Χόλιγουντ: Η πόλη των βρόμικων αγγέλων

Χόλιγουντ: Η πόλη των βρόμικων αγγέλων

Παρενόχληση, αποπλάνηση και άσκηση ψυχολογικής βίας στη Μέκκα του κινηματογράφου.

Βιασµοί, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, κατάχρηση εξουσίας από πλευράς σκηνοθετών ή παραγωγών, άσκηση ψυχολογικής, λεκτικής ή σωµατικής βίας κ.λπ. Αµέτρητα είναι τα σκάνδαλα στον κινηµατογράφο όπου το θύµα βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα.

Η Λιλίτα που έγινε Λολίτα στον κόσµο του Σαρλό

Η Λιλίτα ΜακΜάρεϊ γεννήθηκε στις 15 Απριλίου 1908 σε µια φτωχή γειτονιά του Λος Αντζελες από Ιρλανδοαµερικανό πατέρα και Μεξικανή µητέρα η οποία ήταν σερβιτόρα σε ένα καφέ-ζαχαροπλαστείο κοντά στη Sunset Boulevard όπου σύχναζαν οι άνθρωποι του κινηµατογράφου. Έχοντας παρατήσει από µικρή το σχολείο, βρισκόταν πολύ συχνά στον τόπο εργασίας της µητέρας της. Εκεί ένα απόγευµα την πρόσεξε ο Τσάρλι Τσάπλιν, γνωστός για την αδυναµία του στις νεαρές. Αυτός διακρίνοντας αµέσως το µπρίο και το σκανδαλιάρικο χαµόγελό της πρότεινε στη µητέρα της να τη χρησιµοποιήσει σε κάποια από τα φιλµ που γύριζε. Πολλοί µελετητές της ιστορίας της Μέκκας του κινηµατογράφου αναφέρουν ότι η µητέρα της Λιλίτα είχε σκεφτεί την πιθανότητα ο πιο εκλεκτός της πελάτης να ενδιαφερθεί για την κόρη της και του την πρόσφερε στο πιάτο.

Η συνεργασία ξεκίνησε µε το «Χαµίνι», όπου η µικρή Λιλίτα έκανε το αγγελάκι, ενώ οι ρόλοι πύκνωναν και µεγάλωναν όσο περνούσε ο καιρός. Με τα λεφτά που έβγαζε η µικρή η µητέρα της έπαψε να δουλεύει ως σερβιτόρα και έγινε κάτι σαν προσωπική της µάνατζερ που φρόντιζε για την εκπαίδευση της κόρης της στην υποκριτική. Το 1924 ο Τσάπλιν γύριζε τον «Χρυσοθήρα» και σκόπευε να δώσει τον ρόλο µιας κοµπάρσου χορεύτριας στη Λιλίτα, την οποία προόριζε για πρωταγωνίστρια στο επόµενο φιλµ του. Μάλιστα της πρότεινε να αλλάξει το όνοµά της σε Λίτα Γκρέι και της πρόσφερε πλουσιοπάροχο συµβόλαιο. Όµως η εγκυµοσύνη της κοπέλας κηλίδωσε την εικόνα του Τσάπλιν, ο οποίος απειλήθηκε µε φυλάκιση για αποπλάνηση ανηλίκου. Έτσι το 1924 υποχρεώθηκε να την παντρευτεί – έκαναν δύο παιδιά προτού χωρίσουν τρία χρόνια µετά. Η Γκρέι κατέθεσε αγωγή διαζυγίου επειδή δεν άντεχε την εµµονή του συζύγου της για στοµατικό έρωτα, κάτι που σύµφωνα µε τους δικηγόρους της συνιστούσε ψυχική κακοποίηση. Σύµφωνα µε όσα θρυλούνται, ύστερα από τρεις δεκαετίες περίπου ο Ναµπόκοφ εµπνεύστηκε τη «Λολίτα» από τη Λιλίτα Τσάπλιν.

Αυτός ήταν ο δεύτερος γάµος του Τσάπλιν ύστερα από εκείνον µε την ηθοποιό Μίλντρεντ Χάρις. Η επίσης ανήλικη Μίλντρεντ έµεινε έγκυος στα 16 της από τον Τσάπλιν και, ως συνήθιζε, της πρότεινε να παντρευτούν. Ο γάµος που έγινε στις 23 Οκτωβρίου 1918 κράτησε µόλις 48 ώρες καθώς ο νεοφερµένος παραγωγός Λούις Μπ. Μάγερ πρότεινε στη Χάρις συµβόλαιο µε το στούντιό του ποντάροντας στη φήµη της κυρίας Τσάρλι Τσάπλιν. Ο σταρ δεν ήξερε τίποτε και έγινε έξαλλος όταν το έµαθε, επισπεύδοντας τις διαδικασίες του διαζυγίου. Το τέλος έγινε ακόµη πιο σκληρό όταν το µωρό τους γεννήθηκε παραµορφωµένο και πέθανε τρεις µέρες µετά.

