Αδιαμφισβήτητα μεσούσης της κρίσης η δημιουργία του ταμείου ανάκαμψης από την ΕΕ αποτελεί θετικό γεγονός .Δεδομένου μάλιστα ότι στην «Γερμανική Ευρώπη» κυριαρχούν δυνάμεις που επιδιώκουν την αυτορρύθμιση της αγοράς με θύματα τους αδύναμους κρίκους.
Συγκριτικά όμως,με βάση τους σύγχρονους παγκόσμιους ανταγωνισμούς που επιταχύνουν παραγωγικά μοντέλα πράσινης μετάβασης και ψηφιακού μετασχηματισμού με κοινωνική ανθεκτικότητα , χαρακτηρίζεται δειλό , ίσως και ανεπαρκές.
Αν ισχύσουν οι συμφωνίες , πχ για την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης μέχρι το 2050 , εύλογα γεννάται το ερώτημα , ποιοι θα είναι οι αποδέκτες των παραγωγικών και κοινωνικών επιπτώσεων που θα αποκλειστούν.
Επιβάλλεται λοιπόν η επανεξέταση τόσο του παραγωγικού όσο και του κοινωνικού μοντέλου για να υπάρξει ένταξη στον παγκόσμιο οικονομικό καταμερισμό με κοινωνική συνοχή και πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά .
Η Αμερική του Μπάιντεν επενδύει ήδη πάνω από 2,5 Τρις γι αυτό το σκοπό.
Η Ευρώπη με τα 750 δις υπολείπεται.Είναι όμως μια θετική αφετηρία προκειμένου οι χώρες μέλη με τα αλλά ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα να σχεδιάσουν την επανεκκίνηση των οικονομιών.
2. Στην Ελλάδα εκτός από τους πόρους από ΚΑΠ , ΕΣΠΑ ΠΔΕ κτλ από το ταμείο ανάκαμψης θα αντιστοιχούν για τα επόμενα 5 χρόνια 32 δις .
Υπάρχει οικονομική βάση για επανεκκίνηση
Ευκαιρία αλλά και κίνδυνος ανάλογα με τους αποδέκτες των παρακάτω προϋποθέσεων που δεσμευτικά θέτει το ταμείο .
Γιατί είναι θέμα της κάθε κυβέρνησης σε ποιους θα δίνει πρόσβαση στην πράσινη ανάπτυξη ,τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την διαχείρηση των κοινωνικών αγαθών (πχ υγεία παιδεία ,ασφάλιση κτλ) .
Με ποιους λοιπόν και για ποιους προτείνει η ΝΔ να γίνει αυτό?
Τα γεγονότα επιβεβαιώνουν πως η ΝΔ μονομερώς και χωρίς διάλογο ανακοίνωσε ένα σχέδιο που στην πράξη εκχωρεί τα κριτήρια πρόσβασης για τις τρεις θεματικές ενοτητες σε μεγάλους Ευρωπαικούς κολοσσούς και αυτό συνθλίβει συνθλίβει την εγχώρια παραγωγή .
Καμία λέξη για πρόνοιες πρόσβασης στην εγχώρια νεανική επιχειρηματικότητα και εργασία .
Και όχι μόνο με τα προαπαιτούμενα που επιχειρεί να νομοθετήσει αντικαθιστά την κερδοφορία από την κερδοσκοπία! Πως αλλιώς να ερμηνεύσει κανείς όταν :
Επιχειρεί διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων με εργασιακό και ασφαλιστικό μεσαίωνα αντί για κίνητρα στην ποιότητα η τη συνέργια για την ανταγωνιστικότητα της παραγωγικής βάσης κτλ.
Αντί για κοινωνική συνοχή ανοίγει την κερκόπορτα ιδιωτικοποίησης των κοινωνικών αγαθών υγείας , παιδείας ,ασφάλισης κτλ
Τα κριτήρια πρόσβασης στους πόρους για την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό προσφέρονται σε ξένα ολιγοπώλια .Σε ποια κέντρα εκχωρεί τους στρατηγικούς για τη χώρα τομείς των δικτύων ?
Ετσι όμως στραγγαλίζονται οι πλέον των 800.00 μικρομεσαίες επιχειρήσεις . Διογκώνεται η ανεργία ,καταστρέφεται την εγχώρια παραγωγή .
