Καταπέλτης ο πρώην σταθμάρχης Λάρισας Ιωάννης Κολλάτος που κατέθεσε ότι «υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης έως το 2019»
«Το σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019». Συγκλονιστικά είναι όσα κατέθεσε την περασμένη Τρίτη ο πρώην σταθμάρχης Ιωάννης Κολλάτος ενώπιον της ανακρίτριας.
Στην κατάθεσή του επιβεβαίωσε ενόρκως, όπως μετέφερε και στο Documento, ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε κανονικά από το 2007 έως το 2019 και σταμάτησε να λειτουργεί για δύο λόγους: αρχικά λόγω έλλειψης προσωπικού και στη συνέχεια επειδή έτσι ή αλλιώς απενεργοποιήθηκε και αχρηστεύτηκε λόγω πυρκαγιάς. Περισσότερα από τρία χρόνια μετά δεν αντικαταστάθηκε ποτέ.
Η κατάθεση του Ι. Κολλάτου έχει βαρύνουσα σημασία εφόσον η Δικαιοσύνη έχει πραγματικό στόχο να ακολουθήσει όλο το νήμα των διαχρονικών ευθυνών και να μη διεξαγάγει μια προσχηματική έρευνα με απόδοση ευθυνών μόνο στον μοιραίο σταθμάρχη και σε άλλους εργαζόμενους. Είναι επιβεβλημένο να βρεθούν και να αποδοθούν όλες οι ευθύνες. Αλλωστε, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, στελέχη και εργαζόμενοι βεβαιώνουν ότι η τηλεδιοίκηση της Λάρισας λειτουργούσε έως το καλοκαίρι του 2019, μέχρι δηλαδή η ΝΔ να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.
Η φωτιά
Η κατάθεση του Ι. Κολλάτου εγείρει ένα εύλογο ερώτημα: Γιατί μετά το καλοκαίρι του 2019 έπαψε να λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο θα μπορούσε να αποτρέψει το πιθανό ανθρώπινο σφάλμα; Δεν πρόκειται για ρητορικό ερώτημα. Ζητούνται άμεσα απαντήσεις. Αλλωστε τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο σοβαρά, καθώς όσα είπε ο Ι. Κολλάτος δεν σχετίζονται με τις συμβάσεις και την όποια διαχρονική ολιγωρία υπήρξε στην αναβάθμιση του συστήματος ασφαλείας, αλλά με το ότι το σύστημα σταμάτησε να λειτουργεί εξαιτίας μιας πυρκαγιάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρα από το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το 2020 έπαψε να λειτουργεί και το σύστημα ελέγχου στο κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου στην Αθήνα. Πρόκειται για κέντρο που ήλεγχε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο επί 24ωρης βάσης και το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί όταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ άλλαξε γραφεία.
«Ελλειψη προσωπικού»
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα ereportaz.gr που αποκάλυψε μέρος της ένορκης κατάθεσης του Ι. Κολλάτου, ο πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ κατέθεσε μεταξύ άλλων: «Η τηλεδιοίκηση της Λάρισας ελέγχει την κυκλοφορία και όλες τις γραμμές από τον Δομοκό έως την είσοδο στο Πλατύ. Το συγκεκριμένο σύστημα υπήρχε από τον Νοέμβριο του 2007 έως το καλοκαίρι του 2019 και η τηλεδιοίκηση ρύθμιζε μόνη της την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Η τηλεδιοίκηση στεγαζόταν στον σταθμό της Λάρισας σε συγκεκριμένο απομονωμένο χώρο και μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών ρυθμιζόταν η κυκλοφορία και βλέπαμε το αποτύπωμα κάθε αμαξοστοιχίας στον κεντρικό πίνακα μέσω λυχνιών, οι οποίες γίνονταν κόκκινες κατά τη στιγμή της διέλευσης της αμαξοστοιχίας, ενώ βλέπαμε την κυκλοφορία και μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών».
Παράλληλα, στην κατάθεσή του ο Ι. Κολλάτος ανέφερε ότι ο σημαντικότερος λόγος που σταμάτησε να λειτουργεί το σύστημα ήταν «η έλλειψη προσωπικού σταθμαρχών που στελέχωσαν την τηλεδιοίκηση και προσωπικού συντήρησης των μηχανημάτων τηλεδιοίκησης και της σιδηροδρομικής γραμμής. Δεύτερος λόγος ήταν ότι μια πυρκαγιά έξω από τη Λάρισα κατέστρεψε έναν υποσταθμό ο οποίος δεν αντικαταστάθηκε ποτέ».
Ο Ι. Κολλάτος επιβεβαίωσε στο Documento το περιεχόμενο της κατάθεσής του, αναφέροντας παράλληλα: «Είπα ότι ευθύνονται αυτοί που τοποθέτησαν τον σταθμάρχη, αυτοί που τον έστειλαν στον επιθεωρητή, αυτοί που τον προσέλαβαν, οι διοικούντες τον ΟΣΕ και ο υπουργός που τους επέλεξε».
Το ψέμα της ΝΔ
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής η ΝΔ προκειμένου να απαντήσει στον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος αποδόμησε όλη την επιχειρηματολογία της, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε ήταν πλήρως λειτουργικός».
Ο πρόεδρος όμως του σωματείου των μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας δήλωσε στο Documento ότι ο ισχυρισμός της ΝΔ δεν ευσταθεί, καθώς πράγματι φαίνεται να έχει παραδοθεί νέος τοπικός σταθμός, ωστόσο αφορά τον έλεγχο της διαδρομής από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλου μέχρι τη Λάρισα και όχι τη διαδρομή από τη Λάρισα προς το Πλατύ Ημαθίας όπου σημειώθηκε και το δυστύχημα. Ο Κ. Γενηδούνιας σημείωσε πάντως ότι αν ο ισχυρισμός της κυβέρνησης περί νέου πλήρους λειτουργικού σταθμού είναι αληθής, τότε θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και για το ποιοι εργάζονταν στον σταθμό την ώρα του δυστυχήματος.
Ν. Παππάς: «Δεν λειτουργούσε το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου»
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στο Documento ο τομεάρχης Μεταφορών και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς: «Είναι τρία πράγματα που συγκλίνουν στο ότι έχει την ευθύνη η κυβέρνηση για το δυστύχημα. Πρώτον, δεν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, όπως μας ενημέρωσε ο ΟΣΕ. Δεύτερον, στη θέση του σταθμάρχη ήταν ένας καταφανώς ακατάλληλος άνθρωπος, κομματικό ρουσφέτι όπως το χαρακτήρισε ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Λοβέρδος. Και τρίτον, δεν λειτουργούσε το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου, το οποίο ο κ. Γεραπετρίτης υποσχέθηκε κατόπιν δυστυχήματος να επαναθέσει σε λειτουργία». Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, η αξιωματική αντιπολίτευση θα αιτηθεί να έρθει στη Βουλή όλη η αλληλογραφία ανάμεσα στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αφορά τη σύμβαση που άφησε 600 εκατ. ευρώ να «κάνουν φτερά», ενώ παράλληλα εξαφάνισε και την υποχρέωση του κράτους να ολοκληρώσει το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης ETCS.