Τρικυμία στο ΥΠΠΟ για το μπάχαλο με τα Όσκαρ – Νίπτει τας χείρας ο Φωτήλας – Η «Φόνισσα» παραμένει υποψήφια

Τρικυμία στο ΥΠΠΟ για το μπάχαλο με τα Όσκαρ – Νίπτει τας χείρας ο Φωτήλας – Η «Φόνισσα» παραμένει υποψήφια
O Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Πολιτισμού, με θέμα την ελληνική επιτροπή για τα Όσκαρ. Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024 (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI)

Συνεχίζει να ρίχνει την ευθύνη στην υπάλληλο του ΥΠΠΟ ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσωνας Φωτήλας και επικαλείται την έλλειψη τυπικότητας για το ξήλωμα της πρώτης επιτροπής. Μια τυπικότητα που, ωστόσο, ο ίδιος έδειξε… αλά καρτ.

Δεν έχει τέλος το φιάσκο που έχει προκαλέσει το υπουργείο Πολιτισμού με την επιτροπή αξιολόγησης για το ποια ελληνική ταινία θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ. Ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσωνας Φωτήλας επιμένει να ρίχνει το φταίξιμο σε μια υπάλληλο του Τμήματος Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ – για την οποία έχει ξεκινήσει ΕΔΕ – επικαλούμενος την τυπικότητα.

Μετά την πρώτη τοποθέτηση με δελτίο Τύπου του κ. Φωτήλα που ήταν όμως μη απάντηση, σήμερα το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου. Όσα υποστήριξε ο αρμόδιος υφυπουργός μάλλον έκαναν χειρότερη τη θέση του ΥΠΠΟ σε αυτόν τον χωρίς τέλος κυκεώνα τραγελαφικών καταστάσεων που αποκάλυψαν την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το ελληνικό σινεμά και οι κινηματογραφιστές από την Πολιτεία. Οι χειρισμοί είναι προσβλητικοί απέναντι στους ανθρώπους που επιλέχθηκαν για την πρώτη επιτροπή και η διαχείριση του μπάχαλου που προέκυψε εγείρει και το πολύ σοβαρό ζήτημα της διαρροής έργων πνευματικής ιδιοκτησίας αφού εστάλησαν Link ταινιών σε μέλη μιας επιτροπής που διορίστηκε θεωρητικά, αλλά χωρίς υπογραφή Υπουργού.

Η αλήθεια είναι ότι ο νόμος 3905 είναι αρκετά ασαφής ως προς την διαδικασία («Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής του κινηματογραφικού έργου που προτείνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού για συμμετοχή στις διαδικασίες του βραβείου Oscar».

Ρωτήσαμε λοιπόν τον Υπουργό εάν βγήκε ποτέ εγκύκλιος ή υπουργική απόφαση που ορίζει την διαδικασία αλλά και το με ποια κριτήρια επιλέγονται τα μέλη της επιτροπής. Παραδέχτηκε ότι χρειάζεται «επικαιροποίηση».

Η διαδικασία λοιπόν και το χρονικό έτσι όπως το εξήγησε ο κ. Φωτήλας είναι το εξής: «Κάθε χρόνο η Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού μέσα από μία λίστα καλλιτεχνών που έχει στα αρχεία επιλέγει επτά καλλιτέχνες διαφόρων ειδικοτήτων, προκειμένου να κάνει μια εισήγηση στον αρμόδιο Υφυπουργό ο οποίος θα αποφασίσει. Είναι ο νόμος 3905/10. Φέτος πριν καν έρθει εισήγηση στο γραφείο μου, πριν καν φτάσει στο γραφείο της Γενικής της κ. Δουνδουλάκη που είναι το προτελευταίο στάδιο πριν από εμένα, ήρθε σε γνώση μου τυχαίως ένα email το οποίο στάλθηκε από τη διεύθυνση ημέρα Κυριακή 11 Αυγούστου από κάποιον υπάλληλο ο οποίος ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες ότι αποτελούν οριστικά την επιτροπή, όριζε πρόεδρο και αντιπρόεδρο, τους έστειλε το υλικό, δηλαδή τις ταινίες και στο τέλος τους ενημέρωνε ότι απομένει η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να παρακάμψει την διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος». Στην συνέχεια, κάλεσε στο γραφείο του την προϊσταμένη του Τμήματος κ. Τουμπανάκη, που δήλωσε, επίσης, άγνοια για τις κινήσεις της εν λόγω υπαλλήλου, την οποία ο ίδιος ο υπουργός χαρακτήρισε «παλιό και έμπειρο στέλεχος».