Ολοκληρώνεται και ο Απριλης που είναι ο χρόνος κατάθεσης του σχεδίου και δεν έχει αρθρωθεί ακόμα , έστω και συμβολικά, πρόταση για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγικής βάσης . Αναφερομαι στα κριτήρια ένταξης στις θεματικές ενότητες του ταμείου! Καμία Τραπεζική στήριξη στο αναγκαίο κεφάλαιο συμμετοχής ,στα χρέη ,στη ρευστότητα των Μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων .
3. Ισχυρίζεται η κυβέρνηση πως το μεγάλο μέρος των πόρων θα διατεθεί μέσω των υφιστάμενων Τραπεζών .
Αλήθεια τι ποσοστό από την Μικρομεσαία επιχειρηματικότητα ,τον αγροτοδιατροφικό τομέα κτλ είχαν πρόσβαση μέχρι τώρα .? Λιγότερο από 5%.
Γιατί τώρα θα ανταποκριθούν οι συστημικές τράπεζες όταν η πρόσβαση στο πρόγραμμα θα θέτει ως προϋπόθεση μεταξύ των άλλων να έχει η ΜΜεπιχειρηση κεφάλαιο συμμετοχής τουλάχιστον στο 20%του προγράμματος …
Δυστυχώς η ΝΔ επιδιώκει την «αυτορρύθμιση» της αγοράς ρουσφέτι στους ισχυρούς και ημέτερους .
Ρητορικά ερωτήματα :
Γι αυτό δεν υπάρχει ρήτρα ποσοστού εγχώριας συμμετοχής στην παραγωγή πράσινης ενέργειας η ψηφιακού μετασχηματισμού και άρσης των ανισοτήτων ?
Ρήτρες που η Γερμανία πρόβλεψε για τη χώρα της …
Γι αυτό προσπερνά όχι μόνο πρωτοβουλίες αναπροσανατολισμού των χρηματοδοτήσεων των συστημικών τραπεζών αλλά το κυριότερο αρνείται την ενεργοποίηση της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας όπως τόλμησαν άλλες χώρες του Νότου πχ Πορτογαλία ?
4.Τα προηγούμενα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου! Είναι ανάγκη να διεκδικηθεί ένα άλλο παραγωγικό και κοινωνικό μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας
Και αυτό προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική με συγκεκριμένους στόχους που μεταξύ των άλλων θα φορούν
-την παραγωγική ανασυγκρότηση με ένταξη στο ταμείο ανάκαμψης των ΜΜΕπιχειρήσεων στοχεύοντας στην ενίσχυση ,αναβάθμιση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας!
_την δημιουργία ταμείου νεανικής επιχειρηματικότητας και εργασίας .Με περίοδο χάριτος και διαγραφής ποσοστού του χρέους όταν επιτυχώς ολοκληρωθεί ..Κίνητρο που εφαρμόζουν χώρες για την στήριξη και ανταγωνιστικότητα της εγχώριας παραγωγικής βάσης και την επιστροφή των νέων από το εξωτερικό
-την ενεργοποίηση κ αναβάθμιση της αναπτυξιακής Τράπεζας καθώς και την αλλαγή των τραπεζικών κριτηρίων για την ένταξη στα προγράμματα των ΜΜΕ ,των αγροτών και των συγκριτικών τομέων της ελληνικής οικονομίας
Και όχι μόνο
Με στόχο την άρση των γεωγραφικών και κοινωνικών ανισοτήτων επιβάλλεται περιφερειακή ,τομεακη και τοπική διάσταση σ όλα τα προγράμματα με δεσμεύσεις minimum ποσοστού πρόσβασης στους αντίστοιχους πόρους .
– Στρατηγική τόνωσης της προσφοράς και της ζήτησης με αναγνώριση της εργασίας ως συντελεστή της ανάπτυξης ,με ενίσχυση υποδομών των κοινωνικών αγαθών υγείας παιδείας ,ασφάλισης κτλ
5.Καθίσταται προφανές ότι οι πόροι για επανεκκίνηση υπάρχουν.
Η Ελλάδα έχει λόγους να σπάσει τον φαύλο κύκλο της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης της κρίσης .
Και αυτό μπορει να γίνει με πολιτική αλλαγή, με Προοδευτική διακυβέρνηση .
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ με τον Α Τσίπρα καταθέτει σε δημόσια διαβούλευση το εναλλακτικό σχέδιο παραγωγικής και κοινωνικής ανασυγκρότησης με αξιόπιστο τρόπο .Ας διεκδικήσουμε δημοκρατικά την εφαρμογή του
Ο Χάρης Τσιόκας είναι μελος ΠΣ Συριζα Π Συμμαχία