Το επικίνδυνο ράλι της διαπλοκής και των «αρίστων»

Ζοφερή εικόνα συμφερόντων και ανευθυνότητας «γαλάζιων» στελεχών στον αγώνα καρτ της Πάτρας όπου τραυματίστηκε ένα παιδί.

Αμέσως μετά τον σοβαρό τραυματισμό του εξάχρονου παιδιού σε αγώνες καρτ στους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας, δημοσιογράφοι, ΜΜΕ καθώς και παράγοντες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας επιχείρησαν να υποβαθμίσουν το περιστατικό και να αποδώσουν τις ευθύνες στην κακιά στιγμή ή στον σαστισμένο οδηγό του οχήματος, εκφράζοντας όλοι τους την άποψη ότι… ευτυχώς που τα μέτρα ασφαλείας λειτούργησαν και δεν είχαμε περισσότερους τραυματίες.

Πίσω από τη συγκεκριμένη «οργανωμένη» άποψη κρύβονται οι σοβαρότατες ευθύνες του «γαλάζιου» περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη, ο οποίος σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Αθλητών Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (ΣΑΜΑΕ) συμμετείχε παράνομα μαζί με άλλους διάσημους «γαλάζιους» στους αγώνες καρτ, χωρίς να έχουν τις προβλεπόμενες από τους ειδικούς κανονισμούς άδειες.

Εντύπωση βέβαια προκαλεί και η χλιαρή στάση της ΕΛΑΣ, αλλά και της Εισαγγελίας Πατρών, η οποία αρκέστηκε στην εντολή περαιτέρω έρευνας του συμβάντος.

Απευθείας ανάθεση σε ακατάλληλη εταιρεία

Ο Νεκτ. Φαρμάκης, όπως φαίνεται στη Διαύγεια, ελάχιστες εβδομάδες πριν από το ατύχημα έδωσε με απευθείας ανάθεση 36.980 ευρώ στην εταιρεία Park & Wash Patras EE, συμφερόντων γνωστού επιχειρηματία-μιντιάρχη της Πάτρας, «την παροχή υπηρεσιών συναρμολόγησης, τοποθέτησης, αποσυναρμολόγησης και απομάκρυνσης μέτρων ασφαλείας στο πλαίσιο συμμετοχής της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος – ΠΕ Αχαΐας στη διοργάνωση του 13ου Διεθνούς Σιρκουί για Καρτ Πάτρας (Patras International Circuit για Cart – P.I.C.K. που θα διεξαχθεί στις 18 & 19 Σεπτεμβρίου 2021 στην Πάτρα».

Το προκλητικό είναι ότι στους σκοπούς της εταιρείας, η οποία έχει εταιρικό κεφάλαιο 2.000 ευρώ, εντάσσονται μεταξύ άλλων η εκμετάλλευση πλυντηρίων-λιπαντηρίων, η λειτουργία αναψυκτηρίων, ταχυφαγείων, η διενέργεια αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, οι ψηφιακές εκτυπώσεις κ.λπ. Πουθενά δεν αναφέρεται ότι μπορεί να αναλαμβάνει τα εξειδικευμένα –βάσει ειδικών κανονισμών– μέτρα προστασίας που απαιτούνται στη διάρκεια αγώνων καρτ ή άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων.

Η έλλειψη εμπειρίας της εν λόγω εταιρείας σε αυτό τον τομέα συνέβαλε –σύμφωνα με τις καταγγελίες του ΣΑΜΑΕ– στο τραγικό ατύχημα και τον σοβαρό τραυματισμό του εξάχρονου.

Κατάφωρη παραβίαση κανονισμών ασφαλείας

Όπως καταγγέλλει στο Documento η Παναγιώτα Δελαγραμμάτικα, γενική γραμματέας του ΣΑΜΑΕ, οι διοργανωτές παραβίασαν κατάφωρα τους κανονισμούς ασφαλείας αλλά και τον Εθνικό Αθλητικό Κανονισμό της Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (ΟΜΑΕ), καθώς τα ζέρσεϊ (προστατευτικά) του αγώνα έπρεπε να είναι εντελώς ίσια και απόλυτα δεμένα μεταξύ τους, ώστε να μπορούν να συγκρατήσουν το καρτ εντός διαδρομής.

