Ο Θανάσης Βασιλόπουλος, οι Dreamers Inc. και ο Θοδωρής Φορόζης δίνουν ελληνικό χρώμα στα μεγαλύτερα κλαμπ του εξωτερικού.
Η μουσική είναι μία, είναι παγκόσμια και δεν έχει κανέναν περιορισμό. Είναι μια τέχνη που μπορεί να ενώσει πολλές άλλες, ακόμη κι αν ο συνδυασμός μερικές φορές φαίνεται περίεργος. Αυτό που σίγουρα μπορεί να συνδυάσει είναι πολλά είδη της που αρχικά ίσως φανούν αταίριαστα σε κάποιους. Ο Θανάσης Βασιλόπουλος, ο Μάριος Χαβιαράς, ο Θάνος Καλεντίνης και ο Θοδωρής Φορόζης φρόντισαν να το αποδείξουν.
Ο Θανάσης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Είναι ένας από τους κορυφαίους σολίστες στο κλαρίνο, με αμέτρητες συνεργασίες εντός και εκτός Ελλάδας, του οποίου η τελευταία δισκογραφική δουλειά «Dunes of Mykonos» αποτελεί κάτι τελείως διαφορετικό σε σχέση με το πώς οι περισσότεροι φαντάζονται το παραδοσιακό όργανο, παρόλο που ο ίδιος παραμένει πιστός στην παράδοση.
Ο Μάριος Χαβιαράς και ο Θάνος Καλεντίνης είναι οι Dreamers Inc., ένα δίδυμο μουσικών και παραγωγών που αν ακούσει κάποιος τις συνεργασίες που έχουν κάνει και το αποτέλεσμά τους, θα αποκτήσει άλλη αντίληψη για την έννοια της λέξης ρεμίξ. Ο Μάριος ζει κυρίως εκτός Ελλάδας, καθώς η επαγγελματική του κάρτα γράφει «Dj and producer Buddha Bar Dubai Santorini» και, εκτός όλων των άλλων, συνεργάζεται στενά με τον θρυλικό Dj Ravin, υπεύθυνο για τις συλλογές που κυκλοφορεί το γνωστό κλαμπ κάθε χρόνο. Ο Θοδωρής, ή αλλιώς Throdef, είναι μουσικός, παραγωγός, επίσης dj και φίλος των Dreamers Inc.
Βάζοντας αναγκαστικά μια προσωπική πινελιά σε αυτήν τη μουσική ιστορία, η αρχή έγινε όταν σκέφτηκα να συστήσω μεταξύ τους τους επί χρόνια φίλους μου Θανάση και Μάριο και τότε η παράδοση συνάντησε το κλαμπ. Συναντηθήκαμε στο Soundtrap Studio και η κουβέντα ξεκίνησε ρωτώντας πώς προέκυψε το «Sala sala». «Μετά τη γνωριμία όλων ξεκινήσαμε στο στούντιο μαζί με τον Θανάση να σκαλίζουμε το “Love secret” του Μάκη Αμπλιανίτη. Κάποια στιγμή του ζητήσαμε να παίξει κάτι εντελώς παραδοσιακό, όπως το “Σάλα σάλα”. Ο Θανάσης ξεκίνησε, οι υπόλοιποι προσθέσαμε τις δικές μας μοντέρνες μουσικές πινελιές και κάπως έτσι προέκυψε, τόσο απλά» μας λέει ο Θοδωρής.
Ρωτώντας για την απήχηση που έχει το μουσικό θέμα στο εξωτερικό, ο Μάριος πήρε τον λόγο. «Παρόλο που είναι ακόμη πολύ φρέσκο και συνήθως στο εξωτερικό η επιτυχία φαίνεται μετά τους τέσσερις μήνες, αυτό που παρατηρώ είναι ότι κάθε φορά που παίζεται στο Ντουμπάι όπου είμαι εγώ, αλλά και σε άλλα σημεία του πλανήτη όπου υπάρχει το Buddha Bar, εκτός της χορευτικής απήχησης και του ενθουσιασμού, όλοι σηκώνουν το κινητό τους τηλέφωνο ενεργοποιώντας το Shazam. Η συγκεκριμένη εφαρμογή είναι σημείο των καιρών και αυτομάτως ενημερώνει τον χρήστη γι’ αυτό που ακούει: τίτλο τραγουδιού, δημιουργό και όλες τις σχετικές πληροφορίες. Η ελληνική παράδοση απλώς ξεσηκώνει τον κόσμο».
