Μειωμένος κατά σχεδόν 24 μονάδες ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας στην Ελλάδα σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, διαμορφωνόμενος στις 89,5 μονάδες το Σεπτέμβριο από τις 113,2 του Φεβρουαρίου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι νοικοκυριά κι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θεωρούν ότι η οικονομική κατάστασή τους δε θα βελτιωθεί το αμέσως προσεχές διάστημα.
Ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας θεωρείται ένας «πρόδρομος» δείκτης για την πορεία του ΑΕΠ και, κατά συνέπεια, συνολικά της οικονομίας. Τα δεδομένα που αναλύονται δίνουν μια εικόνα για το πώς κινήθηκε η οικονομία το τρίτο τρίμηνο, δηλαδή μετά τη μεγάλη ύφεση 15,2% που καταγράφηκε στο δεύτερο τρίμηνο.
Ειδικότερα, οι προσδοκίες στη Βιομηχανία και τις Κατασκευές εμφανίζουν μικρή υποχώρηση, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει καταβαραθρωθεί. Το Λιανικό εμπόριο και οι Υπηρεσίες εμφανίζουν μικρή βελτίωση.
Αναλυτικά ανά κλάδο:
• στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση μεταβλήθηκε ήπια, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώθηκαν ήπια και οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες υποχώρησαν αισθητά.
• στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή ενισχύθηκαν, όπως και οι αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση.
• στο Λιανικό Εμπόριο, οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώνονται, σε αντίθεση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ παράλληλα τα αποθέματα μεταβάλλονται ελαφρά.
• στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων βελτιώθηκαν ελαφρά, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της.
• στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται σημαντικά όπως και οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, ενώ ηπιότερα υποχωρούν οι εκτιμήσεις για μείζονες αγορές με την πρόθεση για αποταμίευση βελτιώνεται ήπια
Οι Έλληνες καταναλωτές
Ιδιαίτερα απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε υποχώρηση τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις –41 μονάδες, επίπεδο πολύ χαμηλότερο από εκείνο πριν ένα χρόνο (-6,8 μονάδες). Οι Έλληνες καταναλωτές αναδεικνύονται 1οι σε απαισιοδοξία στην Ευρώπη, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους Βούλγαρους και τρίτους τους Κύπριους. Όπως αναφέρει ο ΙΟΒΕ: «Η σημαντική επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, ιδίως στην Αττική, σε συνδυασμό με την αύξηση των περιοριστικών μέτρων στη λειτουργία επιχειρήσεων και ευρύτερα, το διαφαινόμενο παγκοσμίως δεύτερο κύμα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, θεωρείται πως αποτελούν τα βασικά αίτια αυτής της εξέλιξης στις προσδοκίες των νοικοκυριών. Τα αποτελέσματα του Σεπτεμβρίου αποτυπώνουν σε ένα βαθμό και την έντονη υποχώρηση στον τουριστικό τομέα καθ’ όλο το τρίτο τρίμηνο, με σημαντικό αντίκτυπο στο εισόδημα τμήματος των νοικοκυριών και για τη φθινοπωρινή – χειμερινή περίοδο.»
Ο ευρωπαϊκός δείκτης
Ο αντίστοιχος δείκτης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ευρωζώνη έχει βελτιωθεί σε σχέση με την κατάρρευση του διμήνου Μαρτίου – Απριλίου. Στην Ευρωζώνη αυξήθηκε κατά 8,7 μονάδες, στις 91,1 μονάδες ενώ αντίστοιχη ήταν η αύξηση στην ΕΕ, κατά 8,4 μονάδες, με τον δείκτη να διαμορφώνεται στις 90,2 μονάδες. Όσον αφορά τις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, ο δείκτης ενισχύθηκε σε όλες αισθητά με εξαίρεση την Ισπανία όπου παρατηρήθηκε οριακή μεταβολή. Πιο συγκεκριμένα, εντονότερη μεταβολή παρατηρήθηκε στην Γαλλία (+14,4), στην Ιταλία (+11,1), στην Ολλανδία (+9,2), με την Γερμανία (+7,1) να έπεται. Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αυτές τις χώρες (Ισπανία-Γερμανία) το 55-80% των απωλειών λόγω της πανδημίας έχει ήδη αποκατασταθεί.