Τραγωδία στα Τέμπη: Φοβούνται αλλοίωση των στοιχείων για να βγει λάδι ο ΟΣΕ

Τραγωδία στα Τέμπη: Φοβούνται αλλοίωση των στοιχείων για να βγει λάδι ο ΟΣΕ

Ακόμη μια εμπλοκή με τη Δικαιοσύνη έχει ο προφυλακισμένος για το δυστύχημα των Τεμπών πρώην προϊστάμενος Επιθεώρησης του ΟΣΕ της Λάρισας Δημήτρης Νικολάου, αυτήν τη φορά για υπόθεση νόθευσης υπηρεσιακού εγγράφου σε άλλο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Συγκεκριμένα, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε ποινική δίωξη σε βάρος του Δ. Νικολάου για ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία (κατάρτιση και νόθευση υπηρεσιακού εγγράφου) για σιδηροδρομικό δυστύχημα που είχε γίνει στη Λάρισα τον Ιούνιο του 2022 και στοίχισε τη ζωή σε έναν 34χρονο οδηγό ΙΧ. Για την ίδια υπόθεση διώκονται ακόμη τρία πρόσωπα για το αδίκημα της πλαστογραφίας.

Η νόθευση φέρεται να έγινε προκειμένου να μετατεθούν οι ευθύνες για το δυστύχημα του 2022 στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, όπως είχε καταγγείλει σε επιστολή της προς τη Hellenic Train η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης τον Οκτώβριο του 2022.

Η εξέλιξη αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο τις ανησυχίες της πλευράς του μηχανοδηγού που έχασε τη ζωή του το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών σχετικά με την πιστότητα των ηχητικών ντοκουμέντων και των απομαγνητοφωνημένων συνομιλιών που της έχουν παραδοθεί και έχουν ενσωματωθεί στη δικογραφία. Οι ανησυχίες έχουν να κάνουν με υποψίες περί πιθανής προσπάθειας να επιρριφθούν ευθύνες από την πλευρά του ΟΣΕ στον νεκρό μηχανοδηγό. Αναμένεται μάλιστα να κατατεθεί σχετικό υπόμνημα προς τον ανακριτή της δικογραφίας για την τραγωδία των Τεμπών Σωτήρη Μπακαΐμη.

Το δυστύχημα με ένα νεκρό στη Λάρισα

Τον Ιούνιο του 2022 ένας 34χρονος οδηγός ΙΧ στη Λάρισα επιχείρησε να περάσει ισόπεδη διάβαση. Κατά την προσπάθεια το αυτοκίνητο που οδηγούσε παρασύρθηκε από αμαξοστοιχία της Hellenic Train που κινούνταν από τον Βόλο με κατεύθυνση προς τη Λάρισα. Οδηγός της αμαξοστοιχίας ήταν ένας έμπειρος μηχανοδηγός με περισσότερα από 30 χρόνια προϋπηρεσίας. Ο οδηγός του αυτοκινήτου τραυματίστηκε θανάσιμα και λίγο αργότερα άφησε την τελευταία του πνοή. Τον Οκτώβριο του 2022 η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης απέστειλε επιστολή προς τον διευθύνοντα σύμβουλο της Hellenic Train σχετικά με την πλαστογράφηση του φύλλου πορείας που είχε δοθεί στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας. Σε αυτήν οι μηχανοδηγοί περιέγραφαν όσα κατήγγειλε και ο οδηγός της αμαξοστοιχίας σχετικά με «πλαστογράφηση» του φύλλου πορείας. Σύμφωνα με την επιστολή, η οποία κοινοποιήθηκε στη δ/ντρια νομικών υπηρεσιών και στον δ/ντή εκμετάλλευσης της Hellenic Train, ο μηχανοδηγός του ΟΣΕ πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Βόλος – Λάρισα.

