Βραβεία Όσκαρ: Τα ρεκόρ, οι εκπλήξεις και οι ανατροπές

Βραβεία Όσκαρ: Τα ρεκόρ, οι εκπλήξεις και οι ανατροπές

Η τελευταία τριετία ήταν σχεδόν καταστροφική για τα πλέον διάσημα κινηματογραφικά βραβεία. Χαμηλές τηλεθεάσεις στις τελετές, που έπιασαν ακόμη και αρνητικό ιστορικό θεαματικότητας (την τελετή του 2021 παρακολούθησαν μόλις 9,85 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ), βραβεία που προκάλεσαν θυμηδία –ποιος ξεχνά την απονομή του καλύτερου φιλμ της χρονιάς στο «CODA: Στον ρυθμό της καρδιάς» (δεν το είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες) που άφησε πίσω του τα σαφώς ανώτερα «Η εξουσία του σκύλου», «Πίτσα γλυκόριζα», «Belfast» και «Drive my car»–, κλίμα υποτονικό που συνοδεύτηκε από αρνητικές κριτικές για το φτωχό επίπεδο παραγωγής. Φέτος οι διοργανωτές δηλώνουν πανέτοιμοι για δυναμική επανεκκίνηση σε μια χρονιά που δεν υπάρχει ξεκάθαρο φαβορί, κάτι που σημαίνει ότι αναμένονται μεγάλες συγκινήσεις στη σημερινή βραδιά.

Η χρονιά της Ιρλανδίας

Δεν είναι μόνο τα υποψήφια για εννέα βραβεία «Πνεύματα του Ινισέριν» που έχουν φόντο τα άγρια επιβλητικά τοπία της Ιρλανδίας με τα κύματα να γδέρνουν τους παράκτιους Βράχος του Μόχερ. Η καταπράσινη Ιρλανδία με τις απόκρημνες ακτές πρωταγωνιστεί σε ακόμη ένα φιλμ, στο «Ησυχο κορίτσι» του πρωτοεμφανιζόμενου Κόλουμ Μπερέιντ, το οποίο είναι υποψήφιο για το βραβείο της καλύτερης διεθνούς ταινίας (πρώτη φορά στην ιστορία της Ιρλανδίας). Στην ταινία, μάλιστα, ακούμε την τοπική ιρλανδική διάλεκτο, την οποία χρησιμοποιεί ως πρώτη γλώσσα μόλις το 2% του πληθυσμού της χώρας. Επίσης το ένα τέταρτο όλων των υποψήφιων ηθοποιών φέτος προέρχεται από την Ιρλανδία: Κόλιν Φάρελ, Κέρι Κόντον, Μπάρι Κέογκαν και Μπρένταν Γκλίσον για τα «Πνεύματα του Ινισέριν» και ο Πολ Μέσκαλ, υποψήφιος για το Οσκαρ Α΄ αντρικού ρόλου στο «Aftersun». Eάν τα καταφέρει και κάνει την έκπληξη, θα γίνει ο νεότερος άντρας ηθοποιός (είναι μόλις 27 ετών) που κερδίζει το συγκεκριμένο βραβείο στην 95άχρονη πορεία του θεσμού. Το ρεκόρ κατέχει ο Εϊντριαν Μπρόντι ο οποίος στα 29 του πήρε το Οσκαρ Α΄ αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Ο πιανίστας» του Ρομάν Πολάνσκι το 2003.

Ανεξήγητες απουσίες

Συζητήθηκε πολύ η απουσία γυναικών στην κατηγορία καλύτερης ταινίας. Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρυσι η Τζέιν Κάμπιον και πρόπερσι η Κλόι Ζάο είχαν κερδίσει αυτή την ύψιστη διάκριση. Η Καναδή Σάρα Πόλεϊ, 17 χρόνια μετά την πρώτη της υποψηφιότητα για το σενάριο του δράματος «Υστερόγραφο μιας σχέσης», θα μπορούσε άνετα να ήταν φέτος στην πεντάδα της σκηνοθεσίας με τις «Γυναικείες κουβέντες», οι οποίες έχουν «τρυπώσει» στη δεκάδα της καλύτερης ταινίας αλλά και στην πεντάδα του διασκευασμένου σεναρίου. Από την άλλη τι να πει και ο Εντουαρντ Μπέργκερ του «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» που είδε την ταινία του να προτείνεται για εννέα

