Προτάσεις και διαπιστώσεις που αποτελούν όνειδος για τον Κυριάκο Μητσοτάκη από την PEGA – Στις 14-15 Ιουνίου η συζήτηση και ψήφισή τους
Σε μια σειρά προτάσεων και διαπιστώσεων που αποτελούν πραγματικό όνειδος για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη ΝΔ προχωρά η PEGA στο τελικό προσχέδιο που δημοσίευσε σήμερα και το οποίο θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Συγκεκριμένα η PEGA δημοσίευσε σήμερα δύο εκτενή κείμενα που αποτελούν τα τελικά της προσχέδια μετά την πολύμηνη έρευνα που διεξήγαγε σε πολλές χώρες της ΕΕ αναφορικά με τα κακόβουλα λογισμικά παρακολούθησης. Το ένα κείμενο αποτελεί την περιγραφική αναφορά της κατάστασης που επικρατεί σε κάθε χώρα, όπου σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, οι αποκαλύψεις του Documento έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Συγκεκριμένα, η PEGA επικαλείται τις αποκαλύψεις του Documento τουλάχιστον πέντε φορές, ενώ οι προτάσεις που απευθύνει στη χώρα μας απαντούν ευθέως σε όλες τις προσπάθειες υποβάθμισης και κάλυψης του σκανδάλου των υποκλοπών που επιχείρησε η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ξεκινώντας από την τοποθέτηση της ΕΥΠ υπό την πολιτική ευθύνη του Πρωθυπουργού και φτάνοντας μέχρι τις πολιτικές παρεμβάσεις στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, αλλά και τον έλεγχο της ΕΥΠ από το κοινοβούλιο, χαρακτηρίζοντας την επίκληση του απορρήτου ως «πρόφαση».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η ξεχωριστή αναφορά που γίνεται στις προτάσεις της PEGA προς την Ελλάδα για τη διενέργεια των εκλογών της 25ης Ιουνίου. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι θα πρέπει «να αποσαφηνιστεί επειγόντως η κατάσταση σχετικά με την κατάχρηση λογισμικού υποκλοπής spyware στην Ελλάδα, ώστε να μην τεθεί καμία αμφιβολία για την ακεραιότητα των επερχόμενων εκλογών».
Οι αναφορές στα ρεπορτάζ του Documento
Όπως αναφέρθηκε, το προσχέδιο της αναφοράς της PEGA περιλαμβάνει πολλαπλές αναφορές στις δημοσιογραφικές αποκαλύψεις που έγιναν αναφορικά με το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων. Ανάμεσα σε αυτές, τα ρεπορτάζ του Documento πρωτοστατούν, καθώς τόσο οι λίστες των προσώπων που δημοσίευσε αναφορικά με την παρακολούθηση από Predator, όσο και η λίστα που αποκάλυψε για την παρακολούθηση υψηλόβαθμων κρατικών και στρατιωτικών αξιωματούχων από την ΕΥΠ, προκάλεσαν το εύλογο ενδιαφέρον της Επιτροπής.
Σε ό,τι αφορά τις αποκαλύψεις του Documento, η PEGA αναφέρεται ρητά στη δημοσιοποίηση των 498 URLs που είχαν χρησιμοποιηθεί για τη μόλυνση συσκευών με το κακόβουλο λογισμικό Predator. Όπως αναφέρει, κάποια από αυτά τα URLs ήταν ταυτόσημα με μερικά από αυτά που είχε δημοσιεύσει και η Meta το 2021.
Αναφορικά με τις παρακολουθήσεις, η PEGA αναφέρει ότι «η δημοσιοποίηση μιας λίστας και άλλων φερόμενων στόχων από το Documento, ενισχύει τις υποψίες για ύπαρξη πολιτικών λόγων για τις παρακολουθήσεις. Δεν υπάρχουν αποδείξεις για αυτές τις υποθέσεις, αλλά είναι κρίσιμο αυτές πλευρές να ερευνηθούν και όπου είναι δυνατό να απορριφθούν». Γίνεται επίσης ξεχωριστή αναφορά στην πρώτη λίστα των 33 ατόμων που είχε δημοσιοποιήσει το Documento, όπου μάλιστα καταγράφονται λεπτομερώς και οι περισσότεροι από τους παρακολουθούμενους, μαζί με τις ιδιότητές τους.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει για την PEGA και η αποκάλυψη του Documento για την παρακολούθηση Αβραμόπουλου, καθώς, όπως αναφέρει, δεν είναι γνωστό εάν η φερόμενη παρακολούθησή του από το Predator συνέβη κατά την περίοδο που ήταν Επίτροπος της Κομισιόν.
Τέλος, οι αποκαλύψεις του Documento απασχόλησαν την PEGA και σε κεφάλαιο της αναφοράς που δεν αφορά την ελληνική περίπτωση, αλλά τη συνολική βιομηχανία των κακόβουλων λογισμικών. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι «η ελληνική εφημερίδα Documento υποστηρίζει ότι διαθέτει αποδείξεις ότι το λογισμικό πουλιόταν στη μαύρη αγορά στην τιμή των 50 εκατ. δολαρίων, όχι μόνο σε κυβερνήσεις και αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες, αλλά και σε ιδιώτες.
