Μοιάζει και σίγουρα είναι το μεγάλο ξεπούλημα. Ο λόγος για τις αποκρατικοποιήσεις και τους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ, που επιδιώκει να εισπράξει το ποσό των 5 δισ. ευρώ από συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις μέσα στο 2024. Για να καταλάβουμε το μέγεθος, από το 2011 μέχρι και το 2023 η ελληνική οικονομία έχει εισπράξει 10 δισ. ευρώ από τέτοιου είδους ενέργειες. Τώρα έρχεται ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης να δηλώσει στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters ότι στόχος είναι η εισροή ενός τόσο μεγάλου ποσού μέσα στο 2024.
Ολα για τους αριθμούς
Αν δούμε πίσω από τις κουρτίνες της στόχευσης, θα διαπιστώσουμε ότι πρόκειται αφενός για ξεπούλημα συγκεκριμένων υποδομών έναντι πινακίου φακής, αφετέρου για επικοινωνιακό περιτύλιγμα σε μια προσπάθεια να εμφανιστεί ψευδεπίγραφη αύξηση του ΑΕΠ, όπως συνέβη και το 2022, που το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης προήλθε από την ακρίβεια και την υπεραπόδοση ΦΠΑ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, το ΑΕΠ για το 2023 θα κλείσει περίπου στα 213 δισ. ευρώ (καταγράφοντας αύξηση 2,5%), ενώ το 2024 η ανάπτυξη θα είναι της τάξης του 2%. Οπως λοιπόν προκύπτει, μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης που θα παρουσιαστεί ως επιτυχία θα προέρχεται από το ξεπούλημα όσων «ασημικών» του ελληνικού κράτους έχουν απομείνει στην κυριότητά του.
Τα «ασημικά»
Ποιες είναι όμως αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις; Το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσδοκά να εισπράξει:
• 3,27 δισ. ευρώ από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με τις έως τώρα εξελίξεις, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει τη συγκεκριμένη εταιρεία ως «προτιμώμενο επενδυτή» και προσδοκά να κλείσει η συμφωνία γρήγορα, ώστε να αρχίσει να υλοποιείται από τον Οκτώβριο 2024. Εδώ βρίσκεται και το μικρό μυστικό. Οι «μάγειρες» του Κυριάκου Μητσοτάκη θα εμφανίσουν το τίμημα για την παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως έσοδα για το 2024, ενώ παραχωρούν τη χρήση –άρα τα έσοδα– για 25 έτη. Στην πράξη το ελληνικό δημόσιο θα εισπράττει κατ’ έτος το ποσό των 130 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισπράξεις από τις διελεύσεις της Αττικής Οδού, συνολικού μήκους 70 χλμ., η οποία παραδόθηκε προς χρήση το 1996, έχουν ξεπεράσει τα 5 δισ. ευρώ.
• 1,5 δισ. ευρώ από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για δρόμο συνολικού μήκους 670 χλμ. που κόστισε στο ελληνικό δημόσιο 11,35 δισ. ευρώ. Ηδη από το 2021 έχει ανακηρυχθεί «προτιμητέος επενδυτής» η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects (αυτοκινητόδρομος και τρεις κάθετοι άξονες) για χρονική περίοδο 35 ετών. Οπως προκύπτει από τη συμφωνία, το εφάπαξ τίμημα θα είναι της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, ενώ θα υπάρξει και πρόσθετη επιστροφή της τάξης του 7,5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων. Οπως εύκολα καταλαβαίνουμε, η Εγνατία Οδός θα αποφέρει με την εφάπαξ καταβολή μόλις 42 εκατ. ευρώ ανά έτος συν το 7,5% των ακαθάριστων εσόδων, που εκτιμώνται σε βάθος 35ετίας στο ποσό των 850 εκατ. ευρώ ή 24,2 εκατ. ετησίως.
• Ποσό μεταξύ 80 και 100 εκατ. ευρώ αναμένεται να εισπραχθεί από την πώληση του 10% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο καναδικό fund PSP. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% των μετοχών της εταιρείας που λειτουργεί το αεροδρόμιο της Αθήνας και ενόψει της εισαγωγής στο Χρηματιστήριο Αθηνών σκοπεύει να πουλήσει το 10% αυτών, με το 30% να αποτιμάται αυτήν τη στιγμή σε 800 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκά να εισπράξει 5 δισ. ευρώ από την παραχώρηση της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, καθώς και από την πώληση του 10% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος»