Το παράδοξο στο σύμπαν του Χουάν Χαθίντο Μουνιόθ Ρένχελ

Το παράδοξο στο σύμπαν του Χουάν Χαθίντο Μουνιόθ Ρένχελ

Στον κόσμο του Ισπανού συγγραφέα χάνονται τα σύνορα μεταξύ ρεαλισμού και φαντασίας. 

Ο Χουάν Χαθίντο Μουνιόθ Ρένχελ (γενν. 1974) είναι από τους συγγραφείς που διαθέτουν το σπάνιο χάρισμα να δημιουργούν μικρές ιστορίες οι οποίες μένουν αξέχαστες. Τα βασικά προτερήματα των διηγημάτων του είναι η λιτή γραφή και η έκπληξη που προκαλεί το στοιχείο του παράδοξου, χωρίς εντυπωσιασμούς αλλά με τρόπο καθηλωτικό. Φαινομενικά τα πάντα κυλούν κανονικά στις ιστορίες του Ρένχελ. Τα πάντα είναι τακτοποιημένα σε κουτάκια λογικής μέχρι τη στιγμή που ανατρέπονται από μια λεπτομέρεια, την οποία μέχρι τότε δεν μπορούσε να «δει» ο αναγνώστης.

Στα ελληνικά κυκλοφορούν δύο βιβλία του Ισπανού συγγραφέα, «Η μυστική εταιρία του ονείρου» (εκδ. Opera, μτφρ. Μαρία Μπεζαντάκου) και «Το βιβλίο των μικρών θαυμάτων» (εκδ. Opera, μτφρ. από ομάδα μεταφραστών). Η «Μυστική εταιρία του ονείρου» αποτελείται από δέκα σύντομα διηγήματα τα οποία εξελίσσονται στο μεταίχμιο μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Εδώ οτιδήποτε δεδομένο τίθεται συνεχώς υπό αμφισβήτηση. Αξιότιμα μέλη της κοινωνίας αποδεικνύονται στυγεροί δολοφόνοι, σφραγισμένες για δεκαετίες επαύλεις ξανανοίγουν για να γεμίσουν τα δωμάτιά τους με πτώματα και απέθαντες γριές, που η ζωή πλέον τους προκαλεί πόνο, προσδοκούν ένα άμεσο θάνατο. Όλα αυτά συμβαίνουν στο Λονδίνο του 19ου, του 20ού και του 21ου αιώνα.

Στο «Βιβλίο των μικρών θαυμάτων» ο Ρένχελ σκύβει ευλαβικά πάνω από τα ήσσονος σημασίας περιστατικά της ζωής τα οποία όμως έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τη ροή του κόσμου. Όπως συμβαίνει με το φαινόμενο της πεταλούδας («αν μια πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Αμαζόνιο, μπορεί να προκαλέσει βροχή στην Κίνα») έτσι κι εδώ όλα όσα κρύβονται στις μικρές γωνιές του σπιτιού μας μπορεί να έχουν πολύ μεγαλύτερη ανάμειξη στην ευρυθμία του σύμπαντος, απ’ όση μπορούμε να κατανοήσουμε με μια πρώτη ματιά.

Ο Ρένχελ, ο οποίος θεωρείται από τους άξιους συνεχιστές της συγγραφικής παράδοσης του Καλβίνο και του Μπόρχες, κάνει λελογισμένη αλλά ουσιαστική χρήση των στοιχείων που προκαλούν έκπληξη. Εξού και καταφέρνει καίριο χτύπημα στις βεβαιότητες του αναγνώστη υπενθυμίζοντας ότι στη λογοτεχνία, όπως και στη ζωή, τα πάντα είναι θέμα συγκυριών και οπτικής γωνίας. Στα διηγήματά του, που φέρνουν στον νου τα παράδοξα διηγήματα του Ρόαλντ Νταλ, το αναπάντεχο παραφυλά εκεί που δεν το περιμένεις.

Διαβάστε επίσης

Με την πλάτη στον τοίχο – Στο Documento που κυκλοφορεί – Μαζί το Docville

ΣΥΡΙΖΑ: Η πιο κρίσιμη μέρα …μέχρι την επόμενη – Το σημάδι που δείχνει ότι είναι πολύ πιθανό να περάσει η μομφή κατά Κασσελάκη

Ο ΣΥΡΙΖΑ και το σύνδρομο του πάπα

O Χρυσός Λέοντας στον Πέδρο Αλμοδόβαρ

Καρυστιανού για το εγκλημα στα Τεμπη: Όσα αποκαλύπτονται ειναι αλήθεια – Γιατι κάηκε το παιδι μου κ. Μητσοτάκη;

Documento Newsletter