Το υπουργείο Πολιτισμού τιμωρεί το θέατρο – Α. Ξάφης, Γ. Αναστασάκης: «Ψάχνουν αφορμές για να απορρίπτουν αιτήσεις»

Το υπουργείο Πολιτισμού τιμωρεί το θέατρο – Α. Ξάφης, Γ. Αναστασάκης: «Ψάχνουν αφορμές για να απορρίπτουν αιτήσεις»

Σπουδαίοι καλλιτέχνες κόπηκαν από τις φετινές επιχορηγήσεις χωρίς να αξιολογηθούν καλλιτεχνικά, επειδή δεν φαινόταν καλά η σφραγίδα του λογιστή. Καλλιτέχνες έχουν καταθέσει ενστάσεις για τη διαδικασία.

Πρώτη φορά στα χρονικά του θεσμού των κρατικών επιχορηγήσεων του ΥΠΠΟ για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο απαγορεύτηκε δια ροπάλου η οποιαδήποτε επικοινωνία των καλλιτεχνών με το υπουργείο. Νέα ήθη που δεν αφήνουν περιθώριο για την επίλυση οποιουδήποτε τυπικού ζητήματος της διαδικασίας υποβολής των προτάσεων, όταν μάλιστα αυτή αλλάζει κάθε χρόνο με καινούργια προαπαιτούμενα  και νέους κανόνες που αντικαθιστούν τους περυσινούς. Με την αίολη δικαιολογία της ίσης μεταχείρισης προς όλους- η οποία μεταφράζεται σε καθόλου  συνεννόηση με κανέναν-   γίνεται ξεκάθαρο  ότι το ΥΠΠΟ  όχι μόνο δεν στηρίζει τους καλλιτέχνες, αλλά τους κόβει εκδικητικά από το θεσμό των επιχορηγήσεων για όλους τους λάθος λόγους. Οι προτάσεις πολλών αξιόλογων  καλλιτεχνών  δεν φτάνουν ποτέ  στην επιτροπή των θεατρικών επιχορηγήσεων, η οποία θα κρίνει με καλλιτεχνικούς όρους ποιες από αυτές  θα χρηματοδοτηθούν ή όχι. Και μάλιστα δι’ ασήμαντον αφορμήν. Επειδή η σφραγίδα του λογιστή δεν είχε πολύ μελάνι και δεν φαίνονταν ξεκάθαρα όλα τα στοιχεία του, επειδή αναφέρθηκαν δύο λιγότερες παραστάσεις μιας ομάδας,  ή επειδή τα βιογραφικά των συντελεστών εστάλησαν σε ξεχωριστό αρχείο….! 

Μεταξύ πολλών αξιόλογων καλλιτεχνών που κόπηκαν για τους παραπάνω γελοίους λόγους είναι ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης  Αργύρης Ξάφης,  αλλά και ο αποπεμφθείς το 2019 χωρίς δικαιολογία και χωρίς καμιά ενημέρωση  από  την καλλιτεχνική διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος  ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιάννης Αναστασάκης (ο οποίος προσέφυγε  στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη  και δικαιώθηκε). 

«Ψάχνουν αφορμές για να απορρίπτουν αιτήσεις»

