Ωμός εκβιασμός των προστατευομένων μαρτύρων – Αποκαλυπτική συνέντευξη με τον Στίβεν Κον για το σκάνδαλο Novartis – Μαζί το Hot Doc, το Docville και η ειδική έκδοση του Documento «Δεκέμβρης 1944 – Η αναπόφευκτη σύγκρουση»

Ωμός εκβιασμός των προστατευομένων μαρτύρων – Αποκαλυπτική συνέντευξη με τον Στίβεν Κον για το σκάνδαλο Novartis – Μαζί το Hot Doc, το Docville και η ειδική έκδοση του Documento «Δεκέμβρης 1944 – Η αναπόφευκτη σύγκρουση»

O Αμερικανός δικηγόρος των Ελλήνων που κατέθεσαν στο FBI μιλάει για την προσπάθεια των ελληνικών αρχών να μπλοκάρουν τη δικαστική έρευνα για το σκάνδαλο Novartis που οδηγεί στο κουκούλωμα της διαφθοράς

Επιχείρηση τρομοκράτησης των μαρτύρων (Φιλίστωρ Δεστεμπασίδης. Μαρία Μαραγγέλη) και στην προανακριτική των ΝΔ-ΚΙΝΑΛ

Νέα Δημοκρατία: Ο πωλών αντισυριζαϊσμό αμειφθήσεται. Η επέλαση της γαλάζιας ταξιαρχίας στο κράτος.

Δώρο στον Λάτση: ιδιωτική επένδυση με δημόσιο χρήμα. Πακέτο και η ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας

Συνέντευξη της δημοσιογράφου Κάρει Γκίλαμ: « Η Bayer λαδώνει… Δημάδηδες για να θάβει τα δηλητήρια»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Κωνσταντίνος Φίλης: «Η πίεση της ΕΕ προς τη Λιβύη κλειδί για την ΑΟΖ με την Τουρκία»

Ολυμπιακός – ΠΑΟΚ: Το καυτό ντέρμπι Μαρινάκη Σαββίδη μέσα κι έξω από το γήπεδο

HOT DOC: Στον καιρό του ρατσισμού και της ξενοφοβίας

Το στοίχημα της ανοιχτής κοινωνίας. Αιχμάλωτοι στα τείχη του ρατσισμού καθώς η Ελλάδα υιοθετεί τις τακτικές Σαλβίνι και Ορμπάν και σε όλη την Ευρώπη υψώνονται φράχτες για να μείνει «απέξω» η ανθρωπιά.

Οι έμποροι των εθνών φτιάχνουν πρόσφυγες. Το μπαρούτι του πολέμου και των κοινωνικών ανισοτήτων δημιουργεί τον Άλλον

Το κακό είναι εδώ και δεν θα φύγει. Καθημερινές ιστορίες που αποδεικνύουν ότι τα περιστατικά της ρατσιστικής βίας αυξάνονται.

Από τις αγκαλιές στα ξερονήσια. Τι οδήγησε στη μεταστροφή του κλίματος και την κατακόρυφη αύξηση των περιστατικών ξενοφοβίας

Οι Ρομπέν των Γιαννιτσών Η δράση της εθελοντικής Ομάδας που αποτελεί την καλύτερη απάντηση σε μπλόκα και τις πορείες της ξενοφοβίας

Οι αγέλες του μίσους. Ρατσιστικά πογκρόμ και επιθέσεις από τον «ακροδεξιό λύκο» μέχρι τα χρυσαυγίτικα τάγματα εφόδου

Κατασκευάζοντας εχθρούς. Η απάντηση της κοινωνίας της Λέσβου σε κάθε ξενοφοβικό παραλήρημα

ΜΜΕ στην υπηρεσία της ξενοφοβίας και του σεξισμού. Τα άνθη του κακού στον κήπο της ενημέρωσης

Ο «Ακενοτούμπο» και τα τσιτάτα της μισαλλόδοξης εξέδρας. Τα φαινόμενα ρατσισμού στα ελληνικά γήπεδα

Γράφουν:

Νίκος Μπελαβίλας «Το κερδισμένο στοίχημα της καθημερινότητας»

Τζαβέντ Ασλάμ «μια μεγάλη νίκη το σχολείο»

Σαρμπάστ Σιχού «με τόση αστυνομία φοβούνται και οι ¨Ελληνες»

Μαρία Τσαπάζη «Δεν μοιάζεις με τσιγγάνα»

Κωνσταντίνος Παϊτέρης «Με όπλο την αλληλεγγύη»

Ναθαναήλ – Εβαν Λιναρδής «καταπάτηση ανθρώπινων δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων»

Η Φωτεινή Βελεσιώτου μιλάει στο Docville

Η Φωτεινή Βελεσιώτου λίγες μέρες πριν από τις εμφανίσεις της στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο μιλάει στην Εμυ Ντούρου για το τραγούδι, τον αντικαπνιστικό νόμο, την χαρακτηριστική φωνή της αλλά και για τα παλιά χρόνια που εργαζόταν ως δασκάλα.

Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σε συνέντευξη του στην Αφροδίτη Ερμίδη αναφέρεται στη νέα του παράσταση «Ο γιος» που έχει στο επίκεντρό του την εφηβεία και την προβληματική της οικογένειας.

Με αφορμή το πρόσφατο βιβλίο του η «Παράταιρη επανάσταση» ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας Γιάννης Χλιουνάκης συζητά με τους Θανάση Καραμπάτσο & Παναγιώτη Φρούντζο για τις κρίσιμες μέρες του φθινόπωρου και του χειμώνα του 1944.

Οι πρώτες καταλήψεις, τα Εξάρχεια, οι πανκς και το τελεσίγραφο του Χρυσοχοΐδη. Η Αμαλία Δενδρινού κάνει μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία των καταλήψεων στέγης στην Ελλάδα.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών γιορτάζει το έτος Σκαλκώτα με μία έκθεση με πρωτότυπα χειρόγραφα του μεγάλου συνθέτη και μία ευκαιρία γνωριμίας με το έργο και την ζωή του. Στο ρεπορτάζ ο Σπύρος Οικόπουλος.

Προδημοσίευση από την υπό έκδοση νουβέλα «“Ολίγη μπέσα, ωρέ μπράτιμε!” – Η τελευταία ώρα του Οδυσσέα Ανδρούτσου» του Θωμά Κοροβίνη. Στην επιμέλεια η Μαρίνα Αγγελάκη.

Ο Έντουαρντ Νόρτον δηλώνει τη λατρεία του στο Big Apple με όχημα το φιλμ νουάρ που σκηνοθέτησε «Οι σκιές του Μπρούκλιν» και με την ευκαιρία αυτή ο Κωνσταντίνος Καϊμάκης ανιχνεύει τους λόγους που ο νουάρ μικρόκοσμος της Νέας Υόρκης είναι ο πιο ξεχωριστός σε ολόκληρο το κινηματογραφικό σύμπαν.

Στη στήλη New entries που επιμελείται η Αφροδίτη Ερμίδη παρουσιάζεται η ηθοποιός Φένια Σχοινά.

«Δεκέμβρης 1944 – Η αναπόφευκτη σύγκρουση» – Μεγάλη προσφορά την Κυριακή με το Documento

Μια νέα έκδοση με το Documento την Κυριακή στα περίπτερα ένα βιβλίο για τα Δεκεμβριανά, 75 χρόνια μετά τη μάχη της Αθήνας που καθόρισε τη μεταπολεμική πολιτική και κοινωνία.

Οι μυλόπετρες της Ιστορίας είχαν καύσιμη ύλη για να κινηθούν ταχύτερα στη δεκαετία του 1940. Μετά την κατάρρευση του μετώπου και την εισβολή των γερμανικών στρατευμάτων η «ηγεσία του τόπου» δραπέτευσε από τις ευθύνες, την εφιαλτική πείνα, την ανείπωτη τραγωδία του ελληνικού λαού. Η οικονομία και η κρατική μηχανή πλέον υπηρετούσαν τον κατακτητή. Για να σταθεί στα πόδια του ο λαός στήθηκαν δίκτυα αλληλεγγύης στις πόλεις κι ένα πολιτικό μέτωπο που έμελλε να γίνει μεγάλο επειδή έβαλε στην πρώτη γραμμή τους απλούς πολίτες. Είναι αυτοί που στις πόλεις και στα χωριά πήραν τα όπλα και τον λόγο στα χέρια τους.

Αυτήν τη νέα Ελλάδα το κατεστημένο έκανε τα πάντα για να την εξαφανίσει: οι δυνάμεις του προετοιμάστηκαν για την επόμενη μέρα, καθώς ο ναζισμός ψυχορραγούσε, στήνοντας Τάγματα Ασφαλείας –σε συνεργασία με τον κατακτητή– ενώ και ο αγγλικός δάκτυλος είχε παρασκευάσει τα σχέδιά του.

Όταν η χώρα απελευθερώθηκε στηριζόμενη στις δυνάμεις που πολέμησαν όλα τα χρόνια τον κατακτητή και στη βρετανική βοήθεια, έφτασε η πολιτική ηγεσία που βρισκόταν στο προστατευμένο περιβάλλον της Μέσης Ανατολής και άρχισε να εξυφαίνεται ένα σκηνικό αντιπαράθεσης. Κανένας δεν ήθελε να παραδώσει όσα είχε κερδίσει μέχρι εκείνη τη στιγμή και η σύγκρουση έμοιαζε αναπόφευκτη και κρινόταν σε κάθε απόφαση και σε κάθε λεπτομέρειά της.