Στο σημείο του ατυχήματος τα ζέρσεϊ ήταν με καμπύλη και άδετα μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να γίνουν ράμπα απογείωσης, το καρτ να εκσφενδονιστεί στον αέρα και να πέσει επάνω στα κιγκλιδώματα. Τα κιγκλιδώματα, σύμφωνα με τον κανονισμό της CIK-FIA και σύμφωνα με το σχέδιο ασφαλείας των ίδιων των διοργανωτών, έπρεπε να είναι σε απόσταση άνω του ενός μέτρου από τα ζέρσεϊ. Στο σημείο του ατυχήματος όμως ήταν ακριβώς πίσω από αυτά και σε απόσταση μόλις μερικών εκατοστών.

Η Π. Δελαγραμμάτικα όμως προχωρά ένα βήμα παραπάνω και καταγγέλλει σειρά επιπλέον παρανομιών: «Τα σωματεία ΑΟΠ και ΛΕΜΑΝ που διοργάνωσαν τον αγώνα έλαβαν άδεια από την οικεία αστυνομική διεύθυνση μόνο για αγώνες καρτ προκηρυγμένους από την ΟΜΑΕ και μόνο για αθλητές-κατόχους αγωνιστικής άδειας.

Οι διοργανωτές παραβίασαν κατάφωρα τους κανονισμούς ασφάλειας αλλά και τον Εθνικό Αθλητικό Κανονισμό της ΟΜΑΕ, με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό ενός εξάχρονου θεατή. Το ατύχημα σημειώθηκε την ώρα που λάμβανε χώρα ο φιλανθρωπικός αγώνας με ηλεκτροκίνητα καρτ στον οποίο συμμετείχαν και άνθρωποι της σοουμπίζ αλλά και της πολιτικής σκηνής. Ο αγώνας είχε τίτλο E Race Charity (electric race charity) και ο πρώτος νικητής θα κέρδιζε ένα ποσό. Αρα οι διαγωνιζόμενοι είχαν σκοπό την επίτευξη χαμηλού χρόνου ώστε να κερδίσουν το έπαθλο, που σημαίνει ότι οδηγούσαν το καρτ στα όριά του».

Οπως επισημαίνει η γγ του ΣΑΜΑΕ, ο αγώνας ηλεκτροκίνητων καρτ δεν είχε προκηρυχθεί από την ομοσπονδία και άρα δεν υπήρχαν ψηφισμένοι κανονισμοί από τη ΓΣ της ΟΜΑΕ, οι οποίοι θα έπρεπε να έχουν κατατεθεί στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού προς έγκριση. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχαν ούτε κανόνες ασφάλειας για τα ηλεκτροκίνητα. Απορίας άξιο είναι πώς οι διοργανωτές και η ΟΜΑΕ επέτρεψαν τη συμμετοχή αυτών των καρτ χωρίς να έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, τα οποία είναι διαφορετικά από αυτά των βενζινοκίνητων καρτ (π.χ. επιβάλλονται γειώσεις στο έδαφος κ.λπ.). Επίσης η πυροσβεστική δεν είχε ενημερωθεί ότι θα υπήρχαν αυτού του είδους τα καρτ με 120 Volt ρεύμα και δεν ήταν προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει κάποιο συμβάν πυρκαγιάς με ρεύμα.

Η Π. Δελαγραμμάτικα καταγγέλλει επίσης ότι οι διοργανωτές επέτρεψαν σε αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, οχήματα formula student και άλλα είδη αγωνιστικών οχημάτων να λάβουν μέρος σε επιδείξεις με ρυθμό αγώνα, δηλαδή με υψηλές ταχύτητες, ενώ δεν είχαν λάβει αντίστοιχη άδεια παρά μόνο για αγώνες καρτ με βενζινοκίνητα. Αρκετά από αυτά τα οχήματα είχαν συγκρούσεις μεταξύ τους και σε περίπτωση που κάποιο έπεφτε στους θεατές θα είχαμε πολύνεκρο δυστύχημα.

«Γαλάζιοι άριστοι πιλότοι» χωρίς άδεια

Εκείνο όμως που προκαλεί αλγεινή εντύπωση και προβληματισμό είναι η συμμετοχή στους συγκεκριμένους αγώνες πολιτικών προσώπων και επωνύμων οι οποίοι δεν είχαν τις προβλεπόμενες από τον νόμο άδειες.

