Μετά τις αποκαλύψεις του Documento ειδικοί εκφράζουν ερωτήματα για την πορεία ενημέρωσης και διερεύνησης τραγωδιών που αποφεύχθηκαν για δευτερόλεπτα
«Βομβαρδισμό» μηνυμάτων αναγνωστών δέχεται τις τελευταίες εβδομάδες το Documento μετά τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις που έχει κάνει σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των αεροδρομίων και των πτήσεων. Αρχής γενομένης από το φύλλο της 13ης Αυγούστου, το Documento έχει προχωρήσει σε σοβαρές αποκαλύψεις που αφορούν την ασφάλεια τουλάχιστον 14 αεροδρομίων σε όλη τη χώρα, τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, την πλήρη υποστελέχωση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), αλλά και το δυστύχημα που απoφεύχθηκε, λίγα μόλις δευτερόλεπτα προτού συμβεί, πάνω από την Κέα, με δύο αεροσκάφη που κινούνταν στο ίδιο ύψος σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Ανησυχία σε απλούς πολίτες και ειδικούς
Φυσικά, όλα αυτά τα δημοσιεύματα έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον όχι μόνο των απλών πολιτών που ευλόγως ανησυχούν για την ασφάλεια των ταξιδιών τους, αλλά και την προσοχή επαγγελματιών που γνωρίζουν καλά τον απαιτητικό χώρο της πολιτικής αεροπορίας. Πρόσωπα που έχουν άριστη γνώση του χώρου, λοιπόν, έχουν θέσει μια σειρά επιχειρημάτων και ερωτημάτων που χρήζουν άμεσων απαντήσεων από τους υπεύθυνους, οι οποίοι μέχρι τώρα απλώς φαίνεται ότι διαβάζουν ατάραχοι τις αποκαλύψεις της εφημερίδας.
Το Documento συγκέντρωσε κάποια από τα ερωτήματα προσώπων που προέρχονται από τον χώρο της αεροπορίας και έχουν υπηρετήσει ή συνεχίζουν να υπηρετούν σε θέσεις-κλειδιά και που φυσικά επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους:
01 Ποια αρχή ή φορέας έχει επιληφθεί της διερεύνησης του συμβάντος, με δεδομένο ότι η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) έχει καταργηθεί και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) δεν φαίνεται να έχει ενεργοποιηθεί πλήρως;
02 Πώς έχουν χαρακτηρίσει η ΑΠΑ και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το συμβάν; Εχουν λάβει υπόψη τους τον ορισμό του άρθρου 16 του ν. 5014/23, που προβλέπει ότι «σοβαρά συμβάντα αποτελούν ιδίως: 1. Παραλίγο σύγκρουση κατά την οποία απαιτήθηκε ελιγμός αποφυγής για να αποφευχθεί σύγκρουση ή επικίνδυνη κατάσταση»;
03 Ενημερώθηκε άμεσα, «αμελλητί», όπως σαφώς ορίζει για τα σοβαρά συμβάντα το άρθρο 28, παρ. 1. του ν. 5014/23 ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ή άλλη αρμόδια για τη διερεύνηση αρχή από την ΑΠΑ, την ΥΠΑ και τον αερομεταφορέα;
04 Ακολούθησε σχετική ενημέρωση αρχών και φορέων, μεταξύ των οποίων είναι ο ICAO και ο EASA, όπως προβλέπεται από το άρθρο 30, παρ. 1, για σοβαρά συμβάντα εντός του FIR Αθηνών;
05 Τα δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου σχετικά με τις εγνωσμένες αδυναμίες και δυσλειτουργίες της ΑΠΑ, τις τεκμηριωμένες επισημάνσεις του EASA για τα ελληνικά αεροδρόμια και τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες έχουν απασχολήσει σε κεντρικό επίπεδο την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να επισπευσθούν οι ενδεδειγμένες ενέργειες προκειμένου να αποτραπούν δυσάρεστα συμβάντα και να μην πληγεί η εικόνα της χώρας και του τουριστικού προϊόντος της;