Σε επικοινωνία μας με τον Αργύρη Ξάφη, έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς σήμερα με παραστάσεις  που αποτελούν σημείο αναφοράς κάθε χρόνο, όπως η sold out «Αρκουδοράχη» και ο περσινός μονόλογος «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» του Ζουζέπ  Μαρία Μιρό, μας κατέστησε σαφές, όπως είχε κάνει και σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ότι δεν σχολιάζει το δικό του κόψιμο από τις επιχορηγήσεις  αλλά την άκρως προβληματική διαδικασία που αφορά όλους τους καλλιτέχνες.  «Με έχουν απορρίψει και στο παρελθόν για καλλιτεχνικούς λόγους και αυτό είναι απολύτως σεβαστό. Κανένας δεν είναι καλύτερος από τον άλλον ανεξάρτητα από την πορεία του και σεβόμαστε πάντα την όποια  κρίση της καλλιτεχνικής επιτροπής εφόσον συμμετέχουμε στη διαδικασία. Όμως  εδώ δεν πρόκειται για απόρριψη καλλιτεχνικών προτάσεων επειδή το σκεπτικό ήταν ας πούμε κακογραμμένο  ή επειδή η πρόταση δεν έπεισε την επιτροπή. Η πρόταση της δικής μας ομάδας κόπηκε επειδή  έστειλα κατά λάθος  ένα αρχείο με δύο λιγότερες παραστάσεις  και το σύστημα δεν με άφηνε να διορθώσω το λάθος. Τώρα, γιατί πρέπει να αναφέρω  παραστάσεις που είναι ήδη γνωστές στο υπουργείο εφόσον τις έχει επιχορηγήσει και αναφέρονται μάλιστα και στο site, δείχνει το μέγεθος του παραλογισμού».  Όσο για την παλαιότερη καλή συνεργασία των καλλιτεχνών με τους υπαλλήλους του ΥΠΠΟ μας είπε: «Μέσα στα χρόνια είχαμε επαφή με τους ανθρώπους του υπουργείου, μαζί μαθαίναμε πολλές φορές τη διαδικασία που ήταν καινούργια για όλους μας. Έχω φτάσει σε σημείο να εξηγώ στον υπάλληλο ότι βάσει των δεδομένων τους δεν μπορούσαμε να δηλώσουμε ότι η παράσταση θα γίνει την επόμενη χρονιά. Τώρα αυτό έχει αλλάξει και είναι πλέον σαφές ότι ψάχνουν αφορμές για  να απορρίπτουν αιτήσεις προτάσσοντας  μια ψηφιακή τεχνοκρατία με το μέτρο και την ουσία να χάνονται εντελώς».

Ο κ. Ξάφης μας ενημέρωσε επίσης ότι τόσο ο ίδιος όσο και άλλοι απορριφθέντες για ασήμαντους  λόγους καλλιτέχνες  έχουν απευθυνθεί σε δικηγόρο και έχουν καταθέσει ενστάσεις, εφόσον δεν υπάρχει, όπως μας είπε, νόμος που να βγάζει άκυρο ένα έγγραφο επειδή δεν φαίνεται καθαρά η σφραγίδα.  Ανέφερε επίσης ότι «είναι προβληματικοί όροι  της διαδικασίας που προστέθηκαν εκ των υστέρων, μετά την επίσημη προκήρυξη, όπως στη δική μου περίπτωση η αναφορά δύο ακόμα παραστάσεων προκειμένου να κριθεί νόμιμη η αίτησή μου».

«Μας αντιμετωπίζουν λες και είμαστε χαραμοφάηδες που ζητάμε λεφτά»

