Το μεγάλο αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει τίτλο «Εμείς, το τέρας»

Το μεγάλο αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει τίτλο «Εμείς, το τέρας»

Παράξενα και μυστηριώδη κινηματογραφικά πλάσματα, τέρατα που κατοικούν δίπλα μας και μέσα μας θα «εμφανιστούν» στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με αφορμή το κεντρικό αφιέρωμα «Εμείς, το τέρας».

Το αφιέρωμα που επιμελείται ως guest curator o Κάρλο Σατριάν (πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και του Λοκάρνο, κριτικός κινηματογράφου και συγγραφέας) δίνει την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει περισσότερα από 20 αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά. Η κοινή γραμμή που ενώνει τα φιλμ αυτά είναι οι σύνθετοι συμβολισμοί και οι μυστηριώδεις γρίφοι που κρύβονται μέσα στα κάθε λογής τέρατα που πρωταγωνιστούν σε αυτά. Ιστορίες τρόμου και αγάπης, συνυπάρξεις θεών και δαιμόνων, λαϊκές δοξασίες και μεταφυσικά οράματα, είναι κάποια από τα οχήματα που χρησιμοποίησαν κάποιοι από τους σκηνοθέτες του αφιερώματος προκειμένου να δώσουν φωνή και μορφή στα επικίνδυνα τέρατα τους.

«Σχηματοποιώντας και σωματοποιώντας φόβους και επιθυμίες, το τέρας αγγίζει την πεμπτουσία του σινεμά. Όταν φέρνουμε κατά νου εξαίσιες, μοναδικές, αξέχαστες κινηματογραφικές εικόνες, δεν στρεφόμαστε στην αψεγάδιαστη ομορφιά. Οι ταινίες είναι ταυτόχρονα ένα ανοιχτό παράθυρο στο άγνωστο και ένας παραμορφωτικός πλην απόλυτα πιστός καθρέφτης της εσωτερικής μας φύσης. Όσο συχνά κι αν παρουσιάζονται τα τέρατα ως ο “εχθρός”, γίνονται εξίσου συχνά ένα πρίσμα που μας βοηθάει να αντιληφθούμε την ετερότητα στο περιβάλλον μας, το τερατούργημα που ενδημεί σε κάθε άνθρωπο, όπως και τη φυσική παρόρμηση να κατανοήσουμε και να αποδεχθούμε το διαφορετικό», σημειώνει ο Κάρλο Σατριάν, ενώ στο δικό του κείμενο ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης αναφέρει:  «Ολοένα και συχνότερα το τέρας εμφανίζεται ξανά σαν μια ανεστραμμένη εικόνα του εαυτού μας. Καθώς ο λαϊκισμός, οι ακραίες πολιτικές επιλογές και η εχθροπάθεια δημιουργούν τερατογενέσεις, διαπιστώνουμε με τρόμο ότι το τέρας δεν κατοικεί μόνο στον έξω φανταστικό κόσμο, αλλά και μέσα μας και ότι με την συμμετοχή, την ανοχή ή τη σιωπή μας γινόμαστε και εμείς τέρατα -όπως πολύ σοφά είχε προφητεύσει ο Μάνος Χατζιδάκις».

H καθιερωμένη δίγλωσση ειδική θεματική έκδοση του Φεστιβάλ συνδέεται με το μεγάλο αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης και θα περιλαμβάνει κείμενα και αναλύσεις από θεωρητικούς του σινεμά, κοινωνιολόγους και δημοσιογράφους. Συγκεκριμένα, κείμενα γράφουν η ελβετίδα συγγραφέας και πρώην αρχισυντάκτρια της Le Monde diplomatique Μόνα Σολέ, ο καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Νικόλας Σεβαστάκης, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, η συντονίστρια των εκδόσεων του Φεστιβάλ, Γκέλυ Μαδεμλή, ενώ στην έκδοση περιλαμβάνεται ακόμη ένα επιμελητικό κείμενο από τον Κάρλο Σατριάν, καθώς και παρουσίαση των ταινιών του αφιερώματος.

Η θεματική του αφιερώματος εμπνέει και την κεντρική έκθεση της διοργάνωσης. Το Φεστιβάλ ανέθεσε στους εικαστικούς Μαλβίνα Παναγιωτίδη και  Δαυίδ Σαμπεθάι να δημιουργήσουν έργα που βρίσκονται σε διάλογο μεταξύ τους και θα παρουσιαστούν στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, σε επιμέλεια του Ορέστη Ανδρεαδάκη, κατά τη διάρκεια του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με δωρεάν είσοδο για το κοινό. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 1η Νοεμβρίου.

