Έχοντας τον ρόλο «πραγματογνώμονα», ο Κυριάκος Μητσοτάκης προδίκασε την Τρίτη σε δήλωσή του ότι η τραγωδία στα Τέμπη οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Με αυτόν τον τρόπο έδωσε το ανάλογο σύνθημα στον «γαλάζιο» κομματικό αλλά και μιντιακό μηχανισμό να αναλύει τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος αφήνοντας εντελώς στην άκρη το ζήτημα της πολιτικής ευθύνης για την διάλυση του ΟΣΕ. Παράλληλα, δεν έλειψαν από τα τηλεπαράθυρα οι «αιχμές» και οι «επιθέσεις» προς συνδικαλιστές του σιδηροδρόμου που έκπληκτοι άκουγαν δημοσιογράφους να τους εγκαλούν γιατί… δεν είχαν προειδοποιήσει ή απεργήσει τόσο καιρό για την κατάσταση που επικρατεί.
Διαβάστε σχετικά: Συνδικαλιστής αποστόμωσε δημοσιογράφο του ΣΚΑΪ για τις απεργίες στον σιδηρόδρομο και τον νόμο Χατζηδάκη
Ωστόσο, υπάρχουν ντοκουμέντα τα οποία εκθέτουν την κυβέρνηση Μητσοτάκη και την επιλογή να προτάξει το «ανθρώπινο λάθος» για να συγκαλύψει τις ευθύνες της, χρησιμοποιώντας ως «ασπίδα» την παραίτηση Καραμανλή, ενώ οι συνδικαλιστές των σιδηροδρόμων βρίσκονταν εδώ και καιρό στα «κάγκελα», αναδεικνύοντας ένα προς ένα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις βάρδιές τους. Μάλιστα, χρησιμοποίησαν ποικίλα μέσα και παρεμβάσεις ώστε να ακουστούν και τους λάβει υπ’ όψιν τόσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όσο και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, χωρίς ωστόσο κανένα αποτέλεσμα.
Η παραίτηση του προέδρου της Επιτροπής ETCS
Στις 27 Απριλίου του 2022, έφτασε στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ η επιστολή παραίτησης του Χρήστου Κατσιούλη, προέδρου της επιτροπής ETCS, αρμόδιας για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο κ. Κατσιούλης είχε καταγγείλει την ύπαρξη σοβαρών τεχνικών θεμάτων στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα, τη μη τήρηση των συμβάσεων για βελτιωτικά έργα ενίσχυσης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών γραμμών, εκφράζοντας επίσης σοβαρές αμφιβολίες για το εάν οι αρμόδιοι έχουν την απαραίτητη γνώση σε ζητήματα λειτουργίας εξειδικευμένων συστημάτων.
«Για να μη δημιουργήσω πρόβλημα στην υλοποίηση των σχεδίων σας, παραιτούμαι από τη θέση του Προέδρου και μέλους της Επιτροπής ETCS επί της γραμμής σύμβασης 10005 και παρακαλώ για την αντικατάστασή μου», κατέληγε η επιστολή του κ. Κατσιούλη, ο οποίος λίγες ώρες μετά το μοιραίο δυστύχημα στα Τέμπη δήλωσε στο documentonews.gr ότι: «εάν λειτουργούσε η σηματοδότηση δεν θα είχαμε το ατύχημα σήμερα. Τελεία και παύλα».
Διαβάστε σχετικά: Ήξεραν από το 2022 ότι θα υπάρξει δυστύχημα – Έγγραφο ντοκουμέντο
Το εξώδικο προς ΟΣΕ, Καραμανλή, Hellenic Train και ΡΑΣ
Λίγους μήνες αργότερα, στις 31 Οκτωβρίου του 2022, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε αποστείλει εξώδικο προς τον ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Hellenic Train και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγγέλλοντας την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, την έλλειψη συντήρησης και την αδυναμία λειτουργίας των φωτοσημάτων.
«Με λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε, ότι παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας, διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ότι –δυστυχώς- επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε εκφράσει. Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς),την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!», επισημαινόταν χαρακτηριστικά στο εξώδικο.
Διαβάστε σχετικά: Όταν οι σιδηροδρομικοί έστελναν εξώδικο για το διαλυμένο δίκτυο του ΟΣΕ
Η προφητική ανακοίνωση: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται…»
Άλλη μία απόδειξη για το γεγονός πως η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και κατά συνέπεια η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχαν ενημερωθεί πλήρως και επισταμένων για τα κενά ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αποτελεί η ανακοίνωση της συνδικαλιστικής οργάνωσης ΔΕΣΚ-Σ (Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρόμων).
«Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες. Το υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας ΟΧΙ! “Έχουν καιρό… κάποια στιγμή θα τελειώσουν. Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις», επεσήμαναν οι σιδηροδρομικοί σε ανακοίνωση που εκδόθηκε τρεις εβδομάδες πριν από τη μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη, στις 7 Φεβρουαρίου του 2023.
Διαβάστε επίσης: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται…»: Η προφητική ανακοίνωση των σιδηροδρομικών πριν τρεις εβδομάδες
Ο Μητσοτάκης ετοίμαζε προεκλογική… φιέστα στη Βόρεια Ελλάδα
Τα τραγικά γεγονότα στα Τέμπη οδήγησαν στην ακύρωση της προγραμματισμένης επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη. Εκεί, ο πρωθυπουργός θα μιλούσε -μεταξύ άλλων- για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών γραμμών (τραγική ειρωνεία) στο «Κέντρο Τηλεδιοίκησης – Σηματοδότησης Σιδηροδρομικού Δικτύου Βορείου Ελλάδας.
Την προσπάθεια παραποίησης της τραγικής κατάστασης που επικρατεί στους σιδηρόδρομους είχε στηλιτεύσει χαρακτηριστικά ο Κώστας Γενιδουνιάς, πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ, διερωτώμενος «που είναι» και «που λειτουργεί η σηματοδότηση και στη Βόρεια Ελλάδα;».
«Προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το Πλατύ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμώνα ζούγκα. Ρε τι ζούμε;», σημείωνε χαρακτηριστικά ο κ. Γενιδουνιάς.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία συνηγορούν στο ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη γνώριζε ότι η ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων παιζόταν «κορώνα – γράμματα». Παρά τις συνεχείς καταγγελίες και τις φωνές συνδικαλιστών εργαζόμενων για την τραγική κατάσταση στον ΟΣΕ, τις προειδοποιήσεις για ατύχημα, η κυβέρνηση «κώφευε», αρκούμενη σε «κενολογίες» περί «μίας υπεύθυνης Πολιτείας που δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών», όπως χαρακτηριστικά έλεγε στη Βουλή ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, το Μαξίμου και οι ακόλουθοι του επέλεξαν το πιο βολικό για εκείνους, σενάριο, περί της ατομικής ευθύνης, κρύβοντας κάτω από το «χαλί» τις ευθύνες που τους αναλογούν…