Οσκαρ αλλά ο ίδιος έμενε εκτός των υποψηφιοτήτων για τη σκηνοθεσία; Αλλες απουσίες που έκαναν αίσθηση ήταν του Τζέιμς Κάμερον –εκτός της πεντάδας σκηνοθεσίας παρότι το «Avatar: The way of water» (που έκανε ρεκόρ εισιτηρίων) προτάθηκε για τρία βραβεία–, αλλά και του «Τριγώνου της θλίψης» που αν και είχε τρεις υποψηφιότητες (καλύτερης ταινίας, πρωτότυπου σεναρίου και σκηνοθεσίας για τη δουλειά του Ρούμπεν Εστλουντ), δεν προτάθηκε για το διεθνές βραβείο.

Η Ασία γράφει ιστορία

Η πρωταγωνίστρια του «Τα πάντα όλα» είναι υποψήφια για πρώτη φορά στην καριέρα της ύστερα από δεκαετίες στην κινηματογραφική βιομηχανία. Είναι μάλιστα η πρώτη υποψήφια ηθοποιός από την Ασία στην κατηγορία του Α΄ γυναικείου ρόλου κι αν κερδίσει θα γίνει μόλις η δεύτερη μη λευκή ηθοποιός μετά τη Χάλι Μπέρι το 2002 για τον «Χορό των τεράτων». Εκτός της Γιέο και οι συμπρωταγωνιστές της Κε Χούι Κουάν και Στέφανι Σου είναι υποψήφιοι στις κατηγορίες των Β΄ ρόλων. Υποψήφια όμως είναι μια ακόμη Ασιάτισσα ηθοποιός, η Χονγκ Τσάου της «Φάλαινας». Είναι η πρώτη φορά που ηθοποιοί ασιατικής καταγωγής κερδίζουν τόσο πολλές υποψηφιότητες σε μία σεζόν. Αυτή είναι επίσης η πρώτη φορά που η κατηγορία Β΄ γυναικείου ρόλου περιλαμβάνει περισσότερες από μία ηθοποιό από την Ασία. Εάν κερδίσει είτε η Σου είτε η Τσάου, θα πρόκειται για την τρίτη Ασιάτισσα νικήτρια στη συγκεκριμένη κατηγορία. Τέλος, αν η Γιέο ή ο Κουάν κερδίσουν το Οσκαρ, θα είναι οι πρώτοι που θα το πετύχουν μιλώντας μανδαρίνικα και καντονέζικα κινεζικά.

Σπίλμπεργκ απειλεί Ιστγουντ

Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ χάρη στο «The Fabelmans» έχει ρεκόρ στις περισσότερες υποψηφιότητες στην κατηγορία καλύτερης ταινίας, 13 στο σύνολο. Είναι και ο πρώτος και μοναδικός σκηνοθέτης που προτάθηκε για Οσκαρ σε έξι διαφορετικές δεκαετίες. O 76άχρονος Σπίλμπεργκ, όμως, θέλει και μια ακόμη πρωτιά: να γίνει ο γηραιότερος σκηνοθέτης που κερδίζει στην κατηγορία σκηνοθεσίας, τίτλο που έως τώρα κατέχει ο Κλιντ Ιστγουντ για το «Million dollar baby» που κέρδισε το 2003 σε ηλικία 74 ετών.

