Οι τιμές του πετρελαίου πήραν ξανά την ανιούσα. Με αφετηρία τη συμφωνία Ρωσίας – Σαουδικής Αραβίας, των δύο μεγαλύτερων παραγωγών κρατών του ΟΠΕΚ+, να μειώσουν την παραγωγή τους για να διατηρήσουν την τιμή ψηλά, το πετρέλαιο έφτασε τα 95 δολάρια το βαρέλι και οι προβλέψεις των μεγάλων διεθνών τραπεζών το βλέπουν να ξεπερνά έως και τα 100.
Η κερδοσκοπία και οι «ελαφρές ποικιλίες»
Ανάλογη είναι η κατάσταση με τις τιμές των διυλισμένων προϊόντων, ντίζελ και βενζίνης. Κι ενώ γίνεται πολλή συζήτηση για τα υψηλά περιθώρια κέρδους των ελληνικών διυλιστηρίων, δεν λέγεται ότι τα διυλιστήρια επωφελούνται από τις υψηλές τιμές των πετρελαϊκών παραγώγων που προσδιορίζονται κι αυτές μέσω χρηματιστηριακών μηχανισμών. Οι τιμές των πετρελαϊκών παραγώγων λοιπόν ανεβαίνουν, αντανακλώντας τις κερδοσκοπικές τάσεις που συνδέονται με τις δυσκολίες των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων που παράγουν βενζίνη και ντίζελ, και αντικατέστησαν το βαρύ ρωσικό αργό με ελαφρύτερες ποικιλίες από τα αραβικά κράτη για τα συγκεκριμένα πετρελαϊκά παράγωγα.
Οι τιμές σε βενζίνη και ντίζελ αναμένεται να ανέβουν μάλιστα κι άλλο μες στις επόμενες βδομάδες, επειδή την περασμένη Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει προσωρινά τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ προκειμένου να ρίξει τις δικές της εγχώριες τιμές που ανεβάζουν τον πληθωρισμό.
Ενατη ακριβότερη βενζίνη στον κόσμο
Τι επιπτώσεις έχουν για εμάς όλα αυτά; Η τιμή της βενζίνης βρίσκεται σήμερα λίγο πάνω από τα 2 ευρώ, του ντίζελ κίνησης στο 1,72 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται να κάνει πρεμιέρα με τιμές άνω του 1,55-1,77 ευρώ το λίτρο. Οι τιμές της βενζίνης που πληρώνουν τα νοικοκυριά κυρίως για την αυτοκίνηση παίρνουν εβδομαδιαίως αυξήσεις της τάξης των 4 λεπτών το λίτρο. Κι όπως έχουμε αναφέρει, από τα 2 ευρώ που πληρώνουμε το λίτρο το 0,81 είναι η τιμή στην οποία πουλά το διυλιστήριο και το 1,10 είναι το μερίδιο του κράτους, ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ, που παραμένουν ακόμη στα ύψη στην Ελλάδα, αλλά η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρνείται να τους μειώσει για να μη χάσει φορολογικά έσοδα. Για τον λόγο αυτό η Ελλάδα, παρά τους χαμηλούς μισθούς, έχει την ένατη ακριβότερη βενζίνη στον κόσμο (globalpetrolprices.com).
Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, η διάθεση από τις 15 Οκτωβρίου αναμένεται να ξεκινήσει με τιμές-σοκ για τα νοικοκυριά. Πέρυσι το πετρέλαιο θέρμανσης άνοιξε στο 1,41 ευρώ το λίτρο επειδή υπήρχε επιδότηση στην αντλία. Φέτος η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι λόγω του κόστους των καταστροφών από την κακοκαιρία Ντάνιελ και της επιστροφής της χώρας στη δημοσιονομική πειθαρχία καταργείται η επιδότηση στην αντλία. Θα δοθεί μόνο το επίδομα θέρμανσης, που δεν το παίρνουν όλοι. Με τα προ μίας εβδομάδας δεδομένα οι πρατηριούχοι προέβλεπαν ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα άνοιγε στο 1,55-1,57 ευρώ. Μεσολάβησε η απαγόρευση εξαγωγών της Ρωσίας, άρα λογικά θα ανοίξει ακόμη ψηλότερα.
Ερχονται αυξήσεις παντού!
Οι ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα δεν επιφέρουν άμεσες επιβαρύνσεις μόνο στα νοικοκυριά αλλά και στην οικονομία. Ολα τα υγρά καύσιμα και ιδίως το ντίζελ κίνησης, που χρησιμοποιείται στις μεταφορές προϊόντων, στα logistics, στις κατασκευές, στη μεταποίηση και στη γεωργία, επηρεάζουν όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων. Για τον λόγο αυτό λοιπόν η επαναφορά των τιμών των υγρών καυσίμων στα ψηλά, ύστερα από ανάπαυλα ενός έτους, αναμένεται να επιφέρει νέο κύμα αυξήσεων τιμών παντού, νέο κύμα πληθωρισμού. Καλό μας κουράγιο!