Τροχονόμος  των καρτέλ ο Κυριάκος με υποτακτικό τη ΡΑΕ

Τροχονόμος  των καρτέλ ο Κυριάκος με υποτακτικό τη ΡΑΕ
Αθανάσιος Δαγούμας (αριστερά στην φωτογραφία) με τον τότε υπουργό Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη κατά την τοποθέτησή του τον Ιούλιο του 2020 στην κορυφή της «ανεξάρτητης» Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας

Ούτε μία ούτε δύο αλλά 21 παραβάσεις έχει διαπιστώσει η Ενωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα Της Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), που σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (ΠΟΜΕΚ) έχουν καταγγείλει ήδη από τον Νοέμβριο στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) τις παράνομες πρακτικές των παρόχων ενέργειας. Η αναφορά τους ωστόσο αρχειοθετήθηκε καταλλήλως στον σκουπιδοτενεκέ από τον πρόεδρο της ΡΑΕ Αθανάσιο Δαγούμα.

Ο πρώην ανέμελος και νυν πανικόβλητος Κυριάκος Μητσοτάκης, στη γραμμή πλέον «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε», έκανε λόγο την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή για επαγρύπνηση της πολιτείας έναντι φαινομένων αισχροκέρδειας. Στην ίδια γραμμή της κοροϊδίας και ο πρόεδρος της… ανεξάρτητης ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας που υποστηρίζει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι δεν έχει λάβει επαρκή αριθμό καταγγελιών για να δράσει ενάντια στους παρόχους, αν και η συλλογική καταγγελία των καταναλωτικών οργανώσεων φέρει την υπογραφή τουλάχιστον 25.000 μελών τους. Για να μην αναφέρουμε ότι ο νόμος δίνει το δικαίωμα στη ΡΑΕ να δράσει και αυτεπαγγέλτως.

Το στίγμα αυτών των καταστάσεων έδωσε στη Βουλή ο Αλέξης Τσίπρας χαρακτηρίζοντας τον Κυρ. Μητσοτάκη «τροχονόμο των καρτέλ», καθώς ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε ότι το συνολικό υπερκέρδος των ηλεκτροπαραγωγών με μονάδες φυσικού αερίου στο συγκεκριμένο οκτάμηνο ξεπέρασε τo 1,7 δισ. ευρώ, από τo οποίο εάν αφαιρεθούν οι επιστροφές προκύπτουν υπερκέρδη 1,4 δισ.

Ηταν τέτοια η αμηχανία Μητσοτάκη που στη δευτερολογία του προσπάθησε να τα μπαλώσει και μίλησε για έκτακτη φορολόγηση στο 90% των υπερκερδών, η οποία και θα επιστραφεί στον κρατικό προϋπολογισμό. Αντί να σταθεί δηλαδή σε όσα δείχνουν τα στοιχεία βάσει της τιμής της μεγαβατώρας, μίλησε για οικονομικά αποτελέσματα προηγούμενων ετών, ενώ είναι σαφές ότι υπάρχουν λογιστικά εργαλεία που αποκρύβουν κέρδη (loyalties, δανεισμός, θυγατρικές σε Ελλάδα και εξωτερικό, μπόνους στελεχών και μελών διοικητικού συμβουλίου, μεταφορά ζημιάς προηγούμενων ετών κ.ά.). Ακόμη και για τα κέρδη που τελικά θα καταγραφούν έχει έτοιμη τη λύση ως εντεταλμένος των συμφερόντων. Οι φόροι θα κατευθυνθούν στον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή δεν θα επιστραφούν στους πολίτες που αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα αλλά θα χρηματοδοτήσουν «απευθείας αναθέσεις».

Ενας άριστος στην υπηρεσία του Μαξίμου

Ενας άριστος επιστήμων στην υπηρεσία του εντεταλμένου συμφερόντων Κυρ. Μητσοτάκη. Ο λόγος για τον Αθ. Δαγούμα, ο οποίος από τον Ιούλιο του 2020 κατέχει τη θέση του προέδρου της «ανεξάρτητης» ΡΑΕ. Είναι το πρόσωπο που έχει επιλεγεί για να προστατεύει τους καταναλωτές και τον υγιή ανταγωνισμό στον κρίσιμο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά… νίπτει τας χείρας του για ό,τι συμβαίνει τώρα στη χώρα.

