Τραγωδία στα Τέμπη: «Τρένα ακατάλληλα για την Ελβετία επιστρέφουν στην Ελλάδα» – Προφητικό δημοσίευμα του Investigate Europe έναν χρόνο πριν

Τραγωδία στα Τέμπη: «Τρένα ακατάλληλα για την Ελβετία επιστρέφουν στην Ελλάδα» – Προφητικό δημοσίευμα του Investigate Europe έναν χρόνο πριν

Ένα δημοσίευμα του Investigate Europe που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως προφητικό σχετικά με την πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη έρχεται και πάλι στην επιφάνεια, αναδεικνύοντας τις μεγάλες ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας της χώρας και ειδικότερα της κυβέρνησης Μητσοτάκη αναφορικά με την απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Υπό τον τίτλο «Το μόνο που μπορώ να πω είναι καλή τύχη»: Πώς τα τρένα που καταργήθηκαν από την Ελβετία επιστρέφουν στην Ελλάδα», η αρθρογράφος του IE περιέγραφε πώς ο «μεγαλύτερος ελβετικός πονοκέφαλος» έγινε δεκτός με ενθουσιασμό στην Ελλάδα.

«Καθυστερήσεις, βλάβες, ακυρώσεις… Για χρόνια, τα τρένα ETR 470 ήταν ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των ελβετικών σιδηροδρόμων. Στο τέλος οι Ελβετοί τα έστειλαν για σκραπ. Αλλά οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι —οι οποίοι εκτελούν όλες τις ελληνικές επιβατικές αμαξοστοιχίες από το 2017— παρουσίασαν τα ίδια τρένα ως υπερσύγχρονα» έγραφε χαρακτηριστικά έναν χρόνο πριν, επικαλούμενο μάλιστα στελέχη που τα γνωρίζουν από πρώτο χέρι, να φωνάζουν τότε: «Μείνετε μακριά από αυτά τα τρένα!».

Σύμφωνα με το Investigate Europe το βασικό χαρακτηριστικό του ETR 470 είναι ο μηχανισμός κλίσης του, ο οποίος του έδωσε το όνομα «Pendolino», που σημαίνει μικρό εκκρεμές. Όταν μπαίνει σε στροφές, το τρένο ανυψώνεται από ένα υδραυλικό σύστημα εξωτερικά και «βυθίζεται» στο εσωτερικό του , αποκτώντας κλίση 8 μοιρών, που του επιτρέπει να πιάνει μεγαλύτερες ταχύτητες. Η κλίση θεωρούνταν το μέλλον των σιδηροδρόμων πριν από 30 χρόνια, και σήμερα, ορισμένα τέτοια τρένα εξακολουθούν να λειτουργούν στην Ευρώπη. Η Alstom, η οποία απορρόφησε τη Fiat Ferroviaria, κατασκευαστή του ETR 470, διατήρησε το δημοφιλές όνομα «Pendolino», αλλά τώρα πολλά νέα μοντέλα που φέρουν αυτό το όνομα δεν διαθέτουν μηχανισμό ανατροπής.

Σύμφωνα πάντα με το ίδιο δημοσίευμα οι αισιόδοξες ανακοινώσεις για αυτή τη «νέα σιδηροδρομική εποχή» για την Ελλάδα έρχονταν σε έντονη αντίθεση με μια ακόμη προειδοποίηση από την Ελβετία. Οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι (SBB) δεν μπόρεσαν να διορθώσουν τα προβλήματα του ETR 470 ακόμη και μετά την αύξηση της χρηματοδότησης και τον πλήρη έλεγχο της συντήρησής τους. Ο πρώην επικεφαλής της SBB, Benedikt Weibel , είπε στο Investigate Europe: «Σε ένα σημείο, το 50% των παραπόνων που λάβαμε αφορούσαν το [ETR 470] Pendolino, ενώ εξυπηρετούσε το 1% της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας». Ο διάδοχος του Weibel στο τιμόνι της SBB, Αντρέας Μέγερ , ήταν ακόμη πιο ωμός. «Καλύτερα να τελειώσουμε αυτή τη φρίκη», φέρεται να είπε το 2011.

Κάνοντας μάλιστα εκτενή αναφορά στο παραμελημένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, το Investigate Europe τονίζει πως αυτά τα τρένα απαιτούν εξαιρετική συντήρηση σιδηροτροχιάς, διαφορετικά ερμηνεύουν το ανομοιόμορφο ύψος των σιδηροτροχιών ως είσοδο σε καμπύλη, ενεργοποιώντας τον μηχανισμό κλίσης, παρόλο που η το τρένο ταξιδεύει σε ευθεία γραμμή. Επίσης, το μεγάλο τους πλεονέκτημα – η ικανότητά τους για γρήγορη επιτάχυνση, αυξάνει τον κίνδυνο απώλειας πρόσφυσης. «Η καλή συντήρηση των γραμμών είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Εάν στείλετε ένα τέτοιο τρένο σε μια γραμμή που δεν συντηρείται καλά, θα έχετε πρόβλημα», επεσήμανε μεταξύ άλλων στο Investigate Europe ο καθηγητής μηχανικής μεταφορών του Πολυτεχνείου του Τορίνο και συγγραφέας μελετών για τα ανακλινόμενα τρένα, Μπρούνο Ντάλα Τσιάρα.

Διαβάστε επίσης:

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται…»: Η προφητική ανακοίνωση των σιδηροδρομικών πριν τρεις εβδομάδες

Τραγωδία Τέμπη: Βίντεο – ντοκουμέντο από στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων (Video)

Τραγωδία στα Τέμπη: 20χρονος έσπασε το τζάμι και έσωσε κόσμο μέσα από το τρένο

Ο ΟΣΕ ανακοινώνει νέους σταθμάρχες για… 6 μήνες – Αναρτάται στη «Διαύγεια» την ημέρα της τραγωδίας στα Τέμπη

 

Documento Newsletter