«Οι αγωνιζόμενοι ήταν άτομα χωρίς καμία εμπειρία στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού και χωρίς να έχουν εκδώσει αγωνιστική άδεια και κάρτα υγείας αθλητή. Η ΟΜΑΕ στο άρθρο 5 του συμπληρωματικού κανονισμού απαιτεί για τη συμμετοχή στον αγώνα Pick της Πάτρας ο αθλητής να έχει συμμετάσχει σε τουλάχιστον τρεις πρωταθληματικούς αγώνες.

Πώς επιτράπηκε η συμμετοχή των Στράτου Τζώρτζογλου, Κώστα Φραγκολιά, Ολγας Βασδέκη, του περιφερειάρχη ΔΕ Νεκτάριου Φαρμάκη, του γραμματέα Διεθνών και Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών Ιωάννη Σμυρλή, καθώς και άλλων προσώπων που ουδεμία σχέση έχουν με τον χώρο, στους οποίους μάλιστα έδωσαν να οδηγήσουν ένα καρτ 200 κιλών και 40 ίππων με 120v; Τα 120v είναι ικανά να σκοτώσουν ένα μικρό παιδί, αν όχι έναν ενήλικα» διερωτάται η κ. Δελαγραμμάτικα και σημειώνει: «Οι αγωνιζόμενοι που δεν κατείχαν άδεια αθλητή δεν ήταν καλυμμένοι ασφαλιστικά για αστική ευθύνη, αφού η ασφαλιστική στο συμβόλαιο που έχει συνάψει με την ΟΜΑΕ έχει ως απαιτούμενο να είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο αθλητών. Επίσης η ασφαλιστική δεν καλύπτει αγώνες που δεν έχουν προκηρυχθεί από την ΟΜΑΕ, άρα ο αγώνας με τα ηλεκτρικά καρτ ήταν ανασφάλιστος».

Η γγ της ΣΑΜΑΕ αποκαλύπτει επίσης ότι οι αγώνες των καρτ στην Πάτρα έχουν προϊστορία παρανομίας με τη συμμετοχή πολιτικών προσώπων. «Την 23/9/2020 είχα καταθέσει καταγγελία στην Επιτροπή Φιλάθλου Πνεύματος για την παράνομη συμμετοχή του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη στην ίδια διοργάνωση. Ομοίως και ο κ. Αυγενάκης αγωνίστηκε τότε με καρτ χωρίς να κατέχει αγωνιστική άδεια και χωρίς να έχουν ληφθεί μέτρα ασφαλείας. Αν η καταγγελία μου είχε εισακουστεί και είχε απαγορευτεί η συμμετοχή μη έμπειρων οδηγών σε τέτοιου είδους αγώνες και είχαν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας, ο μικρός Φώτης σήμερα δεν θα ήταν στο νοσοκομείο αλλά στο σχολείο του».

Καταγγέλλει επίσης ότι στους αγώνες της Πάτρας συμμετείχε μέχρι και ο ίδιος ο πρόεδρος της ΟΜΑΕ, ο οποίος επίσης δεν είχε αθλητική άδεια, γεγονός ανήκουστο στα χρονικά του αθλήματος. «Θέλουμε να ενημερώσουμε τους πάντες ότι ο μόνος που δεν ευθύνεται είναι ο οδηγός του καρτ που ενεπλάκη στο ατύχημα, γιατί οι αθλητές όταν λαμβάνουν μέρος σε έναν αγώνα έχουν δικαίωμα να εμπλακούν σε κάποιο αγωνιστικό συμβάν και απαιτούν να έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας, ώστε και οι ίδιοι αλλά κυρίως οι θεατές να είναι πλήρως ασφαλείς.

Ο οδηγός ήταν σίγουρος ότι είχαν τηρηθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας και αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε πολύ άσχημη θέση χωρίς να ευθύνεται. Ευχόμαστε από καρδιάς ο μικρός Φώτης να γυρίσει γρήγορα και ακέραιος σπίτι του και όλα να μείνουν πίσω ως μια κακή ανάμνηση» τονίζει η γγ του ΣΑΜΑΕ.