«Προσεκτική δουλειά από όλους μας»
Ο Θανάσης μίλησε για την εντός συνόρων απήχηση. «Ο κόσμος το δέχτηκε με πολλή αγάπη. Εχει προσαρμοστεί στα νέα πράγματα και του αρέσει να ακούει τις ρίζες του με καινούργια μορφή και ματιά. Ο συνδυασμός παραδοσιακής και ηλεκτρονικής μουσικής είναι πολύ δύσκολος και χρειάστηκε προσεκτική δουλειά από όλους μας», ενώ ο Θάνος συμπλήρωσε πως «το εγχείρημα αυτό είναι μια καλή ευκαιρία για τους νέους να έρθουν σε επαφή με την παράδοση, έστω και μέσω του γνώριμου γι’ αυτούς ήχου της μοντέρνας μουσικής».
Υπήρξαν κακεντρεχή σχόλια ή περίεργες αντιδράσεις για το ιδιαίτερο εγχείρημα; Ο Θανάσης μας είπε πως «η προσέγγιση που κάναμε ήταν με μεγάλη αγάπη, σεβασμό και προσοχή. Οι συνάδελφοι μουσικοί και καλλιτέχνες το δέχτηκαν με ενθουσιασμό, καθώς είναι κάτι τελείως καινούργιο. Οι συγκεκριμένοι μουσικοί δρόμοι χρησιμοποιούνται πολύ και στην Τουρκία και μάλιστα οι μουσικοί από εκεί στέλνουν ενθαρρυντικά μηνύματα». Και ο Μάριος συμπλήρωσε: «Πρέπει να πούμε πως η προέλευση του τραγουδιού είναι από τη Σμύρνη και στην Τουρκία το διεκδικούν επίσης σαν δικό τους. Οι Τούρκοι πάντως το έχουν δεχτεί με ενθουσιασμό».
Ο Θοδωρής συνέχισε: «Ενα τραγούδι ίσως περιορίζεται λόγω της γλώσσας. Τη γλώσσα μπορεί να μην την καταλαβαίνει κάποιος αλλά η μουσική είναι παγκόσμια. Αυτό που ζητάει κάθε καλλιτέχνης είναι ο κόσμος να κάνει δική του τη δημιουργία του, απ’ όπου κι αν προέρχεται. Περίεργο και αστείο σχόλιο, πάντως, άκουσα από τη μητέρα μου, η οποία όταν επεξεργαζόμουν το θέμα απόρησε με το μπιτ που υπήρχε από πίσω».
Το «Sala sala» είναι ένα παράδειγμα πειραματισμού στη μουσική και ήθελα το σχόλιο των δημιουργών. Ο Θανάσης ξεκίνησε λέγοντας πως «όλα γίνονται βάσει ενστίκτου και αισθητικής. Αν κάπου με οδηγεί το ένστικτό μου και είναι σύμφωνο με την αισθητική μου, σαφώς και θα το τολμήσω. Αυτό έκανα και στο “Dunes of Mykonos”, όπου το κλαρίνο συνάντησε την ethnic deep house μουσική και βγήκε αυτό το αποτέλεσμα». Ο Θοδωρής συνέχισε: «Η αισθητική είναι το βασικότερο, ακόμη και από τη θέση μου ως dj, μια θέση που μπλέκει τα πάντα. Μόνο αν κάτι με αγγίξει θα μπω στη διαδικασία να το φέρω στα δικά μου μέτρα».
