανθρώπων που ζητάνε καλύτερες συνθήκες ζωής γι’ αυτούς και τα παιδιά τους. Το γεγονός ότι η χώρα μας αποβιομηχανίστηκε οφείλεται σε πολιτικές αποφάσεις. Δεν οφείλεται στο ότι οι πολίτες πάλευαν να φύγουν τα εργοστάσια από τις γειτονιές τους. Στον καταμερισμό της Ευρώπης η χώρα έπρεπε να βγάζει γκαρσόνια, να παρέχει υπηρεσίες και όχι λιπάσματα. Λέμε το αυτονόητο, μπορεί μια επιχείρηση π.χ. μεταλλουργική βιομηχανία είναι μέσα στον αστικό ιστό; Σε καμιά χώρα του κόσμου –από τις «πολιτισμένες»– δεν θα αδειοδοτούνταν βιομηχανία μες στον οικιστικό ιστό. Και στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει αυτό από το 2016 καθώς έχουμε ενσωματώσει την Οδηγία Seveso και έχει εναρμονιστεί το ελληνικό δίκαιο..
Νέο master plan Cosco/ΟΛΠ: πόσο ευνοϊκή είναι αυτή η εξέλιξη για το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα; Θέσατε τα ζητήματα στη συνάντησή σας με τον Κινέζο πρέσβη;
Υπάρχει μια ιδιομορφία σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά. Δεν είναι στη μέση του πουθενά, είναι μέσα σε τρεις πόλεις: Πειραιάς, Δραπετσώνα – Κερατσίνι και Πέραμα. Οτιδήποτε γίνεται εντός των τειχών του λιμανιού αντικειμενικά επηρεάζει την πόλη. Εμείς το βλέπαμε και πριν με τον δημόσιο ΟΛΠ, αλλά όχι τόσο έντονα. Να ξεκαθαρίσουμε με ποιο κριτήριο προσεγγίζουμε το θέμα ανάπτυξης του λιμανιού. Θα είναι μοναδικό κριτήριο το κέρδος του ιδιώτη, της COSCO; Αξιοποιώντας το λιμάνι τότε, ναι, κάνουν καλά τη δουλειά τους. Υπάρχουν ωστόσο και άλλα κριτήρια, όπως η ποιότητα ζωής των πολιτών, της ανάπτυξη των πόλεων. Πρέπει κάποιος να προσεγγίζει τη δράση μιας εταιρείας με μοναδικό κριτήριο πώς θα αυξήσει τα κέρδη της; Εάν γίνει αυτό, ως πόλη δεν υπάρχει περίπτωση να συναινέσουμε. Είναι σαν να μας λέει να αλλάξουμε εμείς. Μας βρήκε το λιμάνι, δεν το βρήκαμε. Πρέπει να ανοίξει μια συζήτηση: τι χωράει το λιμάνι του Πειραιά ώστε να έχουμε και βιώσιμες πόλεις γύρω από αυτό; Ποιες δραστηριότητες του λιμανιού μπορούν να ζωντανέψουν την πόλη και να συνδράμουν στην ανάπτυξή της; Για παράδειγμα, εάν θέλεις να έχει κρουαζιέρα προαναχωρησιακή, να έρχονται μια μέρα πριν για να ξεκινήσουν την κρουαζιέρα τους από το λιμάνι του Πειραιά αυτά που χρειάζονται –ξενοδοχειακές μονάδες, εστίαση, διασκέδαση– θα τα φτιάξεις μες στο λιμάνι ή έξω από αυτό; Εάν πεις τα φτιάχνω μέσα γιατί έτσι λέει η COSCO…
Φτιάχνεις μια πόλη μέσα στην πόλη χωρίς να αφήνεις ανταποδοτικά οφέλη στην περιοχή που σε φιλοξενεί.
Έτσι είναι. Έτσι έχει στηθεί η Βαρκελώνη με το λιμάνι; Όχι, αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε η πόλη να ζήσει και να βρει διεξόδους. Αλλιώς η COSCO θα σχεδιάζει με μοναδικό κριτήριο το κέρδος σε βάρος των πόλεων και εμείς θα είμαστε υποχρεωμένοι να αμυνόμαστε και να φαίνεται ότι λέμε όχι σε όλα. Λέμε όχι σε ό,τι δείχνει ότι εκείνοι θα περάσουν καλύτερα κι εμείς χειρότερα.
