Χαράλαμπος Αθανασίου: Οι 3+1 Νόμοι που τέθηκαν στην υπηρεσία των ελίτ

Η δίκη στην οποία αθωώθηκε πανηγυρικά ο Κώστας Βαξεβάνης από την κατηγορία της συκοφαντικής δυσφήμισης με την οποία επιχείρησε ανεπιτυχώς να τον σπιλώσει ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου, ανέδειξε εκτός των άλλων τις πρωτοφανείς νομικές ακροβασίες που είχε επιχειρήσει επί υπουργίας του ο Χαράλαμπος Αθανασίου και οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στη συνέχεια από παραβάτες του λευκού κολάρου προκειμένου ευεργετηθούν σε ποινικές υποθέσεις εναντίον τους.

Κατά τη διάρκεια της αποδεικτικής διαδικασίας που προκάλεσε ο ίδιος ο Χαράλαμπος Αθανασίου με τη μήνυσή του, αλλά τελικά του δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από αυτά που ήδη είχε, αναδείχτηκαν τέσσερις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έλαβε ο τότε υπουργός και οι οποίες έγιναν αντικείμενο σφοδρής μεν, δικαιολογημένης δε, κριτικής από το Documento.

Άλλωστε, και η εισαγγελέας στην αθωωτική της πρόταση τόνισε ότι τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα περιείχαν εύλογη κριτική για τους νόμους, άσχετα με το αν τελικά αυτοί χρησιμοποιήθηκαν προς αυτή την κατεύθυνση ή όχι.

Οι 3+1 επίμαχοι νόμοι Αθανασίου:

1. Νόμος περί καταχραστών του Δημοσίου

2. Νόμος περί Πόθεν Έσχες

3. Νόμος μη άρσης τηλεφωνικού απορρήτου για οικονομικά εγκλήματα

4. Νομοσχέδιο περί Εφοπλιστών και Πόθεν Έσχες – Δεν έφτασε ποτέ σε ψηφοφορία λόγω αντιδράσεων της αντιπολίτευσης αλλά και βουλευτών της ΝΔ

Ας δούμε όμως λεπτομερώς τι προέβλεπαν οι νομοθετικές παρεμβάσεις του Χαράλαμπου Αθανασίου, όπως είχαν καταγραφεί από το Documento:

– Στην πρώτη τροπολογία της καριέρας του ως υπουργός Δικαιοσύνης, ο Χαρ. Αθανασίου επιχείρησε να απαλλάξει τις ναυτιλιακές (και τις offshore φυσικά) από τη δήλωση πόθεν έσχες. Διεφθαρμένοι δηλαδή πολιτικοί, εφοριακοί, εκδότες, δικαστές θα μπορούσαν να κρύψουν περιουσιακά τους στοιχεία μέσα σε μια offshore αφού δεν χρειαζόταν να τη δηλώσουν. Η φωτογραφική τροπολογία αποσύρθηκε έπειτα από διακομματική κατακραυγή.

– Τον Απρίλιο του 2014, πάλι ως υπουργός Δικαιοσύνης, με τον νόμο 4254 αφαίρεσε λέξεις από συγκεκριμένη διάταξη του Ποινικού Κώδικα, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε πολλούς καταχραστές του δημοσίου και εγκληματίες του λευκού κολάρου να επιχειρήσουν ευεργετηθούν από τις νέες διατάξεις.

Ύστερα από 13 ημέρες ο Χαρ. Αθανασίου απέσυρε τη ρύθμιση λέγοντας ότι οι λέξεις διεγράφησαν εκ παραδρομής, αλλά η ισχύς της για το διάστημα των δεκατριών ημερών θα μπορούσε να αμνηστεύσει όσους ήταν υπόδικοι. Τα δικαστήρια αρνήθηκαν να την εφαρμόσουν χαρακτηρίζοντάς τη «συγκαλυμμένη αμνηστία», ενώ στη συνέχεια ο ίδιος ο Άρειος Πάγος απεφάνθη για την αντισυνταγματικότητά της.

