Μετά από την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για αύξηση μισθών και βελτίωση των συνθηκών εργασίας, μεταξύ των συνδικάτων των σιδηροδρομικών και της κυβέρνησης τη Δευτέρα, οι απεργίες που ξεκίνησαν αυτή την Τρίτη στη Βρετανία αναμένεται να είναι οι μεγαλύτερες που έχει δει η χώρα τα τελευταία τριάντα χρόνια. Εκτός από την 24ωρη απεργία από μέλη των υπέργειων σιδηροδρόμων την Τρίτη, την Πέμπτη και το Σάββατο, μια ξεχωριστή απεργία θα γίνει στον υπόγειο σιδηρόδρομο του Λονδίνου αυτή την Τρίτη. Τα 40.000 μέλη συνδικάτων που απεργούν είναι εργαζόμενοι στις σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις και στα βαγόνια των τρένων.
Οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες άρχισαν να μειώνονται από το βράδυ της Δευτέρας, όταν και ξεκίνησε η απεργία, ενώ ο αντίκτυπος αναμένεται να γίνει αισθητός μέσα στην εβδομάδα, αφού θα μειωθούν τα δρομολόγια στο ένα πέμπτο, περίπου, της κανονικής λειτουργίας τους. Περίπου οι μισές από όλες τις υπέργειες γραμμές αναμένεται να μείνουν κλειστές εντελώς, ενώ το ωράριο των δρομολογίων θα μειωθεί και αυτό. Ακόμα και τις μέρες που δεν θα έχει απεργίες, είναι πιθανό να μη γίνουν κανονικά τα δρομολόγια, αφού η συντήρηση των βαγονιών δε θα γίνει πριν από την αναχώρηση των δρομολογίων, όπως γίνεται συνήθως.
Η κυβέρνηση και η εταιρείες
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι σιδηρόδρομοι επιδοτήθηκαν με 16 δισεκατομμύρια λίρες κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ότι με ετήσιο λειτουργικό κόστος 20 δισεκατομμυρίων λιρών και εισόδημα από εισιτήρια μόλις 4 δισεκατομμύρια λίρες, τα αιτήματα της ένωσης σιδηροδρόμων δεν είναι εφικτά. Η εταιρεία που διαχειρίζεται τους σταθμούς, Network Rail, λέει ότι ο εκσυγχρονισμός είναι απαραίτητος για να κρατήσει το σύστημα όρθιο.
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση πραγματοποιεί τις απειλές για άρση ορισμένων από τις προστασίες που ορίζει ο νόμος για τους απεργούς εργαζομένους, αρχής γενομένης από την επιτάχυνση των σχεδίων για άρση της νομικής απαγόρευσης χρήσης υπενοικιαζόμενων εργαζομένων για τον περιορισμό των επιπτώσεων μιας ενδεχόμενης, μελλοντικής, απεργίας. Η συγκεκριμένη κίνηση προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από τα συνδικάτα. Επίσης, ο υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Γκραντ Σαπς, είπε –λανθασμένα– ότι οι μηχανοδηγοί αμείβονται με 59.000 λίρες, για να αποδείξει ότι μια αύξηση μισθών δε θα ήταν δικαιολογημένη.
Διαξιφισμοί
Το σωματείο εργαζομένων σιδηροδρόμου επισημαίνει ότι οι περισσότεροι μηχανοδηγοί δεν είναι μέρος αυτής της διαμάχης, και λέει ότι ο πραγματικός διάμεσος μισθός για τα μέλη του είναι περίπου 33.000 λίρες, αριθμός που υποστηρίζεται από ανάλυση του BBC. Το σωματείο υποστηρίζει επίσης ότι τα μέλη άξιζαν αναγνώριση για την εργασία τους που «κράτησε τη χώρα ζωντανή μέσα στην πανδημία» και τονίζει ότι απλώς επιδιώκει να προστατεύσει τους υπάρχοντες όρους εργασίας τους και να ελαχιστοποιήσει την πραγματική περικοπή μισθών που προκαλείται από τον πληθωρισμό.
Εν τω μεταξύ, το Εργατικό Κόμμα έχει υιοθετήσει διάφορες θέσεις για τις απεργίες και απογοήτευσε τα συνδικάτα με τη χλιαρή υποστήριξή τους. Ωστόσο, τα συνδικάτα και οι σύμμαχοί τους στους Εργατικούς ήταν απογοητευμένοι από μια άλλη υπόθεση που ήρθε στην επιφάνεια τη Δευτέρα το βράδυ: αναφορές στο βρετανικό Τύπο υπογραμμίζουν ότι το γραφείο του επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κιρ Στάρμερ διέταξε το σκιώδες υπουργικό συμβούλιο να μείνει μακριά από τη διαμάχη.
«Το να δίνεται εντολή στους βουλευτές του Εργατικού Κόμματος να μην βρίσκονται σε πικετοφορίες με τους εργαζομένους είναι πολύ», είπε η γενική γραμματέας του συνδικάτου Unite, Σάρον Γκράχαμ για να προσθέσει: «Ήρθε η ώρα να αποφασίσετε με ποιανού την πλευρά είστε. Με τους εργάτες ή τα κακά αφεντικά;».