Η αγωνία της COSCO αφορά την αδειοδότηση της Προβλήτας 4. Με ποιον τρόπο θεωρείτε ότι θα μεθοδεύσει την υλοποίηση του πρότζεκτ και σε περίπτωση που καταφέρει να προχωρήσει στα σχέδιά της πόσο και πώς θα επιβαρύνει το Κερατσίνι; Στον Κινέζο πρεσβευτή θέσατε αυτό το ζήτημα;
Θεωρώ ότι τη χώρα μου ακόμη την κυβερνά η κυβέρνησή της. Απέναντί μου έχω μια εταιρεία κρατική η οποία εκφράζεται και σε πολιτικό επίπεδο από τον πρέσβη της Κίνας. Ποιος αποφασίζει τι θα γίνει στο λιμάνι του Πειραιά; Θέλω να πιστεύω πως όχι η COSCO. Προσωπικά διαπραγματεύομαι με τους κατοίκους της πόλης. Αυτό οφείλω να κάνω, να σέβομαι την κυριαρχία αυτής της χώρας που την προασπίζει η ελληνική κυβέρνηση και όχι η COSCO. Επομένως από τον Κινέζο πρέσβη δεν ζήτησα απαντήσεις. Εάν θα γίνει η Προβλήτα 4 ή όχι θα το αποφασίσει η ελληνική κυβέρνηση και όχι ο πρέσβης. Από αυτή θα ζητήσω να πάρει μέτρα για να προστατέψει μια ολόκληρη γειτονιά. Εάν φτιαχτεί η προβλήτα… όσοι ξέρουν την ανθρωπογεωγραφία εδώ γνωρίζουν ότι ο Αϊ-Γιώργης είναι μια αμφιθεατρικά κτισμένη συνοικία που βλέπει στο λιμάνι του Πειραιά. Εάν μπαζώσουμε άλλα 200 στρέμματα θάλασσας θα πρέπει να αλλάξουν σπίτι με την ηχορύπανση και φωτορύπανση που θα υπάρξουν. Αυτό δεν θα το κουβεντιάσω με την COSCO. Η ελληνική κυβέρνηση αποφασίζει. Η εταιρεία φτιάχνει τα σχέδιά της. Υπάρχουν κάποια πράγματα που είναι κόκκινη γραμμή και δεν μπορούμε να τα ξεπεράσουμε όπως η Προβλήτα 4. Υπάρχουν βέβαια και παρεμβάσεις που θέλει να κάνει η COSCO που τις συζητάς – π.χ. να φτιάξει κέντρο logistics σε έκταση 80 στρεμμάτων. Η έκταση που λέει καταλαβαίνουν ότι θα επιβαρύνει την πόλη; Μη χτίσετε τα 80 αλλά τα 60 και στα υπόλοιπα 20 δημιουργήστε ένα πάρκο. Και αισθητικά να μη δημιουργεί πρόβλημα και να φανεί ότι η εταιρεία έχει τη διάθεση να ανταποδίδει στην πόλη. Δεν το συζητάνε καν. Αλλά και η ελληνική κυβέρνηση τι σκέφτεται; Το αυτονόητο; Εάν ένας φτωχοδιάβολος πάει να φτιάξει ένα σπίτι σε οικόπεδο η πολεοδομία θα τον αναγκάσει –και καλά θα κάνει– να αφήσει έναν καταπατημένο δημόσιο χώρο. Αυτό ζητήσαμε. Σε εποχές κρίσης έρχεται ο άλλος και σου λέει ότι η COSCO θα φέρει χρήματα στην ελληνική οικονομία κι εσείς λέτε όχι; Δεν λέμε όχι σε όλα. Δεν θέλουμε να αλλάξει τελείως η φυσιογνωμία της πόλης – αυτό δεν αντέχεται. Και από την άλλη, εκεί που λέμε ναι αλλά πάμε να συζητήσουμε πώς αυτό που θα κάνετε θα υποστηρίξει την ποιότητα ζωής, δεν μας ακούνε.
