Wuxia: Το σινεμά πολεμικών τεχνών

Wuxia: Το σινεμά πολεμικών τεχνών

Το Χονγκ Κονγκ που πρωτοστάτησε στο είδος των_x000D_
ταινιών πολεµικών τεχνών άρχισε το ψάξιµο από τα 20s. Το wuxia (σηµαίνει ήρωες_x000D_
πολεµικών τεχνών) στιλ που παντρεύει τις πολεµικές τέχνες µε τις αρχαίες_x000D_
κινεζικές ιστορίες κάνει εδώ τα πρώτα βήµατα. 

Οι απαρχές του στούντιο Shaw Brothers που ιδρύθηκε τον ∆εκέµβριο του 1958 εντοπίζονται στο 1925, όταν τρία αδέρφια (µαντέψτε το όνοµά τους) έφτιαξαν στη Σαγκάη την εταιρεία παραγωγής ταινιών Tianyi Film Company. Τα φιλµ της αποσπασµατικά µόνο είχαν αναφορές στις πολεµικές τέχνες, τις οποίες συνέδεαν µε ακροβατικά σε τραµπολίνο κ.λπ. Η επιτυχία της εταιρείας, επέτρεψε στα αδέρφια Shaw να επιστρέψουν στα κινηµατογραφικά πράγµατα µετά τον Μεγάλο Πόλεµο. Η νέα εταιρεία, η Shaw Brothers, που ίδρυσαν έγραψε ιστορία.

Χορογραφία της µάχης

Τα πάνω από χίλια φιλµ της Shaw Brothers µε τις εντυπωσιακές χορογραφίες πολεµικών τεχνών συνέδεσαν στη συνείδηση του κοινού την «ταινία καράτε» µε το κινεζικό σινεµά. Ωστόσο, ήταν ένας Ιάπωνας που έφτιαξε την ταινία-ορόσηµο του είδους στα 60s. Ο λόγος για το «Γιοζίµπο» του Κουροσάβα που το 1961 απέδειξε πως όταν υπάρχει θεϊκό άγγιγµα όλα µπορεί να συµβούν.

Λίγο αργότερα η συµβολή του Μπρους Λι στο είδος το έκανε διάσηµο παντού αλλά αλλοίωσε το προφίλ του και το αποµάκρυνε από τις ρίζες του. Οι ταινίες του Λι είχαν έναν φολκλορικό µοντερνισµό και µια πονηριά που οδηγούσαν στην εµπορική επιτυχία, αλλά υστερούσαν στο καλλιτεχνικό κοµµάτι. Εξαίρεση τα «Enter the dragon» και «Way of the dragon», όπου ο Λι παλεύει µε τον Τσακ Νόρις µε φόντο το Κολοσσαίο (το φολκλόρ που λέγαµε). Τα «ξαδερφάκια» του Λι, ο Τζάκι Τσαν και ο Τζετ Λι, ακολούθησαν την ίδια συνταγή. Κορυφαία ταινία του πρώτου το «Police story» του 1981 και του δεύτερου το θαυµάσιο «Κάποτε στην Κίνα» του 1991.

Ανατολική νεωτερικότητα

Επρεπε να έρθει το «Τίγρης και δράκος» για να επιστρέψει το φιλµ πολεµικών τεχνών στα γενέθλια µέρη του, στις αρχαϊκές δοξασίες περί ηρωισµού και υπεράνθρωπων ακροβατικών. Νωρίτερα το Χόλιγουντ είχε δείξει λατρεία για το είδος χτίζοντας σειρές ταινιών («Καράτε Κιντ», «Matrix» κ.ά.) σε απίθανες χορογραφίες µάχης, ενώ και ο Ταραντίνο κατέθεσε την άποψή του µε το φανταχτερά αιµατοβαµµένο «Kill Bill». Και αν ο στιλίστας Γιµού δηµιούργησε σχολή («Ηρωας», «Ιπτάµενα στιλέτα») µε κάδρα απίστευτης εικαστικής οµορφιάς, ο Καρ Γουάι έδωσε τα εύσηµα στον αυθεντικό δηµιουργό του είδους. Η ιστορία του Yip Man στο «Grandmaster» είναι η απόδειξη πως ακόµη και πίσω από τα πιο εξωπραγµατικά κατορθώµατα των πολεµικών τεχνών κρύβεται πάντα ο άνθρωπος.

Πέντε ταινίες που… δέρνουν αλύπητα

01. Wang Yu εναντίον ιπτάμενης λαιμητόμου, Ταϊβάν, Χονγκ Κονγκ (1976)

Ο Τζίμι Γουάνγκ Χου σκηνοθετεί, γράφει και πρωταγωνιστεί σε μια ταινία που ενέπνευσε δεκάδες βιντεοπαιχνίδια (Mortal Kombat κ.ά.) και έχει ήρωα τον one-armed boxer που εκδικείται τον ακρωτηριασμό του και τον χαμό της φαμίλιας του. Ασυνάρτητες αλλά άκρως διασκεδαστικές σκηνές, αντίπαλοι που καταργούν τη βαρύτητα και απίθανοι χαρακτήρες, μεταξύ των οποίων ο δολοφόνος που χορεύει πριν από κάθε μάχη του.

02. Dragon Inn, Ταϊβάν, Χονγκ Κονγκ (1967)

Ο Κινγκ Χου θεωρείται εξπέρ των φιλμ wuxia κι ο λόγος είναι η συγκεκριμένη ταινία. Μετά την αποχώρησή του από τη Shaw Br. αποφάσισε να φτιάξει μια περιπέτεια με βάση τη γυναικεία ματιά (η ξιφομάχος που τα βάζει με τον σατανικό ευνούχο), το θρίλερ και πειραγμένες μονομαχίες που βασίζονται στο κοφτό, δημιουργικό μοντάζ.

03. Ong-Bak, ο πολεμιστής του μουάι τάι, Ταϊλάνδη (2003)

Ανελέητο ξύλο και σκηνές μαχών φυσικά γυρισμένες (χωρίς εφέ) που μας κάνουν να αναρωτιόμαστε για την κατάσταση των ηθοποιών. Για πολλούς η κορυφαία ταινία πολεμικών τεχνών των 00s, με τον Ταϊλανδό ηθοποιό Τόνι Τζα να θεωρείται άξιος διάδοχος των Τζετ Λι και Τζάκι Τσαν.

04. A touch of zen, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν (1971)

Στο τριάμισι ωρών έπος του Κινγκ Χου ο παροξυσμός των μαχών είναι το κάτι άλλο. Μοντέρνα γραφή, ακραίο χιούμορ, παραλίγο Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες και σεκάνς ανθολογίας που αντιγράφτηκαν αμέτρητες φορές (όπως η σκηνή της εναέριας μάχης στο δάσος με τα μπαμπού στα «Ιπτάμενα στιλέτα»).

05. Τίγρης και δράκος, Κίνα, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν, ΗΠΑ (2000)

Ο Ανγκ Λι φτιάχνει ένα εξωφρενικό θέαμα κόστους 15-17 εκατ. δολαρίων που σάρωσε τα ταμεία παγκοσμίως, κέρδισε τέσσερα Οσκαρ και διαθέτει τέλειες χορογραφημένες σκηνές πολεμικών τεχνών που υπογράφονται από τον Γιούεν Γιο Πινγκ.

Ετικέτες

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter