Χόλιγουντ εναντίον Τραμπ

Οδοκαθαριστής στη Λεωφόρο της Δόξας στο Λος Αντζελες γυαλίζει το αστέρι του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θεωρείται βέβαιο ότι θα προσπαθήσει να «σκίσει» την ορθοπολιτική ατζέντα του Χόλιγουντ

Με τις πιο πολιτικές ταινίες των τελευταίων χρόνων στον δρόμο για τα Όσκαρ ξεκινά η μάχη του Χόλιγουντ εναντίον της σκοταδιστικής στροφής της τραμπικής Αμερικής.

Μπορεί οι κάτοικοι του Λος Αντζελες να μετρούν καθημερινά τις πληγές που προκάλεσαν οι φονικότερες πυρκαγιές στη σύγχρονη ιστορία του, ωστόσο τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου είχαν κι άλλη δουλειά να κάνουν. Να δώσουν την κατάλληλη απάντηση στον επανεκλεγέντα πρόεδρο που διέλυσε μέσα σε ώρες τις κατακτήσεις των τελευταίων χρόνων στον τομέα της ισότητας, της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας.

Οι φετινές οσκαρικές επιλογές της Ακαδημίας είναι περισσότερο πολιτικές από ποτέ, κομμένες και ραμμένες στην ορθοπολιτική ατζέντα του Χόλιγουντ. Ανάμεσα στις ταινίες που διεκδικούν το χρυσό αγαλματίδιο στην τελετή απονομής που θα πραγματοποιηθεί στις 2 Μαρτίου, το μεγάλο φαβορί με τις 13 υποψηφιότητες είναι το τολμηρό ισπανόφωνο μιούζικαλ «Emilia Perez», στο οποίο ένας βαρόνος των ναρκωτικών κάνει φυλομετάβαση και γίνεται γυναίκα.

Δεν θα μπορούσε να λείπει η βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες «Αnora», μια σύγχρονη παραλλαγή της Σταχτοπούτας με πρωταγωνίστρια μια σεξεργάτρια από το Μπρούκλιν. Ούτε βέβαια το «Κονκλάβιο», που προκάλεσε ρίγη οργής στους συντηρητικούς πρωταγωνιστές των talk shows του διαδικτύου με τα εκατομμύρια followers. Η πιο διάσημη ανάμεσά τους, η πρώην σταρ του καναλιού Fox Μέγκιν Κέλι, δήλωσε σοκαρισμένη με το φινάλε της ταινίας που παρουσιάζει τον νεοεκλεγέντα πάπα ως intersex. Πιστή καθολική και σε απόλυτη ταύτιση με τα εκτελεστικά διατάγματα του προέδρου Τραμπ, διατάζει τους τηλεθεατές της: «Μην το δείτε! Κοροϊδεύει τους καθολικούς και τη μισή Αμερική που ψήφισε εναντίον της woke μάστιγας».

Ούτε όμως η «Emilia Perez» γλίτωσε από τα βέλη της, προτού ακόμη ξεσπάσει το σκάνδαλο με τις ισλαμοφοβικές και ρατσιστικές αναφορές της πρωταγωνίστριας της ταινίας Κάρλα Σοφίας Γκασκόν, της πρώτης στην ιστορία τρανς υποψήφιας για Οσκαρ καλύτερης ηθοποιού. Σήμερα βέβαια η Μέγκιν Κέλι θα τρίβει τα χέρια της με τον κακό χαμό που έχει ξεσπάσει εναντίον της Γκασκόν, την οποία είχε στοχοποιήσει εξαρχής. «Δεν λυπάμαι τις γυναίκες που δεν υπερασπίζονται τον ήδη περιορισμένο χώρο τους, αλλά επιτρέπουν σε έναν άντρα να κλέψει τις υποψηφιότητές τους».

Αυτό θα είναι λοιπόν το τοπίο που διαμορφώνεται; Από τη μια μεριά οι ορκισμένοι wokιστές και από την άλλη τα ώριμα παλικάρια που όρισε ο Τραμπ ως τοποτηρητές του στο Χόλιγουντ; Ο Σιλβέστερ Σταλόνε, ο Μελ Γκίμπσον και ο Γιον Βόιτ, ορκισμένοι με τη σειρά τους τραμπιστές στη δύση της καριέρας τους, αρκούν για να ορίσουν το αντίπαλο δέος σε ένα πόλεμο αξιών, δύναμης και πολιτικής επιρροής, με νικητές και χαμένους και με πολλά εκατομμύρια να χορεύουν τριγύρω; Ή μήπως οι ισχυροί CEO των στούντιο θα αποφασίσουν για τον εαυτό τους και για το μέλλον του Χόλιγουντ ρίχνοντας λίγο νερό στο κρασί της «επιβεβλημένης διαφορετικότητας», όπως κάποιοι την ονομάζουν;

