Δοκιμή: ΒΜW i3 / 94 Ah- Το i3 είναι το πρώτο ηλεκτρικό BMW που δοκίμασε την τύχη του στην αγορά
Εν συντομία: Είναι 100% ηλεκτρικό, έχει τις διαστάσεις ενός σουπερ-μίνι (όπως τα Polo και Clio) κινείται γρήγορα, αθόρυβα και χωρίς να ρυπαίνει, ενώ αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευκολο-οδήγητο στις καθημερινές μετακινήσεις
Γιατί ενδιαφέρει: Το χαμηλό κόστος κίνησης σε συνδυασμό με τα όποια άλλα οφέλη μπορεί να προκύψουν από κίνητρα – λόγω των μηδενικών ρύπων – μπορεί να το καταστήσουν συμφέρον για συχνή χρήση στα αστικά κέντρα.
Ενώ κάποτε διαβάζαμε μόνο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που βρίσκονται σε πειραματικό στάδιο, σήμερα η ηλεκτρική αγορά είναι γεγονός. Μόνο που αυτή κάνει τα πρώτα της βήματα, οπότε η δοκιμαστική οδήγηση του i3 της BMW δεν είναι ότι πιο καθημερινό υπάρχει. Μιλάμε για αυτοκίνητο κατά 1 χιλιοστό μικρότερο των 4 μέτρων και που «συμβατικά» βάσει μεγέθους θα κόστιζε 10.000 έως 15.000 ευρώ αλλά που λόγω της υψηλής –και προς το παρόν- ακριβής τεχνολογίας που ενσωματώνει, φτάνει να κοστίζει πάνω από 37.000 ευρώ και που σε αντιστάθμισμα υπόσχεται εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης, με τη… βοήθεια της ΔΕΗ.
Ξεκινάμε λοιπόν ακριβώς από αυτό, από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, όπως αυτή αποτυπωνόταν στον υπολογιστή ταξιδίου του i3, που κυμάνθηκε μεταξύ 15 και 17 kWh ανά 100 χιλιόμετρα και η οποία – όπως είναι απολύτως φυσικό – ήταν μεγαλύτερη από την τυποποιημένη, αλλά που ακόμα και έτσι, μειώνει θεαματικά το κόστος κίνησης μέσα στην πόλη – και το «μέσα στην πόλη» δεν το βάζουμε τυχαία, καθώς το i3 είναι φτιαγμένο για να κινείται σε αστικά κέντρα.
Η βραδινή σύνδεση σε μια απλή πρίζα επιβεβλημένη για να δεις το πρωί στο ταμπλό του i3 ότι έχεις τη δυνατότητα να κινηθείς για 160 έως 190 χιλιόμετρα χάρη στην τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα μπαταρία λιθίου. Η ένδειξη αυτή μπορεί να παίζει σημαντικά από μέρα σε μέρα και εξαρτάται από το πόσο οικονομικά έχεις οδηγήσει την προηγουμένη. Και αυτό είναι κάτι που χρειάζεται εξάσκηση, αλλά και τη βοήθεια της ειδικής ένδειξης – συμβούλου στον πίνακα οργάνων.
Ο ηλεκτροκινητήρας κινεί τους πίσω τροχούς και εξασφαλίζει εξαιρετικές επιταχύνσεις, χωρίς την έγνοια αλλαγών ταχυτήτων, αφού κιβώτιο ταχυτήτων το i3 δεν έχει, οδηγείται σαν αυτόματο, γεγονός που του προσδίδει πόντους στον τομέα της ευκολίας χρήσης και το μόνο που μπορεί να ξενίσει τον οδηγό είναι η έντονη επιβράδυνση (ιδιαίτερα στις χαμηλές ταχύτητες) κάθε φορά που αφήνεις το γκάζι, προς όφελος της ανάκτησης ενέργειας.
Το τιμόνι «κόβει» εξαιρετικά, επιτρέποντας ελιγμούς που είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν με τέτοιου μεγέθους συμβατικό αυτοκίνητο, ενώ το φουτουριστικό και όμορφο εσωτερικό σου φτιάχνει τη διάθεση με τις δύο έγχρωμες οθόνες (η μία παίζει το ρόλο του πίνακα οργάνων) να διακρίνονται για την ευκρίνειά τους, αλλά και με τις«άπειρες» βολικές θήκες για μικροπράγματα που προσφέρονται απλόχερα. Η μεσαία κολώνα λάμπει δια της απουσίας της σε μια προσπάθεια να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα (όπου χωράνε άνετα δύο ενήλικες), ωστόσο, εκτός από τις πίσω πόρτες που ανοίγουν ανάποδα, χρειάζεται να αξιοποιήσει κανείς και το «ρίξιμο» των μπροστινών καθισμάτων για πραγματική άνετη είσοδο. Πορτμπαγκάζ υπάρχει μόνο πίσω, ο μικρός αποθηκευτικός κάτω από το εμπρός καπό προορίζεται κυρίως για το φορτιστή που πρέπει να έχει κανείς πάντα μαζί του, για να αξιοποιήσει την όποια δυνατότητα περιστασιακής φόρτισης.
Εν κατακλείδι, το BMW i3 είναι ένα ιδιαίτερα πρακτικό και ευχάριστο αυτοκίνητο. Είναι επίσης και οικολογικό. Από την άλλη μεριά είναι σαφές από την τιμή του ότι δεν απευθύνεται στο μέσο οδηγό. Απευθύνεται είτε σε αυτούς που έχουν μεγάλη οικονομική άνεση, ώστε να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο αποκλειστικά για χρήση μέσα στην πόλη είτε σε εταιρικούς χρήστες που έχουν επιπλέον λόγους να έχουν στο στόλο τους τέτοια οχήματα. Ίσως το πιο ενδιαφέρον στην περίπτωση του i3 να είναι τελικά το ότι δείχνει το πόσο εφικτή από τεχνική άποψη είναι η ηλεκτροκίνηση…
ΥΠΕΡ Επιδόσεις-«τράβηγμα» ηλεκτροκινητήρα, όμορφο & πρακτικό εσωτερικό, χαμηλό κόστος κίνησης, ευελιξία
ΚΑΤΑ Ανάρτηση «απότομη» στις λακκούβες, μέτριο πορτμπαγκάζ, τιμή
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας: 125 kW (170 hp)
Μπαταρία: Li-ion 360 V / 33 kWh
0-100 km/h: 7,3’’
Ταχύτητα: 150 km/h
Αυτονομία: μέγιστη 300 km*
M x Π x Y: 3999 x 1775 x 1578 mm
Πορτμπαγκάζ: 260 λίτρα
Τιμή: 37.400 €
*Θεωρητική αυτονομία βάσει του κύκλου NEDC.
· Σημειώνουμε ότι εκτός από την έκδοση του εφοδιασμένου μόνο με μπαταρία μοντέλου (BEV), διαθέσιμη είναι και έκδοση με γεννήτρια (REV) που κοστίζει 42.050 ευρώ και επιτρέπει την κίνηση όταν η μπαταρία είναι σχεδόν άδεια.
· Για την φόρτιση κατά 80% της μπαταρίας, με σύνδεση στο οικιακό ρεύμα, απαιτούνται 8 ώρες. Διαθέσιμοι είναι όμως και ταχυφορτιστές που μειώνουν το χρόνο αυτό στις 3 ώρες.