Μόλις την περασμένη Τετάρτη η ΡΑΕ θυμήθηκε να αντιδράσει. Είχε προηγηθεί η πίεση από το δημοσίευμα του Documento την περασμένη Κυριακή για την έστω άτυπη εισήγησή της στον Κυρ. Μητσοτάκη να τεθεί έκτακτη εισφορά στα κέρδη των παραγωγών ρεύματος, μια έμμεση παραδοχή της αισχροκέρδειας.

Το ίδιο είχε θέσει και ο Αθ. Δαγούμας στις 25 Ιανουαρίου 2022 σε συνέντευξη Τύπου, όταν είχε αναφερθεί στην ανάγκη να δοθούν στους καταναλωτές επιστροφές χρημάτων από τα κέρδη που είχαν αποκομίσει οι ολίγοι του καρτέλ από την αγορά εξισορρόπησης κατά την πρώτη περίοδο λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (η λειτουργία του ευθύνεται για τα… καρδιακά επεισόδια των πολιτών όταν ανοίγουν τον λογαριασμό ρεύματος).

Βέβαια δεν τοποθετήθηκε για όλα τα ζητήματα που συνιστούν το πλέγμα της αισχροκέρδειας, αλλά μόνο για τις απροειδοποίητες και δυσμενείς αλλαγές στις συμβάσεις με τους καταναλωτές. Στην πράξη ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου, όταν ξεκίνησε το ράλι των αυξήσεων στην τιμή του φυσικού αερίου, πολλοί εκ των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας άλλαξαν τις υπογραφείσες με τους καταναλωτές συμβάσεις με σταθερές τιμολογιακές τιμές προσθέτοντας τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Αυτές οι αλλαγές έγιναν μονομερώς, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση των καταναλωτών ώστε να τους δοθεί το δικαίωμα εναντίωσης, κάτι που συνιστά παραβίαση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΠΗΕ). Προηγουμένως βέβαια το δίδυμο Μητσοτάκη – Χατζηδάκη είχε φροντίσει να μη θέσει πλαφόν στα ποσά που μετακυλίονται στους καταναλωτές μέσω της ρήτρας αναπροσαρμογής, με αποτέλεσμα ολόκληρο το κόστος των αυξήσεων στη χονδρική να μεταφορτώνεται στην πλάτη των χρηστών.

Ψευδείς δικαιολογίες, χιλιάδες οι καταγγελίες

Ολα αυτά τα πολύ γνωστά σε όλους ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο δεν έτυχε να καταστούν γνωστά στον τοποτηρητή της νομιμότητας πρόεδρο της ΡΑΕ Αθ. Δαγούμα. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε την περασμένη Τετάρτη καταλήφθηκε να ψεύδεται ασύστολα. Καταρχάς, έστω και εμμέσως, αναγνωρίζει ότι υφίστανται καταχρηστικές πρακτικές, επιχειρώντας ταυτόχρονα να τις υποβαθμίσει με τον επιθετικό προσδιορισμό «ενδεχόμενες», για να καταλήξει: «Η ΡΑΕ, στη βάση συγκεντρωτικών στοιχείων από την εν γένει λειτουργία της αγοράς, εξετάζει τις συμπεριφορές των προμηθευτών και υπό αυτό το πρίσμα».

Ομως δεν μένει σε αυτό. Για να δικαιολογήσει την εγκληματική απραξία του και την άρνησή του να επιτελέσει τα καθήκοντά του υποστηρίζει ότι δεν έχει υπάρξει ικανός αριθμός καταγγελιών. Αναλυτικότερα αναγράφει: «Η άσκηση από τη ΡΑΕ των κυρωτικών της αρμοδιοτήτων είναι αυτονόητη και αποτελεσματική εφόσον εκκινεί από τη διαπίστωση ικανού πλήθους αναφορών – παραπόνων – καταγγελιών από καταναλωτές για τροποποίηση των συμβατικών όρων, χωρίς την τήρηση της διαδικασίας που προδιαγράφεται στον Κώδικα Προμήθειας». Ωστόσο κατά ρητή αναφορά του νόμου (άρθρο 35 ν. 4001/2011) η ΡΑΕ μπορεί να δράσει και αυτεπαγγέλτως αν διαπιστώσει κατά σοβαρή πιθανολόγηση ότι τίθεται ζήτημα παράβασης της κείμενης εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Είναι το πρώτο και τεράστιο ψέμα του κ. Δαγούμα.