Κινούμενη άμμος

Ηδη γράφονται άρθρα στον αμερικανικό Τύπο που υποστηρίζουν ότι η κατάσταση στο Χόλιγουντ είχε μπατάρει υπερβολικά προς τα αριστερά πριν από την εκλογή Τραμπ αφήνοντας απέξω μεγάλο μέρος του συντηρητικού κοινού. Διαβάζουμε ότι ναι μεν θα γίνουν «διορθωτικές» κινήσεις, που θα επηρεάσουν σε κάποιο βαθμό αυτά που θα δούμε στις οθόνες μας, ωστόσο θα ήταν λάθος να περιμένουμε μια δεξιά επανεκκίνηση, καθώς το φάντασμα του μακαρθισμού ακόμη αιωρείται πάνω από την πόλη των αγγέλων.

Από την άλλη μεριά, είναι σαφής η πρόθεση του Τραμπ να ελέγξει έναν χώρο που υπήρξε ανέκαθεν εχθρικός απέναντι στον ίδιο και στις πολιτικές του, όπως διαπιστώνουν οι «Los Angeles Times», που κάνουν λόγο για μια εποχή ρευστότητας και ασάφειας ως προς το μέλλον της βιομηχανίας. «Αν ήμουν πλούσιος σήμερα, δεν θα αγόραζα μετοχές στον κόσμο της ψυχαγωγίας» δήλωσε ο Στίβεν Γκάλογουεϊ, κοσμήτορας του Πανεπιστημίου Τσάπμαν, συμπληρώνοντας: «Ας το παραδεχτούμε. Το φιλελεύθερο Χόλιγουντ είναι ο εχθρός του Τραμπ».

Στροφή στα δεξιά

Δεν είναι τυχαίο βέβαια ότι το αφεντικό της Warner Bros Ντέιβιντ Zάσλαβ, προβλέποντας ίσως τα χειρότερα, απάντησε προεκλογικά σε ερώτηση του «Variety» ότι προτιμάει για πρόεδρο κάποιον φιλικό προς τις επιχειρήσεις. Ούτε είναι άνευ σημασίας η πρόσφατη πρόβλεψη του Vulture ότι οι πλατφόρμες θα κινηθούν προς τα δεξιά για να προσελκύσουν συντηρητικούς θεατές και να κατευνάσουν τον Τραμπ.

Στην προσπάθεια ελέγχου της λαμπερής βιομηχανίας του θεάματος θα γραφτούν πολλά επεισόδια, διότι ναι μεν δεν είναι άμεσα εξαρτημένη από κρατικά κονδύλια, αλλά πολλά μπορεί να πάνε στραβά εξαιτίας της πολιτικής των δασμών, που μπορεί να οδηγήσουν σε αποκλεισμό ταινιών και streaming περιεχομένου από τεράστιες αγορές. Αλλά και γιατί ο Τραμπ θα προσπαθήσει με κάθε μέσο να επηρεάσει μελλοντικές εταιρικές συγχωνεύσεις ή διεθνείς συμφωνίες. Ακόμη και την πολιτική των εταιρειών διανομής για θεάματα που δεν είναι της αρεσκείας του.

Η ταινία που δεν είδε η Αμερική

Η Ακαδημία φρόντισε να στείλει στα Οσκαρ τoυς πρωταγωνιστές της ταινίας «The apprentice» του σκηνοθέτη Αλι Αμπάσι, την οποία ο Τραμπ βρήκε «αηδιαστική» προσπαθώντας ανεπιτυχώς να εμποδίσει την προβολή της. Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον biopic, κυρίως χάρη στον Σεμπάστιαν Σταν, που υποδύεται με επιτυχία τον νεαρό Ντόναλντ Τραμπ, και στον έξοχο Τζέρεμι Στρονγκ στον ρόλο του Ρόι Κον, του διαβόητου δικηγόρου και παλιού μέντορα του νυν προέδρου. Ισως αυτό που ενόχλησε τόσο τον Τραμπ είναι ότι στην ταινία εμφανίζεται να κάνει επεμβάσεις λιποαναρρόφησης και εξαφάνισης της φαλάκρας. Και σίγουρα η σκηνή του βιασμού της Ιβάνα Τραμπ, της πρώτης γυναίκας του. Η ταινία βρήκε διανομή στις ΗΠΑ την τελευταία στιγμή, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Guardian», μετά τις απειλές για μηνύσεις από το στρατόπεδο Τραμπ.