Οταν ξεκίνησε το δρομολόγιο, ο σταθμάρχης του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας (ο σιδηροδρομικός σταθμός του Βόλου ήταν κλειστός) παρέδωσε στον μηχανοδηγό ένα έντυπο φύλλο πορείας το οποίο περιλάμβανε υποδείξεις για βραδυπορίες που θα έπρεπε να τηρήσει στη σιδηροδρομική γραμμή. Συγκεκριμένα περιείχε ένα «δελτίο περιορισμού ταχύτητας» και ένα «δελτίο ειδοποίησης» όπως αποκαλούνται. Δεν περιείχε όμως καμία αναφορά περί ύπαρξης βλάβης στο Αυτόματο Σύστημα Ισόπεδης Διάβασης (ΑΣΙΔ) της επίμαχης διάβασης που έγινε το δυστύχημα. Με απλά λόγια, στη διάβαση δεν λειτουργούσαν οι μπάρες οι οποίες θα απέτρεπαν το δυστύχημα, ενώ παράλληλα δεν είχαν ληφθεί ούτε τα απαιτούμενα προσωρινά μέτρα προστασίας. Το φύλλο πορείας που παραδόθηκε στον μηχανοδηγό είχε φωτογραφήσει κατά την παράδοση, για καλή του τύχη, ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας Αλέξανδρος Κοντογεωργίου.

Το τελικό φύλλο πορείας ήταν διαφορετικό

Στη συνέχεια ο μηχανοδηγός διαπίστωσε κάτι που του προκάλεσε μεγάλη έκπληξη. Το τελικό φύλλο πορείας που παραδόθηκε υπηρεσιακά ήταν διαφορετικό από αυτό που του είχε παραδοθεί στο χέρι την ημέρα του δρομολογίου. Συγκεκριμένα, στο τελικό φύλλο πορείας είχε «εμφιλοχωρήσει και μια επιπλέον χειρόγραφη υπόδειξη για ύπαρξη βλάβης στην επίμαχη ΑΣΙΔ», όπως κατήγγειλαν στην επιστολή τους οι μηχανοδηγοί. Οπως υποστήριζαν, η «επιπρόσθετη καταγραφή» κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν και φέρεται να είχε τεθεί «εκ των υστέρων από τρίτο πρόσωπο». Κάτι που, όπως ανέφεραν, αποδεικνυόταν και από τη διαφορά στον γραφικό χαρακτήρα. Σκοπός της πλαστογραφίας ήταν «να κατηγορηθεί ο μηχανοδηγός ως υπεύθυνος για το συγκεκριμένο δυστύχημα και να αποκλειστεί κάθε κίνδυνος (αστικός ή ποινικός) για άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα συνδεόμενα με την εταιρεία» σύμφωνα με το σωματείο των μηχανοδηγών.

Τα παραπάνω κατήγγειλε σε μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε αργότερα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας και ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας.

«Κατά τη γνώμη μου η επιπρόσθετη καταγραφή που υποδεικνύει δήθεν εκ των προτέρων βλάβη στην επίμαχη ΑΣΙΔ κάθε άλλο παρά τυχαία εμφιλοχώρησε, αντιθέτως τέθηκε εκ των υστέρων από τρίτο κατά τα ως άνω προκειμένου να παραπλανηθούν οι αρμόδιες αρχές, να κατηγορηθώ αδίκως εγώ, ο μηχανοδηγός ως υπεύθυνος για το συγκεκριμένο δυστύχημα και να μην αποδοθούν ευθύνες (αστικές ή ποινικές) σε άλλους εργαζόμενους ή υπεύθυνου άλλων εταιρειών…» ανέφερε μεταξύ άλλων στη μηνυτήρια αναφορά ο μηχανοδηγός.