Ο τρελός σεξοµανιακός του Χόλιγουντ

Στα τέλη των 30s ένας άλλος συγγραφέας ρίχνει λάδι στη φωτιά όταν γράφει ένα κείµενο για µια ανήλικη σταρ που ανάβει τους άντρες. Ο λόγος για τον Γκρέιαµ Γκριν, που µηνύθηκε για συκοφαντική δυσφήµηση για το παρακάτω κείµενο: «Η παιδικότητα της Σίρλεϊ Τεµπλ είναι µεταµφίεση. Το γοητευτικό κοριτσάκι είναι πειρασµός µε τη µυστική γοητεία –αρκετά πιο ενήλικη– που διαθέτει. ∆είτε πώς περιεργάζεται τους άντρες µε τα σκηνοθετηµένα αεικίνητα µατάκια της. Το νάζι της που την έχει κάνει διάσηµη είναι πιο ώριµο από κείνο της Κλοντέτ Κολµπέρ και το πρόωρα αναπτυγµένο σώµα της όταν φορά εφαρµοστά ρούχα είναι πιο σέξι από κείνο της Μαρλένε Ντίτριχ».

Αν και όλα αυτά ακούγονται εξωφρενικά σήµερα, φαίνεται ότι υπάρχει µια δόση αλήθειας στα λεγόµενα του συγγραφέα, ειδικά αν δει κάποιος το νούµερο της µικρής σταρ στη σειρά µικρού µήκους ταινιών «Baby burlesks» όπου η Τεµπλ ως Μόρλεγκς Σουίτρικ σατιρίζει µε την ανάλογη προκλητική αµφίεση και ένα πολύ προχώ για την ηλικία της χορευτικό την Ντίτριχ στον «Γαλάζιο Άγγελο». Άλλος σταρ που είχε αδυναµία στα ανήλικα κορίτσια και βρέθηκε κατηγορούµενος ήταν ο Έρολ Φλιν, ο οποίος αποπλάνησε τη 17χρονη Μπέτι Χάνσεν το 1942 αλλά στη δίκη που ακολούθησε αθωώθηκε παρά την κατακραυγή της κοινής γνώµης.

Το αδίστακτο αφεντικό της MGM Λούις Μπ. Μάγερ πρωταγωνίστησε και σε αρκετές ακόµη σκοτεινές ιστορίες του Χόλιγουντ. Ήταν ο µετρ του εκφοβισµού και της εκµετάλλευσης ανήλικων σταρ, όπως φαίνεται ξεκάθαρα στην περίπτωση της «αγαπηµένης» του Τζούντι Γκάρλαντ. Η Ντόροθι του «Μάγου του Οζ» εθίστηκε στα χάπια από το αυταρχικό αφεντικό της, ο οποίος επιπλέον της στέρησε την αθωότητα της παιδικής της ηλικίας µε ένα αυστηρό πρόγραµµα κατασκευής σταρ που βασιζόταν στα ψυχολογικά βασανιστήρια και στις τιµωρίες. Μια υποψία παιδεραστίας γύρω από τη σχέση του σατράπη παραγωγού µε τους ανήλικους σταρ του πάντα πλανιόταν στο Χόλιγουντ, αλλά ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε.

Το µεγαλύτερο σκάνδαλο που κλόνισε τα θεµέλια του Χόλιγουντ αφορά την υπόθεση του διάσηµου κωµικού των 10s Ρόσκο «Φάτι» Άρµπακλ, ο οποίος µεθυσµένος στη διάρκεια ενός οργίου το 1921 και ανίκανος να κάνει έρωτα, βίασε µε ένα κοµµάτι πάγου τη στάρλετ Βιρτζίνια Ρέιπ που πέθανε από αιµορραγία. Ο Άρµπακλ παρά τις αρχικές προσπάθειες κουκουλώµατος της υπόθεσης µπαίνει στη φυλακή µε την κατηγορία του φόνου εκ προθέσεως, αλλά ύστερα από αρκετές δίκες αποφυλακίζεται καθώς κρίθηκε ένοχος για ανθρωποκτονία εξ αµελείας. Η καριέρα του όµως καταστράφηκε ολοκληρωτικά καθώς υπήρξαν έντονες αντιδράσεις –στο Κονέκτικατ οµάδα γυναικών έσκισε την οθόνη κινηµατογράφου όπου παιζόταν µια κωµωδία του– για τον «τρελό σεξοµανιακό του Χόλιγουντ».

