Την Παρασκευή εκδικάζεται η αγωγή της υπαλλήλου του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Χ.Κ. (τα πλήρη στοιχεία στη διάθεση της εφημερίδας) εναντίον του ελληνικού δημοσίου εξαιτίας των διοικητικών πρακτικών που ασκήθηκαν πάνω της από την διεύθυνση του μουσείου την περίοδο 2015-2018.
Την περίοδο εκείνη στο «τιμόνι» ενός από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα μουσεία της χώρας ήταν η κ. Αικατερίνη Δελλαπόρτα, η οποία συνταξιοδοτήθηκε στα τέλη του 2021. Αμέσως μετά την συνταξιοδότησή της, η κ. Δελλαπόρτα διορίστηκε σύμβουλος της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, η οποία εσχάτως την επανέφερε στην ενεργό υπηρεσία, διορίζοντάς τη γενική διευθύντρια στο ίδιο μουσείο, στο πλαίσιο της προσπάθειας μετατροπής του από Ειδική Περιφερειακή Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), παραδίδοντάς το σε ιδιωτικά συμφέροντα και πολιτικούς φίλους της Νέας Δημοκρατίας, όπως και ακόμη τέσσερα εμβληματικά μουσεία της χώρας.
Διαβάστε επίσης: Βυζαντινό Μουσείο: Persona non grata η σύμβουλος της Μενδώνη και δοτή γενική διευθύντρια, όπως και ο νόμος της
Πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο που, όπως σημειώνουν σε πρόσφατη ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι του Βυζαντινού Μουσείου, εμφανίστηκε υπό τη νέα της ιδιότητα στον χώρο του μουσείου στις 28 Απριλίου, καθώς «η επί ημέρες προσπάθειά της να “τηλεδιοικήσει” το μουσείο κρυπτόμενη απέβη άκαρπη και ο κόμπος έφτασε στο χτένι όταν η αφάνειά της επισημάνθηκε στην προχθεσινή ανακοίνωση των σωματείων του ΥΠΠΟΑ, ανακοίνωση η οποία πιθανώς προκάλεσε εκνευρισμό».
«Η επιλογή της κ. Δελαπόρτα για τη συγκεκριμένη θέση», συνεχίζουν οι εργαζόμενοι, «περιγράφει την εμμονική πρόσδεση υπαλλήλων στην εξουσία πριν και μετά τη συνταξιοδότηση, τη διαπλοκή τους με την πολιτική ηγεσία, το νοσηρό φαινόμενο της προσκόλλησης δημοσίων υπηρεσιών σε πρόσωπα που υπηρετούν το κυβερνητικό σχέδιο για απόδοση των μουσείων σε ημέτερες παρέες».
Οι εργαζόμενοι δήλωσαν στην κ. Δελλαπόρτα ότι είναι ανεπιθύμητη όχι μόνον διότι έρχεται να εφαρμόσει ένα απαράδεκτο νομοθέτημα στο οποίο οι ίδιοι αντιτίθενται επί της αρχής, αλλά και «για τον πρόσθετο λόγο ότι η επταετής θητεία της στο ΒΧΜ, ως Υπηρεσιακής Διευθύντριάς του μέχρι τη συνταξιοδότησή της, έδωσε απτά δείγματα κακοδιοίκησης και αυταρχισμού, όπως το ξήλωμα λειτουργιών διά της μετακίνησης υπαλλήλων ή/και της αφαίρεσης καθηκόντων από αυτούς, την ηθική και επαγγελματική υποβάθμισή τους, την ψυχολογική τους καταπόνηση μέσω ασαφών εντολών, την απειλητική προς αυτούς συμπεριφορά, τις υποτιμητικές επικρίσεις και πολλά άλλα».