Ποινικές διώξεις σε πέντε πρόσωπα

Το Τμήμα Τροχαίας της Λάρισας ερεύνησε την υπόθεση στο πλαίσιο εισαγγελικής παραγγελίας, πραγματοποιώντας αιφνιδιαστικούς ελέγχους στα σταθμαρχεία Λάρισας και Βόλου, κατασχέσεις εγγράφων, απομαγνητοφωνήσεις κ.λπ. Πριν από λίγες μέρες η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε ποινικές διώξεις σε πέντε πρόσωπα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ελευθερία» στη Λάρισα, και συγκεκριμένα σε βάρος του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας της Hellenic Train, τριών σταθμαρχών που έκαναν υπηρεσία την ημέρα του δυστυχήματος αλλά και σε βάρος του προϊσταμένου τμήματος Επιθεώρησης (επιθεωρητής) Λάρισας του ΟΣΕ Δ. Νικολάου. Οι διώξεις αφορούν κατά περίπτωση τα αδικήματα της διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις από τις οποίες επήλθε θάνατος, της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, της πλαστογραφίας (κατάρτιση και νόθευση) κατ’ εξακολούθηση και για ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία (κατάρτιση και νόθευση) κατ’ εξακολούθηση. Σε ό,τι αφορά τον προφυλακισμένο πλέον για την τραγωδία των Τεμπών επιθεωρητή, η δίωξη που του ασκήθηκε αφορά το αδίκημα της ηθικής αυτουργίας σε πλαστογραφία (κατάρτιση και νόθευση) κατ’ εξακολούθηση υπηρεσιακού εγγράφου.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελευθερία», η υπόθεση ανατέθηκε σε ανακριτή, ο οποίος θα διερευνήσει εάν ο απώτερος σκοπός της νόθευσης του εγγράφου ήταν η συγκάλυψη των ευθυνών για το δυστύχημα της 21ης Ιουνίου του 2022. Εάν δηλαδή η εκ των υστέρων καταγγελλόμενη νόθευση του εγγράφου είχε σκοπό να επιρρίψει όλες τις ευθύνες μόνο στον οδηγό της αμαξοστοιχίας και να βγουν λάδι άλλοι τυχόν υπεύθυνοι.

Το πόρισμα Νικολάου και το υπόδειγμα που δεν δόθηκε

Να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 2023 ολοκληρώθηκε το πόρισμα της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος στη Λάρισα. Το πόρισμα φέρει μεταξύ άλλων την υπογραφή και του Δ. Νικολάου, ο οποίος ήταν μέλος της επιτροπής που ερεύνησε το δυστύχημα ως προϊστάμενος της Επιθεώρησης της Λάρισας. Το πόρισμα επέρριπτε ευθύνες στον οδηγό του ΙΧ που έχασε τη ζωή του αλλά και στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας με το σκεπτικό ότι «δεν έλαβε υπ’ όψιν του τη σηματοδότηση του ΑΣΙΔ, το οποίο κατά την προσέγγισή του στην ΙΔ τον ενημέρωνε ότι το σύστημα βρίσκεται εκτός λειτουργίας».

Επιπλέον, το πόρισμα ανέφερε και κάτι ακόμη. Ειδικότερα, επέρριπτε ευθύνες και στους σταθμάρχες υπηρεσίας του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας επειδή «δεν προέβησαν στη διαδικασία παραλαβής παράδοσης σύμφωνα με τον κανονισμό και δεν επιδόθηκε στην αμαξοστοιχία υπόδειγμα 1001 στο οποίο θα αναγραφόταν ότι το ΑΣΙΔ ήταν εκτός λειτουργίας».

Δηλαδή η επιτροπή στην οποία συμμετέχει ο κ. Νικολάου παραδέχεται ότι δεν παραδόθηκε ποτέ φύλλο πορείας στον μηχανοδηγό που τον ενημέρωνε για ύπαρξη βλάβης στην επίμαχη διάβαση, ενώ στο τελικό φύλλο πορείας τοποθετήθηκε εκ των υστέρων χειρόγραφη υπόδειξη περί βλάβης στο ΑΣΙΔ ώστε να ενοχοποιηθεί ο μηχανοδηγός.