Το δεύτερο έχει να κάνει με το πλήθος των καταγγελιών. Ουδέν ψευδέστερο αυτού του ισχυρισμού, καθώς το Documento αποκαλύπτει ότι ήδη από τον Νοέμβριο του 2021 δύο καταναλωτικές οργανώσεις έχουν συλλέξει όλες τις αυταπόδεικτες παρανομίες των παρόχων ρεύματος, τις έχουν ενσωματώσει σε μία καταγγελία και τις έχουν καταθέσει στη ΡΑΕ. Πρόκειται για την ΕΚΠΟΙΖΩ και την ΠΟΜΕΚ, με την πρώτη να έχει περισσότερα από 25.000 μέλη και τη δεύτερη να εκπροσωπεί πλήθος καταναλωτικών οργανώσεων. Είναι σαφές ότι όταν μια καταναλωτική οργάνωση προβαίνει σε καταγγελία είναι σαν να την κάνουν όλα τα μέλη της, όπως προκύπτει εκ του νόμου που δίνει το δικαίωμα σε κατάθεση συλλογικών αγωγών. Τα ίδια ισχύουν όταν κατατίθεται συλλογική καταγγελία σε όργανο που έχει και δικαίωμα να επιβάλλει κυρώσεις (ακόμη και προσωρινά μέτρα). Προέβη όμως ο Αθ. Δαγούμας στη διερεύνηση των καταγγελιών; Εχει λάβει προσωρινά μέτρα αφού είναι δεδομένη η οριζόμενη στο άρθρο 35 άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, τη δημόσια τάξη, τη δημόσια υγεία ή τις συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου;

 

Εχουν καταγγείλει και εργοδοτικές οργανώσεις

Δεδομένα βέβαια είναι και τα σοβαρά οικονομικά ή λειτουργικά προβλήματα που αυτή η στρέβλωση προκαλεί σε άλλες επιχειρήσεις. Αλλωστε ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2021 ο Αθ. Δαγούμας έχει καταγγελία από την Ενωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) η οποία κάνει λόγο για χειραγώγηση της αγοράς ενέργειας από τους καθετοποιημένους προμηθευτές ενέργειας και κάνει αναφορές περί αθέμιτου ανταγωνισμού. Μάλιστα στην καταγγελία της η ΕΒΙΚΕΝ ζητούσε από τότε να ερευνήσει η ΡΑΕ από ποιες τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής καθορίστηκαν οι τιμές στην αγορά επόμενης ημέρας (λιγνίτης, φυσικό αέριο, υδροηλεκτρικά και εισαγωγές). Αραγε τι έκαναν ο Αθ. Δαγούμας και η ΡΑΕ; Η απάντηση βρίσκεται στην ανακοίνωση του Αθ. Δαγούμα της περασμένης Τετάρτης που έκανε λόγο για «δραματικά υποστελεχωμένη ΡΑΕ»!

Δίνετε εντολές στον «ανεξάρτητο», κ. Μητσοτάκη;

