Εννοια-κλειδί στο διάγγελμα του πρωθυπουργού για τον τουρισμό είναι η «βιωσιμότητα», κάτι όμως που βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα της πολιτικής της κυβέρνησης.
Οι απώλειες στον τουρισμό λόγω της πανδημίας του κορονοϊού Covid-19 σημαίνουν ότι θα είναι αδύνατο για τα ξενοδοχεία να έχουν πληρότητα που να υπερβαίνει το 60%, όρος που είναι όμως απολύτως αναγκαίος για την επιβίωσή τους, δεδομένου και του υψηλού κόστους λειτουργίας που προκαλούν η τήρηση των νέων μέτρων και η ασφάλισή τους. Για άλλη μια φορά τα σπασμένα θα αναγκαστούν να τα πληρώσουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θα υποχρεωθούν να ακολουθήσουν τις λεγόμενες «ευέλικτες» εκδοχές εργασίας, κατά τον γνωστό ευφημισμό, οι οποίες περιλαμβάνουν ακόμη και εκ περιτροπής μορφές εργασίας.
Για το ΜέΡΑ25 η βιωσιμότητα είναι η λέξη-κλειδί του προγράμματός μας ήδη από την ίδρυσή μας. Ομως η βιωσιμότητα απαιτεί μια εντελώς διαφορετική πολιτική από αυτήν που ακολουθεί η κυβέρνηση. Καταρχάς, χρειάζεται να ενταχθούν όλα τα ξενοδοχεία, τόσο τα δωδεκάμηνης λειτουργίας όσο και τα εποχικά, σε όλα τα μέτρα στήριξης. Η διάκριση μεταξύ εποχικών και δωδεκάμηνων είναι εκτός πραγματικότητας για την Ελλάδα. Οι εποχικά εργαζόμενοι που δουλεύουν στον τουρισμό και στις επισιτιστικές επιχειρήσεις βιώνουν έναν τρομακτικό εφιάλτη το φθινόπωρο και τον χειμώνα, ενώ φέτος θα έχουν προβλήματα ακόμη και το καλοκαίρι. Τα μέτρα που θα λάβουμε χρειάζεται να απαλύνουν αυτά τα προβλήματα. Ο ΦΠΑ χρειάζεται να επανέλθει στο 6% για τη διαμονή και στο 13% για την εστίαση.
Παράλληλα, ο τουριστικός τομέας μπορεί να στηριχτεί στο γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει πολλά κρούσματα, να βασιστεί στη σωστή εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας. Και εννοούμε όχι μόνο τις αναγκαίες συχνές απολυμάνσεις των κοινόχρηστων χωρών και την κοινωνική απομόνωση στις περιπτώσεις που ενδείκνυται, αλλά και το να δίνονται κίνητρα για ανέπαφες οικονομικές συναλλαγές. Το Ενιαίο Ευρωπαϊκό Πρωτόκολλο Υγειονομικής Ασφάλειας πρέπει να τηρείται κατά γράμμα από όλες τις τουριστικές μονάδες, ανεξάρτητα από τον αριθμό κλινών τους. Αυτή η τήρηση των συνθηκών ασφαλείας και υγιεινής στις ξενοδοχειακές μονάδες χρειάζεται να προβάλλεται μέσα από ειδικές καμπάνιες του ΕΟΤ και του υπουργείου Τουρισμού. Πρέπει να καταλάβουμε ότι σε μια εποχή κρίσης, τουρισμός σημαίνει αξιοπιστία. Μόνο αν μας εμπιστευθούν ότι είμαστε αξιόπιστοι στον τρόπο που προβάλλουμε τις υγειονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα θα μας εμπιστευθούν και οι τουρίστες.
Περαιτέρω, κρίσιμος για τον εσωτερικό τουρισμό είναι ο κοινωνικός τουρισμός. Και ειδικά φέτος, περισσότερο από ποτέ, έχουμε ανάγκη από επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, για την οποία είναι πολύτιμος ο θεματικός τουρισμός, όπως λ.χ. ορεινός τουρισμός, χιονοδρομικός τουρισμός, θεραπευτικός τουρισμός, καθώς και ένας θρησκευτικός τουρισμός που θα αξιοποιεί προσκυνηματικές ευκαιρίες σε εορτές στη διάρκεια όλου του έτους. Και κατεξοχήν, ένας αγροτικός τουρισμός που θα συνδέει τον πρωτογενή με τον τριτογενή τομέα, κάνοντας καλό και στους δύο, ώστε να υπερβούμε τη μονοθεματικότητα στην οικονομία μας. Το μεγάλο δίδαγμα της πανδημίας του κορονοϊού είναι ακριβώς το πόσο ευάλωτες είναι οι μονοθεματικές οικονομίες και γι’ αυτό χρειάζεται να έχουμε προτεραιότητα τον αγροτουρισμό, όπου ο τουρισμός θα είναι όχι μια μονοδιάστατη δήθεν πανάκεια αλλά ο ελκυστής που θα ανεβάσει και τους άλλους τομείς της οικονομίας μας.
Η Μαρία Απατζίδη είναι βουλευτής Ανατολικής Αττικής με το ΜέΡΑ25