Το σύνολο των προτάσεων της PEGA προς την Ελλάδα
Το δεύτερο κείμενο της PEGA περιλαμβάνει σειρά προτάσεων προς κάθε εμπλεκόμενο κράτος. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, η PEGA κάνει 12 προτάσεις, οι οποίες βέβαια θα συζητηθούν και θα ψηφιστούν στις 15 Ιουνίου.
Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται ξεκάθαρες παροτρύνσεις για εξασφάλιση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και των Ανεξάρτητων Αρχών, το κάλεσμα να πάψει η ΕΥΠ να υπάγεται στο γραφείο του Πρωθυπουργού, να καταργήσει επειγόντως τις άδειες εξαγωγής των κακόβουλων λογισμικών (κάνει ιδιαίτερη αναφορά στους ισχυρισμούς για εξαγωγή στο Σουδάν που μαστίζεται από εμφύλιο πόλεμο), ενώ γίνεται και ιδιαίτερη αναφορά στην περίπτωση του εισαγγελέα του ΑΠ, Ισίδωρου Ντογιάκου, όπου γίνεται λόγος για πολιτική παρέμβαση στο έργο του.
Όπως αναφέρθηκε, στις 12 προτάσεις περιλαμβάνεται και μία που κάνει λόγο για αμφιβολίες σχετικά με την ακεραιότητα των επερχόμενων εκλογών της 25ης Ιουνίου.
Οι προτάσεις αυτές έχουν ως εξής:
«Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλεί την Ελλάδα να:
(α) να αποκαταστήσει επειγόντως και να ενισχύσει τις θεσμικές και νομικές διασφαλίσεις, συμπεριλαμβανομένου του αποτελεσματικού εκ των προτέρων και εκ των υστέρων ελέγχου, καθώς και των ανεξάρτητων εποπτικών μηχανισμών·
β) να καταργήσει επειγόντως όλες τις άδειες εξαγωγής που δεν είναι πλήρως σύμφωνες με τον κανονισμό διπλής χρήσης και να διερευνήσει τους ισχυρισμούς για παράνομες εξαγωγές, μεταξύ άλλων προς το Σουδάν·
(γ) να διασφαλίσει ότι οι αρχές μπορούν, ελεύθερα και χωρίς εμπόδια, να διερευνήσουν όλους τους ισχυρισμούς για χρήση λογισμικού κατασκοπείας·
(δ) να αποσύρει επειγόντως την τροπολογία 826/145 του Ν. 2472/1997, η οποία καταργούσε τη δυνατότητα της Ελληνικής Αρχής για την Ασφάλεια και το Απόρρητο των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) να ειδοποιεί τους πολίτες για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών. Τροποποίηση του Ν. 5002/2022 προκειμένου να αποκατασταθεί το δικαίωμα των προσώπων που στοχεύουν στην άμεση ενημέρωση, κατόπιν αιτήματος, μόλις ολοκληρωθεί η επιτήρηση και να διορθωθούν άλλες διατάξεις που αποδυναμώνουν τις διασφαλίσεις, τον έλεγχο και τη λογοδοσία·
(ε) να αποκαταστήσει την πλήρη ανεξαρτησία του δικαστικού σώματος και όλων των σχετικών εποπτικών οργάνων, όπως ο Διαμεσολαβητής και οι Αρχές Προστασίας Δεδομένων, και να σέβεται πλήρως την ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ, για να διασφαλίσει ότι όλα τα όργανα εποπτείας απολαμβάνουν πλήρους συνεργασίας και πρόσβασης σε πληροφορίες και να παρέχει πλήρεις πληροφορίες σε όλα τα στοχευόμενα άτομα·
(στ) να διασφαλίσει ότι η ΑΔΑΕ μπορεί να δημιουργήσει ηλεκτρονικό αρχείο για να μπορεί να εκτελεί το έργο της·
(ζ) να αποσαφηνιστεί επειγόντως η κατάσταση σχετικά με την κατάχρηση λογισμικού υποκλοπής spyware στην Ελλάδα, ώστε να μην τεθεί καμία αμφιβολία για την ακεραιότητα των επερχόμενων εκλογών·
(η) να ανατρέψει τη νομοθετική τροποποίηση του 2019 που έθεσε την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) υπό τον άμεσο έλεγχο του Πρωθυπουργού· να θεσπίσει συνταγματικές εγγυήσεις και να επιτρέψει τον κοινοβουλευτικό έλεγχο των λειτουργιών της, χωρίς το πρόσχημα του απορρήτου των πληροφοριών·
(θ) να διασφαλίσει την ανεξαρτησία της ηγεσίας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ)·
(ι) να διασφαλίσει ότι το δικαστικό σώμα διαθέτει όλα τα απαραίτητα μέσα και υποστήριξη για την έρευνα μετά την εικαζόμενη κατάχρηση λογισμικού υποκλοπής spyware και κατάσχει τα φυσικά στοιχεία πληρεξούσιων, εταιρειών μεσιτών και πωλητών spyware που συνδέονται με τις μολύνσεις από λογισμικό υποκλοπής spyware.
(ια) να καλέσει τη EUROPOL να συμμετάσχει αμέσως στις έρευνες·
(ιβ) να απέχει από πολιτική παρέμβαση στο έργο του Γενικού Εισαγγελέα·»