Ορισμένες από τις ταινίες του αφιερώματος είναι το θρίλερ «Μάτια χωρίς πρόσωπο / Eyes Without a Face» (1960) του Ζορζ Φρανζού που σηματοδότησε την οριστική μεταπήδηση του σκηνοθέτη από το ντοκιμαντέρ στις ταινίες μυθοπλασίας και προκάλεσε ακραίες αντιδράσεις στο κοινό  όταν πρωτοπροβλήθηκε, το ντοκιμαντέρ «To Arms, We’re Fascists!» (1962)  του διδύμου (τόσο στο σινεμά όσο και στη ζωή) Τσετσίλια Μαντζίνι και Λίνο Ντελ Φρα, που ξεδιπλώνει μισό αιώνα ιταλικής ιστορίας, από το ιωβηλαίο στην εκατονταετηρίδα της Ενοποίησης της Ιταλίας, μέσα από σπάνια και πολύτιμα αρχειακά ντοκουμέντα, το εκκωφαντικό σκηνοθετικό ντεμπούτο της Τώνιας Μαρκετάκη, με τίτλο «Ιωάννης ο βίαιος» (1973) που αντλεί έμπνευση από αληθινά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην Ελλάδα κατά την ταραγμένη δεκαετία του ’60 σε ένα πρωτοποριακό (και όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα) δικαστικό δράμα, το φημισμένο «Κτήνος / The Beast» (1975) του Βαλέριαν Μπορόφτσικ που περιγράφει σεξουαλικές σκηνές που προκάλεσαν σάλο στην εποχή του ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο για ταινίες όπως το «Μια γυναίκα δαιμονισμένη» του Αντρέι Ζουλάφσκι, το «Μέντα καραμέλα / Peppermint Candy» (1999) του Λι Τσανγκ-ντονγκ  που σκιαγραφεί ένα πορτρέτο των δραματικών γεγονότων που βίωσε η Νότια Κορέα τα τελευταία είκοσι χρόνια του 20ού αιώνα, το «Sasquatch Sunset» (2024) των Ντέιβιντ και Νέιθαν Ζέλνερ που χαρτογραφούν ένα επικό ταξίδι επιβίωσης και ανθεκτικότητας στη Βόρεια Αμερική κ.α., με την πλήρη λίστα με τις ταινίες του αφιερώματος να ανακοινώνεται σύντομα.

Info

Tο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνεται από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 10 Νοεμβρίου.

Διαβάστε επίσης

Μύλος με Μυλωνάκη στο Μαξίμου: Φουντώνουν οι φήμες για «εκπαραθύρωση» και επιστροφή Γεραπετρίτη

Ντόμινο αποχωρήσεων από την επιτροπή για τα Όσκαρ: Παραιτήθηκε και ο Νίκος Πλατύραχος – Τι δήλωσε στο Documento

Τροπολογία για ημέτερους: Έρχεται αναδρομική διαγραφή προστίμων της εφορίας σε βάθος 10ετίας – Πώς «έθαψαν» την ένσταση του Documento

Νέα καρφιά Κακλαμάνη: Δεν θα «υφίσταντο» Λατινοπούλου και Βελόπουλος αν η ΝΔ ήταν στον σωστό ιδεολογικό δρόμο

Παίζει με τις λέξεις ο Μητσοτάκης: Βάφτισε… αναπροσαρμογή τις αυξήσεις στους λογαριασμούς νερού

Η λειψυδρία «όχημα» για αυξήσεις στους λογαριασμούς νερού

Τροπολογία για ημέτερους: Έρχεται αναδρομική διαγραφή προστίμων της εφορίας σε βάθος 10ετίας – Πώς «έθαψαν» την ένσταση του Documento

Τζον Μπον Τζόβι: Η στιγμή που ο θρύλος της ροκ αποτρέπει γυναίκα να πέσει από γέφυρα (Video)

Ντέγιαν Λόβρεν: Φινάλε στις μεταγραφές για τον ΠΑΟΚ – Πώς έκλεισε το deal στο… 90′ της προθεσμίας

Καιρός: Από την Atena στην Boris με… παρένθεση την Πέμπτη – Τι ακολουθεί τα επόμενα 24ωρα

Με καπέλο… «Τραμπ 2024» εμφανίστηκε ο Τζο Μπάιντεν – Το «παρασκήνιο» πίσω από τη φωτογραφία που έγινε viral

Και από τη… μίζα ξίγκι στο ΕΣΥ

Documento Newsletter