Πολιτική αντεπίθεση κατά της κυβέρνησης της ΝΔ επιχειρεί η Χαριλάου Τρικούπη, με αιχμή του δόρατος παρέμβασή της για τη ρύθμιση της λιανικής τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. Το ΚΙΝΑΛ προσπαθεί να δώσει το περίγραμμα της σοσιαλδημοκρατικής της αντίληψης για κρίσιμα θέματα εφαρμόζοντας, σύμφωνα με στελέχη του, την πολιτική του “εφικτού” και δίνοντας τη μάχη του “συγκεκριμένου”.
Συνεχείς είναι οι εκκλήσεις της Χαριλάου Τρικούπη προς την κυβέρνηση Μητσοτάκη εδώ και καιρό για ρυθμιστική επέμβαση σχετικά με την ενεργειακή κρίση αλλά και για τον απεγκλωβισμό των καταναλωτών με φρένο στη λιανική τιμή. Τώρα, θέλοντας να αποτυπώσει εμβληματικά τον δικό του τρόπο προσέγγισης, το ΚΙΝΑΛ παρουσιάζει την πρότασή του, που ισορροπεί ανάμεσα στο δημοσιονομικό κόστος, την μη διασάλευση της λειτουργίας της αγοράς, με “μαξιλάρι” για τους παρόχους ενέργειας, και μέτρα για την άμεση ανακούφιση των νοικοκυριών που ασφυκτιούν και οδηγούνται στην υπερχρέωση από τους ασφυκτικούς λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Η τροπολογία του ΚΙΝΑΛ για επιβολή πλαφόν στη λιανική τιμή της ενέργειας αποτελεί για την Χαριλάου Τρικούπη ένα “δείγμα” πολιτικής που, κατά την ηγεσία της, τη διαφοροποιεί από την ΝΔ , καταδεικνύοντας ως αναποτελεσματικό τον τρόπο διακυβέρνησή της σε όλα τα κρίσιμα θέματα. Παράλληλα, όμως, παρά το ότι κατηγορεί το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για “λαϊκισμό” και τις προτάσεις του “αβαθείς” , το ΚΙΝΑΛ εντάσσεται, εξ αντικειμένου, μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ σε ένα αντικυβερνητικό μέτωπο. Τα ζητήματα της ακρίβειας, της οικονομικής και ενεργειακής κρίσης (αλλά και τα εθνικά θέματα) δημιουργούν συγκλίσεις.
Πάντως, το ΚΙΝΑΛ, φέρνοντας τροπολογία στη Βουλή (5.5.2022), για την επιβολή πλαφόν στη λιανική τιμή της ενέργειας, δεν απέφυγε να ρίξει πυρά κατά του ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον για «μέτρα ενεργειακού λαϊκισμού που το μόνο που κάνουν είναι να γεννούν νέα κινήματα «Δεν Πληρώνω» χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την πολυπλοκότητα των ζητημάτων».
Σύμφωνα, με την τροπολογία του, το ΚΙΝΑΛ θέτει ως μέτρο σύγκρισης-υπολογισμού τις χρεώσεις προμήθειας ανά μεγαβατώρα που εφαρμόζονταν για τον καταναλωτή την 1η Μαΐου 2021, δηλαδή πριν ξεκινήσει η ενεργειακή κρίση. Με βάση αυτό, προτείνει νομοθετική ρύθμιση που ορίζει ότι το σύνολο των χρεώσεων προμήθειας ανά μεγαβατώρα που επιβάλλουν οι Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας σε όλες τις Κατηγορίες Πελατών που συνδέονται στην Χαμηλή και Μέση Τάση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των χρεώσεων προμήθειας ανά μεγαβατώρα που εφαρμοζόταν για τον ίδιο Πελάτη την 1.5.2021. Με αυτόν τον τρόπο, κατά το ΚΙΝΑΛ, οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να πληρώνουν πάνω από 10% σε σχέση με αυτά που πλήρωναν πριν ξεκινήσει η ενεργειακή κρίση. Επίσης, ορίζεται ότι απαγορεύεται η διακοπή ρεύματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όταν τους επιβάλλεται χρέωση που υπερβαίνει το πλαφόν του 10% ενώ για τα χρέη που έχουν συσσωρευτεί από λογαριασμούς ρεύματος από 1/5/2021 δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης σε 240 δόσεις.