Με ποιον τρόπο θα μεθοδεύσετε την αντίδρασή σας στα σχέδια της COSCO; Θα περιμένετε τον Δεκέμβρη του 2022 το εξ αναβολής δικαστήριο της δεύτερης προσφυγής του ΕΚΠ με τους κατοίκους που είχε γίνει το 2021 και θα αποφασίσετε στη συνέχεια; Οργανώνετε από τώρα τον αγώνα σας;
Κάνουμε τα πάντα τόσο σε νομικό επίπεδο όσο και στον δρόμο. Δεν ξέρω εάν οι αγώνες κερδίζουν πάντα, ξέρω ότι εάν δεν τους κάνεις, σίγουρα χάνεις. Σε συνεργασία με τις συλλογικότητες, με τους ανθρώπους που πλήττονται επαγγελματικά –π.χ. τους ναυπηγοεπισκευαστές που χάνουν ζωτικό χώρο για τις επισκευές στα καράβια– θα ορθώσουμε το ανάστημά μας. Και υπάρχει και το πεδίο της πολιτικής. Σε λίγους μήνες θα πάμε σε εκλογές. Πέρα από αυτά που θέλουμε να ακούσουμε για να επιλέξουμε, θα θέσουμε και τα προβλήματα της πόλης. Εγώ θα ήθελα να ακούσω από τους υποψήφιους βουλευτές των κομμάτων τι θέση παίρνουν απέναντι στα σχέδια της COSCO. Επειδή μιλήσατε για τις αποφάσεις του ΣτΕ. Εχουμε μια κυβέρνηση που όταν ο κόσμος ξεσηκώνεται –ας πούμε όταν βιαστές κυκλοφορούν ελεύθεροι– λέει, και σωστά λέει, δεν μπορώ να παρέμβω στη δικαιοσύνη. Τι κάνει όμως με την COSCO; Όταν μια δικαστική απόφαση σε ανώτατο επίπεδο βάζει εμπόδια στην υλοποίηση του master plan, η κυβέρνηση ουσιαστικά νομοθετεί για να ακυρώσει την απόφαση του ΣτΕ. Η καινούργια εξέλιξη που έχουμε είναι ότι για να προλάβουν τις προσφυγές προχωρούν σε πράσινο φως. Τι μας είπε το ΣτΕ; Ότι το master plan δεν μπορεί να υλοποιηθεί γιατί δεν υπήρχε μια προϋπόθεση: η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η κυβέρνηση εγκρίνει τη ΣΜΠΕ και στη συνέχεια το master plan με προεδρικό διάταγμα. Όταν λοιπόν οι δικαστικές αποφάσεις είναι σε βάρος μονοπωλιακών συμφερόντων παρα-ασχολείται. Αλλάζει το νομοθετικό πλαίσιο και ξεπερνά το ΣτΕ.
Ο Δήμος Πειραιά λείπει από τους αγώνες. Υπάρχει περίπτωση να έρθει να σας στηρίξει στους αγώνες σας;
Ανέκαθεν το λιμάνι του Πειραιά φιλοξενούσε τις πιο φανταχτερές δραστηριότητες: κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα. Το Κερατσίνι και το Πέραμα όλες τις οχλούσες δραστηριότητες του λιμανιού: ναυπηγοεπισκευή, μεταφορές εμπορευμάτων – ακόμη και τα σημεία συλλογής σκουπιδιών στις δικές μας γειτονιές του λιμανιού ήταν. Κάποια στιγμή και οι άνθρωποι του Πειραιά πρέπει να καταλάβουν ότι εάν υλοποιηθεί η κρουαζιέρα, αυτό δεν θα είναι κάτι ανώδυνο για την πόλη τους. Ή εάν υλοποιηθούν όλες αυτές οι σκέψεις ώστε τα πάντα να είναι μέσα από τα κάγκελα, δεν ξέρω πώς δεν θα επηρεαστεί ο Πειραιάς. Παρά τις διαφορές μας πάντως οι δήμαρχοι συζητάμε πάνω σε κοινές απόψεις.
Διαβάστε επίσης:
Πειραιάς: Ένα απέραντο real estate με όχημα την Cosco
Αποχώρηση δημάρχων από συνεδρίαση για την Cosco – Αιχμές για κυβερνητικές αλχημείες
Cosco: Υπογράφτηκε συλλογική σύμβαση – Έφερε αποτελέσματα ο δίκαιος αγώνας των εργατών