Βενζίνη και ντίζελ 20 λεπτά χαμηλότερα λόγω μεταφορικού ισοδύναμου
Χωρίς το καπέλο των 20 λεπτών το λίτρο διατίθενται πλέον τα καύσιμα στα νησιά του Αιγαίου. Η αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης από τα πρατήρια υγρών καυσίμων 34 νησιών του Αιγαίου, μεταξύ των οποίων και αρκετά κοσμοπολίτικα, όπως η Σκιάθος ή η Αντίπαρος, έχουν «τιμές Πατησίων» λόγω του μεταφορικού ισοδύναμου που ισχύει και για τα πρατήρια υγρών καυσίμων από τον περασμένο Μάρτιο. Το μέτρο έχει θεσμοθετηθεί και θα περάσει και στα υπόλοιπα νησιά, μεταξύ των οποίων και η Κρήτη, από 1η Ιανουαρίου 2020.
Κάθε καλοκαίρι ή λίγο πριν από την έναρξη της τουριστικής περιόδου η κοινή γνώμη βομβαρδιζόταν από στοιχεία για έκρηξη της τιμής των καυσίμων στα νησιά του Αιγαίου, φτάνοντας πέρυσι να διατίθεται η αμόλυβδη σε ορισμένα νησιά πάνω από 2 ευρώ το λίτρο. Από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή αλλά και από τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών προκύπτει ότι οι τιμές της αμόλυβδης για τα νησιά του Αιγαίου και κυρίως τα απομακρυσμένα διαμορφώνονται ούτε δέκα λεπτά πάνω από τον μέσο όρο διάθεσης των καυσίμων στην ελληνική επικράτεια.
Τα πρώτα 34 νησιά
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στα 34 νησιά του Αιγαίου όπου εφαρμόζεται ήδη το μεταφορικό ισοδύναμο λειτουργούν 88 πρατήρια υγρών καυσίμων. Η διαφορά ακόμη και δέκα λεπτών στην τιμή της αμόλυβδης ή του πετρελαίου κίνησης έχει να κάνει, όπως αναφέρει στο Documento ο σύμβουλος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Ευάγγελος Μακρυβέλιος, με το γεγονός ότι κάποια πρατήρια από τα νησιά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα δεν έχουν ενταχθεί ακόμη.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι το κράτος επιδοτεί τη μεταφορά των καυσίμων στα νησιά με περίπου 15-19 λεπτά το λίτρο, το οποίο, όπως προκύπτει σε πολλά πρατήρια, έχει περάσει ακαριαία στις τιμές. Μάλιστα, τονίζει ότι το μεταφορικό κόστος αποτελούσε παλιότερα τη δικαιολογία για τις μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές των καυσίμων ανάμεσα στα πρατήρια της νησιωτικής Ελλάδας και της ηπειρωτικής χώρας, που σημαίνει ότι οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα για να εξαλείψουν το οποιοδήποτε πρόβλημα κερδοσκοπίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, που συμπίπτουν με τις τιμές του Παρατηρητηρίου, στα μέσα της εβδομάδας η μέση τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης διαμορφωνόταν σε 1,641 και 1,414 ευρώ το λίτρο. Στις Κυκλάδες (δεν έχουν ενταχθεί όλα τα νησιά) η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στο 1,83 και του πετρελαίου κίνησης στο 1,543 ευρώ το λίτρο.
Στα Δωδεκάνησα (επίσης δεν έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα όλα τα νησιά) σε 1,80 ευρώ το λίτρο η τιμή της αμόλυβδης και σε 1,525 του πετρελαίου κίνησης. Στη Χίο (δεν έχει ενταχθεί, αλλά έχουν μπει τα Ψαρά) η μέση τιμή διαμορφώνεται για την αμόλυβδη σε 1,714 και για το ντίζελ κίνησης σε 1,479 ευρώ το λίτρο.
Στη Σκιάθο η τιμή έχει μειωθεί σε 1,685 η αμόλυβδη (όσο δηλαδή σε έναν σταθμό αυτοκινήτων που διαθέτει αντλίες στο κέντρο της Αθήνας!) και σε 1,442 το ντίζελ κίνησης. Στη Σκόπελο σε 1,79 η αμόλυβδη και σε 1,429 το πετρέλαιο κίνησης. Στην Ικαρία σε 1,79 η αμόλυβδη και σε 1,547 το πετρέλαιο κίνησης.
Τα νησιά που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα και μένει να υπαχθούν και όλα τα πρατήριά τους είναι: Αγαθονήσι, Αγιος Ευστράτιος, Αλόννησος, Αμοργός, Ανάφη, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ιος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Τζια, Κίμωλος, Κύθηρα, Κύθνος, Λειψοί, Λέρος, Μεγίστη, Μήλος, Νίσυρος, Πάτμος, Σαμοθράκη, Σέριφος, Σίκινος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σύμη, Τήλος, Φολέγανδρος, Φούρνοι, Χάλκη και Ψαρά.
Μεγάλη μείωση
Ενδιαφέρον, ωστόσο, έχουν τα παραδείγματα που έχει δώσει και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που έχει την ευθύνη εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου.
Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία του πρώτου δεκαήμερου Απριλίου, στην Κάρπαθο η τιμή της αμόλυβδης από 1,88 ευρώ υποχώρησε σε 1,68 ευρώ το λίτρο. Στην Κάσο από 2,02 σε 1,82 ευρώ το λίτρο, στη Σαμοθράκη από 1,786 σε 1,544 ευρώ το λίτρο, στη Φολέγανδρο από 1,897 σε 1,697 ευρώ το λίτρο, στη Σίφνο από 1,89 σε 1,70 ευρώ το λίτρο και στη Λέρο από 1,79 σε 1,58 ευρώ το λίτρο.
Στην ερώτηση του Documento αν οι θεσμοί είναι ενημερωμένοι σχετικά με την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να εντάξει το μεταφορικό ισοδύναμο στον κρατικό προϋπολογισμό ο αναπληρωτής υπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός είπε ότι το μέτρο έχει εφαρμοστεί πριν από την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια (ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2018) και πλέον εκτός μνημονίων έχουμε τη δυνατότητα να χαράσσουμε τη δική μας στρατηγική, πάντα με τις υποδείξεις του πρωθυπουργού.
Σκοπός της κυβέρνησης είναι η τελική τιμή των καυσίμων στα νησιά να είναι συγκρίσιμη με τον μέσο όρο των τιμών της Αττικής. Τα πρατήρια επιδοτούνται για αγορές αμόλυβδης 95 και ντίζελ κίνησης με πάνω από 1 εκατ. ευρώ και η μέση χρηματοδότηση ανά πρατήριο είναι πάνω από 15.000 ευρώ.