«Άσπρο πάτο» μας προτρέπει η νέα ταινία του δανού σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ που αναμένεται να προκαλέσει ουρές στα ταμεία καθώς είναι ότι πρέπει για θερινό σινεμά συνοδεία μπύρας και καλής παρέας.
Άσπρο Πάτο (Druk) (****)
Δραματική δανέζικης παραγωγής 2020 (117)
Σκηνοθεσία: Τόμας Βίντερμπεργκ Πρωταγωνιστούν: Μαντς Μίκελσεν, Τόμας Μπο Λάρσεν, Μάγκνους Μίλανγκ
Τέσσερις μεσήλικοι καθηγητές λυκείου της Κοπεγχάγης που έχουν χάσει την όρεξη τους για τη ζωή αποφασίζουν να πίνουν κάθε μέρα λίγη ποσότητα αλκοόλ ώστε να βρίσκονται σε καλή διάθεση και να ξαναβρούν τη χαμένη τους αισιοδοξία. Γρήγορα θα έρθουν τα πρώτα θετικά σημάδια- οι τρόποι διδασκαλίας τους αρχίζουν να γίνονται περισσότερο αυθόρμητοι και «φανταχτεροί»- όμως τα οικογενειακά και επαγγελματικά ζητήματα θα ακολουθήσουν την ακριβώς αντίστροφη διαδρομή.
Η ταινία που σάρωσε τα ευρωπαϊκά βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου και κατέκτησε το όσκαρ του κορυφαίου διεθνούς φιλμ για το 2020 είναι μια ριζοσπαστική ματιά πάνω στο εφησυχασμένο κομμάτι της δανέζικης κοινωνίας και κατ’ επέκταση του δυτικού τρόπου ζωής. Ο Βίντερμπεργκ («Οικογενειακή γιορτή», «Το κυνήγι») ρισκάρει με ένα θέμα που θα μπορούσε να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις (ο αλκοολισμός ως τρόπος ζωής;) αλλά δεν έχει καμιά διάθεση να νερώσει το κρασί του! Μέχρι και το ανεπανάληπτο, μεθυστικό φινάλε του φιλμ (η υπέροχη σκηνή με έναν απίθανο Μίκελσεν να δίνει κυριολεκτικά τα ρέστα του) κρατά σταθερά και επίμονα την ασυμβίβαστη ματιά του κόντρα στην επίπλαστη εικόνα «ευτυχίας» της χώρας του.
Το φιλμ «Άσπρο πάτο» ανατρέπει τις σταθερές παγιωμένες αξίες μιας συμβιβασμένης κοινωνίας που μοιάζει να έχει λύσει τα περισσότερα αν όχι όλα από τα βασικά της προβλήματα. Διόλου τυχαία το σενάριο ανοίγει την κουβέντα από τους δύο βασικούς κοινωνικούς πυλώνες: το σχολείο και την οικογένεια. Με όχημα κάποιες φράσεις από το έργο του υπαρξιστή δανού φιλόσοφου και θεολόγου Σαίρεν Κίρκεγκωρ (1813- 1855) οι τέσσερις φίλοι αποφασίζουν να διαλύσουν τις ψευδαισθήσεις από το κυνήγι της επιφανειακής ευτυχίας και να βουτήξουν στα άγνωστα νερά του δανέζικου παραδείσου. Ο Βίντερμπεργκ βλέπει τους ήρωες του σαν ανήμπορα πλάσματα που τελικά χάρη στο αλκοόλ απελευθερώνονται και βρίσκουν τους πραγματικούς εαυτούς τους. Κι από την στιγμή που αποδέχονται τα λάθη τους κι αποφασίζουν να αγαπήσουν τον εαυτό τους και τους άλλους αρχίζουν να εκτιμούν την ίδια τη ζωή. Αυτό τελικά δεν είναι όλο το νόημα;
Λούκα (Luca) (***)
Animation αμερικανικής παραγωγής 2021 (98)
Σκηνοθεσία: Ενρίκο Κασαρόζα. Με τις φωνές των Τζέικομπ Τρεμπλέ, Τζακ Ντίλαν, Εμα Μπέρμαν και στην ελληνική μεταγλώτισση των Τίμου Παπαευθυμίου, Νικόλα Ζώζου, Ιωάννας Αλεξανδρή
Ο Λούκα και ο Αλµπέρτο περνούν ξένοιαστα το καλοκαίρι τους σε ένα μικρό ψαροχώρι της ιταλικής Ριβιέρας κρύβοντας το μυστικό τους από τους υπόλοιπους κατοίκους. Στην πραγματικότητα είναι δύο θαλάσσια τέρατα που έχουν μεταμορφωθεί σε ανθρώπους.
