Το ισπανικό «Τέλειο αφεντικό» απέναντι στο «Lightyear» της Pixar

Το ισπανικό «Τέλειο αφεντικό» απέναντι στο «Lightyear» της Pixar

Ο Χαβιέρ Μπαρδέμ συνεργάζεται ξανά με τον Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα μετά το «Δευτέρες με λιακάδα» και το «Αγαπώντας τον Πάμπλο» σε ένα αιχμηρό πολιτικό δράμα που σάρωσε τα βραβεία Γκόγια.

Το τέλειο αφεντικό (The good boss/ El buen patrón) (***1/2)

Κοινωνική ισπανικής παραγωγής 2021 (120)

Σκηνοθεσία: Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα Πρωταγωνιστούν: Χαβιέρ Μπαρδέμ, Μανόλο Σόλο, Αλμουντένια Αμόρ

Ο φιλόδοξος ιδιοκτήτη μιας οικογενειακής επιχείρησης ζυγαριών ευελπιστεί να κερδίσει έναν κρατικό διαγωνισμό “Επιχειρηματικής Αριστείας” αλλά η εικόνα της εταιρίας του αμαυρώνεται όταν ένας απολυμένος πρώην υπάλληλος του κατασκηνώνει έξω από το εργοστάσιο.

Στο ανθρωποκεντρικό, καίριο κοινωνικά και αιχμηρό πολιτικά, τελευταίο φιλμ του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα, οι μνήμες φέρνουν στο νου το αξεπέραστο «Δευτέρες με λιακάδα», το τρίτο φιλμ που γύρισε ο ισπανός σκηνοθέτης το 2003 και πάλι με τον Μπαρδέμ στον πρωταγωνιστικό ρόλο του απολυμένου ναυτεργάτη που ψάχνει λίγο φως αισιοδοξίας στη ζωή του. Στη νέα συνεργασία τους ο διάσημος και οσκαρικός πλέον Μπαρδέμ αλλάζει στρατόπεδο και υποδύεται έναν φαινομενικά υποδειγματικό εργοστασιάρχη που επιθυμεί να «δουλεύουν τα πάντα ρολόι» στην επιχείρηση του. «Εταιρεία που φτιάχνει ζυγαριές, είναι μια δίκαιη εταιρεία»: το αγαπημένο σλόγκαν του πατέρα του που έφτιαξε την επιχείρηση, χρησιμοποιεί κάθε φορά που θέλει να εμπνεύσει τους υπαλλήλους του ο καταφερτζής Μπλάνκο και με πράξεις προσπαθεί να αναδείξει την αυθεντική διάσταση του. Όταν ο για χρόνια βοηθός του, του ζητά να μιλήσει στο ρατσιστή γιο του μπας και τον συνετίσει «επειδή εσάς σας σέβεται» το κάνει χωρίς δεύτερη κουβέντα. Κι όταν το δεξί του χέρι, ο διευθυντής παραγωγής κάνει χοντρά λάθη στις παραγγελίες υλικών επειδή έχει προβλήματα στον γάμο του, ο Μπλάνκο είναι δίπλα του για να τον βοηθήσει. Όσον αφορά την απόλυση του υπαλλήλου που δεν συνετίζεται και κατασκηνώνει έξω από τα γραφεία της επιχείρησης μέχρι να του ξαναδώσουν τη δουλειά του, ο επιχειρηματίας μουλαρώνει και υπεραμύνεται της επιλογής του πως «κάνει με βαριά καρδιά αυτό που πρέπει για το καλό της εταιρείας». Ο Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα βρίσκεται σε τρομερή φόρμα και δίνει την πιο απολαυστική αντικαπιταλιστική σάτιρα των τελευταίων ετών μέσα από το πορτρέτο ενός παμπόνηρου επιχειρηματία. Ο Μπλάνκο δεν είναι αυτό που δείχνει. Το ευγενικό, πράο και καλοσυνάτο «αφεντικό» στην πραγματικότητα είναι ένας αδίστακτος και γλειώδης businessman που δεν έχει φραγμούς και χρησιμοποιεί την προσωπική γοητεία του για να επιτύχει τους στόχους του. Η σεναριακή ειρωνική φαρέτρα του Ντε Αρανόα είναι γεμάτη από βέλη βιτριολικού χιούμορ που χρησιμοποιεί με συγκρατημένη γουστόζικη δεξιότητα ο Χαβιέ Μπαρδέμ στην κορυφαία παράσταση του εδώ και καιρό, με την αφήγηση να πηγαινοέρχεται από την σάτιρα στην τραγωδία με παροιμιώδη άνεση. Το φιλμ ήταν ο μεγάλος νικητής στα ισπανικά Γκόγια με 6 νίκες (καλύτερης ταινίας μεταξύ άλλων) στις συνολικά 20 υποψηφιότητες!

Lightyear (**1/2)

Animation αμερικανικής παραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Ανγκους ΜακΛέιν Με τις φωνές των: (στα αγγλικά) Κρις Εβανς, Κέκε Πάλμερ, Πίτερ Σον, Τζέιμς Μπρόλιν, Τάικα Γουαϊτίτι  και (στα ελληνικά) Ορφέα Αυγουστίδη, Ξένιας Ντάνια, Βασίλη Παπαστάθη, Jerome Kaluta, Τέτας Κωνσταντά, Κώστα Δαρλάση, Ιντρα Κέιν

Ο αστροναύτης Μπαζ Λάιτγιαρ ευθύνεται για τον εκτροχιασμό της πορείας του διαστημόπλοιο του σε ξερό, αφιλόξενο πλανήτη. Τα χρόνια περνούν κι ο Μπαζ κάνει ότι μπορεί για να επανορθώσει.

Σαν σύνθεση από κλασικά sci-fi έργα παρά σαν ένα νέο κεφάλαιο του «Toy story» μοιάζει η πρώτη σόλο ιστορία του Μπαζ Λάιτγιαρ, με την έμφαση να δίνεται κυρίως στα σύγχρονα έπη τύπου «Gravity» και «Interstellar». Είναι εμφανές ότι οι σεναριογράφοι δυσκολεύτηκαν να δώσουν στην μονοδιάστατη περσόνα του Μπαζ, το ψήγμα ανθρωπιάς ενός μοναχικού ταξιδιώτη του διαστήματος που είναι αφοσιωμένος στο καθήκον του. Όμως χάρη στις τρυφερές ραφές της συγκινητικής φιλίας του με την Αλίσια και στις κωμικές ατάκες μιας απολαυστικής γάτας-ρομπότ ονόματι Sox, ο στόχος επιτεύχθη κι η διασκέδαση έφτασε μέχρι το άπειρο αν και όχι παραπέρα όπως θα επιθυμούσαν οι executives της κοινοπραξίας Disney/Pixar.

 

Καλή τύχη Λίο Γκράντε (Good luck to you Leo Grande) (**)

Κομεντί βρετανικής παραγωγής 2022 (97)

Σκηνοθεσία: Σόφι Χάιντ Πρωταγωνιστούν: Εμα Τόμσον, Ντάριλ ΜακΚόρμακ

Μια ηλικιωμένη συνταξιούχος εκπαιδευτικός που αναζητά λίγη δράση με καλό σεξ νοικιάζει τον σεξεργάτη Λίο Γκράντε για λίγες ώρες.

Η σπιρτάδα των καλογραμμένων διαλόγων αναδεικνύεται χάρη στην γενναία ερμηνεία και την αυταπάρνηση της Έμα Τόμσον που με όχημα τον αυτοσαρκασμό δίνει στον χαρακτήρα της, την τρυφερότητα καθώς και την βαρύτητα που απαιτείται.  Έχει κάποιες καλές στιγμές η ρομαντική κομεντί της αυστραλής Σόφι Χάιντ («Animals») αν και το θεατρικής κοπής σενάριο της κωμικού Κέιτι Μπραντ δεν καταφέρνει να πρωτοτυπήσει ή να αποκτήσει την γλυκόπικρη χροιά που συνοδεύει την απρόβλεπτα ταιριαστή ερωτική σχέση των πρωταγωνιστών.

Υψηλή Ραπτική (Haute Couture) (**)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2021 (109)

Σκηνοθεσία: Σιλβί Οχαγιόν Πρωταγωνιστούν: Ναταλί Μπάιγ, Λίνα Κούντρι, Πασκάλ Αρμπιγιό

Η Εστέρ, έμπειρη μοδίστρα της Dior οδηγείται σε υποχρεωτική συνταξιοδότηση χωρίς την συναίνεση της. Μια μέρα γνωρίζει μια κλέφτρα στο μετρό κι αποφασίζει να της δώσει την ευκαιρία να δουλέψει δίπλα της ως βοηθό της.

Ένα διακριτικό σχόλιο για την σκληρή πραγματικότητα στο χώρο της υψηλής ραπτικής και των διάσημων παρισινών οίκων μόδας, που συνδέεται αρκετά λειτουργικά με την ιστορία του Πυγμαλίωνα. Η Σιλβί Οχαγιόν στην δεύτερη μόλις ταινία της αντιλαμβάνεται τους διδακτικούς και δακρύβρεχτους σκοπέλους του θέματος της και επιλέγει την μερική αποστασιοποίηση με ένα κράμα νατουραλιστικής γραφής (ειδικά στους χώρους των εργατικών διαμερισμάτων του Σεντ Ντενί) για να χειριστεί την ιστορία μακριά από τις συνταγές της mainstream συγκίνησης, στοχεύοντας κυρίως στην ψυχολογική σκιαγράφηση δύο αντίθετων χαρακτήρων.

Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» (Some Like It Hot) (****)

Κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 1959 (120)

Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ Πρωταγωνιστούν: Μέριλιν Μονρό, Τόνι Κέρτις, Τζακ Λέμον

Δύο μουσικοί γίνονται μάρτυρες μιας μαφιόζικης θανάσιμης παγίδας στο Σικάγο του 1929 και αναγκάζονται να μεταμφιεστούν σε γυναίκες και να κρυφτούν στους κύκλους μιας γυναικείας τζαζ μπάντας που ταξιδεύει στο Μαϊάμι.

Η ανεπανάληπτη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία (6 υποψηφιότητες για όσκαρ) του Μπίλι Γουάιλντερ φέρνει τους Τζακ Λέμον, Τόνι Κέρτις και Μέριλιν Μονρό στο ίδιο ερωτικό κάδρο μιας προχωρημένης από κάθε άποψη κωμωδίας. Οι γκέι αναφορές, το ανατρεπτικό σενάριο, οι κωμικές εναλλαγές γυναικείων και αντρικών ρόλων, το αξεπέραστο φινάλε με την μνημειώδη ατάκα «Nobody’s perfect». Όλα συντελούν στο μύθος μιας ταινίας που συγκαταλέγεται στις 100 κορυφαίες του αμερικανικού κινηματογράφου.

Ετικέτες

Documento Newsletter