«Ολο αυτό ήταν πρόκληση για μένα»
Ο Θανάσης είναι ένας από τους καλύτερους εκφραστές της παράδοσης. «Η παράδοση είναι η ρίζα μας. Με αυτή μεγάλωσα κι εξακολουθώ να τη μαθαίνω. Ο Μάριος, ο Θάνος και ο Θοδωρής είναι το παρόν και το μέλλον, μιλώντας για ακούσματα. Ολο αυτό ήταν πρόκληση για μένα, κυρίως λόγω του τρόπου που το προσέγγισαν, δηλαδή με απόλυτο σεβασμό και γνώση. Καλλιτεχνικά μιλώντας, ένιωσα ελεύθερος. Αυτό το απόσταγμα που βγήκε με τα παιδιά δεν θα μπορούσε να προκύψει αν είχαμε ασχοληθεί όλοι επιφανειακά. Θέλει εμπειρία και βίωμα. Στην ελληνική παράδοση θα γυρίσω σίγουρα, γνωρίζοντας παράλληλα όσα μπορέσω από την παγκόσμια».
Ο Θοδωρής, ο οποίος έχει παρακολουθήσει σπουδές βυζαντινής μουσικής, συμπλήρωσε: «Η παράδοση με ξαναβρήκε πολλά χρόνια μετά τις σπουδές μου και εντυπωσιάστηκα άλλη μια φορά με τον πλούτο της, αλλά και με τις δυνατότητες να πειραματιστώ πάνω σε αυτήν. Πάντα με σεβασμό στον τρόπο και τον δρόμο των συγκεκριμένων ακουσμάτων».
Ο Μάριος μας μίλησε για ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της δουλειάς τους: «Είμαστε σε μια εποχή που βγαίνουν τραγούδια κυριολεκτικά με το κιλό. Είναι εύκολο ακόμη και γι’ ανθρώπους που δεν είναι μουσικοί, καθώς το διαδίκτυο και η τεχνολογία βοηθούν με έτοιμες λύσεις – τις περιβόητες λούπες. Εδώ έχουμε να κάνουμε όχι μόνο με έναν μεγάλο σολίστα που παίζει, αλλά με ένα φυσικό πρόσωπο μουσικό, κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Παρόλο που η παραδοσιακή μουσική με μοντέρνο ρυθμό είναι συνηθισμένο φαινόμενο στο εξωτερικό, δυστυχώς οι παραγωγές με φυσικά όργανα είναι πλέον ελάχιστες. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά σ’ εμάς. Μιλώντας για το συγκεκριμένο είδος, καθημερινά βγαίνουν περίπου 1.500 διαφορετικά μουσικά θέματα, για τα οποία οι λεγόμενοι δημιουργοί έχουν απλώς αγοράσει τα πνευματικά δικαιώματα. Ολο αυτό το χαρακτηρίζω πλαστική παραγωγή μουσικής και κανείς δεν θα τα θυμάται σε λίγο καιρό». Ο Θοδωρής συμπλήρωσε: «Δεν έχουμε να κάνουμε με παρθενογένεση. Το κάνουμε όμως από τη δική μας σκοπιά, είμαστε φίλοι, είμαστε ομάδα και ο ένας συμπληρώνει τον άλλο. Αυτό που θέλουμε είναι το κοινό να εκπαιδεύει συνέχεια την αισθητική του και να καταλάβει ότι δεν είναι ίδια όλα τα πράγματα».
Στο μέλλον μάς περιμένουν πολλές εκπλήξεις από τα παιδιά με μεγάλη δόση αισιοδοξίας. Οπως είπαν όλοι, ο κόσμος αρχίζει να ακούει ξανά μουσική, ξεχωρίζοντας την ποιότητα από τη μαζική παραγωγή που προέρχεται από ανθρώπους χωρίς πραγματική γνώση του αντικειμένου. Καλώς ήρθαμε στη «Sala»…
Φωτογραφίες: Στέλιος Μισίνας/Eurokinissi