Ο κ. Φωτήλας μάλιστα, αφού διευκρίνισε ότι τυχαία έμαθε για την άτυπη σύσταση της επιτροπής, παραδέχτηκε ότι θα την ενέκρινε, αφού πρόκειται για εγνωσμένου κύρους επαγγελματίες, αλλά δεν το έκανε γιατί η διαδικασία δεν είχε τηρήσει τα τυπικά δηλαδή να προηγηθεί η υπογραφή Υπουργού, και κατέληξε ότι «η επιτροπή αυτή με τις ενέργειες της υπαλλήλου είχε εκ των πραγμάτων καεί».

Το «κάψιμο» όμως, ισχύει αλά καρτ για τον κ. Φωτήλα αφού όπως αποκαλύφθηκε σήμερα, μόνο τα τέσσερα από τα επτά μέλη της πρώτης επιτροπής αντικαταστάθηκαν. Είναι ο Βασίλης Κεκάτος (σκηνοθέτης), η Λήδα Γαλανού (κριτικός κινηματογράφου), η Κόρα Καρβούνη (ηθοποιός) καθώς και η Κάλλια Παπαδάκη (σεναριογράφος). Έτσι από την πρώτη επιτροπή παρέμειναν και στην δεύτερη η Ασημίνα Προέδρου-η οποία παραιτήθηκε στη συνέχεια-ο Παναγιώτης Ράππας (σκηνοθέτης- animator) και ο Σπύρος Ταραβήρας (σκηνοθέτης) ενώ την επιτροπή συμπλήρωσαν και οι Εβαν Σπηλιωτόπουλος (σεναριογράφος, Πρόεδρος), Δημήτρης Δανίκας (κριτικός κινηματογράφου, Αντιπρόεδρος), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφος), Βασίλης Χαραλαμπόπουλος (ηθοποιός).

Στο σχόλιο μας γιατί αντικατέστησε μόνο τέσσερα μέλη κι όχι όλη την επιτροπή, η απάντηση «δεν μπορούσα να βρω και τους επτά από την αρχή», προφανώς είναι αστεία. Στην άλλη ερώτηση μας γιατί αφού όπως είπε και τα μέλη της πρώτης επιτροπής είναι επαγγελματίες κύρους δεν υπέγραψε για τον διορισμό τους ώστε να αποφευχθεί όλο αυτό το μπάχαλο που άρχισε ήδη να γίνεται θέμα και στον Ξένο Τύπο- το «Deadline» ένα από τα τρία μεγαλύτερα κινηματογραφικά περιοδικά δημοσίευσε σχετικό άρθρα – η απάντηση του ήταν: «Δεν μπορούσα να δεχθώ μια εισήγηση που καταλήγει σε πειθαρχική διαδικασία. Δεν μπορούσα να σφυρίξω αδιάφορα. Θα είχα χάσει την αξιοπρέπεια μου».

Το Υπουργείο λοιπόν που δεν φημίζεται για αντανακλαστικά και λήψη γενναίων αποφάσεων κίνησε γη και ουρανό και διέταξε ΕΔΕ για το θέμα της επιτροπής των Όσκαρ. Είναι το ίδιο υπουργείο όπου η προϊσταμένη του κ. Φωτήλα, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, όταν αποκαλύφθηκε ότι στο σκάνδαλο της σπείρας των εκβιαστών αντιμετωπίζουν κατηγορίες τρεις υπάλληλοι του ΥΠΠΟ-η μία προφυλακίστηκε στη συνέχεια- χρειάστηκε πέντε μέρες για να τους θέσει σε αργία….