Ο  Γιάννης Αναστασάκης,  του οποίου η αίτηση επίσης απορρίφθηκε χωρίς να αξιολογηθεί από την καλλιτεχνική επιτροπή επειδή η σφραγίδα του λογιστή δεν φαινόταν καθαρά στον προϋπολογισμό της αίτησης, μας είπε στην επικοινωνία μας μαζί του: «Μίλησα με την προϊσταμένη του υπουργείου και της εξήγησα ότι ο συγκεκριμένος λογιστής εκπροσωπεί πολλούς καλλιτέχνες και τα στοιχεία του είναι γνωστά στο ΥΠΠΟ. Πέραν αυτού, εξέφρασα την απορία γιατί κανείς από το υπουργείο δεν μας ενημέρωσε για το πρόβλημα με ένα ομαδικό email  προκειμένου να το λύσουμε άμεσα. Η απάντηση που πήρα ήταν ότι υπάρχουν αυστηρές οδηγίες από το ανώτατο επίπεδο του υπουργείου, οι οποίες δεν επιτρέπουν καμιά επαφή με τους φορείς μετά την κατάθεση των αιτήσεων».  Η αντίδραση του κ. Αναστασάκη σε αυτή την αφοριστική λογική ήταν η εξής:  ‘Η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού να μην απευθύνεται στους καλλιτέχνες για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι σωστή συμπεριφορά και δεν θα βγει σε καλό’».  Ο γνωστός σκηνοθέτης έκανε επίσης λόγο για το καλό κλίμα που υπήρχε παλιότερα και σήμερα έχει εκλείψει παντελώς. «Εδώ και 30 χρόνια που οι καλλιτέχνες κάνουν αιτήσεις-   είτε γίνονται δεκτές είτε απορρίπτονται- ίσχυε ένα πνεύμα συνεννόησης  με τους υπαλλήλους του υπουργείου. Τέτοια γραφειοκρατία όπως αυτή που ισχύει σήμερα  δεν έχω συναντήσει ποτέ  σε καμιά δημόσια υπηρεσία. Εκτός από την απαράδεκτη απαγόρευση επικοινωνίας, το επιχείρημα της ευδιάκριτης σφραγίδας σε ένα σχέδιο προϋπολογισμό είναι παράλογο. Δεν πρόκειται  για ένα έγγραφο απολογισμού στο οποίο δε φαίνεται ποιος έλεγξε τα ποσά που εκταμιεύτηκαν. Με λίγα λόγια ένας τέτοιος όρος δεν έχει κανένα νόημα στην αρχική αίτηση». Ενώ για τη γενικότερη αίσθηση που αποκόμισε από την όλη διαδικασία, μας ανέφερε το εξής: «Νιώθω ότι μας αντιμετωπίζουν λες και είμαστε χαραμοφάηδες που ζητάμε λεφτά για να κάνουμε την τρέλα μας. Το να μη φτάνει καν το αίτημά μας στην επιτροπή είναι μια ιδιότυπη τιμωρία».

Τα παραπάνω είναι ένα ακόμα δείγμα της προβληματικής σχέσης του υπουργείου Πολιτισμού και της Λίνας Μενδώνη με τους καλλιτέχνες, η οποία ξεκίνησε στην πανδημία και επιδεινώθηκε στην πορεία με κραυγαλέους χειρισμούς σε σοβαρά ζητήματα.  Οι υφυπουργοί σύγχρονου πολιτισμού δεν φάνηκαν επίσης να λύνουν κανένα πρόβλημα, αντιθέτως  δημιουργούν νέα. Όπως η τραγελαφική περίπτωση της ανάκλησης μελών της  επιτροπής που θα αποφάσιζε την ελληνική ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ, η οποία οδήγησε στο χάος.  Το τελευταίο δείγμα της άκριτης … τυπολαγνείας και της παράλογης και άδικης  απόρριψης  πολλών αξιόλογων δημιουργών από τις θεατρικές επιχορηγήσεις,  ανοίγει ακόμα βαθύτερο ρήγμα στις σχέσεις του ΥΠΠΟ με τις ζωντανές, δημιουργικές  και ελπιδοφόρες πολιτιστικές δυνάμεις του τόπου μας.

Διαβάστε επίσης

Ζούκερμπεργκ: H κυβέρνηση Μπάιντεν πίεσε το Facebook να λογοκρίνει το περιεχόμενο για τον Covid

Θεσσαλονίκη: Ρατσιστική επίθεση κατά 23χρονης σε αστικό λεωφορείο – Δύο συλλήψεις

Βόλος: Εισαγγελική παρέμβαση για τα νεκρά ψάρια στον Παγασητικό – Εντολή για επείγουσα έρευνα

Φταίνε πολίτες, δήµοι αλλά… προς Θεού, όχι η κυβέρνηση

ΣΥΡΙΖΑ: Ζυγίζουν τα δεδομένα οι «87» και ψάχνουν υποψήφιο πρόεδρο – Δεν τίθεται θέμα Αρβανίτη

«Δεν ξέρω κανέναν που να πήρε δάνειο από κάποια τράπεζα» – Καλοστημένη κοροϊδία καταγγέλλουν οι σεισμόπληκτοι

Μητσοτάκης, τραπεζίτες εξαπατούν τους πληγέντες – Υπόσχονται άτοκα αλλά δεν τα δίνουν ποτέ

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: Γιατί η δεύτερη θητεία στην Κομισιόν μοιάζει βγαλμένη από την… κόλαση – Η ανάλυση του Politico

Documento Newsletter