Χίντι Ξαντ: «Η συνεχής αναζήτηση τροφοδοτεί την Τέχνη»

Χίντι Ξαντ: «Η συνεχής αναζήτηση τροφοδοτεί την Τέχνη»
«Ο Τομπίας είναι ένας οραματιστής καλλιτέχνης και αυτό δεν αφορά μόνο τη μουσική που γράφει. Είχε πολύ συγκεκριμένες ιδέες για το πώς φανταζόταν το εξώφυλλο του “Phantomime”», λέει ο Χίντι Ξαντ στο Documento

Μιλήσαμε με τον γερμανό εικαστικό που σχεδίασε το εξώφυλλο του νέου EP των Ghost, οι οποίοι τον Ιούνιο θα είναι headliners στο AthensRocks.

Το όνομά του συζητιέται τις τελευταίες μέρες στους ροκ και μέταλ κύκλους, καθώς είναι εκείνος που φιλοτέχνησε το εντυπωσιακό εξώφυλλο του νέου EP του σουηδικού συγκροτήματος Ghost με τίτλο «Phantomime». Η αλήθεια όμως είναι ότι στο όνομα του Χίντι Ξαντ πίνουν νερό πολλοί καλλιτέχνες, τα εξώφυλλα των οποίων έχουν την υπογραφή του Γερμανού εικαστικού, συγγραφέα και γλύπτη. Πολλοί από αυτούς μάλιστα απευθύνονται σε εκ διαμέτρου διαφορετικό κοινό, όπως η Μπιγιονσέ και οι Parkway Drive. Ο ίδιος ο Χίντι Ξαντ βέβαια, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Documento να μιλήσουμε με αφορμή την κυκλοφορία του EP των Ghost, οι οποίοι στις 25 Ιουνίου θα είναι headliners στο φετινό AthensRocks Festival στο ΟΑΚΑ, απορρίπτει τους διαχωρισμούς: «Η μουσική είναι κάτι περισσότερο από είδη και νομίζω ότι το κοινό στοιχείο όλων των καλλιτεχνών με τους οποίους έχω συνεργαστεί είναι ο σεβασμός στη δουλειά τους ανεξάρτητα από το αν μιλάμε για ποπ μουσική ή για ακραίο μέταλ. Υποθέτω ότι αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο με προσέγγισαν, ότι δηλαδή δεν σκέφτομαι ούτε δημιουργώ μέσα από στεγανά».

Στις περιγραφές των έργων του υπάρχουν αναφορές στην φύση, στην ποίηση, ακόμα και στην ελληνική μυθολογία. Σύμφωνα με τον Χίντι: «τα πάντα καταλήγουν στη θεμελιώδη αντίληψη ότι ιδιοφυΐα υπάρχει μόνο στη φύση. Όλοι οι καλλιτέχνες, εμού συμπεριλαμβανομένου, στέκονται στους ώμους γενεών που ήρθαν πριν από αυτούς κουβαλώντας αλήθειες χιλιετιών. Αναζητώ αυτές τις αλήθειες παντού και αυτή η συνεχής αναζήτηση τροφοδοτεί τη φαντασία και την τέχνη μου».

Πώς όμως τα έργα ενός καλλιτέχνη που αξιοποιεί τόσο τις παραδοσιακές όσο και τις σύγχρονες, ψηφιακές τεχνικές για να εκφραστεί και να θολώσει τα όρια μεταξύ ψευδαίσθησης και πραγματικότητας βρέθηκαν να κοσμούν εξώφυλλα δίσκων; Ακούγεται αστείο αλλά όπως εξηγεί ο ίδιος, τα πάντα «γεννήθηκαν» το 2016 από κάτι που έμοιαζε… με γυναικείο κόλπο. «Ήταν η φωτογραφία ενός γκρέιπφρουτ κομμένου στη μέση που τράβηξα με την κάμερα του κινητού μου και δεν είχε καμία σχέση με τη συνηθισμένη δουλειά μου. Με κάποιο τρόπο όμως η φωτογραφία έγινε πολύ δημοφιλής και βρήκε τον δρόμο της για το εξώφυλλο του σινγκλ “Wings Of love” των Liv. Το πρώτο μου εξώφυλλο για άλμπουμ πάντως ήταν για το εξαιρετικά ταλαντούχο -αλλά δυστυχώς ανενεργό πλέον- βελγικό μέταλ συγκρότημα Diablo Blvd, οι οποίοι μου ζήτησαν να χρησιμοποιήσουν ένα έργο μου του 2013 για το εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου τους “Zero Hour”».

