«Βιωσιμότητα στον τουρισμό: trend ή υπευθυνότητα στην πράξη;»

«Βιωσιμότητα στον τουρισμό: trend ή υπευθυνότητα στην πράξη;»

Όλα δείχνουν πως η βιωσιμότητα στην τουριστική βιομηχανία αποτελεί -πέρα από αναγκαιότητα- μία από τις σημαντικότερες τάσεις παγκοσμίως, με τεράστια ανταπόκριση στους σύγχρονες ταξιδιώτες διεθνώς που επιβραβεύουν τις βιώσιμες επιλογές και πρακτικές των τουριστικών επιχειρήσεων. Ο ελληνικός τουρισμός κατέχει όλες τις προοπτικές για να ξεχωρίσει και να πρωταγωνιστήσει ανάμεσα στους διεθνείς προορισμούς, όπως αποδεικνύεται μέσα από σημαντικές πρωτιές στο διεθνή τύπο που αφορούν στα φωτεινότερα παραδείγματα που έχει να επιδείξει η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία.

Στο μικρό νησί των Κυκλάδων, την Ίο, η ταξιδιωτική στήλη του Αμερικάνικου περιοδικού Veranda εντοπίζει το Calilo Resort, μέλος του ελληνικού ομίλου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης Calilo στην Ίο, ως ένα από τα καλύτερα βιώσιμα ξενοδοχεία στον κόσμο, γεγονός που εκπροσωπεί επάξια το βιώσιμο πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού και απαντά καταφατικά στο παραπάνω ερώτημα.

«Στο παρθένο νησί της Ίου, στις ελληνικές Κυκλάδες, αυτό το πολυτελές θέρετρο 30 σουιτών, που βρίσκεται σε οικογενειακή ιδιοκτησία, δημιουργήθηκε με γνώμονα την αειφορία και τον οικοτουρισμό στο επίκεντρο του ήθους του. Η οικογένεια εργάστηκε για την αγορά σημαντικής έκτασης παραθαλάσσιας γης στην Ίο, προκειμένου να αφήσει συνειδητά το 99% αυτής ανεκμετάλλευτο, ώστε το νησί να διατηρήσει τη φυσική του ομορφιά για τις μελλοντικές γενιές. Έχουν επίσης ξεκινήσει το πρόγραμμα Elektra Olive Tree Project, μια πρωτοβουλία διατήρησης για την αποκατάσταση των οικοτόπων που είχαν προηγουμένως καεί από τις πυρκαγιές και την αποψίλωση των δασών. Μέχρι σήμερα, έχουν φυτέψει περισσότερα από 68.000 ελαιόδεντρα και θάμνους (συμπεριλαμβανομένων 550 αρχαίων ελαιόδεντρων) και οι επισκέπτες μπορούν να “υιοθετήσουν” και να ονομάσουν ένα δέντρο και στη συνέχεια να παρακολουθήσουν τον κύκλο ζωής του» αναφέρει το Veranda.

Μια νέα πρόταση για τον ελληνικό τουρισμό έρχεται από την Ίο

O Όμιλος Calilo υλοποιεί μια Στρατηγική Επένδυση Εθνικής Σημασίας στην Ίο, έχοντας υιοθετήσει ένα μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης που στηρίζεται στην αναβάθμιση του νησιού μέσα από ένα ποιοτικό «προϊόν» που διατηρεί τη φυσική ομορφιά του νησιού, προστατεύει το περιβάλλον του και προσελκύει επισκέπτες με ενδιαφέρον για την πραγματική ταυτότητα της Ίου, πέρα από τα πάρτι και το χίπικο lifestyle.

Κι αν το «μεγάλη επένδυση» δημιουργεί σε πρώτη φάση ερωτήματα για το πώς μπορεί να επιτευχθεί ο συνδυασμός βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και αυθεντικότητας σε έργα μεγάλης κλίμακας, η απάντηση δίνεται με την υιοθέτηση ενός επιχειρηματικού μοντέλου που συνδυάζει την επισκεψιμότητα με την παροχή πρότυπων υπηρεσιών και χαμηλής έντασης δόμησης στη λογική μίας μοναδικού χαρακτήρα ανάπτυξης, ικανής να δώσει μια νέα πρόταση για το τουριστικό προϊόν της χώρας συνολικά.