Πομφόλυγες ων ουκ έστιν αριθμός την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή από το στόμα του Κυρ. Μητσοτάκη, που αναγκάστηκε να δηλώσει ότι θα νομοθετήσει έκτακτη εισφορά στα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας. Είπε όμως και κάτι αληθινό. Κάτι που προσβάλλει ευθέως τον άριστο Αθ. Δαγούμα, τον πρόεδρο της ΡΑΕ, που αρέσκεται να τον αποκαλούν δόκτορα! «Εχω ήδη δώσει εντολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να αρχίσει να αναλύει τα στοιχεία όλων των εταιρειών ενέργειας από τον περασμένο Οκτώβριο μέχρι σήμερα. Και με βάση το πόρισμα της ΡΑΕ θα κινηθεί η κυβέρνηση» δήλωσε ο πρωθυπουργός. Ομως στον συστατικό νόμο (2773/1999) ορίζεται ότι «η ΡΑΕ έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια» και «τα μέλη της PΑΕ είναι ανώτατοι κρατικοί λειτουργοί με πλήρη απασχόληση και έχουν προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία». Αυτό συνιστά τον όρο «ανεξάρτητη αρχή» για την πολιτισμένη Ευρώπη. Στην Ελλάδα ο «ανεξάρτητος» πρόεδρος της ΡΑΕ Αθ. Δαγούμας λειτουργεί σαν εντολοδόχος-υπηρέτης του Κυρ. Μητσοτάκη.

Ομως πέρα από τον τύπο υπάρχει και η ουσία. Σύμφωνα με τον εντολέα του «ανεξάρτητου» Αθ. Δαγούμα, ο τελευταίος υπό την ιδιότητα του προέδρου της ΡΑΕ θα αρχίσει να αναλύει τα στοιχεία όλων των εταιρειών ενέργειας από τον περασμένο Οκτώβριο μέχρι σήμερα και, όπως είπε ο πρωθυπουργός, «με βάση το πόρισμα της ΡΑΕ θα κινηθεί η κυβέρνηση. Εκεί που θα διαπιστωθούν υπερκέρδη οι εταιρείες θα κληθούν να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση των απωλειών που είχαν οι πολίτες».

Ο «ανεξάρτητος» κ. Δαγούμας λοιπόν θα αρχίσει τώρα να ερευνά, ενώ δεν έχει κάνει το παραμικρό παρά τις καταγγελίες που έχουν γίνει από τον περασμένο Σεπτέμβριο και παρότι μπορεί να δράσει και αυτεπάγγελτα. Οπότε εύκολα συμπεραίνουμε ότι πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι.

 

 

Καταγγελίες ΕΚΠΟΙΖΩ και ΠΟΜΕΚ για δεκάδες καταχρηστικές πρακτικές

 

Ηταν Νοέμβριος του 2021 όταν η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ κατέθεσαν την καταγγελία τους στη ΡΑΕ. Εντός της είχαν συμπεριλάβει όλες τις καταχρηστικές και εις βάρος των καταναλωτών πρακτικές των παρόχων ρεύματος. Η καταναλωτική οργάνωση, όπως καταγγέλλει, πραγματοποίησε μυστική έρευνα για επτά προμηθευτές ενέργειας και κανένας δεν έδωσε γραπτή ενημέρωση, κατά παράβαση του ΚΠΗΕ. Επισημαίνει επίσης προς τους υπευθύνους της ΡΑΕ ότι οι καταγγελίες των καταναλωτών για θέματα ενέργειας από την έκτη θέση που κατείχαν στον πίνακα των καταγγελιών το 2017 έχουν αναρριχηθεί πλέον στη δεύτερη θέση και, απ’ ό,τι διαφαίνεται από την κλιμακούμενη δυναμική που έχει αναπτυχθεί, είναι ζήτημα χρόνου να καταλάβουν την πρώτη.

Οι κυριότερες καταγγελίες είναι:

0
1 Τα τιμολόγια των διάφορων προγραμμάτων που προσφέρουν οι προμηθευτές εμφανίζουν πολυπλοκότητα.

0
2 Ο καταναλωτής δεν λαμβάνει ενημέρωση σχετικά με τις δυσμενείς συνέπειες που μπορεί να έχει το πρόγραμμα, ιδίως σχετικά με τις ρήτρες αναπροσαρμογής.1 Τα τιμολόγια των διάφορων προγραμμάτων που προσφέρουν οι προμηθευτές εμφανίζουν πολυπλοκότητα.

0

3 Προγράμματα προμήθειας εμφανίζονται ως έχοντα σταθερό τιμολόγιο, δίχως αυτό να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.

0

4 Οι χαρακτηρισμοί για διάφορες επιμέρους χρεώσεις είναι ασαφείς και παραπλανητικοί.