Περιστατικό mobbing
Στην πραγματικότητα, οι εργαζόμενοι του Βυζαντινού Μουσείου αναφέρονται περιφραστικά σε αυτό που στη διεθνή συζήτηση αναφέρεται ως mobbing, την «ηθική παρενόχληση», όπως έχει μεταφερθεί στην ελληνική βιβλιογραφία, δηλαδή στο πλέγμα εκείνο συμπεριφορών και στάσεων που θυματοποιούν εργαζόμενους, συχνά από τους ιεραρχικά ανώτερούς τους, σε μια προσπάθεια των τελευταίων να ενισχύσουν την εξουσία τους, να απομονώσουν, να εκθέσουν και τελικά να απομακρύνουν όσους θεωρούν πιθανό κίνδυνο για τους ίδιους.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, η τακτική αυτή της τότε διευθύντριας του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου οδήγησε πολλούς εργαζόμενους, από διαφορετικές ειδικότητες, σε αναζήτηση διεξόδου από ένα ασφυκτικό και τοξικό εργασιακό περιβάλλον είτε στην αποχώρηση από την υπηρεσία (μέσω παραιτήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων, αιτημάτων για εκπαιδευτικές άδειες κ.λπ.) είτε στη συνδρομή ειδικών στην ψυχική υγεία…
Ας επιστρέψουμε όμως στην περίπτωση της Χ.Κ. η οποία είχε την… ατυχία να μείνει έγκυος τον Ιούνιο του 2015, λίγους μήνες μετά την έκδοση της απόφασης του Εφετείου Αθηνών που αναγνώριζε ότι οι προηγούμενες αλλεπάλληλες συμβάσεις της με την υπηρεσία ήταν στην πραγματικότητα μία ενιαία σύμβαση εξαρτημένης εργασίας και διέταζε την απασχόλησή της με καθεστώς εργαζόμενης ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ).
Η διοίκηση του Βυζαντινού Μουσείου, ωστόσο, δεν δέχτηκε να αντιμετωπίσει τη Χ.Κ. ως εργαζόμενη με αυτό το καθεστώς και ως εκ τούτου να της χορηγήσει τις προβλεπόμενες από τον νόμο άδειες που σχετίζονται με τη μητρότητα και την τεκνογονία! Μάλιστα, τα σχετικά αιτήματά της παρέμειναν επί πολλούς μήνες αναπάντητα, ενώ τα χαρτιά της δεν προωθήθηκαν καν προς την αρμόδια κεντρική υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ για να διεκπεραιωθεί η υπόθεση.
Αδιαλλαξία και «όχι» σε άδεια μητρότητας
Αφού πια γέννησε τον Φεβρουάριο του 2016, η Χ.Κ. επιχείρησε εκ νέου να διεκδικήσει τα προβλεπόμενα από τον νόμο, δηλαδή την 9μηνη άδεια ανατροφής τέκνου. Βρέθηκε όμως, ακόμη μια φορά, αντιμέτωπη με την αδιαλλαξία της διεύθυνσης του Βυζαντινού Μουσείου.
Παρότι, όπως έγινε αργότερα γνωστό, η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Πολιτισμού είχε δώσει την ορθή νομική απάντηση πως η Χ.Κ. είχε τα πλήρη δικαιώματα ενός εργαζομένου ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, το Βυζαντινό Μουσείο επέμενε στη δική του… ανάγνωση των νόμων, υποχρεώνοντας την υπάλληλο να κάνει χρήση της κανονικής της άδειας, ενώ άφησε αναπάντητο ακόμη και το αίτημά της για χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών!
Μάλιστα, τον Μάιο του 2016, σε ένα από τα πολλά αιτήματά της, της εστάλη από το Βυζαντινό Μουσείο έγγραφη απάντηση ότι δεν εδικαιούτο το οτιδήποτε και πως έπρεπε να επιστρέψει στην υπηρεσία απασχόλησής της, διότι αλλιώς θα ήταν αδικαιολογήτως απούσα.