Το νέο animation της Pixar είναι μια τολμηρή ιστορία φιλίας με αλληγορικές διαστάσεις. Τα δύο αγόρια που κρύβουν την πραγματική τους ταυτότητα (η υπόνοια ενός γκέι ζευγαριού;) πρέπει να αντιμετωπίσουν σε ελάχιστες μέρες τους γονείς, τους εχθρικούς κατοίκους, τον νταή του χωριού ακόμη και τα στοιχεία της φύσης για να μπορέσουν να αποδείξουν την ψυχολογική τους ωρίμανση και να βγουν νικητές στην πρώτη μεγάλη μάχη της ζωής τους. Διασκεδαστικό, εναλλακτικό αλλά πολύ προσεχτικό διατυπωμένο στις βασικές πτυχές του το φιλμ ανοίγει νέους δρόμους στο χώρο του animation.
Το κάλεσμα 3 – Ο διάβολος με έβαλε να το κάνω (The Conjuring 3: The devil made me do it) (**)
Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2021 (112)
Σκηνοθεσία: Μάικλ Τσέιβς Παίζουν: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φάρμιγκα, Τζον Νομπλ
Κονέκτικατ 1981. Οι διάσημοι ερευνητές υπερφυσικών φαινομένων Εντ και Λορέιν Γουόρεν βρίσκονται αντιμέτωποι με την πιο ανατριχιαστική υπόθεση της καριέρας τους. Ένας νεαρός κατηγορούμενος για στυγνή δολοφονία επικαλείται τη δαιμονοληψία ως ελαφρυντικό.
Το υπαρκτό διάσημο ζευγάρι των Εντ και Λορέιν Γουόρεν βάσισε τη δράση του σε ορισμένες αυθεντικές υποθέσεις παράδοξου τρόμου τις οποίες ηχογραφούσε. Η συγκεκριμένη ιστορία από ένα πραγματικό εξορκισμό κρατά ξεχωριστή θέση στο παλμαρέ τους. Το σενάριο του τρίτου μέρους από το διάσημο franchise, αφήνει για λίγο στην άκρη το μεταφυσικό σκέλος του καθώς οι Γουόρεν προσπαθούν να πείσουν το δικαστήριο ότι ο νεαρός είναι αθώος. H σύζευξη του μακάβριου τρόμου με το αστυνομικό θρίλερ έχει αρκετή λειτουργικότητα αν και σε πολλά σημεία η επιλογή των γνώριμων κλισέ δίνει την εύκολη λύση.
Το Νησί των Ψεμάτων (La Isla de las Mentiras) (***)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2020 (93)
Σκηνοθεσία: Πάουλα Κονς Πρωταγωνιστούν: Νερέα Μπάρος, Ντάριο Γκραντινέτι, Αϊτόρ Λούνα
Το 1921 όταν το κύμα των ευρωπαίων μεταναστών προς την αμερικανική ήπειρο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ένα πλοίο με 260 μετανάστες από την Ισπανία ναυαγεί στις ακτές του νησιού Σαλβόρα. Τρεις ντόπιες θα σπεύσουν να βοηθήσουν τους ναυαγούς και θα σώσουν μερικούς, όμως η έρευνα ενός δημοσιογράφου για το ναυάγιο εντείνει τις φήμες πως υπάρχει δόλος πίσω από την τραγωδία.
Ευπρεπές το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Κονς ποντάρει σε μια αληθινή ιστορία για να καταγράψει ένα ασφυκτικά κλειστοφοβικό θρίλερ με θέμα την μετανάστευση αλλά και το πολιτικό διχασμό μιας κλειστής κοινωνίας που έχει τους δικούς της αυστηρούς κανόνες (η μειονεκτική θέση της γυναίκας, ο μεγαλοκτηματίας του νησιού είναι ο απόλυτος άρχοντας, η απύθμενη φτώχια κλπ). Όπως ακούγεται πολύ σωστά «κοινωνία μικρή, κόλαση μεγάλη» για ένα μικρόκοσμο απόλυτης αυστηρότητας και τρομερής προκατάληψης, με το θέμα της ενοχής να χρησιμοποιείται εύστοχα από την ισπανίδα δημιουργό.
Πώς να Σκοτώσεις τον Πρωταγωνιστή σου (The Comeback Trail) (**)
Κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 2020 (104)
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Γκάλο Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Μόργκαν Φρίμαν, Τόμι Λι Τζόουνς, Ζακ Μπραφ, Εμίλ Χιρς
Δύο κινηματογραφικοί παραγωγοί που χρωστάνε χρήματα στη μαφία, χρησιμοποιούν τον γερασμένο κινηματογραφικό τους αστέρα σε μία απάτη στην προσπάθειά τους να σωθούν. Όμως, καταλήγουν να κερδίσουν περισσότερα απ’ όσα φαντάζονταν.
Οι Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Τόμι Λι Τζόουνς και Μόργκαν Φρίμαν είναι όλα τα λεφτά στο ριμέικ της ομότιτλης ταινίας από τη δεκαετία του ’80. Οι γερόλυκοι-σταρ του Χόλιγουντ αυτοσαρκάζονται και παίζουν με τα αμέτρητα κινηματογραφικά προσωπεία τους δημιουργώντας μια κεφάτη ατμόσφαιρα με εύστοχα σχόλια-μπηχτές για τη βιομηχανία του θεάματος αλλά τα ομολογουμένως πετυχημένα κωμικά γκαγκς είναι δυστυχώς ελάχιστα.