Εκτεταμένη έρευνα για τα τροχαία δυστυχήματα άνοιξε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο με σύνθημα «Όχι άλλες θυσίες στην άσφαλτο: Βρίσκεται η Ε.Ε. στον σωστό δρόμο;». Ουσιαστικά η έρευνα αυτή αποτελεί τον πρώτο ολοκληρωμένο έλεγχο της Ε.Ε. για την οδική ασφάλεια με στόχο τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στο μισό μέχρι το 2030 και την εκμηδένιση τους έως το 2050.
«Το 2022, 20.600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην Ε.Ε. Ο αριθμός αυτός παρουσιάζει αύξηση κατά 3% σε σχέση με το 2021, καθώς τα επίπεδα της κίνησης στους δρόμους ανέκαμψαν μετά την πανδημία. Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να καταπιαστούν οι ελεγκτές και οι ελέγκτριές μας με τον έλεγχο της οδικής ασφάλειας και να εξετάσουν αν η Ε.Ε. είναι σε θέση να επιτύχει τους στόχους της στον τομέα αυτό» αναφέρει από τη μεριά του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Παρομοίως, επισημαίνεται 51.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2001 στην άσφαλτο στην Ε.Ε. «Έκτοτε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει τιμές-στόχο με σκοπό τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ε.Ε. Στόχος τόσο της Ε.Ε. όσο και του ΟΗΕ είναι να μειωθεί στο μισό ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα έως το 2030 και να διατηρείται σταθερά κάτω από τους 11.400 ετησίως» καταγράφει στο σημείωμα του ο οργανισμός.
Το «όραμα μηδέν» για το 2050
Σύμφωνα με τις ενέργειες, η Ε.Ε. εργάζεται προς την επίτευξη του στόχου του «οράματος μηδέν» (Vision Zero) για σχεδόν μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2050».
Η Επιτροπή θέσπισε κοινό πλαίσιο που ρυθμίζει την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 με βάση την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος και με στόχο την επίτευξη αυτών των στόχων.
Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει διάφορα μέτρα, όπως ασφαλές οδικό και παρόδιο σύστημα, ασφαλή οχήματα, περισσότερη χρηματοδότηση και ασφαλή συμπεριφορά των χρηστών.
«Οι ελέγκτριες και οι ελεγκτές μας θα εξετάσουν κατά πόσον η Επιτροπή θέσπισε κατάλληλα μέτρα για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Θα αναλύσουν επίσης τις διαδικασίες σχεδιασμού και επιλογής των χρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων υποδομής που αφορούν την οδική ασφάλεια, προκειμένου να διαπιστώσουν κατά πόσον αυτές διευκόλυναν τα σχετικά έργα να συμβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. για την οδική ασφάλεια» υπογραμμίζει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Τέλος, σημειώνεται πως ο μέσος όρος της ΕΕ το 2022 ήταν 46 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων. Βέβαια, η πρόοδος που σημειώνεται στα διάφορα κράτη μέλη δεν είναι ίδια και κατά συνέπεια καταγράφονται αποκλίσεις που ξεκινούν από 21 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων και ανέρχονται έως 86 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.