0

5 Αδικαιολόγητες ποινές υπονομεύουν το δικαίωμα των καταναλωτών να αλλάξουν προμηθευτή.

0

6 Οι προμηθευτές προβαίνουν μονομερώς σε τροποποίηση βασικών στοιχείων της σύμβασης.

0

7 Οι συμβάσεις είναι δυσνόητες, δυσανάγνωστες, πολυσέλιδες, με κατά κυριολεξία ψιλά γράμματα, με πλήθος αδιαφανών ή καταχρηστικών όρων.

0

8 Οι συμβάσεις για σταθερή τιμολόγηση διαμορφώνονται σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα χρέωσης.

0

9 Σε συμβάσεις με κυμαινόμενη τιμολόγηση προμηθευτές κάνουν χρήση καταχρηστικών όρων για να προσαυξάνουν τα κέρδη τους.

1

0 Υπήρξαν περιπτώσεις άμεσης ή έμμεσης αδικαιολόγητης χρέωσης για τους έγχαρτους λογαριασμούς.

1

1 Ακολουθούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές/παραπλανητικές διαφημίσεις.

1

2 Η εξυπηρέτηση των πελατών είναι πλημμελής/κακή.

1

3 Δεν υφίσταται διαφανής και ειδική έγγραφη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την ύπαρξη μηχανισμού αναπροσαρμογής του τιμήματος στο Τιμολόγιο Προμήθειας (ρήτρα ΟΤΣ) ή στους ειδικούς όρους της σύμβασης, εκεί δηλαδή όπου αναφέρονται οι υπόλοιπες χρεώσεις της σύμβασης, αλλά σε διαφορετικό άρθρο των γενικών όρων της σύμβασης.

1

4 Δεν υπάρχει στους λογαριασμούς όλων των προμηθευτών πίνακας με το ενεργειακό μείγμα.

1

5 Πολλοί προμηθευτές δεν διαθέτουν υποδείγματα λογαριασμών.

1

6 Ορισμένοι προμηθευτές προβαίνουν σε επιμερισμό των ρυθμιζόμενων χρεώσεων κατά μήνα.

1

7 Οι προσφορές προς τους καταναλωτές που επιθυμούν αλλαγή προμηθευτή είναι προφορικές.

1

8 Αν ο καταναλωτής επιθυμεί γραπτή προσφορά, θα πρέπει να τη ζητήσει ο ίδιος, κάτι που σε αρκετές περιπτώσεις απαιτεί επιμονή ενώ σε αρκετές παραπέμπεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας.

1

9 Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν διαβιβάζεται σχέδιο της σύμβασης στον καταναλωτή πριν από την αποδοχή της προσφοράς ώστε ο τελευταίος να ενημερωθεί εκ των προτέρων για τους όρους.

2

0 Παρατηρείται διάσταση μεταξύ των πληροφοριών που παρέχονται είτε μέσω της διαφήμισης των προγραμμάτων στην ιστοσελίδα είτε μέσω των προφορικών προσφορών και των υπηρεσιών και της σύμβασης που πραγματικά παρέχονται στους καταναλωτές.

Στην κατακλείδα της καταγγελίας αναγράφεται συμπερασματικά ότι «σύμφωνα με τα όσα έχουν αναφερθεί και επισημανθεί, οι προμηθευτές ενέργειας ηλεκτρικού ρεύματος κατά το προσυμβατικό στάδιο δεν τηρούν τη νομοθεσία, καθότι δεν προβαίνουν σε διαφανή, ειδική, έγγραφη και αναλυτική ενημέρωση των καταναλωτών λόγω της μη εκ των πραγμάτων χορήγησης προσυμβατικής ενημέρωσης ή σε περίπτωση χορήγησής της καθίσταται πλημμελής η προσυμβατική ενημέρωση για τα προσφερόμενα πακέτα». Για τις καταναλωτικές οργανώσεις η δυσκολία κατανόησης του λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας ως προς το κόστος που συνεπάγεται η εκάστοτε επιλογή προμηθευτή και τιμολογίου δεν βοηθά τους καταναλωτές να προβούν σε ενημερωμένες επιλογές και επιβαρύνει δυσανάλογα τους ευάλωτους καταναλωτές.