Κατά το ΚΙΝΑΛ, πρόκειται για λύση που:
-εντάσσεται στις σχετικές Κατευθύνσεις που έχει παράσχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίνει άμεσα λύση στο πρόβλημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων με τους υπέρογκους λογαριασμούς και δεν κλείνει το μάτι στην κερδοσκοπία.
-εξασφαλίζει δίκαιη ισορροπία ανάμεσα στους σκοπούς δημοσίου συμφέροντος που είναι ο ενεργειακός εφοδιασμός σε προσιτές τιμές και η ομαλή λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Πιο αναλυτικά, το κείμενο τροπολογίας του ΚΙΝΑΛ για την τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε Πελάτες Χαμηλής και Μέσης Τάσης αναφέρει τα εξής:
«1. Το σύνολο των χρεώσεων προμήθειας ανά μεγαβατώρα που επιβάλλουν οι Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας σε όλες τις Κατηγορίες Πελατών που
συνδέονται στην Χαμηλή και Μέση Τάση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των χρεώσεων προμήθειας ανά μεγαβατώρα που εφαρμοζόταν για τον ίδιο Πελάτη την 1.5.2021. Το όριο του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται στον πρώτο λογαριασμό που αποστέλλει ο Προμηθευτής στον Πελάτη, μετά τη θέση σε ισχύ του παρόντος και καταλαμβάνει το σύνολο της περιόδου κατανάλωσης που ο λογαριασμός αυτός αφορά. Το όριο εφαρμόζεται επίσης με την επιφύλαξη τυχόν εξ άλλης αιτίας ακυρότητας της αναπροσαρμογής ή με άλλο τρόπο αύξησης της χρέωσης προμήθειας.
2. Στις χρεώσεις προμήθειας που εφαρμόζονταν την 1.5.2021 περιλαμβάνονται, για το σκοπό της παρούσας διάταξης, κάθε είδους εκπτώσεις
που εφαρμοζόταν την ανωτέρω ημερομηνία δυνάμει της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συναφθεί. Στις χρεώσεις προμήθειας που
επιβάλλουν οι προμηθευτές και στις οποίες επιβάλλεται η κατά τα ανωτέρω διατίμηση, περιλαμβάνονται κάθε είδους επιβαρύνσεις, όπως ρήτρες
αναπροσαρμογής, τέλη σύνδεσης της χρέωσης προμήθειας με την τιμή χρέωσης στον Προμηθευτή της παραγόμενης και πωλούμενης από αυτόν ηλεκτρικής ενέργειας.
3. Σε περίπτωση που ο Πελάτης έχει διαφορετικό Προμηθευτή Ηλεκτρικής Ενέργειας σε σχέση με αυτόν που είχε την 1.5.2021, το ανωτέρω όριο εφαρμόζεται λαμβάνοντας υπόψη την Χρέωση Προμήθειας που είχε συμφωνηθεί κατά την σύναψη της σύμβασης προμήθειας με τον νέο Προμηθευτή.
4. Απαγορεύεται η αποστολή από τον Προμηθευτή και η εκτέλεση από τον Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ (ΔΕΔΔΗΕ) εντολής αποκοπής/απενεργοποίησης λόγω μη καταβολής λογαριασμού που περιέχει χρεώσεις προμήθειας κατά παράβαση της παρούσας διάταξης.
5. Για όλα τα χρέη που έχουν σωρευθεί στους καταναλωτές από 1.5.2021, δίνεται η δυνατότητα διακανονισμού 240 δόσεων.
6. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του παρόντος άρθρο τιμωρείται σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 144 παρ. 2 ν. 4001/2011.
7. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός τριάντα (30) ημερών από τη θέση σε ισχύ του παρόντος, ύστερα από εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, προσδιορίζεται η διαδικασία και το ποσοστό επιδότησης των Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας για τυχόν πωλήσεις κάτω του κόστους αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που συνεπάγεται η εφαρμογή της παρούσας διάταξης. Κατά τον προσδιορισμό της επιδότησης του κόστους λαμβάνεται υπόψη η τυχόν ωφέλεια του Προμηθευτή υπό την ιδιότητά του ως Παραγωγού Συμμετέχοντος στο ΕΧΕ. Το ποσοστό της επιδότησης του κόστους που θα προσδιοριστεί με τον τρόπο που εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα της αγοράς».