Τρεις σκηνοθέτες σχολιάζουν το σπαγγέτι γουέστερν του Μητσοτάκη

Την προεκλογική επικοινωνιακή συνταγή που ήθελε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να είναι «γκόµενος» θύµισε το προ µιας εβδοµάδας κακοστηµένο σόου στο χωριό ∆αµάσι Τυρνάβου, όπου ο πρωθυπουργός συνάντησε µές στα χωράφια τον αποκαλούµενο στην περιοχή «Ντάλτον». Πρόκειται για τον Θανάση Λέτσιο, έναν 84χρονο κτηνοτρόφο ο οποίος εµφανίστηκε δήθεν τυχαία µπροστά στον Κυρ. Μητσοτάκη πάνω στο άλογό του, ενώ το πρωθυπουργικό επιτελείο είχε προλάβει, λόγω αριστείας προφανώς, να στήσει δύο κάµερες για να καταγράψει τις εικόνες.

Το κακόγουστο σπαγγέτι γουέστερν του πιεζόµενου δηµοσκοπικά πρωθυπουργού θύµισε έντονα στιγµές της προεκλογικής εκστρατείας του το 2019. Ήταν η εποχή που ο Κυρ. Μητσοτάκης εµφανιζόταν, πιθανώς και κατόπιν οδηγιών του επικοινωνιολόγου Σταν Γκρίνµπεργκ, άλλοτε να περπατάει σε λαϊκές γειτονιές της Αθήνας, όπως η Κυψέλη, όπου συναντούσε –επίσης δήθεν τυχαία– στελέχη της παράταξής του τα οποία τον αποκαλούσαν «γκόµενο», και άλλοτε να κρατάει την γκλίτσα του και να συνοµιλεί σε κτηνοτρόφους –συµπτωµατικά ίσως, στην ίδια περιοχή όπου συνάντησε τον ηλικιωµένο καβαλάρη– ενώ εκείνοι κάθονταν πάνω σε σανό.

Η χαµηλότατου επιπέδου καµπάνια, που θέλει τον πρωθυπουργό να συναντάει τυχαία άλλοτε κτηνοτρόφους ώστε να τους ενηµερώσει για τη µείωση του ΦΠΑ στις ζωοτροφές και άλλοτε γυναίκες οι οποίες του πλέκουν το εγκώµιο όχι για την πολιτική αλλά για την εµφάνισή του, είναι αποτέλεσµα της αντίληψης της κυβέρνησης για τους πολίτες. Από τον τύπο της επικοινωνιακής στρατηγικής της κυβέρνησης προκύπτει πέραν πάσης αµφιβολίας ότι στοχεύουν σε ένα ακροατήριο σχετικώς απολίτικο και, όπως αποκαλείται στη γλώσσα των social media και της πολιτικής, εύπιστο και εύκολα µετακινούµενο.

Άνθρωποι της τέχνης και βέβαια γνώστες της σκηνοθεσίας και της κινηµατογράφησης µίλησαν στο Documento επιβεβαιώνοντας ότι η εικόνα του Κυρ. Μητσοτάκη που µεταδόθηκε από τα ΜΜΕ ήταν στηµένη. Ο κινηµατογραφιστής Γιώργος Φρέντζος σηµείωσε µεταξύ άλλων ότι χρησιµοποιήθηκαν δύο κάµερες και χαρακτήρισε τους συναδέλφους του «τσακάλια που πρόλαβαν να στήσουν κάµερες και ήχο σε µια τόσο “τυχαία” συνάντηση». Ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγιωταράκος από την πλευρά του χαρακτήρισε τη σκηνή «άξια Χρυσού Βατόµουρου», ενώ ο επίσης σκηνοθέτης Αστέριος Γερογιάννης ανέφερε ότι ο Σταν Γκρίνµπεργκ –αν ασφαλώς είναι αυτός ο εµπνευστής του σόου– «χρησιµοποιεί σκηνικό “Φαρ Ουέστ” µε καουµπόηδες που βόσκουν αµέριµνοι τα ζώα τους και συναντούν όλως τυχαία τον Μητσοτάκη στον Θεσσαλικό κάµπο γιατί πιστεύει ότι η εικόνα αυτή θα τον βοηθήσει».

Γιώργος Φρέντζος

Κινηματογραφιστής

«Σε κάθε χωράφι μια κάμερα περιμένει»

Σκέψεις ενός κινηματογραφιστή.

