Δύο καλλιτέχνες από τον Βόλο, η ερμηνεύτρια – τραγουδοποιός Παναγιώτα Πέτση και ο στιχουργός Νίκος Νούκουτος, ένωσαν τις δυνάμεις τους σε έναν κύκλο τραγουδιών με τίτλο «Στη Νέα Ιωνία», που αποτελεί και το ντεμπούτο της Πέτση στη δισκογραφία. Κι αν η Νέα Ιωνία είναι μια γειτονιά με βαθύ ιστορικό υπόβαθρο για τον Βόλο, το ίδιο θα λέγαμε και για τη Νέα Ιωνία της Αθήνας, πόσο μάλλον όταν τα συγκεκριμένα τραγούδια δεν έχουν κανένα τοπικιστικό χρώμα και απευθύνονται σε όλους, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους.
Ας ξεκινήσουμε από τους στίχους του Νούκουτου. Πρόκειται για έναν δημιουργό με ανοιχτές κεραίες προς τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Οι στίχοι του και στα έντεκα κομμάτια του άλμπουμ εξερευνούν θέματα ταυτότητας και συμπερίληψης, παίζουν με τις έννοιες «μνήμη» και «αγάπη», ασχολούνται με την καθημερινότητα του Νεοέλληνα, ενώ στηλιτεύουν τον ωχαδερφισμό και προτάσσουν το χιούμορ («ο ένας απ’ τους δύο με έφεση στο “λλλι”» γράφει ο στιχουργός για δύο «Καρδιτσιώτες άπειρους νέους αστυνομικούς» στο κομμάτι «Ηλία ρίχτο»).
Καίριος και ουσιαστικός γίνεται ο Νούκουτος στην μπαλάντα «Με σιδερολοστό»: «Αυτά λοιπόν, μπαμπάκα, απόψε μόνο ήθελα να πω/ σε λένε όλοι μαλάκα μα εγώ αλήθεια ακόμη σ’ αγαπώ» ακούμε τη γνωστή τρανς καλλιτέχνιδα Καρλότα να τραγουδάει και να συγκινεί με όλη την αλήθεια της. Αίσθησή μου ωστόσο είναι πως σε ορισμένα τραγούδια, όπως στο ομότιτλο, το «Στη Νέα Ιωνία», είτε δεν πέτυχε η μελοποίηση του λόγου του Νούκουτου από την Πέτση είτε ο ίδιος βιάστηκε να τα πει όλα μέσα από ένα τραγούδι. Υπάρχει δηλαδή μια πληθώρα εικόνων που έτσι όπως παρατίθενται οδήγησαν και τη συνθέτρια σε μία καταιγιστική μελοποίηση για να μη μείνει εκτός τίποτα από τα γραφόμενα του συνεργάτη της. Μένω στο εν λόγω τραγούδι, διότι η σύνθεση της Πέτση θα χαρακτηριζόταν έως και… πανκ εν μέρει με μια άλλη ενορχήστρωση.
Η Πέτση έχει συνθετικές ιδέες, κινούμενη βέβαια στο συμβατικό πλαίσιο του έντεχνου τραγουδιού και στα ξανοίγματά του μέσω των ενορχηστρώσεων. Ετσι, αλλού υπάρχουν λαϊκά όργανα και αλλού έγχορδα, ενώ ο στίχος φαίνεται να την οδηγεί στο ύφος καθενός τραγουδιού. Στην οκτάλεπτη «Ιστορία της Δημητρούλας», π.χ., έχουμε μια ρυθμική μπαλάντα με τη δομή ολόκληρης αφήγησης, εκεί που με το «Απόγευμα στη Λάρισα», ντουέτο της Πέτση με τον Γιώργο Γκέκα, προέκυψε ένα απόλυτα ραδιοφωνικό ποπ ερωτικό τραγούδι.
Συμμετέχει ο ηθοποιός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης με την απαγγελία του στο κομμάτι «Στον Α», καθώς το άλμπουμ φτάνει στο τέλος του με τη «Μάριον», ακόμη έναν χαρακτήρα βγαλμένο από την προσωπική μυθολογία –θα έλεγε κανείς– του Νίκου Νούκουτου.
INFO
Το άλμπουμ «Στη Νέα Ιωνία» κυκλοφορεί σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες