Η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία του ΟΗΕ στο άρθρο 24 ρητά αναφέρει ότι η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία είναι ευθύνη και υποχρέωση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Στη φιλοσοφία της ένταξης το σχολείο αντιμετωπίζεται όχι απλά ως χώρος μάθησης αλλά ως χώρος ζωής.
Το εκπαιδευτικό σύστημα της ένταξης στοχεύει στην αύξηση της συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Παράλληλα, παρέχει την ίδια ποιότητα εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές στοχεύοντας στην αυτοεκτίμηση, στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στη συμπερίληψη και στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων όλων των μαθητών.
Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που το Πρόγραμμα Συνεκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς.
Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Διονύσου συμμετέχουν στο πρόγραμμα με ομόφωνη απόφαση από το σύνολο των μελών του Διδακτικού προσωπικού και των δύων σχολείων που συμμετέχουν.
Ο τίτλος – Θέμα του Προγράμματος φέρει τον τίτλο «Ταξιδεύοντας στον κόσμο της ιστορίας, της λογοτεχνίας και του παιχνιδιού με το πλοίο της Συνεκπαίδευσης».
Οι Στόχοι του Προγράμματος Συνεκπαίδευσης του Ειδικού Σχολείου Τυφλών Καλλιθέας σε συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Διονύσου βασίστηκαν στους Άξονες της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ και των Αρχών της Ένταξης και Συνεκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία (ΑΜΕΑ) στο Τυπικό Σχολείο.
Η Διεθνής Σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το 2006 και συγκεκριμένα: Ν. 4074/2012.
Μερικές από τις Αρχές και τους Στόχους του Προγράμματος Υλοποίησης της Συνεκπαίδευσης βασίζονται:
- Στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
- Στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών όλων των παιδιών με ή χωρίς αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς διακρίσεις.
- Στην ενδυνάμωση συμμετοχής όλων των συλλογικών δράσεων που σκοπό έχουν την αποδοχή της Διαφορετικότητας .
- Στην καταπολέμηση στερεοτύπων κι προκαταλήψεων.
Η πρώτη δράση πραγματοποιήθηκε στις 16 Ιανουαρίου 2024, όπου οι μαθητές των τμημάτων Β1 Και Δ του 1ου Δημοτικού Σχολείου Διονύσου επισκέφτηκαν το Ειδικό Σχολείο Τυφλών.
Οι επόμενες δράσεις θα λάβουν χώρα στις 23/2, 20/3 και 17/4.
Η μεθοδολογία του προγράμματος θα στηριχθεί στη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης προσεγγίζοντας την αναπηρία από διάφορες πλευρές της. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μάθουν να λειτουργούν ομαδικά. Θα αναπτύξουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες. Θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ατόμων με αναπηρία όρασης κα να συνεργαστούν σε αθλητικές δραστηριότητες.
Τίποτα δεν θα ήταν εφικτό αν η διευθύντρια του 1ου Δημοτικού Σχολείου Διονύσου, Αναστασία Κατσούγκρη, και ο διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλών Καλλιθέας, Φίλιππος Κατσούλης, δεν αποφάσιζαν με αγάπη να στηρίξουν τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων τους. Ένα μάθημα ζωής για όλα τα παιδιά όπου η συμπερίληψη και η ενσυναίσθηση παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Μαζί τους, σε αυτό το δύσκολο ταξίδι και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων.
Για την εκπαιδευτικό και συγγραφέα Αναστασία Κατσούγκρη το πρόγραμμα έχει σκοπό να αγκαλιάσει όλα τα παιδιά μέσω της κοινής διδασκαλίας.
«Αυτή τη φορά η κοινή διδασκαλία θα είναι πάνω στο βιβλίο μου «Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στη Μινωική Κρήτη». Το βιβλίο θα μεταφραστεί σε κώδικα Μπράιγ και θα ηχογραφηθεί και σε audiobook. Οι δάσκαλοι σκέφτονται κοινές δράσεις, παιχνίδια και δραστηριότητες, όπου τα παιδιά θα δουλέψουν πάνω σε ένα κοινό στόχο. Παιδιά τυφλά και βλέποντα κάνουν μάθημα σε μία τάξη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 1ου Δημοτικού Διονύσου επισκέφτηκαν το Ειδικό Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας και στις 23 Φεβρουαρίου περιμένουμε να επισκεφτούν εκείνα εμάς.
