White Labyrinth του Δημήτρη Λάμπρου – Mykonos Art Festival 2022

«Ο κόσμος γυρίζει και ο κόσμος αλλάζει, αλλά ένα πράγμα δεν αλλάζει… Η αδιάκοπη μάχη του Καλού με το Κακό».

Τ.Σ. Έλιοτ, «Ο Βράχος», 1934

Μέσα από μία βιωματική διαδρομή στην έννοια του Λαβυρίνθου, που αρχικά αποτυπώθηκε στον Ψηλορείτη το 2021, διαπραγματευόμενος την αγωνία της εξόδου από προσωπικά και κοινωνικά αδιέξοδα – στέλνοντας σήμα κινδύνου από τα μιτάτα των βοσκών, μέσω των ηχοποιημένων μαγνητικών κυμάτων του πλανήτη ΔΙΑ, ο Λαβύρινθoς φορώντας μαύρα πανιά, επιστρέφει στην Αθήνα (στις παλιές εγκαταστάσεις της ΔΕΗ) αφήνοντας κατά τον Ντεριντά, “το αληθινό πένθος για πάντα ανολοκλήρωτο”.

Στις 3 Ιουλίου ο Λαβύρινθος από φωτεινή διαδρομή στο σκοτάδι, μετασχηματίζεται ο ίδιος σε φως κι εξαϋλώνεται αφήνοντας τους άυλους επίσης στίχους του ποιητή T.S Eliot, αποτυπωμένους στο έδαφος της Μυκόνου να μας θυμίζουν: πως δεν πρέπει να χαθεί η Σοφία από τη γνώση, η γνώση μέσα στην άπειρη διαθέσιμη πληροφορία και τελικά να χαθεί η ζωή μέσα στην ίδια τη ζωή…

Η Ιστορικός Τέχνης & επιμελήτρια εκθέσεων (AICA HELLAS) Μπία Παπαδοπούλου, αναφέρει: «…Περιφερόμενος στα υποφωτισμένα μονοπάτια του λαβύρινθου – μεταφορικά στα αχαρτογράφητα μονοπάτια του ασυνείδητου – ο επισκέπτης προσλαμβάνει το έργο ως μυστική τελετουργία καταβύθισης στον ενδότερο εαυτό. Καθώς παλινδρομεί στον χώρο και τον χρόνο, το σώμα, οι αισθήσεις, ο νους και το συναίσθημα βρίσκονται σε επαγρύπνηση ενώ εγείρονται από τη λήθη προσωπικά βιώματα και συλλογικές εμπειρίες.

Μια «πνευματική» πηγή φωτός τον αναμένει ως αναπάντεχη έκπληξη στον πυρήνα του έργου. Μια σπείρα που διαγράφεται στο δάπεδο – σύμβολο της αέναης ζωτικής κίνησης, σχήμα που θα μπορούσε να επεκτείνεται στο άπειρο. Δημιουργείται από την προβολή των ακόλουθων ποιητικών στίχων από το έργο του Έλιοτ που παρατίθεται στην αρχή του κειμένου: «Που είναι η σοφία που έχουμε χάσει μέσα στη γνώση; Που είναι η γνώση που έχουμε χάσει μέσα στις πληροφορίες; Που είναι η ζωή που έχουμε χάσει μέσα στο ζην;». Οι φράσεις καταγράφονται ως άυλα, ευανάγνωστα, φωτεινά ίχνη στο πλακόστρωτο. Λειτουργούν ως νέοι «λαβύρινθοι με λέξεις» γεμάτοι κρυμμένα νοήματα, γρίφους και μυστικά. Η ενέργεια και το φως που εκπέμπει το αρχέγονο σχήμα της σπείρας, προσδίδει στους στίχους του Έλιοτ μια αισιόδοξη χροιά. Η ανασυγκρότηση του δέκτη/θεατή, που γίνεται εφικτή μέσα από τη γνώση και την αυτογνωσία, θα τον οδηγήσουν ως σύγχρονο Θησέα στην έξοδο από τον λαβύρινθο, σηματοδοτώντας τη νίκη του καλού έναντι του κακού…».

Το έργο θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της πέμπτης διοργάνωσης του Mykonos Art Festival, μίας διοργάνωσης του Δήμου και του Πολιτιστικού, Αθλητικού και Κοινωνικού Οργανισμού (ΠΑΚΟ) «Γεώργιος Αξιώτης».

Διάρκεια έκθεσης: 3 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2022

Εγκαίνια: Κυριακή 3 Ιουλίου 2022 στην Πλατεία Αγίου Αντωνίου, Μύκονος

Κατασκευή και κίνηση

Η κατασκευή White Labyrinth, αποτελείται από ένα αυτόνομο σύμπαν βασισμένο στους νόμους της γεωμετρίας, ξεκινώντας από την επαλληλία τριών τύπων μορφολογικής πλοκής: σημεία (οι σύνδεσμοι και οι αρθρώσεις της κατασκευής), γραμμές (το σύστημα οριζόντιων και κάθετων κοιλοδοκών καθώς ένα συνεχές γραμμικών και καμπύλων διαδρομών, επικαλυπτόμενων και διασταυρωμένων, που δημιουργούν σημεία μορφολογικής έντασης) και επιφάνειες (μία σειρά από υφάσματα λευκού χρώματος που επιτρέπουν την ελεύθερη και ανεμπόδιστη διέλευση και κίνηση). Αυτό που παράγει τη συνολική μορφή του λαβυρίνθου είναι οι συσχετισμοί και οι αλληλεπιδράσεις που δημιουργούνται όταν αυτές οι τρεις λογικές – σημεία, γραμμές και επιφάνειες – συνδιαλέγονται.

