Πάνω από 11.000.000 ευρώ τα πρόσθετα εκλογικά έξοδα για την ψήφο των αποδήμων – Ο ΣΥΡΙΖΑ θα επιφυλαχθεί για την οριστική θέση του στην Ολομέλεια της Βουλής.
Αποκαλυπτικά στοιχεία για την οικονομική διάσταση που έχει η ψήφος των αποδήμων φέρνει στο φως ειδική έκθεση της κυβέρνησης, που παρουσιάζει το documentonews.gr. Βεβαίως, πρωτίστως είναι πολιτική πράξη μείζονος σημασίας η εφαρμογή της συνταγματικής πρόβλεψης για τη διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματός των εκτός επικρατείας εκλογέων.
Η Νέα Δημοκρατία αναζητά τη μέγιστη σύγκλιση για το υπό συζήτηση στις επιτροπές της Βουλής σχέδιο νόμου, με δεδομένο ότι απαιτείται εκ του Συντάγματος υπερψήφιση από διακόσιους βουλευτές. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα επιφυλαχθεί και θα καθορίσει την τελική θέση του στην Ολομέλεια της Βουλής. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταθέσει νομοτεχνικές βελτιώσεις. Θα προσπαθήσει να επαναδιατυπωθούν σημεία του νομοσχεδίου, μέχρι την τελευταία στιγμή, με δεδομένο ότι εξαρχής είχε αντιρρήσεις για τη περιοριστική λογική που διέπει τον προτεινόμενο τρόπο άσκησης του δικαιώματος των εκλογέων εξωτερικού.
Πάντως, έχουν ενδιαφέρον τα οικονομικά αποτελέσματα που παράγονται από τα 54 άρθρα του σχεδίου νόμου για την ψήφο εξωτερικού, το οποίο έχει εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ώστε την ερχόμενη εβδομάδα να φτάσει για ψήφιση στην Ολομέλεια. Σε ειδική έκθεση που υπογράφει ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποτυπώνονται τα πρόσθετα εκλογικά έξοδα που προκύπτουν για τον κρατικό προϋπολογισμό από την εφαρμογή του νομοσχεδίου. Υπολογίζεται ότι το πρόσθετο κόστος θα ξεπεράσει τα 11 εκατομμύρια ευρώ.
Ειδικότερα, τα εκλογικά έξοδα επιμερίζονται σε τρεις κατηγορίες. Εκτιμάται ότι περίπου 9.000.000 ευρώ αφορούν μεταξύ άλλων τις δαπάνες για:
– λειτουργία ειδικής εφαρμογής για την εγγραφή των εκλογέων,
– σύσταση εκλογικών τμημάτων στο εξωτερικό ,
– αμοιβή της Κεντρικής Εφορευτικής Επιτροπής Εκλογέων Εξωτερικού,
– αμοιβή των δικαστικών αντιπροσώπων και των γραμματέων των εφορευτικών επιτροπών και των εποπτών,
– καταβολή οδοιπορικών,
– προμήθεια εκλογικού υλικού,
– ενημέρωση των εκλογέων,
– «τυχόν πρόσληψη ιδιωτών για την υποβοήθηση του έργου της Διεύθυνσης εκλογών».
Επίσης, δαπάνη ύψους τουλάχιστον 1.600.000 ευρώ υπολογίζεται ότι θα χρειασθεί ανά εκλογική διαδικασία σε μέλη εφορευτικών επιτροπών. Παράλληλα, συνυπολογίζεται η δαπάνη από τη δημιουργία και τήρηση ηλεκτρονικής πύλης υποβολής υποψηφίων , από τον νέο τρόπο μετάδοσης από τους δικαστικούς αντιπροσώπους των εκλογικών αποτελεσμάτων του υπουργείου Εσωτερικών καθώς και από την τήρηση δεδομένων, για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων ετεροδημοτών που επιθυμούν να ψηφίσουν από τον τόπο διαμονής τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αίτηση του εκλογέα θα γίνεται ηλεκτρονικά σε ειδική πύλη η οποία αναμένεται να λειτουργήσει εντός δύο μηνών από τη ψήφιση του νόμου. Εφόσον τα στοιχεία για την απόδειξη των κριτηρίων που έχουν ορισθεί για να μπορεί να ψηφίσει εκλογέας στο εξωτερικό είναι διαθέσιμα σε βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (και συναινεί ο εκλογέας) αυτά θα αντλούνται αυτεπάγγελτα άμεσα.
Το κρίσιμο ως προς τη διαδικασία πάντως είναι να συγκεντρωθούν στην ολομέλεια της Βουλής κατά την ψηφοφορία για την ψήφιση του σχεδίου νόμου 200 ψήφοι, ώστε να τεθούν σε ισχύ οι προβλέψεις για τη διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των εκτός επικρατείας εκλογέων. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος, για την ψήφιση του νόμου απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία 2/3 του συνόλου των βουλευτών. Η κυβέρνηση της ΝΔ επιδιώκει να καταφέρει να μαζέψει όσο το δυνατόν περισσότερες ψήφους.
Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης της απαιτούμενης πλειοψηφίας, συνεδρίασε τρεις φορές διακομματική επιτροπή με τη συμμετοχή των έξι κοινοβουλευτικών κομμάτων, στις οποίες όλοι συνέβαλλαν να βρεθεί κατά το δυνατόν κοινός τόπος. Ιδιαίτερη ήταν η συμβολή του ΚΚΕ, ενώ επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ, το Κίνημα Αλλαγής και το ΜεΡΑ25 έδωσαν τη δική τους μάχη για συγκλίσεις.
Τελικά, η διεξαγωγή της ψηφοφορίας θα είναι με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους κατάλληλους χώρους (δεν έγινε αποδεκτή η επιστολική ψήφος που πρότεινε η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ).
Η ψήφος των εκλογέων θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών. Επίσης, αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας και εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας που θα προέρχονται από τον Ελληνισμό της διασποράς.
Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι οποίοι πληρούν σωρευτικά τα κριτήρια να ΄χουν ζήσει δυο έτη στην Ελλάδα τα τελευταία 35 χρόνια και να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση (Ε1 ή Ε2 ή Ε3 ή Ε9) είτε το τρέχον είτε το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Με στόχο να είναι συμβατοί αυτοί οι περιορισμοί προστέθηκε διάταξη στο άρθρο 54 του Συντάγματος το οποίο αναθεωρήθηκε.
Η πιστοποίηση των κριτηρίων διαμονής γίνεται με δημόσια έγγραφα (βεβαίωση φοίτησης σε σχολείο κάθε βαθμίδας, βεβαίωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών (ένσημα) της ημεδαπής, βεβαίωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας για όσο διάστημα διαρκεί αυτή κ.ά.).