«Βοήθεια, δεν ξέρω τι να κάνω, ζω με €600 τον μήνα!»

Από τον Δεκέμβριο του 2020 είμαι στην … (σ.σ.: αναφέρει επωνυμία γνωστής εταιρείας) ως πελάτης-καταναλωτής. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021 πλήρωνα λογαριασμό ρεύματος 70-90 ευρώ μηνιαίως. Τον Δεκέμβριο του 2021 μου ήρθε λογαριασμός 120 ευρώ, τον Ιανουάριο του 2022 λογαριασμός ύψους 206 ευρώ, τον Φεβρουάριο 180 ευρώ και τώρα, τον Μάρτιο, 480 ευρώ! Βοήθεια! Δεν ξέρω τι να κάνω. Σημειωτέον, δεν άλλαξε κάτι στην κατανάλωση ρεύματος. Μόνη μου ζω, με μισθό 600 ευρώ τον μήνα! Τι να κάνω; Ν’ αλλάξω πάροχο να πάω πού;

  • Παρακαλώ, ενημερώστε με για τις ενέργειες που πρέπει να κάνω καθώς μου ήρθε δίμηνο πληρωμής για το αέριο θέρμανσης στο σπίτι μου στα 1.630 ευρώ, με 900 ευρώ ρήτρα αναπροσαρμογής. Η … (σ.σ.: επωνυμία γνωστής εταιρείας), που είναι ο πάροχός μου, τον Σεπτέμβριο του 2021 ανανέωσε μονομερώς τη σύμβασή μου που έληξε στις 13 Σεπτεμβρίου 2021 σε άλλο πρόγραμμα με κυμαινόμενη τιμή χρέωσης, ενώ εγώ στο αρχικό συμβόλαιο είχα επιλέξει σταθερή χρέωση.
  • Με έκπληξη διαπίστωσα στους τελευταίους λογαριασμούς ρεύματος της οικίας μου με αριθμό παροχής … (σ.σ.: αναφέρεται ο αριθμός), υπερβολικά υψηλές χρεώσεις αναπροσαρμογής με τρόπο που κατάφωρα παραβιάζει την καλή πίστη στην οποία βασίστηκε η συνεργασία μας. Η διαβεβαίωση που είχα λάβει τηλεφωνικά ήταν ότι η χρέωση αναπροσαρμογής δεν θα ξεπερνούσε το 50% της συμφωνημένης τιμής ρεύματος των 0,0638 ευρώ ανά kWh. Ομως από τον Ιούλιο του 2021 έως τον Φεβρουάριο του 2022 η χρέωση αναπροσαρμογής έφτασε έως το 394,9% ανεβάζοντας την τιμή της kWh έως και 0,316 ευρώ! Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις μου, η εταιρεία σας ουδέποτε ανταποκρίθηκε. Διαμαρτύρομαι έντονα για τις υπερβολικές αυτές χρεώσεις και ζητώ να μου επιστραφούν τα ποσά που αντιστοιχούν σε χρεώσεις αναπροσαρμογής άνω του 50%.
  • Με έκπληξη διαπιστώνω στους τελευταίους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ρεύματος πολύ υψηλές τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Επίσης διαπιστώνω ότι δεν είναι σαφής και ξεκάθαρη η αποτύπωση της προέλευσης της έκπτωσης συνέπειας κατά 45% στους λογαριασμούς μου. Διαπιστώνω ότι υπάρχουν αναληθείς χρεώσεις κατανάλωσης σε kWh που δεν αντιστοιχούν στις μετρήσεις των εκκαθαριστικών λογαριασμών. Υπάρχουν περίεργες εκπτώσεις και χρεώσεις που δεν εξηγούνται στους λογαριασμούς. Δεν τηρείται η έκπτωση για τον ηλεκτρονικό λογαριασμό. Υπάρχει γενικευμένη αδιαφάνεια σχετικά με το τι μου χρεώνεται και πώς προκύπτουν οι εκπτώσεις. Ο τρόπος χρέωσης αυτών δεν είναι διαφανής και κατανοητός. Διαμαρτύρομαι για τα ποσά αυτά και ζητώ την ανάλυση των χρεώσεων, καθώς και τη μείωσή τους.