Συγκεκριμένα, η υπ’αριθμ. 3/10-11-2016 απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου αναφέρει:

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η απάλειψη της περ. δ’ του άρθρου 263 Α του ΠΚ, που έχει ως αποτέλεσμα αναδρομικά την άρση του αξιοποίνου της αξιόποινης πράξης μιας
ειδικής κατηγορίας κρατικών υπαλλήλων (υπαλλήλων ΝΠΙΔ) ακόμη και για σοβαρές εκκρεμείς σε οποιοδήποτε στάδιο κακουργηματικές πράξεις και η αιτιολόγηση γι’αυτήν, ότι οφείλεται σε απλή "παραδρομή" του νομοθέτη, δεν αντέχουν στη λογική και υποκρύπτουν συγκεκαλυμμένη αμνηστία, ώστε να αρθεί η ποινική ευθύνη προσώπων της ανωτέρω ειδικής κατηγορίας της περ. δ’ του άρθρου 263 Α του ΠΚ, κατά των οποίων υπάρχει εκκρεμής κατηγορία ή και καταδίκη, μολονότι κατά το Σύνταγμα αμνηστία για κοινά εγκλήματα δεν παρέχεται ούτε με νόμο (άρθρο 47 παρ. 4 του Συντάγματος). Γι’αυτό η ανωτέρω διάταξη της υποπαραγράφου ΙE. 12 της παραγράφου ΙΕ του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014, με την οποία καταργήθηκε η περιπτ. δ’ του άρθρου 263 Α του ΠΚ, είναι αντισυνταγματική και ανεφάρμοστη κατά το άρθρο 93 παρ. 4 του Συντάγματος, διότι αντιβαίνει στα άρθρα 47 παρ. 3 και 4 και 26 του Συντάγματος. Επομένως, το ΣΤ’ Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου ορθά έκρινε με το να αρνηθεί να εφαρμόσει αυτεπαγγέλτως την ευμενέστερη ανωτέρω διάταξη για τον κατηγορούμενο (αναιρεσείοντα), ο οποίος καταδικάστηκε ως Πρόεδρος του ΔΣ του Αγροτικού Συνεταιρισμού …, υπάλληλος κατά την έννοια του άρθρου 263 Α του ΠΚ…

Εντός αυτής της ρύθμισης εμπίπτει και η κριτική που δέχτηκε από το Documento, για την αίτηση αποφυλάκισης που κατέθεσε λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση της ρύθμισης, πρόσωπο που είχε καταδικαστεί για μίζες στο σκάνδαλο των υποβρυχίων.

– Στο τρίτο μεγάλο του νομικό εγχείρημα, ο Χαρ. Αθανασίου μετέτρεψε διάταξη που αφορούσε στην ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες ώστε να τιμωρείται από βαθμό κακουργήματος σε βαθμό πλημμελήματος. Ο ίδιος, όπως είχε αποκαλύψει το HOT DOC, είχε αποκρύψει περιουσιακά στοιχεία από τη δήλωση πόθεν έσχες. Η ρύθμιση χρησιμοποιήθηκε από τον Γιάννο Παπαντωνίου και δεν τον οδήγησε τελικώς στη φυλακή.

– Τέλος, με νόμο που ψηφίστηκε εντός του λεγόμενου «πολυνομοσχεδίου» στα πλαίσια του Μνημονίου του 2014, επί υπουργίας Χαρ. Αθανασίου, ο Εισαγγελέας έπαψε να έχει τη δυνατότητα να ζητήσει άρση απορρήτου των τηλεφωνικών συνομιλιών υπόπτων για τέλεση οικονομικών εγκλημάτων.

Διαχρονικά στην υπηρεσία της ελίτ

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Χαράλαμπου Αθανασίου που, όπως ανέδειξε και η υπεράσπιση του Κώστα Βαξεβάνη στη δίκη που ολοκληρώθηκε πανηγυρικά για τον ίδιο χθες Τρίτη, «περιφέρονταν συνεχώς γύρω από την εξυπηρέτηση των συμφερόντων συγκεκριμένων ελίτ» και χρησιμοποιούνταν εκ των πραγμάτων από αυτές.

Ο πρώην υπουργός, μέσα από τη μήνυση που κατέθεσε επιχείρησε να φιμώσει την εύλογη δημοσιογραφική κριτική που τού ασκούνταν, καθώς και την ανάδειξη των υποθέσεων που είχαν εκ των υστέρων ευεργετηθεί από τις νομοθετικές του πρωτοβουλίες.

Φυσικά, όμως, η προσπάθειά του έπεσε στο κενό. Η δικαστική απόφαση που ελήφθη ύστερα από μια εμβληματική για την ελευθερία του Τύπου εισαγγελική πρόταση, δεν αφήνει άλλωστε πολλά περιθώρια παρερμηνειών.

Όπως είπε η εισαγγελέας, δημόσια πρόσωπα, όπως ο κ. Αθανασίου, οφείλουν να είναι ανοιχτά σε δημοσιογραφική κριτική, ιδιαίτερα, όπως είπε, όταν η κριτική δεν αφορά την προσωπική ζωή κάποιου δημοσίου προσώπου, αλλά τον δημόσιο βίο του.