Η φωτογραφία ενός κομμένου φρούτου ήταν η πρώτη, έστω και περιστασιακή, δουλειά του Χίντι Ξαντ που έγινε εξώφυλλο (το «Wings of love» των Live)
Το έργο που κοσμεί το εξώφυλλο του «The lion king: The gift» της Μπιγιονσέ
Το «Darker still» των Parkway Drive αποτέλεσε μια πρόκληση για τον Ξαντ γιατί χρειάστηκε πραγματική προσπάθεια για να πείσει το συγκρότημα να επιλέξει ένα κομψό, γκρι σχέδιο

Δεν ήταν λίγοι οι καλλιτέχνες και τα συγκροτήματα που απευθύνονταν σε εκείνον για να αξιοποιήσουν έργα του σε εξώφυλλα δίσκων τους ωστόσο αυτό άλλαξε όταν άρχισε να φιλοτεχνεί εξώφυλλα από το μηδέν. «Κάθε μουσικό άλμπουμ είναι ένα ξεχωριστό σύμπαν και θέλω να μπορώ να επιδρώ σε αυτό και να το τροφοδοτώ με τη φαντασία μου». Κομβική χρονιά για τον ίδιο ήταν το 2019 όταν φιλοτέχνησε το εξώφυλλο για το «The lion king: The gift» της Μπιγιονσέ που περιείχε 14 τραγούδια εμπνευσμένα από το ριμέικ της κλασικής ταινίας «Ο Βασιλιάς των Λιονταριών» με την Αμερικανίδα σούπερ σταρ να ερμηνεύει τη συντριπτική πλειονότητα αυτών. «Το άλμπουμ αυτό είναι σπουδαίο κυρίως επειδή η Μπιγιονσέ κατάφερε να αναδείξει καλλιτέχνες από αφρικανικές χώρες και να τους φέρει στο επίκεντρο του παγκόσμιου μουσικού ενδιαφέροντος», μας εξηγεί.

Αυτό που ως γλύπτης ήθελε πάντα να δημιουργήσει είναι, όπως λέει, «εξώφυλλα που αποτελούν τον τέλειο συνδυασμό τέχνης και προϊόντος». Σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία εμπίπτει το «Phantomime» των Ghost, των οποίων ο Χίντι Ξαντ δηλώνει μεγάλος θαυμαστής, κάτι που για τον ίδιο δεν πρέπει να αποτελεί κριτήριο ή προϋπόθεση συνεργασίας με κάποιον καλλιτέχνη: «Αυτό που χρειάζεται είναι ένα κοινό έδαφος, ένα αμοιβαίο όραμα με στόχο ένα ποιοτικό τελικό αποτέλεσμα που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές. Αν και η εκτίμηση στον καλλιτέχνη και τη μουσική του βοηθάει, ο θαυμασμός μπορεί καμιά φορά να σου δημιουργήσει άγχος που μόνο δημιουργικό δεν θα αποβεί. Η δημιουργικότητα προϋποθέτει να είσαι αντικειμενικός και να μην βάζεις κανενός είδους περιορισμό στον εαυτό σου».

Ωστόσο, ήταν αυτή ακριβώς η αγάπη του για τους Ghost μέσα από την οποία προέκυψε η συνεργασία με τον Τομπίας Φόργκε (σ.σ. ο ιθύνων νους των Ghost), με τον οποίο ο Χίντι είχε μια συνάντηση πριν από μια συναυλία του συγκροτήματος στο Ανόβερο. «Ηταν ακριβώς ό,τι χρειαζόμασταν για να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο», θυμάται. «Ο Τομπίας είναι ένας οραματιστής καλλιτέχνης και αυτό δεν αφορά μόνο τη μουσική που γράφει. Είχε πολύ συγκεκριμένες ιδέες για το πώς φανταζόταν το εξώφυλλο του “Phantomime”, οπότε στο τέλος χρειάστηκαν μόνο κάποιες κατευθύνσεις, τόσο ακριβείς που έφτασα να σχεδιάζω τα πρώτα σκίτσα στο τρένο της επιστροφής μου στο Αμβούργο!»

Σύμφωνα με τον Χίντι Ξαντ «τα φλιπεράκια, οι φαραωνικές σαρκοφάγοι και τα έργα της σειράς “Passagen” του Ελβετού καλλιτέχνη Χανς Ρούντολφ Γκίγκερ, πολλά έργα του οποίου έγιναν επίσης εξώφυλλα κυρίως σε δίσκους μέταλ συγκροτημάτων, ήταν οι εικόνες που είχε στο μυαλό του ο Τομπίας». Μια προσεκτική ματιά στο artwork του «Phantomime» επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.

Εκτός όμως από τα εξώφυλλα που τον έχουν σημαδέψει ως δημιουργό ή μουσικόφιλο, υπάρχουν και εκείνα που θα ήθελε να έχει φτιάξει ο ίδιος: «Θα μου άρεσε πολύ να είχα δημιουργήσει εγώ το εξώφυλλο για το “72 Seasons” των Metallica. Αυτό το άλμπουμ είναι πραγματικά υπέροχο και λατρεύω να μισώ αυτό το σχεδόν τοξικό κίτρινο χρώμα που δεσπόζει. Μου θύμισε το γκρι στο εξώφυλλο του “Darker Still” των Parkway Drive, ίσως επειδή στο μυαλό μου αυτό είναι το “Black Album” του 21ου αιώνα», καταλήγει ο πολυσχιδής καλλιτέχνης.

Οι Ghost, νέο EP των οποίων με τίτλο «Phantomime» κυκλοφορεί στις 19 Μαΐου θα εμφανιστούν στις 25 Ιουνίου στο AthensRocks 2023, στο ΟΑΚΑ.

Ετικέτες

Documento Newsletter