Πού έγκειται η μοναδικότητα της πρότασης αυτής; Ακριβώς στον συνδυασμό πρότυπων υπηρεσιών και χαμηλής έντασης δόμησης. Τη στιγμή που οι ναυαρχίδες του νησιωτικού τουρισμού, Μύκονος και Σαντορίνη, «στενάζουν» κάτω από το βάρος του υπερτουρισμού, μια τέτοια προσέγγιση αρχικά είναι καινοτόμα και δεύτερον φαίνεται να δίνει πράγματι μια λύση στο δίλημμα: ανάπτυξη ή αλλοίωση εντός προορισμού. Ο Όμιλος έχει, μάλιστα, θέσει δέσμευση να μην οικοδομήσει περισσότερο από το 1% των εκτάσεων ιδιοκτησίας του, ενώ πάνω από 80% τη γης της επένδυσης αποτελεί Περιοχές Προστασίας, επιτυγχάνοντας έτσι υψηλή προστιθέμενη αξία για την τοπική κοινωνία της Ίου και διασφάλιση της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού από την άναρχη τουριστική ανάπτυξη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του οράματος για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ίου ο Όμιλος υλοποιεί πληθώρα  πρωτοβουλιών και δράσεων με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός του. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η κατασκευή δεξαμενών συλλογής βρόχινου νερού για αντιμετώπιση λειψυδρίας και πυροπροστασία, δράσεις κυκλικής οικονομίας με στόχο τη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος, η τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων και σύστημα διαχωρισμού ανακυκλώσιμων υλικών, η εξοικονόμηση νερού και ενέργειας στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων, η δημιουργία συστήματος παροχής αλμυρού νερού στις κολυμβητικές δεξαμενές. Επιπλέον ο όμιλος στοχεύει σε μία σειρά περιβαλλοντικών πιστοποιήσεων λειτουργίας των εγκαταστάσεων, ενώ σχεδιάζει και τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για τη μέτρηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου, καθώς και ένα πρόγραμμα μείωσης πλαστικής ρύπανσης στην Ίο.

To “Elektra Project”,  το πρόγραμμα που ξεχώρισε το Veranda, υλοποιείται από τον Όμιλο Calilo από το 2013, έχοντας διασώσει 625 υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα (τα περισσότερα από αυτά ηλικίας άνω των 300 ετών), τα οποία επρόκειτο να κοπούν και να πωληθούν για καυσόξυλα στην ηπειρωτική Ελλάδα. Αντ’ αυτού, μεταφέρθηκαν με πλοίο στην Ίο, όπου τους δόθηκε μια δεύτερη ζωή στο νησί των Κυκλάδων. Με τη βοήθεια ειδικών, το 97% από αυτά έχουν επιβιώσει και σήμερα ευδοκιμούν στο «νέο τους σπίτι». Έτσι, η Ηλέκτρα, ο Ερμής, η Νιόβη, η Αθηνά και τα υπόλοιπα υιοθετημένα ελαιόδεντρα, συνεχίζουν την «υπεραιωνόβια ζωή» τους, ενισχύοντας παράλληλα τη φυσική ομορφιά της Ίου, αλλά και την επισκεψιμότητα στο νησί.

Μια νέα σελίδα για τον ελληνικό τουρισμό

Πέρα από τις τάσεις και την ανάγκη να συμβαδίσει με αυτές, το ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει πράγματι ανάγκη ανανέωσης, πρωτίστως για να εξασφαλίσει τη διαχρονικότητά του και τη συνέχειά του. Ειδικά στην μεταπανδημική εποχή, που οι καταναλωτικές επιλογές στο σύνολό τους έχουν γίνει πολύ πιο συνειδητές και η ζήτηση για ποιοτικές, αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες δε χωρά υπερπλημμυρισμένα σοκάκια και στρυμωγμένα ηλιοβασιλέματα, η αναβάθμιση των υπηρεσιών και η διαφύλαξη της αυθεντικότητας αποτελεί μονόδρομο. Αν μη τι άλλο, η Ελλάδα εξήγαγε πάντα μοναδικά, ηλιόλουστα καλοκαίρια σε προορισμούς που χάριζαν μια απόδραση από την καθημερινότητα. Αν αυτή η ταυτότητα χαθεί, πώς θα είναι πια το “summer in Greece”;

Documento Newsletter