«Είναι η πρώτη φορά αυτές τις μέρες που ένιωσα στην Ελλάδα τόσο έντονα, τόσο ξεκάθαρα κι απόλυτα τον κοινωνικό διχασμό, την ατμόσφαιρα του ταξικού πολέμου» ορίζει με θαυμαστή οξύνοια ο Γιώργος Θεοτοκάς τα τεκταινόμενα στην απελευθερωμένη χώρα με το νυστέρι του λόγου του. Στις 3 Δεκέμβρη του 1944 άναψε η αιματηρή μάχη για τα κεκτημένα μιας «λαοκρατίας» ή για την «παλινόρθωση».

Στο βιβλίο που προσφέρει στους αναγνώστες του το Documento την Κυριακή εξιστορείται ο πυκνός ιστορικός χρόνος, η κοινωνική και πολιτική συνθήκη που οδήγησε στον Δεκέμβρη αλλά και το πώς και γιατί φτάσαμε στην πρώτη πράξη του Εμφυλίου, ποιοι ήθελαν και μεθόδευσαν τη σύγκρουση της Αθήνας σκοτώνοντας άοπλους διαδηλωτές στο συλλαλητήριο του ΕΑΜ, ενώ σκιαγραφούνται τα πρόσωπα (της αντίδρασης) –Παπανδρέου, Σκόμπι, Τσόρτσιλ και Δαμασκηνός– όπως και η επίσημη προπαγάνδα που ακολούθησε μέσα από το σχήμα «αλλόφρονες κομμουνιστές – πασιφιστές αστυνομικοί».

Η ιστορική έρευνα αποκαλύπτει μια έκθεση-φωτιά για τον άνομο βίο και την αντικομμουνιστική πολιτεία του υπουργού των δωσιλογικών κυβερνήσεων Αναστάσιου Ταβουλάρη.

Παρατίθενται επίσης συγκλονιστικές μαρτυρίες αγωνιστών (Παναγιώτης Αρώνης, Βιβή Γιαννακά, Αλίκη Ζαχαρή, Θόδωρος Καλλίνος – Αμάρμπεης, Τάκης Μπενάς, Δημήτρης Μουρατίδης, Έλλη Παπά), αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων, αλλά και η προσπάθεια πολύ γνωστών ιστορικών που προσπάθησαν να επανανοηματοδοτήσουν τον Δεκέμβρη του ’44 σε δύο ιστορικές συζητήσεις στη Φιλοσοφική της Αθήνας που διοργανώθηκαν για τα 50 χρόνια από τη μάχη της Αθήνας.

Πώς έζησαν όμως οι Αθηναίοι τα Δεκεμβριανά; Το εκκρεμές της καθημερινότητας από τον αγώνα για τρόφιμα και φάρμακα μέχρι τον τρόμο από τους αγγλικούς βομβαρδισμούς «στον σωρό». Το κλίμα καταγράφεται και από συγκλονιστικά κείμενα με τις υπογραφές δύο συγγραφέων που αφουγκράζονται τον παλμό της κοινωνίας και τον επεξεργάζονται, του Γιώργου Θεοτοκά και του Δημήτρη Ψαθά.

Παράλληλα εκτίθεται η αποτίμηση της αναπόφευκτης ή όχι σύγκρουσης όπως την έκαναν τρεις ιστορικοί ηγέτες της Αριστεράς, αλλά και πώς προσέγγισε ιστορικά η ηγεσία του ΚΚΕ τα γεγονότα της Αντίστασης, της μάχης της Αθήνας και του Εμφυλίου. Δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι «άλλοι» κόκκινοι του Δεκέμβρη, η πολυδιάσπασή τους, η στάση τους απέναντι στο ΕΑΜ και η τύχη τους.

Οι εικόνες της «Μάχης της Αθήνας» πέρασαν στη συλλογική μνήμη και καταγράφηκαν ακόμη και στον κινηματογράφο, δειλά, υπόρρητα, συμβολικά στις ταινίες από το 1945 έως το 1974 – ώσπου να αλλάξει την εικόνα ο «Θίασος». Ήταν μια λαϊκή έκρηξη, μια μεγάλη έφοδος που έμεινε μετέωρη…

Γράφουν: Γιώργος Ανδρίτσος, Αφροδίτη Ερμείδη, Ζήσης Ι. Καραβάς, Βασιλική Λάζου, Δημήτρης Μαριόλης, Παναγιώτα Μπίτσικα, Κώστας Παλούκης.

Ετικέτες

Documento Newsletter