Οι ανησυχίες για τα ηχητικά στην υπόθεση των Τεμπών

Οι εξελίξεις αυτές ενισχύουν τις ανησυχίες της πλευράς του μηχανοδηγού που έχασε τη ζωή του το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών σχετικά με την πιστότητα των ηχητικών ντοκουμέντων και των απομαγνητοφωνημένων συνομιλιών που τους έχουν παραδοθεί, καθώς ήδη προκύπτει πλαστογραφία από την πλευρά στελεχών του ΟΣΕ σε άλλο δυστύχημα.

Ειδικότερα, ο δικηγόρος της οικογένειας Βασίλης Ζησιμάτος έχει εντοπίσει διαλόγους μεταξύ του μηχανοδηγού και του σταθμάρχη οι οποίοι δεν εμπεριέχονται στα ηχητικά που έχουν παραδοθεί στον εφέτη ανακριτή από τον ΟΣΕ, ενώ αντίθετα αποτυπώνονται στο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα (πόρισμα Γεραπετρίτη). Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες του Documento, από την αναχώρηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας και μέχρι τη χρονική στιγμή του δυστυχήματος παρουσιάζεται σιωπή στα ηχητικά, ενώ φέρεται να έχουν γίνει και επικοινωνίες μεταξύ μηχανοδηγού και σταθμάρχη μέσω κινητών τηλεφώνων που δεν έχουν καταγραφεί.

Οπως είχε αποκαλύψει το Documento, ο Β. Ζησιμάτος αναμένεται να καταθέσει υπόμνημα ενώπιον του εφέτη ανακριτή με όσα «περίεργα» έχουν εντοπιστεί στα ηχητικά ντοκουμέντα. Παράλληλα, αναμένεται να ζητήσει να κληθούν συγκεκριμένοι μάρτυρες προκειμένου να εξεταστούν, ενώ θα υποβληθεί και αίτημα για να ελεγχθεί η ορθότητα των ηχητικών.

Αδεια, προφυλάκιση και παραίτηση

Ο Δημήτρης Νικολάου είχε προφυλακιστεί στα τέλη του περασμένου Μαρτίου μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Στην απολογία του είχε κάνει λόγο για «συνονθύλευμα λανθασμένων χειρισμών και παραλείψεων», ενώ είχε αποδώσει ευθύνες στην εκπαίδευση του σταθμάρχη Λάρισας Βασίλη Σαμαρά, στους δύο συναδέλφους του σταθμάρχη που έφυγαν από το σταθμαρχείο πριν από τη λήξη της βάρδιάς τους το βράδυ της τραγωδίας αλλά και στον διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ Κωνσταντίνο Χρυσάγη. Πρόκειται για το στέλεχος του ΟΣΕ το οποίο σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα στο Σούνιο ένα μήνα μετά την τραγωδία στα Τέμπη, όταν οδηγώντας μηχανή μεγάλου κυβισμού βρέθηκε στο αντίθετο ρεύμα και συγκρούστηκε μετωπικά με αυτοκίνητο.

Ο επιθεωρητής είχε επισημάνει επίσης στην απολογία του ότι δεν είχε ενημέρωση αν στις 28 Φεβρουαρίου 2023 υπήρχε πρόβλημα στη φωτεινή σηματοδότηση. Επίσης, ανέφερε ότι επί σειρά ετών «και στην άνοδο και στην κάθοδο δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Αρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση, αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».

Ο Δ. Νικολάου είχε τεθεί σε αργία αμέσως μετά το δυστύχημα, ενώ είχε προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις το γεγονός ότι είχε λάβει αναρρωτική άδεια ενός μήνα μετά την τραγωδία γιατί «είχε πρόβλημα με τη μέση του», όπως ισχυριζόταν. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πριν από λίγες μέρες υπέβαλε την παραίτησή του από τον ΟΣΕ, η οποία έγινε δεκτή από τη διοίκηση.

Documento Newsletter