  • Εχω συνάψει σύμβαση με την εταιρεία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας … (σ.σ.: αναφέρει την επωνυμία) από τις 25 Ιουνίου 2020 για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στην παροχή με αριθμό … (σ.σ.: αναφέρει τον αριθμό). Ολοι οι λογαριασμοί πληρώνονταν στην ώρα τους με πάγια εντολή. Στις 28.02.2022 εκδόθηκε λογαριασμός της εταιρείας στον οποίο έχει χρεωθεί ένα υπέρογκο ποσό. Διαπίστωσα ότι είναι εκκαθαριστικός και δεν είχε γίνει καμία καταμέτρηση από την έναρξη της σύμβασης, δηλαδή εδώ και 19 μήνες. Αποτέλεσμα αυτού είναι να χρεωθώ το σύνολο των κιλοβατωρών για όλο το διάστημα των 19 μηνών με τη χρέωση αναπροσαρμογής εκκαθάρισης αγοράς του ρεύματος, δηλαδή τη χρέωση που έχει προκύψει τους τελευταίους μήνες. Σίγουρα δεν υπήρχε αντίστοιχη χρέωση από την αρχή της σύμβασης. Καλούμαι δηλαδή να πληρώσω με την τωρινή τιμή αναπροσαρμογής ηλεκτρικό ρεύμα που έχω καταναλώσει μέσα σε διάστημα πάνω από ενάμιση χρόνο, αντί για τέσσερις μήνες που είναι η περίοδος καταμέτρησης. Αυτό μου επιφέρει μεγάλη οικονομική ζημιά και ένα κόστος που αδυνατώ να καλύψω. Σημειωτέον ότι πλήρωνα περίπου 60 ευρώ τον μήνα και ο πρόσφατος λογαριασμός είναι 688 ευρώ.
  • Είχα διετές συμβόλαιο με συνδρομή σε ιδιωτική εταιρεία … (σ.σ.: αναφέρει την επωνυμία). Δηλαδή πλήρωνα πάγιο για να μην επιβάλει η εταιρεία ρήτρα αναπροσαρμογής. Ομως η εταιρεία μονομερώς έσπασε τους ουσιώδεις όρους του συμβολαίου και δεν τήρησε τις σχετικές προβλέψεις της νομοθεσίας. Ναι μεν αντιμετωπίζω υπερβολικές χρεώσεις όπως πολλοί καταναλωτές, αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίζω και μη σύννομες ενέργειες ως προς την τήρηση των όρων του συμβολαίου μου.
  • Θα ήθελα τη βοήθειά σας για το θέμα με τους εξωφρενικούς λογαριασμούς που στέλνει η … (σ.σ.: αναφέρει επωνυμία συγκεκριμένου ιδιωτικού παρόχου). Από 50 ευρώ που πλήρωνα μέσο όρο μου έστειλαν λογαριασμό 460 ευρώ και φυσικά δεν σηκώνουν ούτε τα τηλέφωνα για να επικοινωνήσουμε μαζί τους. Η προσαύξηση είναι 400 ευρώ! Πώς μπορούμε να κινηθούμε για να βρούμε το δίκιο μας;
  • Δυστυχώς ύστερα από καταγγελία που έκανα στην πλατφόρμα της ΡΑΕ, η … (σ.σ.: το όνομα της εταιρείας) και αφού μου εξήγησε γενικά καθώς και με e-mail τον λόγο της μεγάλης αύξησης της ρήτρας, μου είπε ότι δεν πρόκειται να απαντήσει η ΡΑΕ γιατί μου απάντησε η ίδια η εταιρεία. Και στην πλατφόρμα της ΡΑΕ η εταιρεία απάντησε και μάλιστα περιμένουν να γράψω αν συμφωνώ με την ολοκλήρωση του αιτήματος. Ανήκουστα πράγματα. Γιατί υπάρχει τότε η ΡΑΕ; Ευχαριστώ πολύ.
  • Εχω απλό οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ με 1.933 κιλοβατώρες ημέρας και 1.171 νύχτας και μου ζητούν 990 ευρώ. Μέσα σ’ αυτά υπάρχει ένα ποσό 674 ευρώ που είναι ρήτρα αναπροσαρμογής. Μένω 27 χρόνια εδώ και ποτέ δεν είδα τέτοιο λογαριασμό. Μπορώ να πληρώσω τα 316 ευρώ που είναι η κατανάλωσή μου, αλλά τα 674 ευρώ είναι αδύνατο να τα πληρώσω. Είναι παράλογο και παράνομο. Σας παρακαλώ, τι να κάνω; Βοηθήστε με πώς να κινηθώ.