Βιογραφικό: Δημήτρης Λάμπρου

_Αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών το 2010 με «Άριστα».

_Το 2013 απέκτησε Master στο εικαστικό τμήμα του Μεταπτυχιακού της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με θέμα: «Η κοινωνική διάσταση της Τέχνης».

_Είναι ιδρυτής της ομάδας ΔΙΠΟΛΑ με την οποία έχει πραγματοποιήσει πλήθος εκθέσεων σε πινακοθήκες και χώρους πολιτισμού ανά την Ελλάδα, παρουσιάζοντας νέους εικαστικούς αλλά και σημαντικούς εικαστικούς της εγχώριας καλλιτεχνικής σκηνής.

_Οι σημαντικότερες εκθέσεις στις οποίες έχει λάβει μέρος ή διοργάνωσε μέσω της εικαστικής ομάδας ΔΙΠΟΛΑ είναι οι εξής:

-Έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο : “Στον ιστό της Πηνελόπης”, Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, Διοργάνωση: ΔΙΠΟΛΑ, Επιμέλεια: Ευθύμης Λαζόγκας, Συνεργασία με την εικαστική ομάδα Penelope’s Web και τον καθηγητή – εικαστικό της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Δημήτρη Ζουρούδη.

-Έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο “ΚΡΥΠΤΟΝ”, Πινακοθήκη Μυταρά, Χαλκίδα, Επιμέλεια: Ευθύμης Λαζόγκας, ιστορικός τέχνης – Φαίη Τζανετουλάκου, ιστορικός – κριτικός τέχνης (AICA HELLAS), 2021

-Διεθνής συνάντηση ομάδων και κολεκτίβων: Platform project, Ομάδα – πλατφόρμα: Δίπολα, με τίτλο: “Is the history of art the history of violence? ”, Επιμέλεια Άρτεμις Ποταμιάνου, ΑΣΚΤ, αίθουσα Νίκος Κεσσανλής, Αθήνα, 2021

-Ατομική έκθεση με τίτλο: “Time Warps – Labyrinth Land”. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο προστατευόμενο από την UNESCO γεω – πάρκο του Ψηλορείτη, στον τόπο του βοσκού. Επιμέλεια: Dr. Φαίη Τζανετουλάκου. Στα πλαίσια του φεστιβάλ Κρήτης: “Η τέχνη ταξιδεύσει σε μνημεία της Κρήτης”. Μία διοργάνωση της περιφέρειας Κρήτης, 2021

-Οργάνωσε και επιμελήθηκε την έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο: “Generations”. Μία συνομιλία νέων σύγχρονων καλλιτεχνών όπως οι: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Δημήτρης Εφέογλου, Μαργαρίτα Πέτροβα, Δημήτρης Καρατζάς, Δημοσθένης Μπογιατζής κ.α με το έργο των: Νίκου Κεσσανλή, Παύλου, Γιώργου Λάππα, Γιώργου Λαζόγκα, Πάνου Χαραλάμπους, Γιώργου Χαρβαλιά και άλλων σημαντικών εικαστικών. Ομάδα “ΔΙΠΟΛΑ” Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου και εκθεσιακός χώρος Οινοποιείου Διγενάκη, Ηράκλειο, Κρήτη 2019 – 2020 (τα θεωρητικά κείμενα της έκθεσης έγραψαν ο ιστορικός τέχνης Ευθύμης Λαζόγκας – διδάσκων Ιστορίας Τέχνης ΜΕΤ, ΑΣΚΤ και ο Δημήτρης Καρατζάς – ζωγράφος MFA, ΑΣΚΤ).

-“Who is afraid of the rhinoceros? ” Back to Athens 4, Διεθνές Φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης, Eπιμέλεια: Μαρία Ξυπολοπουλου, Εξάρχεια, Αθήνα, 2016.

-Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης : «Δίπολα», Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, Λεωνίδου και Μυλλέρου Μεταξουργείο, Αθήνα, 2015 (την έκθεση οργάνωσε ο ίδιος σε επιμέλεια το ιστορικού τέχνης Ευθύμης Λαζόγκας).

-“1 + 3”, Γκαλερί Λόλα Νικολάου (συν εκθέτει με ιστορικά έργα του Βλάσση Κανιάρη), 2013.

-“Story as a dream”, ατομική παρουσίαση στo Remap 4 με την υποστήριξη του ΔΕΣΤΕ (Διεθνής συνάντηση σύγχρονης τέχνης/Μεταξουργείο, Αθήνα), 2013.

– “Symbiosis”, XV Biennale Ευρώπης και Μεσογείου, Θεσσαλονίκη – Ρώμη, υπό την αιγίδα της γενικής γραμματείας νέας γενιάς, 2011.

– “Αποτυπώματα”, ατομική έκθεση Athens Art Space, Κολωνάκι, 2010.

– “Go Existence”, Γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου, Θεσσαλονίκη, 2008.

-Βραβείο κοινού “Belle Arte” Λαμία (Διεθνής Συνάντηση 17 χωρών), Υπουργείο Πολιτισμού – Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2007

Articles and tributes

https://openartgallery.eu/2021/12/20/%ce%b1%cf%86%ce%b9%ce%ad%cf%81%cf%89%ce%bc%ce%b1

http://www.dreamideamachine.com/?p=69993

http://kromamagazine.com/event/time-warps-labyrinth-land-dimitris-lamprou/

https://www.culturenow.gr/time-wraps-lavyrinthos-xora /

https://www.culturenow.gr/dimitris-lamproy-metatopi-zontas-to-antikei-meno-tis-texnis-apo-ton-

lavyrintho-di-xo-ro-ston-ateley-tito-xro-no/

INSTAGRAM https://www.instagram.com/dimitris_lamprou.visual_artist/?hl=el