Ιστορίες για ντετέκτιβ, φόνους και εμμονές από τις δεκαετίες του 1940, του 1950 και του 1960.
Ο Αγγλο-ιρλανδός ποιητής Σεσίλ Ντέι-Λιούις (1904-1972) έγραφε με το ψευδώνυμο Νίκολας Μπλέικ αστυνομικές ιστορίες, οι περισσότερες από τις οποίες είχαν κεντρικό ήρωα τον ποιητή-ντετέκτιβ Νάιτζελ Στρέιντζγουεϊζ. Στο μυθιστόρημα «Ο ειδεχθής χιονάνθρωπος» (εκδ. Αλεξάνδρεια, μτφρ. Δ. Αρβανίτης), που δημοσιεύτηκε το 1941, ο Στρέιντζγουεϊζ φτάνει μες στον χειμώνα στο Αρχοντικό του Ίστερχαμ για να ερευνήσει μια σειρά παράξενων γεγονότων, με αποκορύφωμα την αυτοκτονία μιας πλούσιας νεαρής γυναίκας, η οποία είχε γίνει αντικείμενο σχολιασμού από την τοπική κοινωνία για την παράξενη συμπεριφορά της.
Το 1958, όταν πλέον εκδόθηκε το μυθιστόρημα «Ο Μαιγκρέ στήνει παγίδα» (εκδ. Άγρα, μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ) ο Ζορζ Σιμενόν (1903 – 1989) είχε ήδη τρία χρόνια που είχε επιστρέψει στην Ευρώπη, έπειτα από μια δεκαετία (1945-1955) κατά την οποία ζούσε στον Καναδά και στις ΗΠΑ. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα ο επιθεωρητής Μαιγκρέ βρίσκεται στα ίχνη ενός κατά συρροή δολοφόνου στο Παρίσι του 1955. Συγκεκριμένα, μέσα σε πέντε μήνες στην ίδια γειτονιά της Μονμάρτρης δολοφονούνται πέντε γυναίκες μόνες οι οποίες περπατούσαν στους δρόμους της περιοχής. Το βιβλίο, στο οποίο για άλλη μια φορά ο Σιμενόν αποδεικνύεται μέγας ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1958 από τον Ζαν Ντελανουά με τον Ζαν Γκαμπέν στον ρόλο του Γάλλου επιθεωρητή, ενώ το 2016 έγινε σενάριο για τη βρετανική τηλεοπτική μίνι σειρά του ITV «Επιθεωρητής Μαιγκρέ», με τον Ρόουαν Άτκινσον ως Μαιγκρέ σε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του.
Βαθιά είναι και η ματιά της Πατρίσια Χάισμιθ (1921-1995) στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης. Στο βιβλίο της «Αυτή η γλυκιά αρρώστια» (εκδ. Μεταίχμιο, μτφρ. Μαρία Λαϊνά), που εκδόθηκε το 1960, η πένα της ακολουθεί τις σκέψεις και τις πράξεις ενός φαινομενικά φιλήσυχου άντρα. Ο Ντέιβιντ εργάζεται πολύ κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και έτσι αφιερώνει τα σαββατοκύριακα στη βαριά άρρωστη μητέρα του η οποία ζει σε άλλη περιοχή. Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Ο Ντέιβιντ είναι διαταραγμένος και έχει εμμονή με μια γυναίκα η οποία είναι παντρεμένη με άλλον άντρα. Τίποτα ωστόσο δεν είναι ικανό να σταθεί εμπόδιο στην ευτυχία που ο ίδιος έχει πλάσει με τη φαντασία του. Με απαράμιλλη μαστοριά η Χάισμιθ χτίζει την ιστορία, δημιουργώντας κλίμα σασπένς και κάνοντας τον αναγνώστη να νιώθει ότι βαδίζει σε κινούμενη άμμο.