Δεν μπορείτε να φανταστείτε πως ένιωσαν τα παιδιά. Κάποιοι μαθητές μας είπαν ότι είναι κρίμα οι μαθητές του Ειδικού σχολείου να μην μπορούν να δουν πόσο όμορφο σχολείο έχουν. Πως είναι αδικία να μην μπορούν να δουν τον ήλιο. Όλα τα παιδιά περπάτησαν με το λευκό μπαστούνι και έπαιξαν με τη μπάλα με τα κουδουνάκια. Μέσα από τη βιωματική μάθηση τα παιδιά μπήκαν ο ένας στα παπούτσια του άλλου».
Για τον Φίλιππο Κατσούλη είναι, τουλάχιστον, στενάχωρο να αντιμετωπίζονται τα τυφλά παιδιά ως εκθέματα.
«Με την Αναστασία συνεργαζόμαστε αρκετό καιρό. Το θέμα είναι πως σε εμάς εκτός από την εκπαίδευση σημαντικότερο ρόλο παίζει η κοινωνικοποίηση των παιδιών. Να έρθουν σε επαφή, να συνεργαστούν, να παίξουν έτσι ώστε να μπορέσουν αργότερα να ενταχθούν πιο ομαλά στο ενήλικο κοινωνικό σύνολο. Τα παιδιά ζουν την παιδική τους ηλικία με αθωότητα. Δεν κάνουν διακρίσεις. Οι μεγάλοι κάνουν διακρίσεις. Στον έξω κόσμο όμως πρέπει τα παιδιά να πάνε όσο γίνεται πιο προετοιμασμένα.
Το σχολείο είναι εξοπλισμένο με υλικό που βοηθάει τα παιδιά. Το πρόβλημα είναι με τη Σχολική Επιτροπή Καλλιθέας γιατί δυσκολεύονται να αντιληφθούν ότι τα ειδικά σχολεία έχουν περισσότερες ανάγκες. Τα χρήματα διανέμονται στα σχολεία σύμφωνα με τον αριθμό των μαθητών. Εμείς εκτός από τα βιβλία μας χρησιμοποιούμε αναλώσιμα που μας είναι απαραίτητα. Μπορεί να κάνουμε για παράδειγμα πρόγραμμα μαγειρικής γιατί τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν και τις υπόλοιπες αισθήσεις τους. Εκεί υπάρχει ένα θέμα με τη επιχορήγηση που λαμβάνουμε. Η συμπερίληψη στην Ελλάδα είναι μια δύσκολη υπόθεση. Για αυτό θα πρέπει να στηριχθούν τέτοιες δράσεις».
Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί του Ειδικού Δ.Σ. Τυφλών:
Κοσμά Αγγελική, Κουτσούκη Αλεξάνδρα, Λιβέρη ,Μαρία-Ελένη, Πασπαράκη Βασιλική, Πλαστήρα Μαριώ, Σταμούλος Γεώργιος, Ζησόπουλος Ιωάννης, Βουράκη Βασιλική, Νάκη Αναστασία, Τσιλιμπώκου Μαρία, Κορακας Ιωάννης, Θωμαΐδου Κονδυλία.
Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί του 1ου Δ.Σ. Διονύσου:
Βαίτση Αδαμαντία, Κυβελου Ολυμπία, Πούλιου Βιργινία, Αρμενιάκου Ειρήνη, Τσέλιου Βασιλική, Κόγια Κατερίνα, Μαραγκουδάκη Μαρία, Φωτιάδης Δημήτρης, Νικολετσοπούλου Χρυσάνθη.
Διαβάστε επίσης:
Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Έκτακτη σύνοδος των πρυτάνεων – Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις των φοιτητών