Ένα από τα κύρία θέματα συζήτησης στην αγορά της πολιτικής αεροπορίας το τελευταίο διάστημα είναι οι κινητήρες της Pratt & Whitney.
Η αμερικανική αεροδιαστημική εταιρεία κατάφερε να δημιουργήσει έναν εξαιρετικό κινητήρα παρά τις αντιρρήσεις που ακούστηκαν σχετικά με την ολοκλήρωση του project. Ο σύγχρονος κινητήρας τύπου Geared Turbofan (PW1100G, ευρέως γνωστός ως GTF) επιλέχθηκε για εξοπλισμό των πιο προηγμένων αεροσκαφών, όπως τα Airbus A320neo. Ακούστηκαν ωστόσο παράπονα για βλάβες σε ολοκαίνουρια αεροσκάφη.
Η εταιρεία αρνήθηκε να αναγνωρίσει το πρόβλημα, χαρακτηρίζοντάς το ως απλή υπόθεση συντήρησης. Ωστόσο, καθώς περισσότερες αεροπορικές εταιρείες αναγκάστηκαν να ακινητοποιήσουν μεγάλο μέρος του στόλου τους, το πρόβλημα πήρε διαστάσεις “τσουνάμι”.
Τελικά, περισσότερες από 40 αεροπορικές εταιρείες σε κάθε γωνιά του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, βρίσκονται σε ακινησία, αναμένοντας την επίλυση του προβλήματος από την αμερικανική εταιρεία. Ορισμένες από αυτές έχουν καταφύγει στα δικαστήρια, απαιτώντας αποζημιώσεις για τις χαμένες πτήσεις τους ή τα αεροσκάφη που νοικιάζουν για να αντικαταστήσουν τα ανενεργά.
Μέχρι το 2026 η εταιρεία ελπίζει ότι θα έχει επιλύσει το ζήτημα με τους κινητήρες.
Τέτοια αεροσκάφη έχει στον στόλο της και η αεροπορική εταιρεία AEGEAN Airlines. Η AEGEAN, η οποία έχει παραλάβει 28 νέα αεροσκάφη A320neo και αναμένει ακόμη 22, είναι μία από τις περίπου 40 αεροπορικές διεθνώς που επηρεάζονται αρνητικά ως προς τον στόλο τους από το πρόβλημα που έχει προκύψει στους κινητήρες της Pratt & Whitney, όπως αναφέρει το protothema.gr. Ο πρόεδρος της εταιρείας έχει κάνει λόγο για μικρότερο περιθώριο ανάπτυξης λόγω των κινητήρων, ενώ υπάρχουν συνενοήσεις για αποζημιώσεις που δεν εχουν κλείσει ακόμη.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση προς τους επενδυτές, η RTX, η μητρική εταιρεία της Pratt & Whitney, ανακοίνωσε ότι περίπου 600 έως 700 κινητήρες PW1100G πρόκειται να αφαιρεθούν παγκοσμίως για επιθεωρήσεις μεταξύ του 2023 και του 2026. Ως αποτέλεσμα, προβλέπεται σημαντική αύξηση των αεροσκαφών τύπου A320 με κινητήρα PW1100G που θα παραμένουν εκτός λειτουργίας (AOG) κατά τη διάρκεια της περιόδου 2024-2026.
Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ότι ορισμένοι κινητήρες θα πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα. Ενώ αντιμετωπίζει τον αυξημένο αριθμό των αεροσκαφών που παραμένουν εκτός λειτουργίας, η Pratt & Whitney ανέπτυξε ένα σχέδιο διαχείρισης στόλου, το οποίο περιλαμβάνει επαναλαμβανόμενες επιθεωρήσεις και χρονικά όρια ζωής για συγκεκριμένα εξαρτήματα των κινητήρων.
Η κατάσταση αυτή προέκυψε μετά τη χρεοκοπία της αεροπορικής εταιρείας Go First India, η οποία κατηγορεί τη Pratt & Whitney για τα προβλήματα με τους κινητήρες της. Η υπόθεση έχει φτάσει στα δικαστήρια της Ινδίας και των ΗΠΑ.