06 Ειδικότερα η έλλειψη πιστοποίησης και αδειοδότησης ελληνικών αεροδρομίων, με όλα όσα αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ασφαλή λειτουργία τους, καθώς και τα αεροπορικά συμβάντα παρ’ ολίγον σύγκρουσης στον αέρα, για τα οποία, μάλιστα, η ίδια η ΥΠΑ δηλώνει ότι δεν είναι σπάνια, έχουν απασχολήσει την Εισαγγελία Αθηνών προς την κατεύθυνση διερεύνησης τυχόν ποινικών ευθυνών;
07 Τι προτίθενται να κάνουν βραχυπρόθεσμα η ΑΠΑ και η ΥΠΑ για να ανταποκριθούν στις υποδείξεις και συστάσεις του EASA σε σχέση με τα αεροδρόμια, τις αεροπορικές εταιρείες και την αποκατάσταση της επάρκειας της λειτουργίας των επιμέρους υπηρεσιών τους και των ελεγκτικών τους μηχανισμών;
08 Ποια είναι η τοποθέτηση των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών έναντι του γεγονότος ότι, λόγω της ανεπάρκειας των ελεγκτικών μηχανισμών της ΑΠΑ, έχουν όλες συλλήβδην χαρακτηριστεί από τον EASA δυνητικά μη ασφαλείς, με ανυπολόγιστες αρνητικές συνέπειες για τη θέση τους στη διεθνή αγορά, τη φήμη τους και την εις βάρος τους νόθευση του ανταγωνισμού;
Οι μεγάλες αποκαλύψεις του Documento
Υπενθυμίζεται ότι σε τρεις διαδοχικές εβδομάδες το Documento προχώρησε σε μεγάλες αποκαλύψεις σε σχέση με την ασφάλεια των πτήσεων.
Αρχικά η εφημερίδα αποκάλυψε ότι δέκα πολιτικά αεροδρόμια έχουν χαρακτηριστεί «μη δεόντως πιστοποιημένα», ενώ για τέσσερα στρατιωτικά που χρησιμοποιούνται και για πολιτικές πτήσεις η Ελλάδα δεν έχει αποδείξει ότι τηρεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και δια λειτουργικότητας σύμφωνα με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας. Στο ίδιο φύλλο η εφημερίδα αποκάλυψε απόρρητο έγγραφο σύμφωνα με το οποίο οι αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες καλούν τα κράτη-μέλη να ελέγχουν κατά προτεραιότητα τα αεροπλάνα όλων των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, κάνοντας πάλι λόγο για ζητήματα ασφάλειας που απορρέουν από το πλαίσιο πλημμελών ελέγχων που προβλέπεται στην Ελλάδα.
Το Documento αποκάλυψε επίσης ότι έχει υπάρξει μέχρι και «σαμποτάζ» υπουργών στις ίδιες τις αποφάσεις τους, αφού όπως προκύπτει από επίσημα έγγραφα πάγωσε η έναρξη της ισχύος της απόφασης που έθετε τις βάσεις ώστε να στελεχωθεί και να λειτουργήσει ορθά η ΑΠΑ λίγους μόλις μήνες μετά το δυστύχημα των Τεμπών, ενώ η ίδια η ΑΠΑ έχει αναλάβει την ευθύνη ελέγχων σε αεροδρόμια και αεροσκάφη χωρίς καν να έχει τον απαιτούμενο αριθμό ελεγκτών.
Αποκορύφωμα των αποκαλύψεων της εφημερίδας αποτέλεσε το δημοσίευμα της 3ης Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με το οποίο στις 7 Αυγούστου δύο αεροπλάνα της Olympic Air λίγο έλειψε να συγκρουστούν πλαγιομετωπικά πάνω από την Κέα, με το δυστύχημα να αποφεύγεται ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση χάρη στην ενεργοποίηση του συστήματος TCAS. Με ανακοινώσεις τους τόσο η ΑΠΑ και η ΥΠΑ όσο και η εταιρεία Aegean Airlines επιβεβαίωσαν το ρεπορτάζ της εφημερίδας.