Τραγωδία στα Τέμπη: Στις 15 Φεβρουαρίου η ΕΕ παρέπεμψε την Ελλάδα για επικίνδυνο σιδηροδρομικό δίκτυο

Τραγωδία στα Τέμπη: Στις 15 Φεβρουαρίου η ΕΕ παρέπεμψε την Ελλάδα για επικίνδυνο σιδηροδρομικό δίκτυο

Εκτός από τους σιδηροδρομικούς που είχαν προειδοποιήσει με όλους τους τρόπους για την επικινδυνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας, μόλις στις 15 Φεβρουαρίου του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ε.Ε. γιατί η χώρα μας υπό την κυβέρνηση Μητσοτάκη εξακολουθεί να παραβιάζει την Οδηγία η οποια έθετε στο επίκεντρο τις υποδομές, την τελεματική που δεν λειτουργεί, τις ταχύτητες της γραμμής, την αποφυγή να κινούνται πάνω σε μία γραμμή δύο τρένα από διαφορετικές κατευθύνσεις.

Η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη-μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής, ενώ θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, σχετικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).

Οι ελληνικές αρχές παρά τις ανταλλαγές επιστολών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχουν υπογράψει τη συμφωνία με τον ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο οργανισμός διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου. Ετσι κινήθηκε η δοαδικασία κατάς της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020 και έστειλε την αιτιολογημένη γνώμη της τον Δεκέμβριο του 2021 και τελικά παρέπεμψε την Ελλάδα καθώς συνεχίζεται η παραβίαση της σχετικής οδηγίας.

Αποτέλεσμα της παραβίασης της ευρωπαϊκής οδηγίας το τραγικό δυστύχημα της Τετάρτης 1ης Μαρτίου στα Τέμπη.

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της Κομισιόν της 15ης Φεβρουαρίου

«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ).

Η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.

Η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής. Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, όπως αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).

Παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία με τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ.

Η Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε τώρα να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Το ιστορικό της παραπομπής

Η υποχρέωση σύναψης και δημοσίευσης συμβατικών συμφωνιών μεταξύ εθνικών αρμόδιων αρχών και διαχειριστών σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί σημαντικό στοιχείο της οδηγίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο. Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κράτους μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής.

Καλύπτουν όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες. Περιλαμβάνουν επίσης διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση.

Documento Newsletter