Αύξηση 85% στον λογαριασμό!

Είναι από τις καταγγελίες που δεν μπορεί παρά να εγείρουν συναισθήματα οργής για τη δράση των Μητσοτάκη – Χατζηδάκη – Δαγούμα. Ολα αφορούν το διάστημα πριν από τον πόλεμο. Ακόμη και προτού μπούμε στην προκαταρκτική φάση της εισβολής των Ρώσων στην Ουκρανία. Μιλάμε για το διάστημα μέχρι 27 Ιανουαρίου 2022. Στην προσωπική ιστορία αυτού του περήφανου ανθρώπου, του Μ.Σ. (τα στοιχεία του βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας), που την παραθέτουμε αυτούσια, κρύβεται ό,τι τραβάει ο μέσος πολίτης: αύξηση στον λογαριασμό κατά 85%! Σε απόλυτους αριθμούς το τετράμηνο από 27 Μαΐου έως 27 Σεπτεμβρίου 2021 πλήρωσε συνολικά 107,29 ευρώ. Το τετράμηνο από 27 Σεπτεμβρίου 2021 έως 27 Ιανουαρίου 2022 πλήρωσε 713,6 ευρώ! Οσο για το τρίμηνο από 25 Σεπτεμβρίου έως 1η Δεκεμβρίου 2020; Κατέβαλε 52,05 ευρώ.

Στην ίδια επιστολή κρύβεται όμως και η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς. «Γνωρίζω πως δεν πρόκειται δυστυχώς να βρω το δίκιο μου ούτε στην αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας» είναι μια αποστροφή της επιστολής του, η οποία έχει ως εξής:

«Αξιότιμοι κύριοι,

Ονομάζομαι Σ.Μ. και έχω πιστοποιημένη αναπηρία 80% (επισυνάπτω γνωμάτευση ΚΕΠΑ). Επίσης είμαι τρίτεκνος (επισυνάπτω πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης).

Οπως καταλαβαίνετε, η οικογένειά μου ανήκει στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες, όμως μόνο τυπικά, καθώς είμαστε και εμείς θύματα της αισχροκέρδειας των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος και απροστάτευτοι από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Δεν κάψαμε περισσότερο ρεύμα απ’ ό,τι καίμε πάντα, όμως ο εκκαθαριστικός λογαριασμός έπιασε το ιλιγγιώδες για την τσέπη μας ποσό των 713,60 ευρώ, ενώ η περίοδος κατανάλωσης είναι πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Σας επισυνάπτω τον εν λόγω λογαριασμό, τον αμέσως προηγούμενο εκκαθαριστικό και τον αντίστοιχο περυσινό εκκαθαριστικό.

Ενώ είμαι δικαιούχος κοινωνικού τιμολογίου και έχω και νυχτερινό ρεύμα, εντούτοις η ιδιωτική εταιρεία (σ.σ.: αναφέρεται σε συγκεκριμένη εταιρεία) εδώ και αρκετούς μήνες χρεώνει την ίδια τιμή τόσο για την ημερήσια όσο και για τη νυχτερινή ενέργεια, κάτι που δεν έπραττε μέχρι ένα χρόνο πριν.

Απέστειλα σχετικό ερώτημα στην εταιρεία, αλλά δεν έλαβα γραπτή απάντηση. Γνωρίζω ότι δεν πρόκειται δυστυχώς να βρω το δίκιο μου ούτε στην αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, καθώς καθημερινά διαβάζω αμέτρητα παράπονα καταναλωτών που απευθύνθηκαν μάταια και ποτέ δεν έλαβαν μία απάντηση.

Documento Newsletter