Η πρώτη τους φορά

Μετά το 1935 είναι η πρώτη φορά που όσοι ηθοποιοί διεκδικούν το Οσκαρ Α΄ αντρικού ρόλου είναι και οι πέντε πρωτοεμφανιζόμενοι στην κατηγορία: Μπρένταν Φρέιζερ («Η φάλαινα»), Οστιν Μπάτλερ («Ελβις»), Κόλιν Φάρελ («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Μπιλ Νάι («Αισθάνομαι ζωντανός») και Πολ Μέσκαλ («Aftersun»). Επίσης, σε όλες τις κατηγορίες Α΄ και Β΄ ρόλου μόνο τέσσερις έχουν προταθεί στο παρελθόν για Οσκαρ: ο Τζαντ Χιρς («The Fabelmans»), η Αντζελα Μπάσετ (««Black Panther: Wakanda forever»), η Μισέλ Ουίλιαμς («The Fabelmans») και η Κέιτ Μπλάνσετ («Tár»), που είναι η μόνη βραβευμένη με Οσκαρ μεταξύ των φετινών υποψηφίων χάρη στο σκοτσεζικό «The Αviator» και το γουντιαλενικό «Blue Jasmine». Ο Τζαντ Χιρς με την υποψηφιότητά του για τον Β΄ ρόλο κατέχει πλέον το ρεκόρ για τη μεγαλύτερη περίοδο αποχής μεταξύ των υποψηφιοτήτων, η οποία εκτείνεται στα 42 χρόνια, καθώς είχε προταθεί για το Οσκαρ στην ίδια κατηγορία με το «Συνηθισμένοι άνθρωποι» το 1980. Τέλος, είναι η πρώτη φορά από το 1977 που δύο ταινίες έχουν κερδίσει τουλάχιστον τέσσερις υποψηφιότητες ερμηνείας. Τα φιλμ «Τα πάντα όλα» και «Τα πνεύματα του Ινισέριν» ισοφάρισαν το ρεκόρ των «Δικτύου» –είχε πέντε οσκαρικές υποψηφιότητες– και «Ρόκι».

Κόμικ σε οσκαρικά λημέρια

OK, η εταιρεία των σούπερ ηρώων ξέρει από Οσκαρ καθώς κάθε χρόνο κάποια ταινία της μπαίνει στις υποψηφιότητες κυρίως των τεχνικών βραβείων. Να όμως που μια ξεχωριστή ερμηνεύτρια όπως η Αντζελα Μπάσετ κάνει το μπαμ και γίνεται η πρώτη ηθοποιός από το σύμπαν της MCU που προτείνεται για κάποιο Οσκαρ (οι Χιθ Λέτζερ και Χοακίν Φίνιξ, βραβευμένοι αμφότεροι ως Τζόκερ, ανήκουν στην οικογένεια της DC). Η Αφροαμερικανίδα ηθοποιός διεκδικεί το βραβείο Β΄ γυναικείου ρόλου χάρη στην ερμηνεία της στο «Black Panther: Wakanda forever». Είναι η δεύτερη οσκαρική υποψηφιότητα της 65άχρονης, τριάντα χρόνια μετά το «What’s love got to do with it» του Μπράιαν Γκίμπσον όπου υποδύθηκε την Τίνα Τέρνερ.

Μουσική πανδαισία

Σε ηλικία 90 ετών ο συνθέτης Τζον Ουίλιαμς κατέχει τώρα τη διάκριση του γηραιότερου υποψηφίου για Οσκαρ χάρη στη σύνθεση της μουσικής του «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον οποίο αποτελούν σταθερό ντουέτο. Το τρομερό ρεκόρ του Ουίλιαμς μετρά συνολικά 53 υποψηφιότητες και πέντε νίκες. Ωστόσο απέχει από το απόλυτο ρεκόρ του Ουόλτ Ντίσνεϊ, ο οποίος συγκέντρωσε 59 υποψηφιότητες και 22 νίκες.

Δύο σε ένα

Είναι η πρώτη φορά που κάθε υποψήφιος στην κατηγορία σκηνοθεσίας είναι υποψήφιος και σε αυτήν του καλύτερου σεναρίου. Οι σκηνοθέτες Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μάρτιν ΜακΝτόνα, Ρούμπεν Εστλουντ, Τοντ Φιλντ και Ντάνιελ Κουάν – Ντάνιελ Σάινερτ (το δίδυμο του «Τα πάντα όλα») διεκδικούν βραβεία σε δύο ταμπλό.

Η έφοδος των σίκουελ

Οι ταινίες «Top Gun: Maverick» και «Avatar: The way of water» δεν έσπασαν μόνο ταμεία αλλά μπήκαν δυναμικά και στην οσκαρική κούρσα καθώς είναι υποψήφιες στην κατηγορία καλύτερης ταινίας. Αν μία από τις δύο τα καταφέρει, θα γίνει το τρίτο σίκουελ που κατακτά Οσκαρ καλύτερης ταινίας, μαζί με τον «Νονό ΙΙ» και το «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών: Η επιστροφή του βασιλιά». Μάλιστα, αν πρόκειται για το «Top Gun: Maverick», θα καταστεί το πρώτο σίκουελ που θα κερδίσει χωρίς να έχει προταθεί για Οσκαρ στο παρελθόν η πρώτη ταινία της κινηματογραφικής σειράς.

Ετικέτες

Documento Newsletter