Βέρνερ Χέρτσογκ και Κλάους Κίνσκι: Δύο άσπονδοι εχθροί

Βέρνερ Χέρτσογκ και Κλάους Κίνσκι: Δύο άσπονδοι εχθροί

Το αφιέρωμα «Herzog vs. Kinski (Together apart – O καλύτερος εχθρός μου)» που παρουσιάζεται αρχικά στην Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης θα μεταφερθεί στη συνέχεια και στην Αθήνα.

Η επαγγελματική συνεργασία των δύο γερμανών καλλιτεχνών ήταν από πολλές απόψεις εκρηκτική και πέρασε από χίλια κύματα μέχρι να μετατραπεί σε ειλικρινή φιλία. Το αφιέρωμα «Herzog vs. Kinski (Together apart – O καλύτερος εχθρός μου)» που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει αυτές ακριβώς τις επεισοδιακές διακυμάνσεις στη σχέση των Βέρνερ Χέρτσογκ και Κλάους Κίνσκι (δύο από τις σπουδαιότερες φιγούρες στην ιστορία όχι μόνο του ευρωπαϊκού αλλά και του παγκόσμιου σινεμά) οι οποίοι δούλεψαν μαζί συνολικά σε 5 ταινίες.

Η πρώτη συνεργασία τους έγινε το 1972 με την ταινία «Αγκίρε, η μάστιγα του Θεού», ένα εφιαλτικό και παραληρηματικό ταξίδι στην καρδιά του σκότους. Εκ των βασικών χαρακτήρων της ιστορίας που εκτυλίσσεται στις Άνδεις του 1560 είναι ο μεγαλομανής στρατηλάτης Γκονσάλο Πιζάρο ο οποίος αναζητά μια μυστική περιοχή του Αμαζονίου, με το όνομα Ελντοράντο, που φημολογείται ότι είναι γεμάτη από χρυσό. Αναγκασμένος να σταματήσει την πορεία του, ο Πιζάρο στέλνει μια αποστολή από ισπανούς κονκισταδόρες με αρχηγό τον Δον Πέδρο ντε Ούρσουα και υπαρχηγό τον Λόπε ντε Αγκίρε (ο οποίος είναι κι ο πραγματικός πρωταγωνιστής) να ανακαλύψουν το μέρος που κρύβεται η Χρυσή Πόλη.

Τα γυρίσματα που φιλμ που δόθηκαν κάτω από εξαιρετικά αντίξοες κι επικίνδυνες συνθήκες, έφεραν αρκετές φορές τους ηθοποιούς στα όρια τους και οι προστριβές με το σκηνοθέτη ήταν συχνά εκτός ελέγχου και σε καθημερινή σχεδόν βάση. Απηυδισμένος ο Κίνσκι αντέδρασε και επιχείρησε να φύγει αλλά ο σκηνοθέτης με την απειλή ενός πιστολιού τον κράτησε στη θέση του. Μετά από πολλά χρόνια στην αυτοβιογραφία του ο Κίνσκι ανέφερε ότι δεν έγιναν έτσι τα πράγματα: σύμφωνα με τον ίδιο εκείνος κρατούσε το όπλο και απειλούσε να σκοτώσει το σκηνοθέτη.

Παρά το σκηνικό παραφροσύνης, σκηνοθέτης και ηθοποιός, αποφάσισαν να συνεργαστούν επτά χρόνια αργότερα με το «Νοσφεράτου: Ο Δράκουλας της Νύχτας» ένα υποβλητικό φόρο τιμής στη θρυλική βωβή ταινία του Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου. Την ίδια χρονιά, το 1979, ξεκίνησαν και τα γυρίσματα του «Βόιτσεκ», μόλις πέντε ημέρες μετά από την ολοκλήρωση του «Νοσφεράτου» και πριν καν προλάβει ο Κίνσκι με το συνεργείο να πάρουν ανάσα. Στη μεταφορά του ομότιτλου (και ανολοκλήρωτου) θεατρικού του Γκέοργκ Μπίχνερ με θέμα την εκμετάλλευση του αδύναμου από τις σκοτεινές δυνάμεις της εξουσίας, το δίδυμο φτιάχνει μια από τις πιο άρτιες συνεργασίες του.

Τρία χρόνια μετά, η συνέχεια δόθηκε με το «Φιτζκαράλντο, ο τυχοδιώκτης του Αμαζονίου», με ήρωα έναν ιρλανδό τυχοδιώκτη που ονειρεύεται να φτιάξει μια όπερα στην καρδιά του Αμαζονίου. Οι εξωφρενικές ιστορίες από τα γυρίσματα (αποκορύφωμα η μεταφορά του ποταμόπλοιου σε μια βουνοπλαγιά!) υπερβαίνουν ακόμη και τις θρυλικές αφηγήσεις από τα παρασκήνια του «Αγκίρε».

Το τελευταίο κεφάλαιο στη συνύπαρξη των δύο αντρών ήταν το «Κόμπρα Βέρντε» του 1987. Ένα έργο βασισμένο στο βιβλίο «Ο αντιβασιλέας της Ουίντα» του Μπρους Τσάτουιν (για τον οποίο έμελλε να γυρίσει ντοκιμαντέρ ο Χέρτσογκ τριάντα δύο χρόνια αργότερα), ένα ντελιριακό ταξίδι στις χυδαίες καταβολές της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, αλλά και στην έμφυτη ανθρώπινη παρόρμηση της αυτοκαταστροφής.

Τέλος, στο συγκινητικό ντοκιμαντέρ «Ο καλύτερος μου εχθρός» γυρισμένο οκτώ χρόνια μετά τον θάνατο του Κίνσκι και διανθισμένο με σπάνιο αρχειακό υλικό και πολύτιμες μαρτυρίες-συνεντεύξεις, ο Χέρτσογκ ρίχνει μια τρυφερή αλλά και ειλικρινή ματιά τόσο στα σκοτάδια της προσωπικότητας του Κλάους Κίνσκι όσο και στις αμέτρητες αντιφάσεις και όψεις μιας επεισοδιακής καλλιτεχνικής συνύπαρξης, που δύσκολα θα συναντήσει κανείς όμοια της σε ολόκληρη την ιστορία της έβδομης τέχνης.

Το αφιέρωμα «Herzog vs. Kinski (Together apart – O καλύτερος εχθρός μου)» μετά από την παρουσίαση του στη Θεσσαλονίκη από τις 18 έως τις 21 Ιανουαρίου, θα μεταφερθεί στην Αθήνα. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα φιλοξενήσει τις ταινίες από τις 25 έως τις 28 Ιανουαρίου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών είναι:
Πέμπτη 18 Ιανουαρίου
Αγκίρε, η μάστιγα του Θεού (20:30)
Παρασκευή 19 Ιανουαρίου
Νοσφεράτου: Ο Δράκουλας της νύχτας (21:30)
Σάββατο 20 Ιανουαρίου
Βόιτσεκ (19:30)
Φιτζκαράλντο, ο τυχοδιώκτης του Αμαζονίου (21:15)
Κυριακή 21 Ιανουαρίου
Ο καλύτερός μου εχθρός (19:30)
Κόμπρα Βέρντε (21:15)

Documento Newsletter