Στο μεταξύ τρέχουν οι εξελίξεις. Από την επιτροπή παραιτήθηκε και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ενώ κάθε μέρα αποσύρονται και άλλες ταινίες από την διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ. Μετά τις είκοσι πρώτες αποχωρήσεις ακολούθησε και ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Κουτσολιώτας που απέσυρε την ταινία του «Μινόρε» και ο Αλέξανδρος Αβρανάς το «Quiet life» (που θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας).

Στην ερώτηση μας εάν το υπουργείο θα προχωρήσει κανονικά την διαδικασία επιλογής, δηλαδή θα αποφασίσει ανάμεσα 4 ταινίες, η απάντηση του Υπουργού ήταν ότι ευελπιστεί οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί να επιστρέψουν στην διαδικασία με την ταινία τους. Αυτή τη στιγμή πάντως, παραμένουν στις υποψήφιες ο «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους και η «Φόνισσα» της γνωστής ενδυματολόγου και σκηνοθέτιδας Εύας Νάθενα. Έχει σηκωθεί μάλιστα, μεγάλο σούσουρο γύρω από την συμμετοχή της συγκεκριμένης ταινίας.

Η κ. Νάθενα είπε στο Documento το εξής: «Δεν ρωτήθηκα για το εάν θα αποσύρω ή όχι την ταινία μου και νοιώθω ότι με εξαίρεσε η κινηματογραφική κοινότητα που είναι η ευρύτερη οικογένεια μου. Στοχοποιήθηκα χωρίς να φέρω ευθύνη γιατί μου αφαιρέθηκε το δικαίωμα της επιλογής και αυτή τη στιγμή είμαι κρεμασμένη στα μανταλάκια. Από την στιγμή που ο παραγωγός μου- ο οποίος με έχει στηρίξει- δε θέλει να αποσύρει την ταινία, εγώ δεν μπορώ να πάρω άλλη απόφαση και να διαχωρίσω την θέση μου. Είναι δύσκολο για εμένα να προδίδω τον παραγωγό μου και τους ανθρώπους που μου έδειξαν εμπιστοσύνη».

Η προχειρότητα με την οποία αντιμετώπισε το ΥΠΠΟ το ζήτημα της επιτροπής για τα Όσκαρ προκάλεσε ένα τσουνάμι εξελίξεων με τα κινηματογραφικά σωματεία και τους φορείς να κάνουν λόγο με διαδοχικές ανακοινώσεις για «μεθοδεύσεις». Αυτό όμως, ήταν η αφορμή για να εκραγεί το καπάκι της χύτρας φέρνοντας επί τάπητος πλέον την συζήτηση για το τι έχει κάνει η ελληνική πολιτεία για τον κινηματογράφο την ώρα μάλιστα, που ο νέος ενιαίος φορέας, «Creative Greece» ο οποίος ενοποιεί Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ τέσσερις μήνες μετά την ψήφιση του (στις 29 Απριλίου) παραμένει στα χαρτιά με το ΕΚΚ στον αέρα και το ΕΚΟΜΕ να μην δέχεται νέες υπαγωγές και να μην πληρώνει ήδη εγκεκριμένα πρότζεκτ. Ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Φωτήλας δεσμεύτηκε ότι πολύ άμεσα θα διοριστεί ένα μεταβατικό Διοικητικό Συμβούλιο προκειμένου να αρχίσει να λειτουργεί ο φορέας. Μένει να το δούμε στην πράξη. Όπως μένει να δούμε και πώς θα εξελιχθούν οι κινητοποιήσεις του κινηματογραφικού κόσμου που στην πραγματικότητα ζητάει από το υπουργείο να αντιμετωπίσει σοβαρά την τέχνη του κινηματογράφου.

Διαβάστε επίσης:

Η Ακαδημία Κινηματογράφου και τα Κινηματογραφικά Σωματεία καταγγέλλουν το ΥΠΠΟ

Η Φιλαρέτη Κομνηνού θα πρωταγωνιστήσει στην «Αμφιβολία» του John Patrick Shanley

Το ελληνικό καλοκαίρι των Καβάφη, Ντελίλο, Καπότε και Λε Κορμπυζιέ (μέρος Β’)

Documento Newsletter