Το μουσείο που είχε τους… δικούς του νόμους
Ο γολγοθάς για την υπάλληλο συνεχίστηκε επί μήνες, ενώ τελικά, τον Νοέμβριο του 2016, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της έστειλε έγγραφο απόλυσης (!), επικαλούμενο γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία όμως δεν είχε γίνει αποδεκτή από τον αρμόδιο υπουργό Πολιτισμού, άρα θεωρείται μη γενόμενη.
Ας σημειωθεί ότι ο μεν ΟΑΕΔ, στον οποίο απευθύνθηκε η υπάλληλος, την ενημέρωσε πως σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δικαιούται εννέα μηνών άδεια από την υπηρεσία της και όχι από τον ΟΑΕΔ, ο δε Συνήγορος του Πολίτη, στον οποίο υποχρεώθηκε επίσης να απευθυνθεί, απέστειλε σχετικά έγγραφα στο Βυζαντινό Μουσείο καλώντας το να συμμορφωθεί στα νόμιμα, χωρίς όμως και πάλι ανταπόκριση.
Με το ίδιο περιεχόμενο παρενέβη εγγράφως προς το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και το υπουργείο Εργασίας, αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών, χωρίς την παραμικρή διάθεση συμμόρφωσης από τη διεύθυνση του μουσείου! Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο είχε τους δικούς του νόμους και τους εφάρμοζε το ίδιο κατά το δοκούν, αγνοώντας επιδεικτικά όλες τις αρμόδιες αρχές, τα επίσημα έγγραφα και τις εξώδικες διαμαρτυρίες.
Η Χ.Κ. υποχρεώθηκε μέχρι και να υποβάλει πειθαρχική αναφορά κατά της αρμόδιας υπαλλήλου του Βυζαντινού Μουσείο και στενής συνεργάτιδας της τότε διευθύντριας Μ.Γ., η οποία πρόσφατα «προβιβάστηκε» με απόφαση της υπουργού Λίνας Μενδώνη σε τμηματάρχη Διοικητικού και Οικονομικού του μουσείου… Φυσικά, ούτε η πειθαρχική αναφορά είχε κάποια συνέχεια.
Στο Πρωτοδικείο για αμοιβές και ηθική βλάβη
Εν τέλει, η Χ.Κ. ανέλαβε υπηρεσία ξανά στις 04.01.2019, ενώ όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, και συγκεκριμένα από τις 20.02.2016, με αποκλειστική ευθύνη της διεύθυνσης του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, δεν λάμβανε τις αποδοχές της, αφού το μουσείο δεν αποδεχόταν συστηματικά την παροχή εκ μέρους της την προσφορά εργασίας της!
Τώρα το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών καλείται να κρίνει επί της αγωγής της Χ.Κ. που διεκδικεί τις αμοιβές της για την παραπάνω χρονική περίοδο αλλά και χρηματική αποζημίωση για την ηθική βλάβη και την ψυχική ταλαιπωρία που υπέστη, με τον ψυχολογικό πόλεμο που της έγινε, επειδή τόλμησε να διεκδικήσει νόμιμα δικαιώματά της και με την απόφαση περί απόλυσής της, να έχει παρθεί ήδη από την στιγμή που έμαθε η τότε διευθύντρια του Μουσείου κ. Δελλαπόρτα την απόφασή της να προσφύγει ενώπιον του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για να καταγγείλει την παραβίαση των εργασιακών της δικαιωμάτων.
Η μικρή αυτή ιστορία, αποκαλυπτική για το ήθος και τις πρακτικές διοίκησης των «εκλεκτών» της Λίνας Μενδώνη, θα πρέπει να προστεθεί σε όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες για τα συμβαίνοντα και όσα πρόκειται να συμβούν στα πέντε εμβληματικά μουσεία της χώρας, εφόσον υλοποιηθεί ο σχεδιασμός της απερχόμενης κυβέρνησης για την αποκοπή τους από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την οριστική παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα και τα φερέφωνά τους.
Διαβάστε επίσης:
Σε ρόλο Αύγουστου και Αυγούστας το ζεύγος Πανέτσου που έκαναν φέουδό τους το Βυζαντινό Μουσείο