1. Ο Ντάλτον δεν ξεκαβαλίκεψε να χαιρετήσει τον πρόεδρο! Εμ με το ζόρι ανέβασαν τον Ελ Σιντ στο άλογο, πού να κατεβαίνει 84 χρόνων άνθρωπος.

2. Σε κάθε χωράφι στον κάμπο της Λάρισας μια κάμερα σας περιμένει έτοιμη για κινηματογράφηση.

3. Αν το άλογο ήταν η Ντόλι, θα είχε να μας πει πάρα πολλά.

4. Προλαβαίνουν να τη στείλουν στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στη Δράμα, που αυτήν τη βδομάδα είναι σε εξέλιξη. Αν έρθει και η Μενδώνη στην τελετή απονομής βραβείων, σίγουρος ο Χρυσός Διόνυσος.

5. Το σινεμά στηρίζεται στο ψέμα, εδώ η απογείωση του στημένου. 6. Τεχνική διαπίστωση. Δικάμερο ήταν και οι συνάδελφοι είναι τσακάλια που πρόλαβαν να στήσουν κάμερες και ήχο σε μια τόσο «τυχαία» συνάντηση. 7. Σίγουρα χρωστάνε κάποια πλάνα (όχι όσα τα χρέη της ΝΔ στις τράπεζες), αλλά ο μοντέρ όπως πάντα το έσωσε. 8. Κακές γλώσσες λένε ότι όλο είναι blue screen. Εγώ επιμένω ότι είναι VFX.

Αστέριος Γερογιάννης

Σκηνοθέτης

«Πιστεύει ότι η εικόνα θα τον βοηθήσει»

Στάνλεϊ Κιούμπρικ: Αμερικανός σκηνοθέτης. Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ: Αμερικανός επικοινωνιολόγος. Ο πρώτος έκανε επιτυχίες στον κινηματογράφο με εξαίρετους ηθοποιούς. Ο δεύτερος συμβουλεύει τον πρωθυπουργό φτιάχνοντάς του ένα προφίλ, δημιουργώντας έναν «ρόλο». Η ταινία «2001: Η οδύσσεια του διαστήματος» του πρώτου Στάνλεϊ μεταμορφώνεται σε οδύσσεια των σεισμόπληκτων κατοίκων του Τυρνάβου περιμένοντας να αποκτήσουν κανονικό σπίτι. Ο δεύτερος Στάνλεϊ χρησιμοποιεί σκηνικό «Φαρ Ουέστ» με καουμπόηδες που βόσκουν αμέριμνοι τα ζώα τους και συναντούν όλως τυχαία τον Μητσοτάκη στον Θεσσαλικό κάμπο γιατί πιστεύει ότι η εικόνα αυτή θα τον βοηθήσει… Ζούμε μεγάλες στιγμές!

Γιάννης Παναγιωταράκος

Σκηνοθέτης

«Χρειαζόταν λίγη ακόμη πρόβα» 

Περίμενα κι εγώ να βγει πίσω από κάνα θάμνο ο Τζον Γουέιν αλλά τζίφος. Πάντως για να του βγει το αυθόρμητο χρειαζόταν λίγη ακόμη πρόβα. Και πάλι λοιπόν απροετοίμαστος ο χαρούμενος πρωθυπουργός-Μωυσής. Και πάλι άξιο Χρυσού Βατόμουρου το script που του ετοίμασαν οι (καουμπόηδες;) σεναριογράφοι του. Αφού λοιπόν του αρέσει το κλασικό Χόλιγουντ, ας προσέξει, σε επόμενη ταινία, καθώς θα κόβει στα δύο τη θάλασσα για να οδηγήσει τον λαό του απέναντι, μην τυχόν η Νέμεσις τού επιφυλάσσει τον ρόλο του Γιουλ Μπρίνερ αντί για εκείνον του Τσάρλτον Ιστον (οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται την παλιά ταινία με τις δέκα εντολές). Και για να μείνουμε στα (κινηματογραφικά…) κλασικά, ας ξαναδεί την ταινία «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» για να θυμηθεί ότι στην απεραντοσύνη του κάμπου η κουκκίδα που μεγαλώνει στον ορίζοντα του κοτζαμπάση είναι ο Μαρίνος Αντύπας που πλησιάζει.

Περισσότερα ρεπορτάζ για το θέμα στο Documento της Κυριακής