Ξεκαθαρίζει η εικόνα σχετικά με το ύψος της ζημιάς του Δημοσίου από την μετατροπή των Cocos της Τράπεζας Πειραιώς σε μετοχές, αλλά και των χειρισμών που από κοινού η διοίκηση της Πειραιώς και η κυβέρνηση επέλεξαν, προκειμένου να αποποιηθούν τις ευθύνες και να παραπέμψουν στην έξωθεν «ανωτέρα βία» του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της ΕΚΤ.
Η υποχρέωση για την ολοκλήρωση της μετατροπής των Cocos ύψους 2.04 δις ευρώ και αξίας 2.4 δις ευρώ μαζί με τους τόκους,που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο δια του ΤΧΣ,σε μετοχές της Τράπεζας Πειραιώς – μετατροπή η οποία κατέστη υποχρεωτική μετά τη μη πληρωμή του κουπονιού των Cocos από την Πειραιώς για δεύτερη φορά– λήγει στις 2 Ιανουαρίου, δηλαδή σε δύο εβδομάδες.
Η μετατροπή αυτή θα γίνει στην τιμή των 6 ευρώ ανά μετοχή και το Δημόσιο, δια του ΤΧΣ, θα λάβει 394,4 εκατ. νέες κοινές μετοχές, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της συμμετοχής του στην Τράπεζα Πειραιώς, στο 61.3%, από το 26.4% όπου βρίσκεται σήμερα. Αν υπολογίσουμε λοιπόν την αξία των μετοχών που θα λάβει το Δημόσιο με βάση την τιμή της μετοχής της Πειραιώς κατά το κλείσιμο της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνώντην Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου (1.17 ευρώ),προκύπτει ότι θα είναι γύρω στα 500 εκατ. ευρώ, επομένως η ζημιά του Δημοσίου, με τα σημερινά δεδομένα, θα φτάσει το 1.9 δις ευρώ.
Ενρία: γιατί ο SSM έκανε σύσταση να μην πληρωθεί το κουπόνι των Cocos
Αλλά και σε ό,τι αφορά τους χειρισμούς που στάθηκαν η αφετηρία για την υλοποίηση αυτής της μεγάλης ζημιάς του Δημοσίου, προκύπτει πιο καθαρή εικόνα μετά τη δημοσιοποίησητης επιστολής του επικεφαλής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της ΕΚΤ (SSM) ΕνρίκεΑνρία σε απάντηση σχετικών ερωτήσεων που του είχε θέσει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Παπαδημούλης.
Όπως προκύπτει από την επιστολή του κ. Ενρία, πράγματι έγινε σύσταση από τον SSMστην Πειραιώς να μην πληρώσει τo κουπόνι των Cocos, η οποία απέρρεε από τη γενική οδηγία του επόπτη προς τις τράπεζες της Ευρωζώνης να μην δώσουν μερίσματα, όσο κρατάει η πανδημία, για να έχουν κεφάλαια ώστε να απορροφήσουν τις ζημιές από το κοκκίνισμα των δανείων, μετά την απόσυρση των έκτακτων μέτρων στήριξης. «Ο όρος ‘μέρισμα’, όπως χρησιμοποιείται στη σύσταση», διευκρινίζει ο Ε. Ενρία, «αφορά κάθε μορφή καταβολής μετρητών που αφορά το κεφάλαιο CET1 και έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ποσότητας ή την επιδείνωση της ποιότητας των ιδίων κεφαλαίων». Για το λόγο αυτό κατά συνέπεια, η σύσταση του επόπτη κάλυπτε και τη μη πληρωμή του κουπονιού των Cocos από την Πειραιώς.
Η επιλογή έγινε όμως στην Αθήνα
Το δεύτερο πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει όμως από την επιστολή Ενρίκε προς Παπαδημούλη, είναι η άρνηση – με επίκληση επαγγελματικού απόρρητου – τουεπικεφαλής του SSMνα απαντήσει στο ερώτημα του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ως προς το «γιατί η Τράπεζα Πειραιώς υπέβαλε αίτημα στον SSM για το αν μπορεί ή όχι να πληρώσει το κουπόνι των Cocos, τη στιγμή που δημοσίως στην Ελλάδα δήλωνε ότιη πληρωμή τόκων σε μετρητά είναι καθόλα διαχειρίσιμη».
Η εξήγηση είναι προφανής: η επιλογή να μην πληρωθεί το κουπόνι έγινε εδώ, στην Ελλάδα, από την ίδια τη διοίκηση της Πειραιώς, σε συνεννόηση με το ΤΧΣ και την κυβέρνηση, για εύλογους λόγους. Πράγματι, αν η Πειραιώς έβγαζε από τα ταμεία της 175 εκατ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου, θα έκλεινε τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 με σοβαρές ζημιές και θα έπρεπε να κάνει αύξηση κεφαλαίου, που με δεδομένη την απαξίωση της μετοχής της στο Χρηματιστήριο, ίσως να μην κατάφερνε να καλύψει.
Με δυο λόγια, η μετατροπή των Cocosσε μετοχές ήταν ανάγκη για την Τράπεζα Πειραιώς και επιλέχθηκε από την διοίκηση τηςγια να ενισχύσει τα κεφάλαιά της. Επειδή όμως σήμανε ζημιά 1.9 δις ευρώ για το Δημόσιο και η κυβέρνηση της ΝΔ θέλει να επαναΐδιωτικοποιήσει το συντομότερο δυνατό την Πειραιώς χωρίς να φορτωθεί η ίδια την ευθύνη της ζημιάς, επιλέχτηκε η μεθόδευση της διατύπωσης μιας ερώτησης από την Πειραιώς προς τον SSM, προκειμένου να φανεί ότι η ζημιά προκλήθηκε από την «ανώτερη βία» του επόπτη και από τις επιλογές των «ξένων».