Τα σκάνδαλα της… νεωτερικότητας

Σε όλη την ιστορία του Χόλιγουντ αλλά και του κινηµατογράφου γενικότερα θα βρούµε περιπτώσεις εκµετάλλευσης νεαρών κυρίως ηθοποιών από φτασµένους παραγωγούς και σκηνοθέτες. Η Τζόαν Κόλινς έχασε τον ρόλο της «Κλεοπάτρας» επειδή αρνήθηκε να κοιµηθεί µε έναν παραγωγό της Fox, ενώ η Σαρλίζ Θερόν είπε επίσης όχι σε ανάλογη πρόταση ενός σκηνοθέτη που ήθελε να την περάσει από «απαιτητική» οντισιόν. Υπάρχουν όµως και περιπτώσεις γυναικών που κακοποιήθηκαν στη διάρκεια γυρίσµατος ή έπεσαν θύµα απάτης ύστερα από συνεννόηση του σκηνοθέτη µε ανθρώπους του σετ: η Σάρον Στόουν και το περίφηµο σταυροπόδι στο «Βασικό ένστικτο» του Βερχόβεν, η Μαρία Σνάιντερ στο «Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι» µε τη σκηνή µε το βούτυρο, η Τζέιν Φόντα και οι ταπεινώσεις που υπέστη από τον τότε σύζυγό της Ροζέ Βαντίµ στη διάρκεια της «Μπαρµπαρέλα», ο «βιασµός» σε πραγµατικό χρόνο που υπέστη η Μόνικα Μπελούτσι στο «Μη αναστρέψιµο» του Γκασπάρ Νοέ ή τα σαδιστικά γυρίσµατα που βίωσε η Μαντόνα στη «∆ιαφθορά» του Φεράρα, µε τον σκηνοθέτη να πιέζει τον Καϊτέλ να ολοκληρώσει πάνω στο σώµα της διάσηµης συµπρωταγωνίστριάς του είναι κάποιες από αυτές.

Η περίπτωση του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν που αποκαλύφτηκε πριν από τέσσερα χρόνια ύστερα από τις καταγγελίες για σεξουαλικές παρενοχλήσεις ή βιασµούς από 60 (!) γυναίκες ήταν η κορυφή του παγόβουνου αλλά και η κατάλληλη χρονική στιγµή για να µπει ένα τέλος. Η Μίρα Σορβίνο, η Ροζάνα Αρκέτ, η Λουπίτα Νιόγκο, η Κέιτ Μπλάνσετ, η Γκουίνεθ Πάλτροου, η Κέιτ Μπέκινσεϊλ («είναι η πρεµιέρα µου κι αν θέλω µουνί, θα µου το δώσεις» της είχε πει), η Εύα Γκριν, η Τζένιφερ Ανιστον, η Λιζ Κάµπελ, η Ούµα Θέρµαν, η Αζια Αρτζέντο (που πρόσφατα κατηγόρησε και τον σκηνοθέτη του «The fast and the furious» Ροµπ Κοέν ότι την κακοποίησε σεξουαλικά κατά τη διάρκεια γυρισµάτων του «xXx») ήταν µερικά από τα θύµατα του πρώην αφεντικού της Miramax, που χρησιµοποίησε την εξουσία του για να ρίχνει στο κρεβάτι όποια του γυάλιζε. Και όποια αρνιόταν, όπως η Μίρα Σορβίνο, την απειλούσε ότι θα της καταστρέψει την καριέρα. Το επίσης τραγικό είναι ότι συνήθως τα κατάφερνε, αφού για πολλά χρόνια ήταν το big boss του πιο αρτιστίκ Χόλιγουντ.

Πριν από τον Γουάινσταϊν που καταδικάστηκε σε 23ετή ποινή κάθειρξης τα µεγαλύτερα σκάνδαλα που κόσµησαν για καιρό τα πρωτοσέλιδα των σκανδαλοθηρικών εντύπων αφορούσαν την υπόθεση βιασµού της 13χρονης Σαµάνθα Γκάιµερ από τον Ρόµαν Πολάνσκι το 1977, ο πνιγµός της Νάταλι Γουντ το 1981 σε µια κρουαζιέρα αναψυχής µε τον σύζυγό της Ρόµπερτ Βάγκνερ και τον Κρίστοφερ Γουόκεν που αποδόθηκε σε δυστύχηµα (η φήµη θέλει τη Γουντ να πιάνει στα πράσα τους δύο άντρες και τον Βάγκνερ να την πνίγει κατά λάθος), το σίριαλ µε τις κατηγορίες της Μία Φάροου στον Γούντι Αλεν για αποπλάνηση της κόρης τους Ντίλαν Φάροου όταν ήταν επτά χρόνων και η αποκαθήλωση του τηλεοπτικού «µπαµπά της Αµερικής» Μπιλ Κόσµπι που νάρκωνε και βίαζε συνεργάτιδές του.

Documento Newsletter